Kopio tästä vapaasti luokkasi/koulusi/toimistosi seinälle.
Luokan siivoaminen kuuluu siivojalle.
Voit varmistaa siivouksen sujuvuuden seuraavanlaisesti.
-Oppilaiden tultua tunneille varmista että aula on siivottavassa kunnossa seuraavanlaisesti.
-kengät on naulakoiden alla.
-Takit hatut ymm naulakossa.
-Mikäli on urheiluväliteitä katso ette ne ole siivouksen edessä.
-Varmista että siivojalla on esteetön kulku tuntien ajan auloissa.
Luokkatilojen siivous.
-Älä pinoa tarpeetonta paperia työpöytäsi päälle,ettei sen siivoaminen olisi mahdotonta.
-Vältä haalimasta luokkaa täyteen mattoja ymm pölyä keräävää materiaalia ,mikäli et itse ole valmis pitämään niiden siisteydestä huolta.
-Älä kaada lavuaaria täyteen askartelu jätteitä, liimaa ymm muuta.
-Nosta sähköjohtokasat pöytien alta ,vältyt ihmettelemästä miksi sinne kasaantuu pölyä.
Tee tilasta helposti siivottava .
-Pistä pöytiin piirtelevät oppilaat putsaaman sotkunsa itse ,liitä se vaikka siisteys oppiin.
-Sama koskeen patterien väliin tungettuja roskia.
-Mikäli koulussa ei kävellä kengät jalassa luokka huoneissa niin vahdi että käytäntöä noudatetaan.
-Mikäli koulussa kävellään kengät jalassa luokissa ,kiellä mikäli näet oppilaan potkivan kuraisilla kengillä seiniä ym pintoja.
-Mikäli koulussa toimii kierrätys, varmista että sitä noudatetaan , älä oleta siivoojan erittelevän roskia toisistaan.
-Koulupäivän päätteeksi katso että oppilaat poistuvat luokasta ennen sinua, älä jätä heitä sotkemaan luokkaa poistuttuasi.
-Varmista seuraava ennen lähtöäsi
-Pulpetit on siistissä järjestyksessä.
-Tuolit paikoillaan.
-Roskat roskakorissa eikä sen vieressä.
-Opiskelu välineet paikoillaa,eikä lattialla.
-Pulpetin kannet ilman tavaroita,mikäli oletat että ne puhdistetaan.
-Sammuta valot ja sulje ikkunat, sinähän ne päälle/auki laitoitkin.
-Varmista että tila on helposti siivottavissa,tee osuutesi, että siivoja voi tehdä omansa.
-Noudata siivoojille ilmoitettua luokkasi lukujärjestystä älä jää myöhemmin tilaan siitä ensin siivoojille ilmoittamatta,heillä on työ -aika jota he noudattavat ja siivous tapahtuu sen mukaisesti.
-MIKÄLI poistat luokasta häiritsevän oppilaan varmista ettei hän jää siivojan riesaksi.
Yhteistyöhön tarvitaan kaikkien panosta, muuten se on yksipuolista.
Jos jokainen kantaa vastuunsa työstään jokaisen työ helpottuu.
Näillä ohjeilla on luokassasi kaikilla hyvät työolosuhteet.
Kaikkien viihtyvyys on yhteinen asia.
Toimivan siivouksen huone taulu 2004
Luokan huonetaulu
18
2120
Vastaukset
- maria
eikä tarvi opettajan turhaan ehtiä kahville eikä kopioimaan, tekee vain kaikean valmiiksi siivoojaa varten. Huh huh mikä lista.
- Siivooja
Mikä listassa oli mielestäsi sellaista, mitä et kykene tekemään?
Laittamaan lapsia korjaamaan aulasta vaatteitaan,tunnille tultaessa.
ja koulupäivän päätteeksi jättämään luokkaasi siistiksi?
Ethän vain ole niitä opettajia jotka kuvittelevat että siivoojan työtä on henkilöhohtaisesti "palvella sinua"?.
Mitäs jos ihan huviksesi koittaisit , miten lista toimii esimerkisi sinun luokkasi kohdalla.
Tiedän opettajia joille se on itsestään selvyys.
Kuuluu jo opetukseen. - toinen siivooja
Niin eihän niitä luokkia joka tunnin jälkeen siivota.Koko päivän saatte elää luokassanne niin kuin haluatte,mutta ei sitä luokkaa voi mihinkään sikolätti kuntoon jättää.
Ei meillä siivoojilla ole aikaa yhtä luokkaa kohden kuin n.15 minuuttia.Ja hyvin usein ei sitäkään. - Siivooja #3
toinen siivooja kirjoitti:
Niin eihän niitä luokkia joka tunnin jälkeen siivota.Koko päivän saatte elää luokassanne niin kuin haluatte,mutta ei sitä luokkaa voi mihinkään sikolätti kuntoon jättää.
Ei meillä siivoojilla ole aikaa yhtä luokkaa kohden kuin n.15 minuuttia.Ja hyvin usein ei sitäkään.Ay-liike on tapellut liian kovat tuntipalkat, jolloin työajasta joudutaan leikkaamaan. Itseäni suuren kauppakeskuksen konesiivoojana tämä "vauhdilla hutaisu" todella ottaa päähän.
- Martti
Ainoastaan pienen pieni ongelma: siivoamisesta maksetaan siivoajalle, mutta ei opettajalle. En tee työtä josta ei makseta, et varmaan sinäkään.
- Moppi&Luuttu
Viittikkös martti hyvä katsoa sen koulusi opetus suunnitelman ,eikös se pidä sisällä suurimmaksi osaksi kasvatustyötä?Kasvatustyötä on opettaa MYÖS pitämään se oma työpiste siistinä, niin oppilaan kuin opettajan.
Samaan tapaan kun kouluruokailussa on valvontaa se kuuluu myös luokkaan , jossain on mennyt pikkasen mettään , Martti hyvä jos opetat jo lapsia koulunpenkiltä siihen että siivooja ei ole muuta varten kun kulkemaan aikuisen Miehen ja lasten perässä...hetkinen...niinhän se menee kotonakin..=)
Lukaseppas se Luokan huonetaulu uudemman kerran ,tulet huomaamaan ettei siinnä oleteta mitään muuta kuin se mikä on päiväkoti lapsillekkin(3-6v)jo opetettu.Vaatteet naulakkoon, leikin jälkeen korjataan omat jäljet ja välineet takaisin paikoilleen ja tuoli penkin alle.
Eli korjaat omat jälkesi, se on täysin eriasia kun siivoaminen.
Voin pitää puheen siitä mitä siivoaminen on, ja miksi sitä ja miten sitä tehdään tehdään.(se mistä meille maksetaan palkkaa)
Sitä en käsitä miksi vielä vuonna 2004 pitää puhua omien jälkien korjaamisesta.
Lapsi seuraa aikuisen mallia , mikäli et itse korjaa jälkiäsi en ihmettele jos eivät oppilaasikaan sitä tee.
Pieni lisä ilmaistyöstä,meillä on koululla sijaistus velvoite jonka puitteissa teemme poissaolevan työntekijän työt ILMAISEKSI määrätyn ajan , ja määrätyn ajan saamme noin 40% päiväpalkasta(joka jaetaan kaikkien ILMAISTYÖN tekijöiden kanssa).
Minä teen ilmaistyötä pakon edessä,omien töitteni ohella , valinnan vaihtoehtoja ei ole.
Eihän tässä kuuta taivaalta toivota,ihan päiväkotilapsen tasoisia asioita vain.
Mahtavaa kesäloman odotusta sinne sinunkin koulullesi,kohta se loma kaikille alkaa ja se kesä... - ope
Moppi&Luuttu kirjoitti:
Viittikkös martti hyvä katsoa sen koulusi opetus suunnitelman ,eikös se pidä sisällä suurimmaksi osaksi kasvatustyötä?Kasvatustyötä on opettaa MYÖS pitämään se oma työpiste siistinä, niin oppilaan kuin opettajan.
Samaan tapaan kun kouluruokailussa on valvontaa se kuuluu myös luokkaan , jossain on mennyt pikkasen mettään , Martti hyvä jos opetat jo lapsia koulunpenkiltä siihen että siivooja ei ole muuta varten kun kulkemaan aikuisen Miehen ja lasten perässä...hetkinen...niinhän se menee kotonakin..=)
Lukaseppas se Luokan huonetaulu uudemman kerran ,tulet huomaamaan ettei siinnä oleteta mitään muuta kuin se mikä on päiväkoti lapsillekkin(3-6v)jo opetettu.Vaatteet naulakkoon, leikin jälkeen korjataan omat jäljet ja välineet takaisin paikoilleen ja tuoli penkin alle.
Eli korjaat omat jälkesi, se on täysin eriasia kun siivoaminen.
Voin pitää puheen siitä mitä siivoaminen on, ja miksi sitä ja miten sitä tehdään tehdään.(se mistä meille maksetaan palkkaa)
Sitä en käsitä miksi vielä vuonna 2004 pitää puhua omien jälkien korjaamisesta.
