DSG. Mitä järkeä?

tuomollinen

En ymmärrä mitä järkeä DSG-laatikossa on. Okei, onhan se nykimätön jne. Mutta kun siinä on niitä ominaisuuksia/vikoja joita en tajua. Esim. ylämäkeen peruuttaminen ei onnistu tuosta vaan - ainakaan lehtien mukaan. Valmistaja taitaa mainostaa sitä taloudellisempana kuin manuaaliboksi. Itselläni Lexuksen 6-vaihteinen on tavallinen automaatti on myöskin vastaavaa manuaalia taloudellisempi. Eikä kyllä nyi tämäkään normaaliajossa. Suorituskyky ei heikkene käytännön tasolla. Paperilla jonkun sekunnin kymmenyksen. Mitä ideaa siis DSG:ssä on?

35

1927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DeSki

      DSG:ssä on sama idea kuin perinteisessä automaattivaihteistossa, eli automaatti huolehtii vaihdoista.
      En ole huomannut mitään ongelmaa ylämäkeen peruuttamisessa. Koska ns. ryömintäominaisuus ei ole kovinkaan voimakas nin käsijarrua joutuu käyttämään suurempien mäkien lähdöissä, lähti sitten eteenpäin tai taaksepäin. Vaihteiston S-asennossa moottorijarrutus toimii hyvin. Lisäksi vaihteistossa on käsinvaihtomahdollisuus.

      • tomaattiaski

        pitäisi joutua automaatin paikallaan pysymättömyyttä paikkaamaan käsijarrulla!!!!!


      • 2.4 STW
        tomaattiaski kirjoitti:

        pitäisi joutua automaatin paikallaan pysymättömyyttä paikkaamaan käsijarrulla!!!!!

        Jep eikä Joudukaan. Itellä diesel DSG jossa vakiona hill-hold. Ei tuo tietty yhtä hyvä ryömitettäessä ole kuin mehumaija mutta kulutus ja kulkupuoli on paremmalla tolalla. Muutes, eipä mehumaijatkaan välttämättä pysy paikallaa jyrkässä mäessä. Uudemmissa autoissa on pyritty minimoimaan paikallaan tapahtuva koneen kuormitus (joka lisää kulutusta) ja niinpä ryömintä ei ole enää niin voimakasta ja auto lähtee valumaan jos mäki on jyrkkä.
        Multitronic ei tuntunut koeajossa olevan parempi rymittämisen suhteen ja liikkeelle lähtö oli jotenkin outoa molemmissa kun oli siihen aikaan kokemusta vain mehumaijoista.


      • tomaattiaski
        2.4 STW kirjoitti:

        Jep eikä Joudukaan. Itellä diesel DSG jossa vakiona hill-hold. Ei tuo tietty yhtä hyvä ryömitettäessä ole kuin mehumaija mutta kulutus ja kulkupuoli on paremmalla tolalla. Muutes, eipä mehumaijatkaan välttämättä pysy paikallaa jyrkässä mäessä. Uudemmissa autoissa on pyritty minimoimaan paikallaan tapahtuva koneen kuormitus (joka lisää kulutusta) ja niinpä ryömintä ei ole enää niin voimakasta ja auto lähtee valumaan jos mäki on jyrkkä.
        Multitronic ei tuntunut koeajossa olevan parempi rymittämisen suhteen ja liikkeelle lähtö oli jotenkin outoa molemmissa kun oli siihen aikaan kokemusta vain mehumaijoista.

        ei omassa käytössä olleet 3 "mehumaijaa", kuten ei nykyinen "ketjuvetoinenkaan" , ole valuneet mäessä taaksepäin yhtään kertaa...vielä ilman erillistä "mäkijarrua", tasaisellä lähtevät kyllä ryömimään eteenpäin, kuten kuuluukin


    • Direktschaltgetriebe

      Pitääkö kaikessa olla jotain järkeä? Minä ajan paljolti tunteella ja selkäytimellä ja haluan jättää aivot ajaessani narikkaan.

      Minulla on ollut 7-vaihteinen DSG-loota nyt vasta 23 tkm:n verran. Tällä hetkellä en missään nimessä haluaisi palata manuaaliin eikä minulla tee mieli myöskään perinteistä automaattia.

      DSG on toiminut kuin ajatus enkä ole kokenut mitään ongelmaa ylämäkeen peruuttamisessa.

      • DSG/S-Troniz

        DSG:n nautinnon tajuaa vasta kun on sellaisella ajanut. Itse en ainakaan enää DSG:n jälkeen kelpuuta manuaalia.


      • DSG!
        DSG/S-Troniz kirjoitti:

        DSG:n nautinnon tajuaa vasta kun on sellaisella ajanut. Itse en ainakaan enää DSG:n jälkeen kelpuuta manuaalia.

        Aivan kuten Tekniikan Maailma totesi viime numerossaan, ainakaan vielä ei ole kysymys valmiista tuotteesta. Ominaisuudet ovat omituiset eikä DSG selvinnyt 60000 km:n kestotestiä ilman kalliita korjauksia!

        Itse en todellakaan ymmärrä kuka näitä ostaa, minulle ei tulisi mieleenkään!


      • ibsinjkjgn
        DSG! kirjoitti:

        Aivan kuten Tekniikan Maailma totesi viime numerossaan, ainakaan vielä ei ole kysymys valmiista tuotteesta. Ominaisuudet ovat omituiset eikä DSG selvinnyt 60000 km:n kestotestiä ilman kalliita korjauksia!

        Itse en todellakaan ymmärrä kuka näitä ostaa, minulle ei tulisi mieleenkään!

        heinolaan metallinkierätykseen saatte hyvänkilohinnan!


      • meitsipoika
        DSG/S-Troniz kirjoitti:

        DSG:n nautinnon tajuaa vasta kun on sellaisella ajanut. Itse en ainakaan enää DSG:n jälkeen kelpuuta manuaalia.

        Takana vajaat 20 vuotta "mehumaija"-automaateilla. Kun uuden auton hankinta tuli eteen, koeajoin lähes kaikki erityyppiset automaatit sekä "robottivaihteistot". DSG oli ajossa miellyttävin minun mielestäni. Eikä suorituskykyyn vaikuttavissa seikoissa tai kulutuksessakaan ole moittimista. Mieluummin päinvastoin! Nyt minulla on sitten DSG-7 ja 36tkm takana. Toistaiseksi on toiminut hienosti. Ei ongelmia peruuttamisessa yms. Ihmettelen hieman noita moitteita. Toisaalta itselläni on takana pitkä kokemus automaateilla. Eivät ne ole olleet ryömimisessä sen kummempia. Eikä DSG "valu". Käsijarrua ei tarvita, Hill-Hold on ja hyvin toimii. Ihan kuin "oikea" perinteinen automaatti.

        Minusta etuja on: todella huomaattomat vaihdot D-asennossa, S-asentoa en edes käytä! Suorituskyky parempi kuin perinteisessä, samaten kulutuslukemat. Itse olen erittäin tyytyväinen. Jos DSG kiinnostaa, kannattaa se koeajaa. Ja mielellään kunnon koeajo, ei sellainen korttelin ympäri pyörähdys riitä.


      • kyläkähtee

        Hienompi peli kuin DSG, vähemmän hienompi peli kuin Stronic. Yhtä kaikki, kahden multitronicin ja yhteensä yli 10000 e korjauskulujen jäljeen (autoilla ajettu ennen korjauksia alle 60 tkm), molemmissa siis isot remontit, en enää koskekaan automaattipaskaan. Ajan nykyään toisella saksalaismerkillä ja dieselillä. Mm. 80-120 Km/h 4 vaihteella 5.0 s, mihin sitä vaihdekeppiä tarttee kun kutosella kiihtyy paremmin kuin aiemmat 1.8T ja 2.0T Audin turbot yhtään missään nopeudessa.


      • domaatti
        kyläkähtee kirjoitti:

        Hienompi peli kuin DSG, vähemmän hienompi peli kuin Stronic. Yhtä kaikki, kahden multitronicin ja yhteensä yli 10000 e korjauskulujen jäljeen (autoilla ajettu ennen korjauksia alle 60 tkm), molemmissa siis isot remontit, en enää koskekaan automaattipaskaan. Ajan nykyään toisella saksalaismerkillä ja dieselillä. Mm. 80-120 Km/h 4 vaihteella 5.0 s, mihin sitä vaihdekeppiä tarttee kun kutosella kiihtyy paremmin kuin aiemmat 1.8T ja 2.0T Audin turbot yhtään missään nopeudessa.

        jos multiloota oli hieno niin mitä tapahtuu vielä hienommalle stronicille? Vaihtavat aina ongelmien ilmaantuessa laatikon kun eivät osaa korjata.

        Ps. kannattaa käydä Audin huollossa utelemassa Audin automaatin ongelmista, kaveri kun alkaa esittelemään sitä pitkää A4:stä (paperi) toiseen kestävää vikalistaa mikä saattaa iskeä niin usko loppuu...


      • keppikäsi
        kyläkähtee kirjoitti:

        Hienompi peli kuin DSG, vähemmän hienompi peli kuin Stronic. Yhtä kaikki, kahden multitronicin ja yhteensä yli 10000 e korjauskulujen jäljeen (autoilla ajettu ennen korjauksia alle 60 tkm), molemmissa siis isot remontit, en enää koskekaan automaattipaskaan. Ajan nykyään toisella saksalaismerkillä ja dieselillä. Mm. 80-120 Km/h 4 vaihteella 5.0 s, mihin sitä vaihdekeppiä tarttee kun kutosella kiihtyy paremmin kuin aiemmat 1.8T ja 2.0T Audin turbot yhtään missään nopeudessa.

        kerros asiantuntija, mikä ero on DSG:llä ja S tronic:lla?
        Muutakuin tuotenimet ja että toista käytetään VAG:ssa ja toista Audeissa?

        Itselläni ollut 3 multia sekä yksi DSG eikä mitään ongelmia ikinä missään.

        Sinä taasten taidat olla provoilija jolla ei sellaisia ikinä ole ollutkaan.
        Joten suu kiinni ja jatka vaan sitä hämmentämistä kepilläsi


    • ...

      Ei kaikkea tervitsekaan tajuta, formuloissa on kanssa osassa tuplakytkin ja osassa automatisoitu perinteinen 1 kytkimen systeemi. Jostain syystä siellä ei kuitenkaan ole perinteisiä automaatteja yhtään kappaletta...mistähän se johtuu... :D Kehitys kehittyy.

      • volvo mies

        varmasti toi volvo 340 automaatti variaattori vahvempi kun nää audit!kulkee pakilla yhtäkovaataaksepäin kun eteenpäin,kovemminryntäyttää niin hihnanriekaleet lentääautonalta!


      • tuomollinen

        Typerää verrata tavallisia autoja ja formuloita. Sinun mielestäsi sitten ei ole auto eikä mikään jos ei ole vapaastihengittävää, korkealle kiertävää moottoria? Entäpä jos pyöränripustus poikkeaa formuloista? Myös aerodynamiikassa on hieman eroa näiden autojen välillä. Oliko kommenttisi jälkikäteen ajatellen järkevä? Sitähän minäkin.


      • ...
        tuomollinen kirjoitti:

        Typerää verrata tavallisia autoja ja formuloita. Sinun mielestäsi sitten ei ole auto eikä mikään jos ei ole vapaastihengittävää, korkealle kiertävää moottoria? Entäpä jos pyöränripustus poikkeaa formuloista? Myös aerodynamiikassa on hieman eroa näiden autojen välillä. Oliko kommenttisi jälkikäteen ajatellen järkevä? Sitähän minäkin.

        Niin, miksi niitä ikivanhoja mehumaijoja pitäisi kannattaa jos parempaa on tarjolla? Puheenvuorosi perusteella olet sellainen tyypillinen kehityksen jarru. Ei ei meille mitään laajakaistaa tule kun on tuo isdn ja polkumodeemi.


    • automaatteja

      mulla oli aikaisemmin multi, sitten vaihtui DSG:n ja nyt taas Multitroniciin.
      Joskus niitä aikaisemmin oli vanhoja "perinteisiä" automaatteja mm. 5 vaihteisia.

      Näistä voiton vie multi, sitten DSG.
      Paluuta enää vanhanaikaiseen 5-vaihteiseen perinteiseen automaattiin ei ole.
      Se on surkea ja vanhanaikainen, vie liikaa polttoainetta ja hidas.

      Multitronic silti ehdoton kun siihen tottuu.

      • DSG vs. norm

        Vaihdoin "perinteisen" automaatti volvon DSG Audiin...

        DSG plussaa nopeammat vaihdot, urheilullisuus (... tosin, ei nyt niin tällä mehupurkki koneella :), sekä taloudellisuus. Lisäksi 7 vaihde pudottaa hieman kierroksia moottoritiellä.

        DSG miinusta äkkinäisesti kiinni ottava laatikko liikkeelle lähdettäessä ja hivenen heikompi mukavuus (oma mielipide, kuminauhatyyppinen on rennommin menevä). D-Asennon "epätasainen" kulku ryöminnässä (S-Asento mukavampi, muuhun ei tosin sitä sitten tarvikaan)

        Hillhold löytyy ja ylämäkeen kyllä peruuttaa ilman ongelmia. Ihmettelen tuota, mitään ongelmaa kun ei ole ollut. Käyn nyt vielä jossakin kylän suurimmassa mäessä peruuttelemassa :)

        Tottakai luotettavuus mietityttää keskusteluiden pohjalta mutta on tuota todella paljon myyty eikä VAG pitäisi sitä saatavilla jos olisi niin susi nykyisin kuin mistä kirjoitellaan. Työsuhde auto ja perheestä löytyy toinen joten ei niin paljoa vaikuta jos hajoaa. 33tkm ajettu ilman ongelmia.


      • kellään pysyny
        DSG vs. norm kirjoitti:

        Vaihdoin "perinteisen" automaatti volvon DSG Audiin...

        DSG plussaa nopeammat vaihdot, urheilullisuus (... tosin, ei nyt niin tällä mehupurkki koneella :), sekä taloudellisuus. Lisäksi 7 vaihde pudottaa hieman kierroksia moottoritiellä.

        DSG miinusta äkkinäisesti kiinni ottava laatikko liikkeelle lähdettäessä ja hivenen heikompi mukavuus (oma mielipide, kuminauhatyyppinen on rennommin menevä). D-Asennon "epätasainen" kulku ryöminnässä (S-Asento mukavampi, muuhun ei tosin sitä sitten tarvikaan)

        Hillhold löytyy ja ylämäkeen kyllä peruuttaa ilman ongelmia. Ihmettelen tuota, mitään ongelmaa kun ei ole ollut. Käyn nyt vielä jossakin kylän suurimmassa mäessä peruuttelemassa :)

        Tottakai luotettavuus mietityttää keskusteluiden pohjalta mutta on tuota todella paljon myyty eikä VAG pitäisi sitä saatavilla jos olisi niin susi nykyisin kuin mistä kirjoitellaan. Työsuhde auto ja perheestä löytyy toinen joten ei niin paljoa vaikuta jos hajoaa. 33tkm ajettu ilman ongelmia.

        DSG nipussa esim. 150 tkm tai 200 tkm, kun tuntuu, että kaikki joilla nuo DSG:t ovat hyvin pelanneet, niin ovat ajaneet sillä alle 40 tkm ja ylistävät sitä noin vaatimattomien kilsojen jälkeen. Tai sitten miten se on toiminu raskaiden kuomukärryjen tai vaunujen vedossa nipussa?


      • Tyytyväinen omistaja
        kellään pysyny kirjoitti:

        DSG nipussa esim. 150 tkm tai 200 tkm, kun tuntuu, että kaikki joilla nuo DSG:t ovat hyvin pelanneet, niin ovat ajaneet sillä alle 40 tkm ja ylistävät sitä noin vaatimattomien kilsojen jälkeen. Tai sitten miten se on toiminu raskaiden kuomukärryjen tai vaunujen vedossa nipussa?

        se on kestänyt. Omalla autollani on ajettu kohta se 150 000 km eikä ole DSG:ssä ollut mitään häikkää. Pidän autoa vielä varmaan pari vuotta jolloin kilsoja on luultavasti n. 250 tkm, sitten pitääkin vaihtaa toiseen autoon jossa on myös DSG, tai nykyäänhän se on Audeissa S-Tronic. On tuo niin mainio vaihteisto etten mitään muuta edes mieti. Olen kokeillut myös BMW:n, Volvon ja Jaguarin automaatteja, mutta eivät ne ole läheskään niin hyviä kuin DSG.


      • jpre77
        kellään pysyny kirjoitti:

        DSG nipussa esim. 150 tkm tai 200 tkm, kun tuntuu, että kaikki joilla nuo DSG:t ovat hyvin pelanneet, niin ovat ajaneet sillä alle 40 tkm ja ylistävät sitä noin vaatimattomien kilsojen jälkeen. Tai sitten miten se on toiminu raskaiden kuomukärryjen tai vaunujen vedossa nipussa?

        Passatilla (3c) vm. 2006, taksikäytössä ollut. Ny itsellä ollut 180tkm:stä lähtien parisen vuotta
        ja mitään havaittavia ongelmia ei oo ilmennyt. Kyl toi aski on mitä mainioin todellakin ja mitä
        luultavimmin sama laatikko tulee olemaan myös seuraavassa pelissä (joko VW tai Audi).

        Tosin en tiedä mitä ko. autoon ja sen laatikkoon on tehty ennen tuota 180tkm lukemia,
        mutta ainakin tosiaan minulla on toiminut näillä "isommillakin" kilometreillä.


    • järkeä olekaan,

      monien muiden nykyajan kotkotusten tavoin. Ennenvanhaan ajettiin perinteisillä automaateilla puoli miljoonaa pelkillä öljynvaihdoilla. Nyt taitaa olla satatonniakin tiukassa. Miettikääs, mitä tämä vaikuttaa auton arvoon käytettynä ja kuka sellaisen ylipäätään uskaltaa enää ostaa. Mutta ettehän te tollot tajua kun se DSG tai Multitronic on niin ihanan urheilullinen. Tämä oli sitten autopuolen insinöörin, jolla on vielä jalat maassa, mielipide.

      • *Antti*

        Ilmeisesti kenelläkään keskustelijoista ei ole kokemusta nykyisistä 6- tai 7-vaihteisista perinteisellä tekniikalla toteutetuista automaateista, esimerkiksi BMW:n ta Mercedeksen vaihteistoista. Ne vaihtavat todella pehmeästi, eivät kuluta polttoainetta juurikaan enemmän kuin manuaalit ja ennen kaikkea ovat kestäviä.

        Kun olette käyneet kokeilemassa, voitte sen jälkeen ehkä arvioida, mikä on kaikki asiat huomioon ottaen paras tapa toteuttaa automaattivaihteisto.


      • ---

        Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Sanotko seuraavaksi vaikka että 2 vaihdetta eteenpäin on jo tuhlausta...ja että elektroniikka ja tietotekniikka autossa on saatanasta, ja sellaisten suunnittelijat pitäisi polttaa noitina roviolla niinkuin vanhaan hyvään aikaan. Ei kannata ihan oikeasti alkaa jumittaa noissa vanhoissa laatikoissa, DSG vaihtaa paremmin ja tuhlaa vähemmän polttoainetta.


      • *Antti*
        --- kirjoitti:

        Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Sanotko seuraavaksi vaikka että 2 vaihdetta eteenpäin on jo tuhlausta...ja että elektroniikka ja tietotekniikka autossa on saatanasta, ja sellaisten suunnittelijat pitäisi polttaa noitina roviolla niinkuin vanhaan hyvään aikaan. Ei kannata ihan oikeasti alkaa jumittaa noissa vanhoissa laatikoissa, DSG vaihtaa paremmin ja tuhlaa vähemmän polttoainetta.

        Et ilmeisesti ymmärtänyt, mitä tarkoitin. Yritin sanoa, että myös perinteiisiä automaatteja on koko ajan kehitetty. Ne vaihtavat nykyään erittäin pehmeästi, ovat lähes yhtä taloudellisia kuin manuaalivaihteistot ja kestävät isältä pojalle.

        Ihan tiedoksesi, että esimerkiksi BMW X3 25i:n normikulutus on manuaalina 0,2 l/100 km vähemmän kuin perinteisellä automaatilla. Vastaavasti Audi Q5 2,0 TFSI Quattro kuluttaa manuaalina 0,1 l/100 km vähemmän kuin Stronicilla (=DSG). Lexus IS 250 kuluttaa perinteisellä automaatilla selvästi vähemmän kuin manuaalina. Muitakin edellä mainittujen kaltaisia esimerkkejä löytyy lukuisia. Kokonaisuutena voidaan todeta, että nykyisin manuaalien ja uusien automaattien kulutukset poikkeavat vain vähän tosistaan riippumatta siitä, millä tekniikalla automaatit on toteutettu.

        Mistähän muuten mahtaa johtua, että esimerkiksi Audi ei käytä Stronic-vaihteistoa A6:ssa eikä A8:ssa? Myöskin Mercedeksen ja BMW:n edustusmallit on varustettu uusilla momentinmuuntimilla varustetuilla automaateilla. Voin kertoa, että se johtuu siitä, että ko. automaatit vaihtavat todella pehmeästi. Lisäksi, kuten TM:ssä todettiin, DSG ei vielä ole ihan loppuun saakka kehitetty laite.

        Aikaisemmassa viestissäni sanoin että, kannattaa käydä kokeilemassa uusimpia versioita perinteisellä tekniikalla toteutetuista automaateista. Luulen, että mielipiteesi muuttuu viimeistään silloin.


      • ---
        *Antti* kirjoitti:

        Et ilmeisesti ymmärtänyt, mitä tarkoitin. Yritin sanoa, että myös perinteiisiä automaatteja on koko ajan kehitetty. Ne vaihtavat nykyään erittäin pehmeästi, ovat lähes yhtä taloudellisia kuin manuaalivaihteistot ja kestävät isältä pojalle.

        Ihan tiedoksesi, että esimerkiksi BMW X3 25i:n normikulutus on manuaalina 0,2 l/100 km vähemmän kuin perinteisellä automaatilla. Vastaavasti Audi Q5 2,0 TFSI Quattro kuluttaa manuaalina 0,1 l/100 km vähemmän kuin Stronicilla (=DSG). Lexus IS 250 kuluttaa perinteisellä automaatilla selvästi vähemmän kuin manuaalina. Muitakin edellä mainittujen kaltaisia esimerkkejä löytyy lukuisia. Kokonaisuutena voidaan todeta, että nykyisin manuaalien ja uusien automaattien kulutukset poikkeavat vain vähän tosistaan riippumatta siitä, millä tekniikalla automaatit on toteutettu.

        Mistähän muuten mahtaa johtua, että esimerkiksi Audi ei käytä Stronic-vaihteistoa A6:ssa eikä A8:ssa? Myöskin Mercedeksen ja BMW:n edustusmallit on varustettu uusilla momentinmuuntimilla varustetuilla automaateilla. Voin kertoa, että se johtuu siitä, että ko. automaatit vaihtavat todella pehmeästi. Lisäksi, kuten TM:ssä todettiin, DSG ei vielä ole ihan loppuun saakka kehitetty laite.

        Aikaisemmassa viestissäni sanoin että, kannattaa käydä kokeilemassa uusimpia versioita perinteisellä tekniikalla toteutetuista automaateista. Luulen, että mielipiteesi muuttuu viimeistään silloin.

        Niin, mutta perinteinen automaatti on perinteinen automaatti ja VW tahtoo tehdä jotain erilaista. Ei tuo kaksoiskytkinlaatikko nyt ihan niin ihmeellinen keksintö ole, ja kunhan siitä kehitetään seuraava versio niin se menee taas edelle perinteisestä mehumaijasta, ja koska se on uudempi konstruktio, niin siinä on paljon paljon enemmän varaa kehittää kun perinteisessä automaatissa joka alkaa olla jo täysin läpikoluttu.
        Nykyisen DSG:n väännönkesto on maksimissaan noin 350 Nm, siinä se syy miksi sitä ei saa A8:aan. Toki siitä lootasta on olemassa myös Porschen pikkaisen muokkaama versio (911 Turbossa esim.) ja se kestää 650 Nm vääntöä. Bugatti Veyronissa taas on kaikista järein VW:n versio kaksoiskytkinlaatikosta ja se kestää noin 1100 Nm vääntöä, luulis riittävän. Mersuhan on perinteisen automaattinsa kanssa joutunut muutamissa malleissa rajaamaan vääntöä nimenomaan perinteisen automaatin keston takaamiseksi.

        Mitä tuohon kulutukseen tulee : aivan sama, ei merkitystä minulle.


      • *Antti*
        --- kirjoitti:

        Niin, mutta perinteinen automaatti on perinteinen automaatti ja VW tahtoo tehdä jotain erilaista. Ei tuo kaksoiskytkinlaatikko nyt ihan niin ihmeellinen keksintö ole, ja kunhan siitä kehitetään seuraava versio niin se menee taas edelle perinteisestä mehumaijasta, ja koska se on uudempi konstruktio, niin siinä on paljon paljon enemmän varaa kehittää kun perinteisessä automaatissa joka alkaa olla jo täysin läpikoluttu.
        Nykyisen DSG:n väännönkesto on maksimissaan noin 350 Nm, siinä se syy miksi sitä ei saa A8:aan. Toki siitä lootasta on olemassa myös Porschen pikkaisen muokkaama versio (911 Turbossa esim.) ja se kestää 650 Nm vääntöä. Bugatti Veyronissa taas on kaikista järein VW:n versio kaksoiskytkinlaatikosta ja se kestää noin 1100 Nm vääntöä, luulis riittävän. Mersuhan on perinteisen automaattinsa kanssa joutunut muutamissa malleissa rajaamaan vääntöä nimenomaan perinteisen automaatin keston takaamiseksi.

        Mitä tuohon kulutukseen tulee : aivan sama, ei merkitystä minulle.

        Ihan tavallisella kaupunkilaisjärjellä johtopäätös on se, että edustusautoihin laitetaan parhaat (pehmeimmin vaihtavat ja kestävimmät) vaihteistot.

        Väännön kesto ei ole uskottava selitys, koska nyt on jo kehitetty 1100 Nm väännön kestäviä kaksoiskytkentävaihteistoja, kuten itsekin totesit.

        Sinulla on kummallinen luulo, että hyvää momentinmuuntimella varustettua vaihteistoa ei voi enää juurikaan kehittää. Jos vertaat 1990-luvun automaatteja nykyisiin, huomaat, että kehitys on harpannut pitkin askelin. Ns. mehumaijatkin ovat tietokoneohjattuja ja niiden toiminta on optimoitu mm. polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi.

        Sen, mitä tapahtuu tulevaisuudessa, näkee, ken elää. On täysin mahdollista, että jossakin vaiheessa DSG syrjäyttää perinteisen automaatin, mutta nykyiset versiot eivät siihen pysty.


      • hieman faktaa
        *Antti* kirjoitti:

        Ilmeisesti kenelläkään keskustelijoista ei ole kokemusta nykyisistä 6- tai 7-vaihteisista perinteisellä tekniikalla toteutetuista automaateista, esimerkiksi BMW:n ta Mercedeksen vaihteistoista. Ne vaihtavat todella pehmeästi, eivät kuluta polttoainetta juurikaan enemmän kuin manuaalit ja ennen kaikkea ovat kestäviä.

        Kun olette käyneet kokeilemassa, voitte sen jälkeen ehkä arvioida, mikä on kaikki asiat huomioon ottaen paras tapa toteuttaa automaattivaihteisto.

        siis mitä luultavammin myös BMW sekä MB tulevat jatkossa ottamaan yhä laajemmin
        käyttöönsä kaksoiskytkin vaihteistoja.

        Z4:stä löytyy jo 7-vaihteinen kaksoiskytkin ja ensi vuonna tulevassa jopa 1-sarjassa tulee olemaan se.
        Jo nykyinen Z4 sDrive on nopeampi sekä kuluttaa vähemmän kuin käsivaihteinen.

        Volvo myös laajentaa DCT-vaihteistomallejaan, samoin mm. Dodge jne.

        Mitä tulee VAG:n DSG-vaihteistoon, ne on ollut markkinoilla jo vuodesta 2003
        ja niitä on valmistettu yli miljoonaan autoon Euroopassa, joten ei nyt kyse ole
        kovinkaan "uudesta" asiasta.


      • mehumaijamies
        *Antti* kirjoitti:

        Ilmeisesti kenelläkään keskustelijoista ei ole kokemusta nykyisistä 6- tai 7-vaihteisista perinteisellä tekniikalla toteutetuista automaateista, esimerkiksi BMW:n ta Mercedeksen vaihteistoista. Ne vaihtavat todella pehmeästi, eivät kuluta polttoainetta juurikaan enemmän kuin manuaalit ja ennen kaikkea ovat kestäviä.

        Kun olette käyneet kokeilemassa, voitte sen jälkeen ehkä arvioida, mikä on kaikki asiat huomioon ottaen paras tapa toteuttaa automaattivaihteisto.

        Kun ei nuo BMW:n ja Mersun perinteiset laatikotkaan aina kestä. Just juttelin yhden tutun taksimiehen kanssa. Hänellä oli vajaat 70tkm ajettu 530d ja automaattilaatikon vuoksi "jatkuvasti" pajalla. Sanoi kokeilevansa vaihteenvuoksi seuraavaksi Mersua. Mutta näin se vaan on. Varauksella voi suhtautua tuohonkin yleistykseen, että "ennen kaikkea ovat kestäviä".


      • Tavis vaan
        *Antti* kirjoitti:

        Ihan tavallisella kaupunkilaisjärjellä johtopäätös on se, että edustusautoihin laitetaan parhaat (pehmeimmin vaihtavat ja kestävimmät) vaihteistot.

        Väännön kesto ei ole uskottava selitys, koska nyt on jo kehitetty 1100 Nm väännön kestäviä kaksoiskytkentävaihteistoja, kuten itsekin totesit.

        Sinulla on kummallinen luulo, että hyvää momentinmuuntimella varustettua vaihteistoa ei voi enää juurikaan kehittää. Jos vertaat 1990-luvun automaatteja nykyisiin, huomaat, että kehitys on harpannut pitkin askelin. Ns. mehumaijatkin ovat tietokoneohjattuja ja niiden toiminta on optimoitu mm. polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi.

        Sen, mitä tapahtuu tulevaisuudessa, näkee, ken elää. On täysin mahdollista, että jossakin vaiheessa DSG syrjäyttää perinteisen automaatin, mutta nykyiset versiot eivät siihen pysty.

        Edustusautoilla on edustusautojen hinnatkin. Itse pidän DSG:ä varsin hyvänä ratkaisuna ainakin keskiluokan autoihin. Edellisessä autossani oli tietokoneohjattu "mehumaija". Ihan hyvin se pelasi sen 200tkm, mitkä sillä ajoin. Mutta en yhtään huonommaksi ole kokenut nykyistä DSG-7:aakaan. Se on todella hyvin toimiva ja miellyttävä automaatti.

        Vertailun vuoksi: edellinen autoni oli 220kg kevyempi, kulutti pari litraa enemmän sadalla kilometrillä. Ja esim. kiihtyvyys 0-100km/h oli noin 12 sekuntia. Nykyisellä alle kahdeksan sekuntia. Hyvin tyytyväinen oli tuohon "mehumaijaankin", mutta kyllä tämä nykyinen tuntuu paremmalta ja kaikenlisäksi vaihtaa huomaamattomammin! Ainoa juttu mikä saattaa aiheuttaa pettymyksen on tuo kestävyyspuoli. Mutta sen näkee sitten. Toistaiseksi on toiminta ollut moitteetonta. Sekä kesällä että talvella.


    • Pena_xx

      Suomalaisen ei kuulukaan ymmärtää automaattilaatikosta mitään. Se on kaiken puolen epäilyttävä, epäluotettava, ja vanhanaikainen. Suomalaiselle kuuluu manuaali, kytin ja vaihdekeppi. Automaatit ovat vain sivistymättömälle maailmalle.

      • automaatteja aina

        katsoppa vaikkapa isompia Volvoja, BMW, Mersu tai Audeja niin varmaan 95% on
        automaatteja. Kuka hullu nyt ostaa vaikkapa manuaali V70:n? Ei kukaan.


        Taksit ovat myös varmaan 95% automaatteja.


      • ........
        automaatteja aina kirjoitti:

        katsoppa vaikkapa isompia Volvoja, BMW, Mersu tai Audeja niin varmaan 95% on
        automaatteja. Kuka hullu nyt ostaa vaikkapa manuaali V70:n? Ei kukaan.


        Taksit ovat myös varmaan 95% automaatteja.

        ovat 99% automaatteja. Elämäni aikana olen kerran ollut vain manuaali vaihteisen taksin kyydissä.


    • asentaja..

      Dsg on hieno systeemi.
      Ainoastaan tuo kahden kytkimen järjestelmä ei kestä pitkää käyttöä.
      Vaihteisto on tehty n. 150 tuhannen kilometrin käyttöä varten.
      Koska toinen kytkin on aina auki ts. painelaakeri toiminnassa, ei laite voi teoriassakaan kestää kauan.
      Autoja ei kyllä tehdäkään kestämään pitempään.
      Keskiverto autoilija pärjää DSG laatikollakin sen 10 vuotta jos ajokilometrit on 15 tuhatta vuodessa.
      10 vuoden jälkeen auton hinta on niin halpa että mahdollisen vaihteistovaurion sattuessa sitä ei kannata korjata.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      472
      8466
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      119
      5820
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      255
      4762
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      58
      4615
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      64
      4111
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3930
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      171
      3749
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

      Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      90
      1698
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

      joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      95
      1212
    10. Mikä on viimeisin asia

      mitä olen sinulle kertonut?
      Ikävä
      42
      857
    Aihe