Selittäkää minulle tämä ristiriita

Seppe2

Jos Allah on kerta kaikkitietävä ja kaikkivoipa, miks koraanissa on kohtia jotka ovat ristiriidassa keskenään. Eli siis viittaan tähän koraanissa olevaan "kumoamiseen", eli siihen, että vanhemmat opetukset kumotaan uudemmilla opetuksilla.

Jos siis Allah on kaikkitietävä, miksi koraanissa ylipäänsä on ristiriitaisia kohtia? Miksi Allah ei ole jo alunperin määrännyt näitä jälkimmäisiä käskyjä ja oppejaan, jos kerta edelliset opit tulevat kumotuksi jossain vaiheessa? Vai onko tässä sittenkin kyse siitä, että Muhammed selitti hölynpölyä ja halusi aluksi itselleen seuraajia rauhanomaisin keinoin ja kun porukka kasvoi, muuttui Allahin "käskyt" vähemmän rauhanomaisiksi?

13

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkinut...

      korjauksia koko ajan! Torah taas ei tarvitse korjUKsia..

      • Seppe2

        Mitähän tämä nyt tarkoitti?


    • 11234

      Vähän vaikea sanoa kun sinulla ei ole esimerkkiä edes ristiriitasuudesta. Hanki jakeet koraanista tai lue itse kyseisiä kohtia ennen tulevat jakeet sekä jälkeen tulevat jakeet, niin usein kohdat selkiintyvät niin.

      Tietääkseni mikään kohta koraanissa/haditheissa ei kumoa toista. Kun koraanin viimeisetkin luvut ilmestyivät, tämän jälkeen profeetalta kysyttiin huimasti kysymyksiä, jolloin hänelle lähetettiin haditheja/tähdennyksiä koraanin jakeitten merkityksiä koskien. Tämän taki hyvin monet ovat varmasti saaneet käsityksen että jotkin haditheista/tähdennyksistä ovat kumonneet Jumalalta tulleen, mutta kyseessä on nimenomaan vain tähdennys.
      Lyhyt esimerkki siitä; itse luin suomenkielistä koraania ensimmäistä kertaa, ja minulla kestikin aikaa että ymmärsin mitä tai ketä missäkin kohtaa tarkoitettiin, kertomaan oli alkuun vaikea tottua. Joissakin tilanteissa taas halusin tähdennystä tiettyjä asioita koskien, esim. naisten ja miesten pukeutumista, käytöstapoja, rukousten täsmällisyyttä ym. Ja näissä asioissa tarvitsin vastauksen ja sainkin sen, kuten myös tarvitsi monet muutkin koraanin ilmestymisen jälkeen, ja he saivat sen.

    • Islamtietoinen

      Ne länsimaalaiset, jotka onnistuvat saamaan käsiinsä Koraanin kään­nök­sen, ovat usein ymmäl­lään sen merkityksestä, koska he ovat tie­tämättömiä eräästä Koraanin tulkintaan liittyvästä rat­kaisevan tärke­ästä periaatteesta: kumoamisesta (naskh). Kumoamisen eli ab­rogaation periaate — al-naskh wa al-mansukh (“kumoaminen ja ku­mottu”) — mää­rää, että ne ilmestykset, jotka Muhammad sai myöhemmin urallaan, ku­moavat ja korvaavat sellai­set ai­em­mat määräykset, joiden kanssa ne ovat ristiriidassa. Näin ollen ne il­mestyk­set, jotka Muhammad sai myöhem­min Medinassa, kumoavat ne koh­dat, jotka il­mes­tyivät hä­nelle aiemmin Mekassa. Koraani itse aset­taa tämän ku­moamis­periaatteen jakeessa 2:106.

      Vaikuttaa siltä, että 2:106 on ilmestynyt vastauksena niihin epäilyihin, jotka Muhamma­diin oli­vat kohdistuneet sen joh­dosta, että Allahin ilmes­tykset eivät olleet täysin johdon­mukaisia ajan saatossa. Muhammadin vastaus oli: “Allah on kykenevä tekemään kaikenlai­sia asioita.” — Jopa muuttamaan mie­lensä. Jotta asiat olisivat vielä sekavampia, vaikka Ko­raanin ilmestykset tulivat Mu­hammadille peräkkäisessä järjestyksessä noin parinkym­menen vuoden aikana, Koraania ei kuitenkaan koostettu kronologiseen järjes­tykseen. Kun Ko­raani lopulta koot­tiin yhtenäiseksi kirjaksi kalifi Uthmanin valtakau­della, suurat jär­jestettiin pi­simmästä lyhimpään ilman mitään yhteyttä niiden ilmes­tymis­jär­jestykseen tai te­maattiseen sisältöön. Jotta voisi saada selville, mitä Ko­raani sanoo tie­tystä kysymyk­sestä, on tarpeen tutkia muita islamilaisia läh­teitä, jotka anta­vat viit­teitä siitä, missä vai­heessa Muhammadin elämää kutkin il­mestykset tapahtui­vat. Tällainen tarkastelu paljas­taa, että Mekan suurat, jotka ilmestyivät ai­kana, jolloin muslimit olivat puo­lustuskyvyt­tömiä, ovat yleensä ottaen rauhan­omaisia; myöhem­mät, Me­dinan kauden suurat, jotka ilmestyivät sen jälkeen, kun Muhammad oli teh­nyt it­ses­tään armeijan päälli­kön, ovat so­taisia.

      Tarkastelkaamme esimerkiksi jaetta 50:45 ja suuraa 109, jotka molem­mat ilmestyivät Mekassa:


      >>>> 50:45. Me tiedämme parhaiten, mitä he sanovat; ei sinulla ole valtaa hei­hin (val­taa pa­kottaa heitä uskomaan). Mutta varoita (oi, Muhammad) tällä Ko­raanilla niitä, jotka pelkäävät uhkaustani.
      109:1. Sano (oi, Muhammad, näille monijumalaisille ja uskottomille): Us­kotto­mat,
      109:2. minä en palvo sitä, mitä te palvotte,
      109:3. ettekä te palvo Häntä, jota mitä palvon,
      109:4. enkä minä ole palvova sitä, mitä te palvotte,
      109:5. ettekä te ole palvova Häntä, jota minä palvon.
      109:6. Teillä on uskontonne ja minulla on uskontoni. >>>>


      Seuraava kohta ilmestyi juuri sen jälkeen, kun muslimit saapuivat Medi­naan ja olivat vielä puo­lustuskyvyttömiä:


      >>>> 2:256. Ei uskontoon pakoteta, vaan hurskaus ja harha ovat selvästi eril­lään. Joka kieltää epäjumalat ja uskoo Allahiin, on tarttunut tukevaan kädensijaan, joka ei repeä. Allah on Kuuleva, Tietävä. >>>>


      Jae 9:5, joka yleisesti tunnetaan Miekkajakeena, ilmestyi sitä vastoin Mu­hammadin elä­män lop­pupuolella:


      >>>> 9:5. Kun rauhoitetut kuukaudet (islamilaisen kalenterin 1., 7., 11. ja 12. kuu­kausi) ovat kuluneet, tappakaa uskottomat missä heitä tapaattekin, vangitkaa ja saarta­kaa heidät ja väijykää heitä kaikkialla, mutta jos he katuvat, pitävät ru­kouk­sensa ja antavat al­muja, antakaa heidän mennä rauhassa. Allah on An­teek­sian­tava. >>>>


      Koska Miekkajae on ilmestynyt myöhemmässä vaiheessa Muhammadin elä­mää kuin 50:45, 109 ja 2:256, se kumoaa rauhanomaiset käskyt, kuten ja­keessa 2:106 määrätään.

      • Seppe2

        Tämän minä olen käsittänytkin, mutta voiko joku muslimi väittää, etteikö tuo nyt ole hieman epäilyttävää. Allah on kykenevä tekemään kaikenlai­sia asioita, jopa muuttamaan mielensä.

        Miksi ihmeessä kaikkeen kykenevän jumalan pitäisi muuttaa mielensä?
        Miksi kaikkeen kykenevä jumala ei ole tehnyt asioita kerralla niin kuin on halunnut?

        Jos on kaikkitietävä ja voi tehdä kaikkia asioita, miksi Allah on mennyt alun perin tekemään toisin kuin myöhemmin on halunnut? Jos Allah kerta kykenee kaikkeen, niin miksi Allah ei ole ennalta nähnyt, että hänen mielipiteensä tulee muuttumaan? Täysin järjenvastaista.

        Minä uskon siihen, että Muhammed oli satusetä, joka muutteli ilmestyksiään ja opetuksiaan omien etujensa mukaan.


      • albmuslim

        Niinkuin Pieni Pointti kirjoitti: Hanki jakeet Koraanista tai lue itse kyseisiä kohtia ENNEN tulevat jakeet sekä JÄLKEEN tulevat jakeet, niin usein kohdat selkiintyvät niin.

        "9:5. Kun rauhoitetut kuukaudet ovat kuluneet, tappakaa uskottomat missä heitä tapaattekin, vangitkaa ja saarta­kaa heidät ja väijykää heitä kaikkialla, mutta jos he katuvat, pitävät ru­kouk­sensa ja antavat al­muja, antakaa heidän mennä rauhassa. Allah on An­teek­sian­tava."