Lapsi seuraa aikuisen mallia , mikäli et itse korjaa jälkiäsi en ihmettele jos eivät oppilaasikaan sitä tee.
Pieni lisä ilmaistyöstä,meillä on koululla sijaistus velvoite jonka puitteissa teemme poissaolevan työntekijän työt ILMAISEKSI määrätyn ajan , ja määrätyn ajan saamme noin 40% päiväpalkasta(joka jaetaan kaikkien ILMAISTYÖN tekijöiden kanssa).
Minä teen ilmaistyötä pakon edessä,omien töitteni ohella , valinnan vaihtoehtoja ei ole.
Eihän tässä kuuta taivaalta toivota,ihan päiväkotilapsen tasoisia asioita vain.
Mahtavaa kesäloman odotusta sinne sinunkin koulullesi,kohta se loma kaikille alkaa ja se kesä...Kyllähän ne päiväkotilapset vielä tekevät ,mitä käsketään. Suurempien kanssa onkin sitten jo eri juttu.
Opettajalla on muutakin tekemistä kuin vahtia kenkiä ja takkeja.Jos kotona ei vaadita em, asioita ,ei niitä koulussakaan tehdä.
Sitäpaitsi koko koulun henkilökunnalla on kasvatusvastuu, joten voittehan te siivoojat mennä oikeaan aikaan vaatenaulakoille opettamaan ,miten tulee toimia. - Siivooja
ope kirjoitti:
Kyllähän ne päiväkotilapset vielä tekevät ,mitä käsketään. Suurempien kanssa onkin sitten jo eri juttu.
Opettajalla on muutakin tekemistä kuin vahtia kenkiä ja takkeja.Jos kotona ei vaadita em, asioita ,ei niitä koulussakaan tehdä.
Sitäpaitsi koko koulun henkilökunnalla on kasvatusvastuu, joten voittehan te siivoojat mennä oikeaan aikaan vaatenaulakoille opettamaan ,miten tulee toimia.Jopas oli sammakko ,kyllä minä tiedän vuosien kokemukselle opettajia(todella useita ja kiitos heille) joilla LÖYTYY autoriteettiä pitää pieni lauma mukuloita sen verran ojennuksessa että yhteistyö sujuu luokan ja siivouksen välillä.
Nyt oikeen alkaa hävettämään , VIELÄKÖ on kouluja missä opettaja ei osaa näin yksikertaisia asioita...ja ovat kasvattajien A:ryhmää.
- Ala-asteen opettaja
Jos joka tunnin alkaessa jäisin vahtimaan menevätkö kengät omille paikoilleen, niin se vie suuren osan tuntini alusta. Koska juuri ennen tunnin alkua teen viime hetken valmistelut seuraavalle tunnille, esim. haen kartongit, liimat ja alustat esille kun alamme askartelemaan tai viritän piirtoheittimen toimintakuntoon ja kaivan kalvot esille. Tämä siis sillä aikaa kun lapset pikku hiljaa valuvat välitunnilta luokkaan. Entäpä jos taas tekisinkin niin, että en olisikaan valvomassa kenkien laittamista. Kävisin vain lopuksi katsomassa, että kaikki on OK. Sen jälkeen sitten kyselisin että kenen vihreät lenkkarit ja mustat kumisaappaat eivät ole ojennuksessa ja lähettäisin lapsia korjaamaan jälkiään... siis sen jälkeen kun olen selvinnyt ovatko vihreät vinossa olevat lenkkarit nyt Martin vai Maijan, vai kuuluvatko ne kenties toisen luokan Jukalle. Arvaa kaksi kertaa viekö tällainen toiminta jokaisesta tunnista vähintään 5-10min ylimääräistä aikaa.
Asiasta toiseen. Oma työpöytäni on OMA työpöytäni. Siinä ovat minulle tärkeät paperit ja välineet käden ulottuvilla ja juuri sellaisessa "järjestyksessä" kuin haluan niiden olevan. Eihän siivooja valita yrityksen toimitusjohtajallekaan, kuinka hänen pöytäänsä on ikävä siivota kun siinä on paljon papereita. Luokkaan en ainakaan itse kerää mitään pölyä keräävää krääsää, vaan tarpeellista tavaraa. Lavuaariin ei OPETTAJA kaada mitään liimaa tai askartelujätettä. Eivätkä sitä tee lapsetkaan opettajan luvalla, vaan salaa kun silmä välttää, tiedäthän sinä lapset.
Minä en ala nostelemaan sähköjohtoja lattioilta, tai muutenkaan valmistelemaan huonetta siivousta varten. Ei näin toimita missään muuallakaan, yrityksissä, hotelleissa jne. Kyllä se on työ, joka ehdottomasti kuuluu tilan siivoojalle.
