Moi! Olisko kellään kokemuksia tai mielipiteitä tälläisestä? http://www.nettivene.com/360193
Saa kertoa kaikki hyvät ja huonot asiat! Mitä kannattaa ottaa huomioon tuollaista ostaessa? Vai kannattaako tuollaista eres katsella? Ja kumpi vene olisi helppohoitoisempi ja muutenkin kätevämpi Lasikuitu vai alumiini?
Kiitos jo etukätenn kaikille!!
Buster mini! Kokemuksia
8
8589
Vastaukset
- PuSe
Tuo vuosimalli on aika mielenkiintoinen kun mallin valmistus on lopetettu 1983...
http://www.buster.fi/mallisto-kautta-aikojen
Näinhän ne valmistusvuodet tahtoo "unohtumaan". Jos tuo sininen on alkuperäinen väri, vene voi olla kahdeksankymmentäluvun alusta. Vanhemmat oli keltaisella värilaidalla.
Vene on alle satakiloisena kevyt ja nousee hyvin liukuun pienelläkin teholla.
Kokoisekseen mukava paatti mun mielestäni. Pitäisin sitä ihan hyvänä veneenä vaikka mökin rantaan.
Vene on helppohoitoinen ja sen vetää maihin yksin kevyesti. On myös helppo kääntää talveksi kumolleen vai viedä vaikka varastoon talteen.
Vanhan Buster -rakenteen ongelmat:
Vene on kasattu niitein ja aika monet vanhat Busterit vuotavat näistä niittikohdista.
Jos ei, niin hyvä homma, se on hyvä yksilö.
Veneessä on poikittaiskaaret joihin pohjapelti on niitattu. Pohjapelti ei ole tuettu riittävästi, vaan aallokkoa vasten joutuessaan pohjapelti venyy sisään päin. Tarkasta veneen pohja. Näkyvätkö tukikaarten paikat ulkoapäin? (ammattimiehet sanovat - näkyykö kylkiluut)
Jos nuo kaaret pönköttää pohjapellissä kohoumina, pelti on venynyt. Sitten ei kulje enää yhtä hyvin kuin uutena koska aaltoileva pohja ei toimi liukunopeuksissa kuten suora.
Itse jättäisin tällaisen mutkapohjallisen Busterin ostamatta.
Niitihommia pystyy kiristelemään, se ei ole paha juttu.- Anonyymi
Millä tavalla noita niittejä voi kiristää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla noita niittejä voi kiristää?
Ei mitenkään. Paskaa ei yleensä muutenkaan kannata silotella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mitenkään. Paskaa ei yleensä muutenkaan kannata silotella.
Vuotava niitti kiristetään esimerkisi siten, että sisäpuolella on henkilö pitämässä niittiä vastaan raskasta lekaa tai muuta painavaa rautakappaletta, ja ulkopuolelta lyödään niitin kuperaan päähän niittiin sopivan sovitustyökalun ja vasaran, lekan tai poravasaran avulla niittiä lytymmäksi.
Olen itse tehnyt sovituskaluja pultista poraamalla syvennyksen pultin päähän, jota sopivalla hiontaterällä on muotoiltu koveraksi jokseenkin niitin päähän sopivaksi. Näitä on olemassa kaupallisina, mutta eipä niitä taida löytyä kovin helpolla. Jos niittiä lyö suoraan päähän esimerkiksi vasaralla, niin pää litistyy, mikä voi vaikeuttaa tiiviyden saavuttamista. Jos kiristäminen ei tuota riittävää tulosta, niin niitti on vaihdettava, Olen hankkinut niittejä veneen valmistajalta tai e-baysta. Yleensä hankitaan hieman suurempia niittejä korjaukseen ja porataan siihen täsmälleen sopiva reikä.
Niitatun veneen niittien huoltaminen on mielestäni normaaliksi luokilteva huoltotyö, joka tulee eteen ennemmin tai myöhemmin riippuen veneen omistajan tiiviysvaatimuksista. Oma vaatimus on ollut jokseenkin ehdoton tiiviys, niitattuja veneitä on ollut 3. Usein kuitenkin vuotojen ilmestyminen johtuu veneen väärinkäytöstä ylisuuren koneen , ylikuorman, kovan kelin tai väärän myrkkyvärin vaikutuksesta.
Korjaamalla vuotavaa niittiä hitsaamalla päädytään usein loputtomaan suohon, niiteillä kasattu on tehty ohuesta materiaalista, jonka ominaisuudet ei kestä hitsauksen jälkeen, vaan seurauksena on hiushalkeamia ja jännityksiä. Kokemusta on tästäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuotava niitti kiristetään esimerkisi siten, että sisäpuolella on henkilö pitämässä niittiä vastaan raskasta lekaa tai muuta painavaa rautakappaletta, ja ulkopuolelta lyödään niitin kuperaan päähän niittiin sopivan sovitustyökalun ja vasaran, lekan tai poravasaran avulla niittiä lytymmäksi.
Olen itse tehnyt sovituskaluja pultista poraamalla syvennyksen pultin päähän, jota sopivalla hiontaterällä on muotoiltu koveraksi jokseenkin niitin päähän sopivaksi. Näitä on olemassa kaupallisina, mutta eipä niitä taida löytyä kovin helpolla. Jos niittiä lyö suoraan päähän esimerkiksi vasaralla, niin pää litistyy, mikä voi vaikeuttaa tiiviyden saavuttamista. Jos kiristäminen ei tuota riittävää tulosta, niin niitti on vaihdettava, Olen hankkinut niittejä veneen valmistajalta tai e-baysta. Yleensä hankitaan hieman suurempia niittejä korjaukseen ja porataan siihen täsmälleen sopiva reikä.
Niitatun veneen niittien huoltaminen on mielestäni normaaliksi luokilteva huoltotyö, joka tulee eteen ennemmin tai myöhemmin riippuen veneen omistajan tiiviysvaatimuksista. Oma vaatimus on ollut jokseenkin ehdoton tiiviys, niitattuja veneitä on ollut 3. Usein kuitenkin vuotojen ilmestyminen johtuu veneen väärinkäytöstä ylisuuren koneen , ylikuorman, kovan kelin tai väärän myrkkyvärin vaikutuksesta.
Korjaamalla vuotavaa niittiä hitsaamalla päädytään usein loputtomaan suohon, niiteillä kasattu on tehty ohuesta materiaalista, jonka ominaisuudet ei kestä hitsauksen jälkeen, vaan seurauksena on hiushalkeamia ja jännityksiä. Kokemusta on tästäkin.Mini-Buster oli kyllä umpisurkea niittien ja perälaudan osalta. Niitit alkoivat mun Mini-Busterissa vuotaa jo kolmantena kesänä. Alussa oli 10 hv kone ja myöhemmin 20 hv. Monilla kavereilla vuosi myös niitit ja perälautoja hajosi jopa 8 hv koneella.
Vertailun vuoksi 60-luvun Kello Saaristo on edelleen täysin vesitiivis. Se on kyllä pääosin hitsattu, mutta on pohjan läpi kymmeniä niittejäkin. Yhtään niittiä tai hitsausta ei ole korjattu. Ollut perheessä -69 alkaen.
Oli 80-luvulla rakennustyömaa käytössä yhdessä uuden Work Busterin kanssa. 2 v jälkeen Work Buster oli raato, mm. perälauta revennyt, mutta Kello Saaristo ei ollut moksiskaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mini-Buster oli kyllä umpisurkea niittien ja perälaudan osalta. Niitit alkoivat mun Mini-Busterissa vuotaa jo kolmantena kesänä. Alussa oli 10 hv kone ja myöhemmin 20 hv. Monilla kavereilla vuosi myös niitit ja perälautoja hajosi jopa 8 hv koneella.
Vertailun vuoksi 60-luvun Kello Saaristo on edelleen täysin vesitiivis. Se on kyllä pääosin hitsattu, mutta on pohjan läpi kymmeniä niittejäkin. Yhtään niittiä tai hitsausta ei ole korjattu. Ollut perheessä -69 alkaen.
Oli 80-luvulla rakennustyömaa käytössä yhdessä uuden Work Busterin kanssa. 2 v jälkeen Work Buster oli raato, mm. perälauta revennyt, mutta Kello Saaristo ei ollut moksiskaan.Minulla oli aikoinaan myös Mini-Buster, keltainen, mikä ilmeisesti indikoi valmistusaikakautta, käytettynä ostettu, ja siinä oli ongelmia vuotavien niittien kanssa. Ajoin sitä 8 HP Hondalla, yleensä yksin. Vaihdoin sen joskus vuosituhanneen vaihteen jälkeen Buster XS_ään, joka oli merkittävästi parempi monelta ominaisuudeltaan.
Paljon myöhemmin satuin näkemään huutokaupattavan keltaisen Mini-Busterin, ja sain tilaisuuden tarkistaa sen tiiviyden ennen huutokauppaa täyttämällä se vedellä kuivalla maalla. Oli täysin tiivis, eikä niiteissä näkynyt jälkiä niiden uusimisesta tai kiristämisestä. Pidän todennäköisenä, että Mini-Bustereissa oli alussa laatuongelmia niittauksien kanssa, ja että laatu parani jossakin vaiheessa, näin olen myös kuullut kerrottavan. Mutta kyseinen huutokaupattava yksilö nousi kaupassa aivan kohtuuttomaan hintaiseksi, joten mökille tuli hankittua muuta kautta tiivis käytetty alumiinivene.
