Joskus viime syksyllä täällä kirjoiteltiin rosmariinin talvehtimisesta ja nyt voin todeta, että
omat rosmariinini ovat talvehtineet taas hyvin. Ovat olleet jo pihalla kevätauringossa ja uutta kasvua enteilevät.
Koko talvena en kastellut niitä kertaakaan, kun olivat autotallissa isoissa pahvilaatikoissa.
Kylmimpänä aikana heitin pari säkkiä suojaksi, sillä jos pakkanen menee alle -10C niin suojaa
tarvitsevat. Tuo -10 C pakkasraja on oma kokemukseni, mutta saattaa se olla alhaisempikin,
koska Ranskassa katselin isoja rosmariinipensaita pakkasen keskellä ja lumen alla.
Rosmariini
6
3166
Vastaukset
- rosemary10
Itse olen myös ihastunut rosmariiniin, tälle vuodelle tuli ostettua siemeniäkin, mitkä pussin ohjeen mukaan laitoin kosteaan multaan ja kylmään (jääkaappi) 2-3 viikoksi. Omassa tapauksessani olivat siellä 3 viikkoa, turhaannuin ja otin pois kun mitään ei ollut tapahtunut. Osaisitko neuvoa aloittelevaa? Siemenpussissa neuvottiin ottamaan kylvös pois jääkaapista kun se on itänyt, mutta olinko sitten liian hätäinen? Mitä taikakeinoja tuo kasvi oikein vaatii että sen saa itämään? :)
- isoäiti*
Minä olen liottanut rosmariinin siemeniä vain muutaman tunnin huonelämpöisessä vedessä ennen kylvöä.
Eivät idä sataprosenttisesti, mutta kannattaa kokeilla. - Yrttifani
isoäiti* kirjoitti:
Minä olen liottanut rosmariinin siemeniä vain muutaman tunnin huonelämpöisessä vedessä ennen kylvöä.
Eivät idä sataprosenttisesti, mutta kannattaa kokeilla.ruukkurosmariinin, se on nyt ikkunalaudalla, hyvin jakselee. Joka päivä olen napsinut latvoista mausteeksi ruokiin. kannattaisiko se istuttaa kesällä kasvimaalle muiden yrttien joukkoon?
- Yrttifani
Yrttifani kirjoitti:
ruukkurosmariinin, se on nyt ikkunalaudalla, hyvin jakselee. Joka päivä olen napsinut latvoista mausteeksi ruokiin. kannattaisiko se istuttaa kesällä kasvimaalle muiden yrttien joukkoon?
Kokeilen onnea, vaikka ei ole kukaan vastannut edelliseenkään.
Elikä ikkunalaudalla oleva rosmariini on alkanut saada latvoihin valkoista harsomaisa "pölyä". Aivan samoin kävi viime vuonna ostamalleni, muistaakseni ostin sen Plantagenista.
Mistähän on kysymys? Heitin viimevuotisen pois, kun ajattelin siinä olevan jonkun taudin.Onko tässäkin sitten joku tauti ja huono tuuri minulla.
Kiitti, jos joku osaa vastata.
- rakas rosmariini
rosmariinista sen verran, että tuo ihana yrtti on nyt valittu saksassa vuoden yrtiksi!
sillä on erittäin monta positiivista puolta. kuulemma se auttaa muistin virkeydessä, ruoansulatuksessa ja yleisessä hyvinvoinnissa.
rosmariini sopii kanaan, perunoiden päälle, lihaan............ - Herb
Aion kokeilla rosmariinin talvehtimista ulkona peittämällä sen lehdillä ja havuilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831569Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721370Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2271351Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311291Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973- 89960
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123848