Sanot että kiellä oppilaita sotkemasta ja laita heidät siivoamaan jälkensä. Kyllä näin tehdäänkin, varmasti ihan jokaisessa koulussa. Mutta lapset ovat lapsia, eivät he ole tottelevia robotteja. Luulisi sinun sen tietävän, jos kerran koulussa työskentelet. Vaikka kuinka kiellät, niin joku jo on ehtinyt sen tehdä. Sanot myös että pitäisi varmistaa pulpettien olevan järjestyksessä ja ettei lattialla ole kouluvälineitä. Kyllähän tätäkin oppilailta vaaditaan, siivouskasvatus ON tärkeässä roolissa kouluissa. Mutta ei sen rooli niin suuri ole, mitä ehkä te siivoojat kuvittelette. Ja edelleenkin lapset ovat lapsia, eivätkä tottele sanatarkasti opettajan ohjeita.
"Noudata siivoojille annettua luokkasi lukujärjestystä" Edelleenkin luokkahuoneeni on MINUN työhuoneeni ja teen siellä töitä juuri niin kauan kuin itse koen tarpeelliseksi. Edelleenkin voisin verrata, että et menisi yrityksen toimitusjohtajallekaan sanomaan, että lähdeppäs pois huoneestasi kun minun pitää päästä siivoamaan. Koulun ensisijainen tarkoitus on tarjota opetusta oppilaille. Jos koen tarpeelliseksi pitää esim. tukiopetusta tai laiskanläksyä luokassani koulupäivän jälkeen, niin silloin toteutan tätä tarkoitusta. Siis opetustyö on aina ensisijainen tavoite, ei tilojen siivous.
Pidetään siis yhdessä tilat siistinä ja eritoten mahdollistetaan yhdessä oppilaiden oppiminen. Tarkoittaen, että annetaan opettajalle hänen tarvitsemansa aika opetustyöhön.- siistijä
Asiaakin kai puhut,mutta meidän koulussa ainakin on monta opettajaa joille tuollaiset asiat ovat itsestään selviä.Kiitos siitä heille.
Ja siellä luokassa työskentelen myös minä.Se siis on myös minun työhuone.Minulle on opettaja antanut joka luokasta lukujärjestyksen jonka mukaan työpäiväni suunnittelen.Niihin on merkitty myös mahdolliset tukiopetustunnit.
Jos muutoksia tulee niistä ilmoitetaan siivoojalle.Minulle on aivan sama kuinka kauan tiloja käytetään,mutta täytyyhän minun tietää koska tilaa pääsee siivoamaan. - Siivooja
Pistä vaxi teippaamaan johtokasat kiinni pöytään ym , ettei ne pyöri lattialla.(ei kukaan oleta että pidät niitä ilmassa siivouksen ajassa)
Pyydä oppilaat jonossa sisään ja sano ettei sisään tule yksikään ellei vaatteet ole järjestykseessä.(lapsi oppii kuin koira noudattamaan toistuvia käskyjä)
Kun päivä on lopuillaan pyydä oppilaat järjestämään oma työ pöytä ja sen ympäristö.Suljet ikkunan ja sammutat valot ja panet oven kiinni.
Sanot näkemiin ja huomenna sama .
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Kyllä oli pitkä selitys miksi ei voi tehdä paria vaivaista asiaa. - ope
yksi kysymys teille siivoojille:
siivoatteko oikeasti aulat välitunneilla? mitä järkeä siinä on? auloista kuitenkin kävellään vielä viimeisen oppitunnin jälkeen niillä likaisilla kengillä pihalle, joten ainakaan kurakelillä ei ole mitään järkeä siivota aulaa juhlakuntoon joskus välitunnilla vaan koulupäivän jälkeen.
tottahan toki oppilaitten pitää laittaa kaikki tavarat paikoilleen ja roskat roskiin, mutta entäs sitten jos tuoli ei ole ihan samalla tavalla kuin ensimmäisen tunnin alussa. eikö siivooja muka siirrä tuolia ja pulpettia siivotessaan niiden alta? itse ainakin kotona siirrän sohvankin, kun haluan sen alustan siivota.
ja sitten tämä sähköjohto. minä en todellakaan nosta sähköjohtoja ylös helpottaakseni siivoojan työtä. käytän piirtoheitintä työssäni melkeinpä joka ikinen tunti. en todellakaan mene irroittamaan sen johtoa seinästä joka iltapäivä ja sitten laita joka aamu uudestaan takaisin. eipä se niin hirveän paljon ole vaadittu teiltä siivoojilta, että nostatte sen johdon siksi aikaa.