Oli minulla aikoinaan myös hitsattu Kello 2 vene. Sen ikääntymisen ongelma oli pohjan eläminen ajossa, ja lopulta, veneelle kovan kelin pitkän ajon jälkeen, siihen tuli alumiinin väsymisen myötä vuotoja pohjaan , ja myös yhteen hitsaus-saumaaan tuli vuoto. Mutta tais Kello 2:lla olla jo puoli vuosisata ikää siinä vaiheessa.
- Anonyymi
Miula on Buster Mini ja Yamaha 9,9 2020 mallia.
Hyvä vene kahdelle aikuiselle.
Kolmas aikuinen on liikaa moottorin suorituskyvylle.
Kulkee yksin ajettaessa n. 36km/h ka kahden aikuisen kuormalla n. 28km/h
täytyy ajaa koko ajan kaasu pohjassa, jolloin kulutus on n. 3l/h, riippumatta siitä, onko kyydissä yksi vai kaksi aikuista.
Eihän se aallokossa ole kovin mukava, kun kastelee ja yksin ajaessa kevyt keula hakkaa.
Mutta aallokossa ajamiseen on eri veneet.
Säilytystiloja ei ole ollenkaan, vain kapea, avoin tila takapenkin alla, jonne mahtuu 12l tankki, ankkuri ja äyskäri.
Mutta ihan loistava vene kahden aikuisen päiväretkeilyyn.
Kulkee kevyesti trailerilla, helppo rantautua, kun alumiinia, voi matalalla kynnyksellä mennä myös väylän ulkopuolella sellaisiin paikkoihin mihin ei ei pari metriä isommilla uskalleta / kehdata, jos vaikka osuu kiveen...
On olemassa parempia, nopeampia ja monta muuta asiaa täyttävää venettä, mutta omassa sarjassa Buster Mini on paras.
Yksi iso huomio ja varoitus.
Minulla vene asuu trailerilla, joten vesille mennään viemällä vene johonkin sopivaan laskupaikkaan.
Miksi ajaa veneellä johonkin kauas, kun sen voi viedä autolla suoraan pelipaikoille.
Näin tulee Saimaa, Päijänne ja Pielinen helposti tutuksi.
Kun olin kuljettanut venettä trailerilla ensimmäiset n. 200km, niin ohjauspulpetti putosi.
Se on niitattu muutamalla pop-niitillä alareunasta keskipenkin seinämään kiinni ja eihän semmoinen riitä, kun hiekkatien kuopat pompottaa venettä ja yläpainoinen ohjauspulpetti väsyttää ne muutamat pop-niitit.
Ei tietenkään takuu-asia.
Korjasin asian niin, että puolenkymmentä lyöntimutteria, M6 pulttia isoilla aluslevyillä ja reilusti isoja pop-niittejä.
Nyt kestää, mutta sen lisäksi kuljetuksen ajaksi laitetaan keulasta liina ratin ali vetämään ohjauspulpettia ylöspäin, jolloin tärinästä aiheutuva voima jäisi suurimmalta osin hihnan kannettavaksi ja alareunan kiinnitys pääsisi helpommalla.
Toinen asia on se, että mainittu Yamaha 9,9 on liian pieni.
Kone riittää yhdelle tai kahdelle, mutta päiväretki kaksi aikuista ja kamat, niin meno on väkinäistä puurtamista ja liukuunlähtö vaatii matkustaja liikehdintää.
Joten seuraavaksi siihen tulee 15 heppainen kone, vaikka tyyppikilvessä lukee "max 7,4kW"
En tarvitse huippunopeutta, mutta liukuunlähtöä ja kuormankantoa.
Toki sitten voisi miettiä Buster XSr:ää, mutta katsellaan.
Nyt on huono aika ostaa venettä, koska hinnat on älyttömät, mutta eiköhän se hintakiima ole kummasti vuoden päästä tasoittunut.
Kun ostin oman veneen uutena reilu vuosi sitten, niin se maksoi 5100€ (vene keskipulpetilla ja kone).
Nyt nettiveneen mukaan sama paketti maksaa 6790€...
Verrokkina Buster Xsr Yamaha F20 9900€- Anonyymi
Tässä ketjussa puhuttiin 70/80-luvun taitteen Mini Busterista. Täysin eri vene kuin 2000-luvun Mini.
Tuossa tyyppikilpi oli 15 hv koneelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162158Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101236Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811163Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 60827