Jos Allah on kerta kaikkitietävä ja kaikkivoipa, miks koraanissa on kohtia jotka ovat ristiriidassa keskenään. Eli siis viittaan tähän koraanissa olevaan "kumoamiseen", eli siihen, että vanhemmat opetukset kumotaan uudemmilla opetuksilla.
Jos siis Allah on kaikkitietävä, miksi koraanissa ylipäänsä on ristiriitaisia kohtia? Miksi Allah ei ole jo alunperin määrännyt näitä jälkimmäisiä käskyjä ja oppejaan, jos kerta edelliset opit tulevat kumotuksi jossain vaiheessa? Vai onko tässä sittenkin kyse siitä, että Muhammed selitti hölynpölyä ja halusi aluksi itselleen seuraajia rauhanomaisin keinoin ja kun porukka kasvoi, muuttui Allahin "käskyt" vähemmän rauhanomaisiksi?
Selittäkää minulle tämä ristiriita
13
381
Vastaukset
- tutkinut...
korjauksia koko ajan! Torah taas ei tarvitse korjUKsia..
- Seppe2
Mitähän tämä nyt tarkoitti?
- 11234
Vähän vaikea sanoa kun sinulla ei ole esimerkkiä edes ristiriitasuudesta. Hanki jakeet koraanista tai lue itse kyseisiä kohtia ennen tulevat jakeet sekä jälkeen tulevat jakeet, niin usein kohdat selkiintyvät niin.
Tietääkseni mikään kohta koraanissa/haditheissa ei kumoa toista. Kun koraanin viimeisetkin luvut ilmestyivät, tämän jälkeen profeetalta kysyttiin huimasti kysymyksiä, jolloin hänelle lähetettiin haditheja/tähdennyksiä koraanin jakeitten merkityksiä koskien. Tämän taki hyvin monet ovat varmasti saaneet käsityksen että jotkin haditheista/tähdennyksistä ovat kumonneet Jumalalta tulleen, mutta kyseessä on nimenomaan vain tähdennys.
Lyhyt esimerkki siitä; itse luin suomenkielistä koraania ensimmäistä kertaa, ja minulla kestikin aikaa että ymmärsin mitä tai ketä missäkin kohtaa tarkoitettiin, kertomaan oli alkuun vaikea tottua. Joissakin tilanteissa taas halusin tähdennystä tiettyjä asioita koskien, esim. naisten ja miesten pukeutumista, käytöstapoja, rukousten täsmällisyyttä ym. Ja näissä asioissa tarvitsin vastauksen ja sainkin sen, kuten myös tarvitsi monet muutkin koraanin ilmestymisen jälkeen, ja he saivat sen. - Islamtietoinen
Ne länsimaalaiset, jotka onnistuvat saamaan käsiinsä Koraanin käännöksen, ovat usein ymmällään sen merkityksestä, koska he ovat tietämättömiä eräästä Koraanin tulkintaan liittyvästä ratkaisevan tärkeästä periaatteesta: kumoamisesta (naskh). Kumoamisen eli abrogaation periaate — al-naskh wa al-mansukh (“kumoaminen ja kumottu”) — määrää, että ne ilmestykset, jotka Muhammad sai myöhemmin urallaan, kumoavat ja korvaavat sellaiset aiemmat määräykset, joiden kanssa ne ovat ristiriidassa. Näin ollen ne ilmestykset, jotka Muhammad sai myöhemmin Medinassa, kumoavat ne kohdat, jotka ilmestyivät hänelle aiemmin Mekassa. Koraani itse asettaa tämän kumoamisperiaatteen jakeessa 2:106.
Vaikuttaa siltä, että 2:106 on ilmestynyt vastauksena niihin epäilyihin, jotka Muhammadiin olivat kohdistuneet sen johdosta, että Allahin ilmestykset eivät olleet täysin johdonmukaisia ajan saatossa. Muhammadin vastaus oli: “Allah on kykenevä tekemään kaikenlaisia asioita.” — Jopa muuttamaan mielensä. Jotta asiat olisivat vielä sekavampia, vaikka Koraanin ilmestykset tulivat Muhammadille peräkkäisessä järjestyksessä noin parinkymmenen vuoden aikana, Koraania ei kuitenkaan koostettu kronologiseen järjestykseen. Kun Koraani lopulta koottiin yhtenäiseksi kirjaksi kalifi Uthmanin valtakaudella, suurat järjestettiin pisimmästä lyhimpään ilman mitään yhteyttä niiden ilmestymisjärjestykseen tai temaattiseen sisältöön. Jotta voisi saada selville, mitä Koraani sanoo tietystä kysymyksestä, on tarpeen tutkia muita islamilaisia lähteitä, jotka antavat viitteitä siitä, missä vaiheessa Muhammadin elämää kutkin ilmestykset tapahtuivat. Tällainen tarkastelu paljastaa, että Mekan suurat, jotka ilmestyivät aikana, jolloin muslimit olivat puolustuskyvyttömiä, ovat yleensä ottaen rauhanomaisia; myöhemmät, Medinan kauden suurat, jotka ilmestyivät sen jälkeen, kun Muhammad oli tehnyt itsestään armeijan päällikön, ovat sotaisia.
Tarkastelkaamme esimerkiksi jaetta 50:45 ja suuraa 109, jotka molemmat ilmestyivät Mekassa:
>>>> 50:45. Me tiedämme parhaiten, mitä he sanovat; ei sinulla ole valtaa heihin (valtaa pakottaa heitä uskomaan). Mutta varoita (oi, Muhammad) tällä Koraanilla niitä, jotka pelkäävät uhkaustani.
109:1. Sano (oi, Muhammad, näille monijumalaisille ja uskottomille): Uskottomat,
109:2. minä en palvo sitä, mitä te palvotte,
109:3. ettekä te palvo Häntä, jota mitä palvon,
109:4. enkä minä ole palvova sitä, mitä te palvotte,
109:5. ettekä te ole palvova Häntä, jota minä palvon.
109:6. Teillä on uskontonne ja minulla on uskontoni. >>>>
Seuraava kohta ilmestyi juuri sen jälkeen, kun muslimit saapuivat Medinaan ja olivat vielä puolustuskyvyttömiä:
>>>> 2:256. Ei uskontoon pakoteta, vaan hurskaus ja harha ovat selvästi erillään. Joka kieltää epäjumalat ja uskoo Allahiin, on tarttunut tukevaan kädensijaan, joka ei repeä. Allah on Kuuleva, Tietävä. >>>>
Jae 9:5, joka yleisesti tunnetaan Miekkajakeena, ilmestyi sitä vastoin Muhammadin elämän loppupuolella:
>>>> 9:5. Kun rauhoitetut kuukaudet (islamilaisen kalenterin 1., 7., 11. ja 12. kuukausi) ovat kuluneet, tappakaa uskottomat missä heitä tapaattekin, vangitkaa ja saartakaa heidät ja väijykää heitä kaikkialla, mutta jos he katuvat, pitävät rukouksensa ja antavat almuja, antakaa heidän mennä rauhassa. Allah on Anteeksiantava. >>>>
Koska Miekkajae on ilmestynyt myöhemmässä vaiheessa Muhammadin elämää kuin 50:45, 109 ja 2:256, se kumoaa rauhanomaiset käskyt, kuten jakeessa 2:106 määrätään.- Seppe2
Tämän minä olen käsittänytkin, mutta voiko joku muslimi väittää, etteikö tuo nyt ole hieman epäilyttävää. Allah on kykenevä tekemään kaikenlaisia asioita, jopa muuttamaan mielensä.
Miksi ihmeessä kaikkeen kykenevän jumalan pitäisi muuttaa mielensä?
Miksi kaikkeen kykenevä jumala ei ole tehnyt asioita kerralla niin kuin on halunnut?
Jos on kaikkitietävä ja voi tehdä kaikkia asioita, miksi Allah on mennyt alun perin tekemään toisin kuin myöhemmin on halunnut? Jos Allah kerta kykenee kaikkeen, niin miksi Allah ei ole ennalta nähnyt, että hänen mielipiteensä tulee muuttumaan? Täysin järjenvastaista.
Minä uskon siihen, että Muhammed oli satusetä, joka muutteli ilmestyksiään ja opetuksiaan omien etujensa mukaan. - albmuslim
Niinkuin Pieni Pointti kirjoitti: Hanki jakeet Koraanista tai lue itse kyseisiä kohtia ENNEN tulevat jakeet sekä JÄLKEEN tulevat jakeet, niin usein kohdat selkiintyvät niin.
"9:5. Kun rauhoitetut kuukaudet ovat kuluneet, tappakaa uskottomat missä heitä tapaattekin, vangitkaa ja saartakaa heidät ja väijykää heitä kaikkialla, mutta jos he katuvat, pitävät rukouksensa ja antavat almuja, antakaa heidän mennä rauhassa. Allah on Anteeksiantava."
ENNEN:
9:4 lukuunottamatta niitä monijumalaisia, joiden kanssa olette tehneet sopimuksen, kun he eivät ole millään rikkoneet teitä vastaan eivätkä auttaneet ketään muuta teitä vastaan. Täyttäkää siis sopimuksenne heidän kanssaan määräaikaan asti. Jumala totisesti rakastaa kunniantuntoisia.
JÄLKEEN:
9:6 Ja jos joku monijumalaisista anoo suojaasi, niin suo se hänelle, kunnes hän saa kuulla Herran sanan. Senjälkeen anna hänen päästä turvaan. Sillä he ovat ihmisiä, jotka eivät (parempaa) tiedä.
Rauha! - Islamtietoinen
albmuslim kirjoitti:
Niinkuin Pieni Pointti kirjoitti: Hanki jakeet Koraanista tai lue itse kyseisiä kohtia ENNEN tulevat jakeet sekä JÄLKEEN tulevat jakeet, niin usein kohdat selkiintyvät niin.
"9:5. Kun rauhoitetut kuukaudet ovat kuluneet, tappakaa uskottomat missä heitä tapaattekin, vangitkaa ja saartakaa heidät ja väijykää heitä kaikkialla, mutta jos he katuvat, pitävät rukouksensa ja antavat almuja, antakaa heidän mennä rauhassa. Allah on Anteeksiantava."
ENNEN:
9:4 lukuunottamatta niitä monijumalaisia, joiden kanssa olette tehneet sopimuksen, kun he eivät ole millään rikkoneet teitä vastaan eivätkä auttaneet ketään muuta teitä vastaan. Täyttäkää siis sopimuksenne heidän kanssaan määräaikaan asti. Jumala totisesti rakastaa kunniantuntoisia.
JÄLKEEN:
9:6 Ja jos joku monijumalaisista anoo suojaasi, niin suo se hänelle, kunnes hän saa kuulla Herran sanan. Senjälkeen anna hänen päästä turvaan. Sillä he ovat ihmisiä, jotka eivät (parempaa) tiedä.
Rauha!>>>> 9:29. Taistelkaa niitä Kirjan ihmisiä (juutalaisia ja kristittyjä) vastaan, jotka eivät usko Allahiin ja viimeiseen päivään, eivät pidä kiellettynä sitä, mitä Allah ja Hänen profeettansa ovat kieltäneet, eivätkä ota uskonnokseen totuuden uskontoa (ts. islamia). Taistelkaa heitä vastaan, kunnes he maksavat nöyrinä veronsa. >>>>
>>>> 9:33. Hän {Allah} on lähettänyt lähettiläänsä {Muhammadin} tuomaan johdatuksen ja totuuden uskonnon (islamin) saattaakseen sen voittamaan kaikki muut uskonnot, vaikka se on vastoin vääräuskoisten (monijumalaisten, pakanoiden, epäjumalanpalvojien ja ateistien) tahtoa. >>>> - Islamtietoinen
albmuslim kirjoitti:
ENNEN:
JÄLKEEN:
Rauha!Suura 8, joka ilmestyi hieman ennen suuraa 9, tuo esiin samankaltaisen teeman:
>>>> 8:39. Taistelkaa heitä vastaan, kunnes epäjumalia ei enää palvota, vaan yksin Allahia {koko maailmassa}, mutta jos he herkeävät (palvomasta muita Allahin lisäksi), tietää Allah, mitä he tekevät. >>>>
>>>> 8:67. Profeetan ei sovi ottaa sotavankeja lunnaiden toivossa ennen kuin hän on suorittanut (vihollisten) suuren teurastuksen. Te tavoittelette tämän maailman omaisuutta, mutta Allah haluaa teidän tavoittelevan tuonpuoleista. Allah on Mahtava, Viisas. >>>>
Koraanin muslimeille antamat käskyt käydä sotaa Allahin nimessä muita kuin muslimeja vastaan ovat päivänselviä. Ne ovat lisäksi ehdottoman auktoritatiivisia, koska ne ilmestyivät profeetan uran myöhäisessä vaiheessa ja koska ne näin ollen kumoavat ja korvaavat varhaisemmat määräykset toimia rauhanomaisesti. Koska länsimaalaiset eivät tunne tätä kumoamisperiaatetta, Koraani ymmärretään väärin ja islam diagnosoidaan virheellisesti “rauhan uskonnoksi”.
- Aatteleppaite2.0
se on ihmisen kirjoittama,kuten kaikki uskonnolliset tekstit.
- Seppe2
Juupa juu, mutta nyt lähdinkin hakemaan ihan muslimien näkemystä asiasta.
- Aatteleppaite2.0
Seppe2 kirjoitti:
Juupa juu, mutta nyt lähdinkin hakemaan ihan muslimien näkemystä asiasta.
että tappakaa vääräuskoiset,ihan arvaus vain?
- alfa123
Aatteleppaite2.0 kirjoitti:
että tappakaa vääräuskoiset,ihan arvaus vain?
Nää jutut islam-palstalla on aika tunnepitoisia "meidän porukka on aina oikeassa ja me tykätään toisistamme tosi paljon" juttuja. Tiedon avulla ei tuollaisia tunne-juttuja pysty poistamaan.
Siksi on aika turhaa järjellä mitään asioita täällä selittää. Ei mikään selitys voi mennä läpi.
Mutta voisiko ajatella, että lukee itse Koraanista tuon korvaus pykälän sen sijaan että kuuntelee ennakkoluuloja. Minulle siinä sanotaan selvällä suomen kielellä, että annamme tilalle PAREMMAN jakeen. Eihän PAREMPI jae tarkoita että jokin toinen jae kumotaan tai muutetaan päinvastaiseksi. Käsitys, että kun joku korvataan paremmalla on tuo parempi aina jotain päinvastaista ei mene mulla ainakaan jakeluun.
Jos me {Allah} pyyhimme pois jonkin jakeen tai annamme sen unohtua, annamme tilalle samanlaisen tai paremman. Etkö tiedä, että Allah on kaikkivaltias!
Tämä säe herättää toivoa ja ihastusta sekä kaikkia muita positiivisia tunteita. Tosiaankaan ei kyse ole siitä, että jos ennen sanottiin: Älä tapa niin nyt sanotaankin: Tapa vaan. Kyse on aina SAMANKALTAISESTA tai PAREMMASTA.
Kyllähän apostoli Pietari sanoo jo Uudessa testamentissakin, että löytyy kaikenlaisia sanan toiseksi vääntelijöitä ja selittäjiä kristittyjenkin keskuudesta. Tässä on vain suuri poru aivan suorasta ja selvästä säkeestä. - MITÄ TÄMÄ OIKEIN ON?
alfa123 kirjoitti:
Nää jutut islam-palstalla on aika tunnepitoisia "meidän porukka on aina oikeassa ja me tykätään toisistamme tosi paljon" juttuja. Tiedon avulla ei tuollaisia tunne-juttuja pysty poistamaan.
Siksi on aika turhaa järjellä mitään asioita täällä selittää. Ei mikään selitys voi mennä läpi.
Mutta voisiko ajatella, että lukee itse Koraanista tuon korvaus pykälän sen sijaan että kuuntelee ennakkoluuloja. Minulle siinä sanotaan selvällä suomen kielellä, että annamme tilalle PAREMMAN jakeen. Eihän PAREMPI jae tarkoita että jokin toinen jae kumotaan tai muutetaan päinvastaiseksi. Käsitys, että kun joku korvataan paremmalla on tuo parempi aina jotain päinvastaista ei mene mulla ainakaan jakeluun.
Jos me {Allah} pyyhimme pois jonkin jakeen tai annamme sen unohtua, annamme tilalle samanlaisen tai paremman. Etkö tiedä, että Allah on kaikkivaltias!
Tämä säe herättää toivoa ja ihastusta sekä kaikkia muita positiivisia tunteita. Tosiaankaan ei kyse ole siitä, että jos ennen sanottiin: Älä tapa niin nyt sanotaankin: Tapa vaan. Kyse on aina SAMANKALTAISESTA tai PAREMMASTA.
Kyllähän apostoli Pietari sanoo jo Uudessa testamentissakin, että löytyy kaikenlaisia sanan toiseksi vääntelijöitä ja selittäjiä kristittyjenkin keskuudesta. Tässä on vain suuri poru aivan suorasta ja selvästä säkeestä.Oletko ehkä muslimin ystävä? Jos se on lukenut kirjansa, NIIN ET SAA OLLA! Koraanin Suura 5:51 "Te, jotka uskotte! Älkää lyöttäytykö juutalaisten ja kristittyjen ystäviksi, - he ovat ystäviä vain toisilleen, ja joka ottaa heidät liittolaisikseen, on yksi heistä. Jumala ei totisesti ulota johdatustaan väärämielisiin."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1394386Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3422209Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik32094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481881- 1071810
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561777Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4831621MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571469Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4861355Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441326