ja kyllä se niin on, että opettajan pöytä on opettajan pöytä ja luokka on opettajan luokka ei siivoojan luokka. koulun ensisijainen tehtävä on opettaa lasta, ei helpottaa siivoojan työtä.
ja tukiopetus ei todellakaan aina ole jokaviikkoista. tukiopetusta annetaan silloin kuin jossain aineessa joku oppilas sitä tarvitsee. eli ei todellakaan aina. kyllä siivoojalla on aina jokin muukin luokka siivottavana kuin vain se yksi. ei silloin se puoli tuntia yhden luokan siivoomisen myöhästymisessä paljoa vaikuta.
miksi ihminen on edes siivoojana, jos ärsyttää se, että ihmiset sotkevat ja joutuu siivoamaan heidän jälkiään? miksi kaiken pitäisi olla helppoa tai nopeata? ei työkään ole aina nannaa.. - Luuttu
ope kirjoitti:
siivoatteko oikeasti aulat välitunneilla? mitä järkeä siinä on? auloista kuitenkin kävellään vielä viimeisen oppitunnin jälkeen niillä likaisilla kengillä pihalle, joten ainakaan kurakelillä ei ole mitään järkeä siivota aulaa juhlakuntoon joskus välitunnilla vaan koulupäivän jälkeen.
tottahan toki oppilaitten pitää laittaa kaikki tavarat paikoilleen ja roskat roskiin, mutta entäs sitten jos tuoli ei ole ihan samalla tavalla kuin ensimmäisen tunnin alussa. eikö siivooja muka siirrä tuolia ja pulpettia siivotessaan niiden alta? itse ainakin kotona siirrän sohvankin, kun haluan sen alustan siivota.
ja sitten tämä sähköjohto. minä en todellakaan nosta sähköjohtoja ylös helpottaakseni siivoojan työtä. käytän piirtoheitintä työssäni melkeinpä joka ikinen tunti. en todellakaan mene irroittamaan sen johtoa seinästä joka iltapäivä ja sitten laita joka aamu uudestaan takaisin. eipä se niin hirveän paljon ole vaadittu teiltä siivoojilta, että nostatte sen johdon siksi aikaa.
ja kyllä se niin on, että opettajan pöytä on opettajan pöytä ja luokka on opettajan luokka ei siivoojan luokka. koulun ensisijainen tehtävä on opettaa lasta, ei helpottaa siivoojan työtä.
ja tukiopetus ei todellakaan aina ole jokaviikkoista. tukiopetusta annetaan silloin kuin jossain aineessa joku oppilas sitä tarvitsee. eli ei todellakaan aina. kyllä siivoojalla on aina jokin muukin luokka siivottavana kuin vain se yksi. ei silloin se puoli tuntia yhden luokan siivoomisen myöhästymisessä paljoa vaikuta.
miksi ihminen on edes siivoojana, jos ärsyttää se, että ihmiset sotkevat ja joutuu siivoamaan heidän jälkiään? miksi kaiken pitäisi olla helppoa tai nopeata? ei työkään ole aina nannaa..Oletan johdoilla tarkoitetun niitä tietokoneen johtokasoja jotka kertyvät pöydän alle , on jo työturvallisuuden kannalta järkevää nostaa ne esim nippusiteillä kiinni pöytään tai vastaavaan.
Meille kaikille kai on tärkeää työturvallisuus ei se kuka siitä saattaa saada sähköiskun.
Tuskin kukaan tarkoittaa yhtä piirtoheittimen johtoa joka on helposti edestä nostettavissa.
Olet täysin oikeassa välituntien ajan aula siivouksesta , ohjeen mukaan tilat siivotaan kerran päivässä(useimmin on otettava mikäli ei halua vahojen hankautuvan lattioista hiekan , kuran hankauksesta) , mutta meitä on myös siivoojia jotka haluavat pitää tilatmoitteettomassa kunnossa ja hyödynnämme siivous koneita ja välitunti(ei jokaikinen)on hyvää aikaa esim pestä paremmin yndistelmä koneella aulat .
Lasten vaatteiden paikalleen laittamisella on monia hyviäkin puolia, kuten kuraantuminen lattailla .
Kaikki tuskin palvele vain siivoojan työssä viihtymistä.
Puopettien siististi rivissä olemista kai tässä tarkoitettiin, eikä mitään pikkumaista millilleen paikallaan olemista.Kasvatustyöhön liittyvää on opettaa korjaamaan omat jälkensä.
