Oksentelua, nopeaa painonlaskua, paha maku suussa ja lämpöä = ?

aurinkosiipi

22v, noin muuten fyysisesti tiettävästi ihan terve nainen. Lääkitys abilify 7,5mg ketipinor 100mg. Lääkäriaika on onneksi jo ensi viikolla, mutta ajattelin kysäistä, onko kellään muulla ollut mitään tämänkaltaista. Googlen avulla en löytänyt mitään ihan vastaavaa, vaikka muutama liippaisikin läheltä.

Ongelma alkoi uskoakseni jo viime kesän loppupuolella, kun kokeilin Life-myymälässä tarjouksessa ollutta laihdutusvalmistetta jonkin aikaa pudottaakseni muutaman, kortisonin myötävaikutuksella pari vuotta sitten kertyneen kilon, ja join siinä sivussa kahvia jonkin verran enemmän kuin yleensä. Paino ei pudonnut, vaikka söin kyllä huomattavasti vähemmän, mikä johtunee osaltaan silloisesta lääkityksestä (muistaakseni määrät olivat luokkaa risperidon 1,5mg citalopram 30mg). Äkkiä aloin oksennella, välillä miltei päivittäin. Lopetin laihdutusvalmisteen (en ehtinyt käyttää kuin parisen viikkoa) käytön, mutta oksentelu jatkui. Juuri kun päätin ottaa yhteyttä lekuriin se kuitenkin loppui.

No. Joskus syksyllä suussani alkoi maistua pahalta (ja mitä ilmeisimmin myös haista...) heti jos en syönyt hetkeen, vaikka kuinka pesin hampaitani, kieltäni ja poskien sisäpintoja. Tämä ongelma on jatkunut, ja mielestäni vain vielä pahentunut nyt parin viime viikon aikana. Olin juuri hammaslääkärissä, joka siellä sanoi, ettei ongelma johdu ainakaan hampaistani - ja kai se olisi sanonut, jos suussa olisi näkynyt jotain selitystä asialle. Maku tulee siis syvemmältä, kuten arvelinkin - kurkusta tuntuu nousevan silloin tällöin tavaraa, joka saa suun maistumaan pahalta vaikka juuri olisi pessyt huolella. Nielurisoissa ei näy eikä tunnu mitään ylimääräistä.

Painoni on nyt pitkin talvea/kevättä laskenut, sekä laihduttamalla että omia aikojansa. Arvelin ilmiön johtuvan puhtaasti rispen vaihtamisesta abilifyyn, mutta nyt alkoi epäilyttää jo, että taustalla olisi muutakin. Viimeisin pudotus on ollut aika raju, kaksi kiloa kadonnut kahdessa viikossa ja suunta vaikuttaisi yhä olevan alaspäin, vaikka yleensä painoni nousee tai laskee mainittavan hitaasti, enkä nyt ole edes laihduttanut tietoisesti. (168cm/aamupaino 53,4kg tällä hetkellä, kun aiemmin pyöri 55-56 tienoilla aika pitkään.) Ruokahaluni on kyllä vähentynyt huomattavasti, mikä vaikuttanee asiaan, eikä nyt ole ollut varaa edes herkkuihin joita muuten luultavasti napsisin silloin tällöin ilman näläntunnettakin.

Nyt kuukausi-pari takaperin minulla oli jakso, jossa minulla oli heikotusta, lämpöä (enimmäkseen välillä 37.2 - 37.8C, kun normaalilämpö selvästi 36 puolella) kolme-neljä viikkoa putkeen sekä oksentelua pari viikkoa putkeen käytännöllisesti katsoen päivittäin. Joskus heti ruoan jälkeen, joskus aamulla kun vatsa oli tyhjä, joskus kun ruoasta oli jo jonkin aikaa.

Päästessäni lekuriin verenpaine oli aavistuksen koholla (125/80, ennen ollut matala) ja pulssi hurja (85, vaikka olin istunut ainakin 10-15min, enkä ollut hengästyttänyt itseäni matkalla paikalle), mutta ainakaan verikokeissa ei käynyt ilmi mitään. Sain lääkityksen reseptin mukaan "mahakatarriin" (vaikka mitään tähystystä tai sellaista ei tehty) (somac 40mg) joka auttoikin oksenteluun ja lämpöön nopeasti. Pahaan makuun ei muistaakseni ollut juuri vaikutusta, en tajunnut mainita siitä silloin lekurille.

Nyt olen taas oksentanut pariin otteeseen parin viikon sisällä, suussa maistuu pahemmalta kuin ikinä ja maku iskee mielestäni nopeammin takaisin kuin ennen, lämpö on tullut takaisin ja tosiaan painoni on äkkiä pudonnut kahdessa viikossa kaksi kiloa laihduttamatta. Itse epäilin helikobakteeri-infektiota, mutta lääkäriksi opiskelevan kaverini mielestä ei kuulosta ihan siltäkään. Vatsa toimii muuten ihan normaalisti, joten luulen, että ongelma on yläruoansulatuselimissä.

Onkohan kellään ollut mitään vastaavaa? Mitään aavistusta mitä tämä voisi olla?

2

838

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aurinkosiipi

Aamupaino vain hupenee... Nyt jo 2,5 - 3kg lähtenyt normipainosta, ja alkaa jo huolettaa. Oksentanut en ole nyt vähään aikaan sentään. Jos paino laskee alimmasta lukemasta vielä puolikin kiloa (oli se nestettä tai ei) tai jos alan taas oksennella niin menen kyllä akuuttiajalla lekurille valittamaan, vaikka aika spesialistille onkin jo viikon päästä.

• SamaaVaivaa

Mikä mahto olla diagnoosi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      402
      2142
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      2009
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1059
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      57
      977
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      948
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      828
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      789
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      770
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe