Joskus viime syksyllä täällä kirjoiteltiin rosmariinin talvehtimisesta ja nyt voin todeta, että
omat rosmariinini ovat talvehtineet taas hyvin. Ovat olleet jo pihalla kevätauringossa ja uutta kasvua enteilevät.
Koko talvena en kastellut niitä kertaakaan, kun olivat autotallissa isoissa pahvilaatikoissa.
Kylmimpänä aikana heitin pari säkkiä suojaksi, sillä jos pakkanen menee alle -10C niin suojaa
tarvitsevat. Tuo -10 C pakkasraja on oma kokemukseni, mutta saattaa se olla alhaisempikin,
koska Ranskassa katselin isoja rosmariinipensaita pakkasen keskellä ja lumen alla.
Rosmariini
6
3285
Vastaukset
- rosemary10
Itse olen myös ihastunut rosmariiniin, tälle vuodelle tuli ostettua siemeniäkin, mitkä pussin ohjeen mukaan laitoin kosteaan multaan ja kylmään (jääkaappi) 2-3 viikoksi. Omassa tapauksessani olivat siellä 3 viikkoa, turhaannuin ja otin pois kun mitään ei ollut tapahtunut. Osaisitko neuvoa aloittelevaa? Siemenpussissa neuvottiin ottamaan kylvös pois jääkaapista kun se on itänyt, mutta olinko sitten liian hätäinen? Mitä taikakeinoja tuo kasvi oikein vaatii että sen saa itämään? :)
- isoäiti*
Minä olen liottanut rosmariinin siemeniä vain muutaman tunnin huonelämpöisessä vedessä ennen kylvöä.
Eivät idä sataprosenttisesti, mutta kannattaa kokeilla. - Yrttifani
isoäiti* kirjoitti:
Minä olen liottanut rosmariinin siemeniä vain muutaman tunnin huonelämpöisessä vedessä ennen kylvöä.
Eivät idä sataprosenttisesti, mutta kannattaa kokeilla.ruukkurosmariinin, se on nyt ikkunalaudalla, hyvin jakselee. Joka päivä olen napsinut latvoista mausteeksi ruokiin. kannattaisiko se istuttaa kesällä kasvimaalle muiden yrttien joukkoon?
- Yrttifani
Yrttifani kirjoitti:
ruukkurosmariinin, se on nyt ikkunalaudalla, hyvin jakselee. Joka päivä olen napsinut latvoista mausteeksi ruokiin. kannattaisiko se istuttaa kesällä kasvimaalle muiden yrttien joukkoon?
Kokeilen onnea, vaikka ei ole kukaan vastannut edelliseenkään.
Elikä ikkunalaudalla oleva rosmariini on alkanut saada latvoihin valkoista harsomaisa "pölyä". Aivan samoin kävi viime vuonna ostamalleni, muistaakseni ostin sen Plantagenista.
Mistähän on kysymys? Heitin viimevuotisen pois, kun ajattelin siinä olevan jonkun taudin.Onko tässäkin sitten joku tauti ja huono tuuri minulla.
Kiitti, jos joku osaa vastata.
- rakas rosmariini
rosmariinista sen verran, että tuo ihana yrtti on nyt valittu saksassa vuoden yrtiksi!
sillä on erittäin monta positiivista puolta. kuulemma se auttaa muistin virkeydessä, ruoansulatuksessa ja yleisessä hyvinvoinnissa.
rosmariini sopii kanaan, perunoiden päälle, lihaan............ - Herb
Aion kokeilla rosmariinin talvehtimista ulkona peittämällä sen lehdillä ja havuilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks2084555Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t1043303Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per881797Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va131407Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu181346Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20241253Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt2591206- 521180
Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi101141- 551079