Asiasta saa härkäsen jos siitä sen haluaa.
Siistissä järjestyksessä olevia ryhmiä on nopeampi siivota kuin jos ne joutuu joka päivä järjestelemään omille paikoilleen,kun ne on hujan hajan.
Itse suon opettajan pöydän olevan missä kunnossa vaan , kunhan opettajakin käsittää ettei sitä pyyhitä kuin niiltä osin missä ei ole tavaraa.
Luokan työjärjsestys(lukujärjestys) on siivoojalle tärkeä ,ei ole mahdoton tehtävä(mikäli sitä haluaa)antaa siivoojalle luokan lukujärjestystä ja ilmoittaa muutoksista.Siivoojalla on aluellaan useita luokkia sekä muita kohteita ja yleisiä tiloja.
Lukujärjestyksistä muodostuu työaika ohje minkämukaan siivooja suunnittelee omantyönsä.
Mikäli muutoksia tapahtuu useassa tilassa,siivoojan on mahdotonta hoitaa työtään hyvin työaikansa puitteissa.
Kyse siis tuskin on vain yhden luokan siivous aika järjestelyistä,koitetaan nähdä kokokuva.Pieni keskustelu siivoojan kanssa , selvittää tilanteen.
Koulun tehtävä on ensisijaisesti opetus ,eikä helpottaa siivoojan työtä , mutta sen tarkoitus tuskin on vaikeuttaakaan siivoojan työtä.Painotan sitä yhteistyötä.
Siivous työtä tehdään jotta puhtaustaso olisi riittävä tilojen käyttöön.
Siivooja (useimmat )pitää työstään ja sitä myös arvostetaan.
Ylistys puheita en odota mutta olen selkeästi havainnut että jos opettaja arvostaa siivousta pitämällä luokkaa siivottavassa(itsestään selvyys suurimmalle osalle kai?) kunnossa siihen panostaa mielellään ja enemmän kuin vain ohjeistuksen verran.
Helepoksi en siivousta sanoisi , mutta nopeaa sen on oltava jo mitoitusten vuoksi.
Toivoisin että (kuten meillä) yhteistyö toimisi koko henkilökunnan välillä, kaikki me teemme työtä yhteisen asian vuoksi, oppilaiden.
Yhteistyöllä se se on jopa nannaa... - Ala-asteen opettaja
Siivooja kirjoitti:
Pistä vaxi teippaamaan johtokasat kiinni pöytään ym , ettei ne pyöri lattialla.(ei kukaan oleta että pidät niitä ilmassa siivouksen ajassa)
Pyydä oppilaat jonossa sisään ja sano ettei sisään tule yksikään ellei vaatteet ole järjestykseessä.(lapsi oppii kuin koira noudattamaan toistuvia käskyjä)
Kun päivä on lopuillaan pyydä oppilaat järjestämään oma työ pöytä ja sen ympäristö.Suljet ikkunan ja sammutat valot ja panet oven kiinni.
Sanot näkemiin ja huomenna sama .
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Kyllä oli pitkä selitys miksi ei voi tehdä paria vaivaista asiaa."Pistä vaxi teippaamaan johtokasat kiinni pöytään ym , ettei ne pyöri lattialla."
En minä ole kouluisännän esimies, eikä minulla ole mitään valtuuksia määrätä hänelle tehtäviä. Ihan yhtä lailla sinä voit käydä pyytämässä, josko hän ystävällisesti voisi näin tehdä. Ja ongelmahan haittaa nimenomaan sinua, ei minua.
"Pyydä oppilaat jonossa sisään ja sano ettei sisään tule yksikään ellei vaatteet ole järjestykseessä."
Aiempaan tekstiini viitaten - se vie edelleenkin aikaa pois opetuksesta. Jos se kestää sen mainitsemani 5-10min, eli ka.7,5min, niin se tekee normaalissa 6h työpäivässä yhteensä 45min. Se taas tarkoittaa että yksi kokonainen oppitunti jää päivässä väliin tämän toimenpiteen takia. Eli tämä ei todellakaan ole ilkeilyä, vaan ihan tosiasia.
Sinulla tuntuu olevan asenne, että opettajat tahallisesti vaikeuttaisivat siivoojien työtä. Näin ei todellakaan ole, miksi ihmeessä olisi? Työnne on tärkeää ja välttämätöntä koulun sujuvalle toiminnalle. Tehdään kaikki oma työmme kunnolla, niin saamme kasvatettua ja opetettua uusia ihmisiä yhteiskuntaamme. - laikkari
ope kirjoitti:
miksi ihminen on edes siivoojana, jos ärsyttää se, että ihmiset sotkevat ja joutuu siivoamaan heidän jälkiään? miksi kaiken pitäisi olla helppoa tai nopeata? ei työkään ole aina nannaa.."siivoatteko oikeasti aulat välitunneilla? mitä järkeä siinä on?"
Niin, mitä järkeä siinä siivoamisessa yleensäkään on, mieti sitä. Emme me sitä lattiaa puhdista itseämme vaan teitä varten. Mikä on "juhlakunto"? puhdas? Lattianhoitoon kuuluu useita eri työmenetelmiä mutta "juhlakuntoon" laitto ei niihin kuulu....
"eikö siivooja muka siirrä tuolia ja pulpettia siivotessaan niiden alta? itse ainakin kotona siirrän sohvankin, kun haluan sen alustan siivota."
Ei välttämättä siirrä. Yrittäkää ymmärtää ettei ammatti- ja kotisiivouksella ole oikeastaan mitään yhteistä. Esimiehet mitoittavat koulujen siivoukset, kaikkiin töihin on tarkat työohjeet ja niiden mukaan mennään. Omalla työpaikallani pöydän ja tuolin siirtäminen tekisi n. 400 pöytä/tuoli- yhdistelmän siirtoa per päivä.
"tukiopetus ei todellakaan aina ole jokaviikkoista"
Ei ehkä sinulle mutta entäs ne 50 muuta opettajaa?
"kyllä siivoojalla on aina jokin muukin luokka siivottavana kuin vain se yksi. ei silloin se puoli tuntia yhden luokan siivoomisen myöhästymisessä paljoa vaikuta."
Kyllä vaikuttaa silloin kun se on päivän viimeinen luokka muutenkin. Jos siivoojan työpäivä loppuu klo 16.00 ja luokka vapautuu silloin vaikka sen piti olla siivottavissa jo klo 15.30, luuletko että siivooja jää sen siivoomaan silkasta työn ilosta?
"miksi ihminen on edes siivoojana, jos ärsyttää se, että ihmiset sotkevat ja joutuu siivoamaan heidän jälkiään?"
Ei minua ärsytä siivota. Kuka niin on sanonut että äsyttäisi siivota? Ärsyttää noin suppean ajatusmaailman omaavat ihmiset. Jos me olisimme noin omaan napaamme tuijottajia, me säntäisimme luokkaan kesken opetuksen, käskisimme oppilaat siksi 7-12 minuutiksi(joka meille on suotu siivousaikaa)ulos. Mutta emme ole emmekä tee siis niin.
Miksi ihmisiä on edes lääkärinä kun ihmiset tupakoivat ja aiheuttavat itselleen sairauksia jotka varmasti harmittavat lääkäriä.... - 3Siivooja
Ala-asteen opettaja kirjoitti:
"Pistä vaxi teippaamaan johtokasat kiinni pöytään ym , ettei ne pyöri lattialla."
En minä ole kouluisännän esimies, eikä minulla ole mitään valtuuksia määrätä hänelle tehtäviä. Ihan yhtä lailla sinä voit käydä pyytämässä, josko hän ystävällisesti voisi näin tehdä. Ja ongelmahan haittaa nimenomaan sinua, ei minua.
"Pyydä oppilaat jonossa sisään ja sano ettei sisään tule yksikään ellei vaatteet ole järjestykseessä."
Aiempaan tekstiini viitaten - se vie edelleenkin aikaa pois opetuksesta. Jos se kestää sen mainitsemani 5-10min, eli ka.7,5min, niin se tekee normaalissa 6h työpäivässä yhteensä 45min. Se taas tarkoittaa että yksi kokonainen oppitunti jää päivässä väliin tämän toimenpiteen takia. Eli tämä ei todellakaan ole ilkeilyä, vaan ihan tosiasia.
Sinulla tuntuu olevan asenne, että opettajat tahallisesti vaikeuttaisivat siivoojien työtä. Näin ei todellakaan ole, miksi ihmeessä olisi? Työnne on tärkeää ja välttämätöntä koulun sujuvalle toiminnalle. Tehdään kaikki oma työmme kunnolla, niin saamme kasvatettua ja opetettua uusia ihmisiä yhteiskuntaamme.Vaikka esimieheltäsi kuinka ne sähköjohdot sieltä saadaan ylös.Kenties koulunne ATK ihmiseltä voisi sitä kysellä.
Todella hankalaa tietää jokaisen kunnan toiminta tavat(vastaan tähän silti), mutta tietämäni käsitys on että se mikä on Koulun omaisuutta on koulun hoidettava.(ATK/ym..sähkölaitteet,tästä varmasti on teidänkin koululla jonkin moinen päätös tehty,kenen vastuualueeseen se kuuluu)
Kuten meillä omat välineet ymm tavarat.
Minua ei henkilökohtaisesti heilauta suuntaan eikä toiseen jos lattialla johtoja.
Siivoan mukaan minne pääsee siivoamaan.(vastasin vain kysymykseen, miten sen asian voisi hoitaa)
Minäkään en ole isännän esimies sen enempää kuin sinäkään.
Joissakin paikoissa kouluissa on johtaja/Rehtori joka hoitaa koulun asiat.
Siivouksessa on omat.
Kenties vahtimestareillakin omat.On montaa tapaa eri kouluilla.
Vaatteista olen kyllä sitä mieltä , että jos sen alusta alkaen ottaa tavaksi , niin siitä tulee pysyvää.Saman toistoa se tuskin on kokolukuvuoden.
Asenteeseen vielä sen verran ,en ole uhrannut ajatusta omassa työpisteessäni sille että joku hankaloittaisi työtäni.
Luokat on yllä olevan ohjeen mukaisia , todella harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta.
Meillä ei itsestään selvyydestä ole tarvinnut keskustella.
Kaikkea hyvää sinne sinun koulullesikin ja olen iloisesti yllättynyt keskustelusta minkä siivoaminen on herättänyt.
Oiva paikka nähdä asiaa puolin ja toisin.
- Laikkari
No ompas kummallisia opettajia jos eivät näin toimi. Koulussa jossa itse siivoan, on joka syksy kova komento kenkien ja takkien suhteen. Ja tulokset pysyvät koko talven. Välillä täytyy huomautella että laitapas ne kengät sinne telineeseen mutta pääasiassa ne menevät sinne ihan automaattisesti kun on käsketty. Ja tästä ei lipsuta koskaan.
Ja on sillä siivoojallakin oikeus huomauttaa jos ei näin toimita.
Jokaiselle opettajalle:
Pitäkää pöytäpinnat pyyhittävissä.
Nostakaa itse tiputtamanne tavarat, emme me nosta, saisimme kyykätä ihan koko päivän.
Pitäkää ITSEKIN ne kenkänne siinä telineessä.
Pistäkää ITSEKIN ne roskat sinne roskikseen.
Joku kohtuus siihen kahvin läikyttelyyn.
Ette varmaankaan tarvitse kahtakymmentä liitua liitukourussa. (sekin pyyhitään päivittäin)
Itse olen työskennellyt useammillakin kouluilla ja yhden asian olen huomannut kaikissa opehuoneissa: ne ovat toivottoman törkyisiä, siis opettajien itsensä toimesta. On pussia ja massia ja kassia roikkumassa sielä sun täälä, lattioilla ja ovenpielissä. Kengät eivät oikeastaan koskaan ole telineessä(opeta nyt sitten sitä lapsille kun et itsekään osaa) on hajuvettä ja puuteria, kosteusvoidetta, hammastahnaa ym. ym. ym. peilihyllyt täysi niin ettei koskaan pääse sitä hyllyä pyyhkimään. Kaikilla kuitenkin on ne omat kaapit?
Ja sokerina pohjalla: kaikissa vessoissa on wc:harjat. Eli jos jätät oikein näkyvät jarrutusjäljet pyttyyn niin onhan se kohteliasta jo muitakin käyttäjiä kohtaan että putsaat ne pois...- hesassa
Niin paljon on kouluja ja tapoja- voi voi!
Olen itse opintovapaalla tällä hetkellä ja haluan vielä päästä muuhunkin hommaan kun mitä (pakosta) olen tehnyt n. kaksi vuotta.En ole ammatiltani siivooja.
Tuntuu välillä, että opettajat eivät osaa muusta puhua siivoojalle kun siivouksesta!
Onneksi "oman kouluni" opet ovat ihan yes-tyyppejä.
Olen itse tehnyt aika selväksi muutaman asian
-se mikä on lattialla, on roskikseen menevää tavaraa (kummasti joku ope noukkii kyniä yms)
-teen vain kerran päivässä sovitut asiat
-jos joku pitää tukiopetustunteja yms. varsinaisen koulupäivän jälkeen, luokka saa jäädä siivoamatta, jos menee yli oman työajan
-en ota valituksia vastaa kenenkään välikäden kautta (esim.palveluvastaava)vaan ne on minulle suoraan kerrottava
-hymy päivässä puolin ja toisin ja ystävällinen käytös on meille kaikille plussaa
Have a nice day!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693