        ENNEN:
        9:4 lukuunottamatta niitä monijumalaisia, joiden kanssa olette tehneet sopimuksen, kun he eivät ole millään rikkoneet teitä vastaan eivätkä auttaneet ketään muuta teitä vastaan. Täyttäkää siis sopimuksenne heidän kanssaan määräaikaan asti. Jumala totisesti rakastaa kunniantuntoisia.

        JÄLKEEN:
        9:6 Ja jos joku monijumalaisista anoo suojaasi, niin suo se hänelle, kunnes hän saa kuulla Herran sanan. Senjälkeen anna hänen päästä turvaan. Sillä he ovat ihmisiä, jotka eivät (parempaa) tiedä.


        Rauha!


      • Islamtietoinen
        albmuslim kirjoitti:

        Niinkuin Pieni Pointti kirjoitti: Hanki jakeet Koraanista tai lue itse kyseisiä kohtia ENNEN tulevat jakeet sekä JÄLKEEN tulevat jakeet, niin usein kohdat selkiintyvät niin.

        "9:5. Kun rauhoitetut kuukaudet ovat kuluneet, tappakaa uskottomat missä heitä tapaattekin, vangitkaa ja saarta­kaa heidät ja väijykää heitä kaikkialla, mutta jos he katuvat, pitävät ru­kouk­sensa ja antavat al­muja, antakaa heidän mennä rauhassa. Allah on An­teek­sian­tava."

        ENNEN:
        9:4 lukuunottamatta niitä monijumalaisia, joiden kanssa olette tehneet sopimuksen, kun he eivät ole millään rikkoneet teitä vastaan eivätkä auttaneet ketään muuta teitä vastaan. Täyttäkää siis sopimuksenne heidän kanssaan määräaikaan asti. Jumala totisesti rakastaa kunniantuntoisia.

        JÄLKEEN:
        9:6 Ja jos joku monijumalaisista anoo suojaasi, niin suo se hänelle, kunnes hän saa kuulla Herran sanan. Senjälkeen anna hänen päästä turvaan. Sillä he ovat ihmisiä, jotka eivät (parempaa) tiedä.


        Rauha!

        >>>> 9:29. Taistelkaa niitä Kirjan ihmisiä (juutalaisia ja kristittyjä) vastaan, jotka eivät usko Allahiin ja viimeiseen päivään, eivät pidä kiellettynä sitä, mitä Allah ja Hä­nen profeet­tansa ovat kieltäneet, eivätkä ota us­konnokseen totuuden us­kontoa (ts. islamia). Tais­telkaa heitä vastaan, kunnes he maksavat nöyrinä ve­ronsa. >>>>

        >>>> 9:33. Hän {Allah} on lähettänyt lähettiläänsä {Muhammadin} tuomaan johda­tuk­sen ja totuuden uskonnon (islamin) saattaakseen sen voittamaan kaikki muut us­konnot, vaikka se on vastoin vääräuskoisten (monijuma­laisten, pakanoiden, epä­jumalanpalvojien ja ateistien) tah­toa. >>>>


      • Islamtietoinen
        albmuslim kirjoitti:

        Niinkuin Pieni Pointti kirjoitti: Hanki jakeet Koraanista tai lue itse kyseisiä kohtia ENNEN tulevat jakeet sekä JÄLKEEN tulevat jakeet, niin usein kohdat selkiintyvät niin.

        "9:5. Kun rauhoitetut kuukaudet ovat kuluneet, tappakaa uskottomat missä heitä tapaattekin, vangitkaa ja saarta­kaa heidät ja väijykää heitä kaikkialla, mutta jos he katuvat, pitävät ru­kouk­sensa ja antavat al­muja, antakaa heidän mennä rauhassa. Allah on An­teek­sian­tava."

        ENNEN:
        9:4 lukuunottamatta niitä monijumalaisia, joiden kanssa olette tehneet sopimuksen, kun he eivät ole millään rikkoneet teitä vastaan eivätkä auttaneet ketään muuta teitä vastaan. Täyttäkää siis sopimuksenne heidän kanssaan määräaikaan asti. Jumala totisesti rakastaa kunniantuntoisia.

        JÄLKEEN:
        9:6 Ja jos joku monijumalaisista anoo suojaasi, niin suo se hänelle, kunnes hän saa kuulla Herran sanan. Senjälkeen anna hänen päästä turvaan. Sillä he ovat ihmisiä, jotka eivät (parempaa) tiedä.


        Rauha!

        Suura 8, joka il­mestyi hieman ennen suuraa 9, tuo esiin saman­kaltaisen teeman:


        >>>> 8:39. Taistelkaa heitä vastaan, kunnes epäjumalia ei enää palvota, vaan yksin Al­lahia {koko maailmassa}, mutta jos he herkeävät (palvomasta muita Allahin li­säksi), tietää Allah, mitä he tekevät. >>>>

        >>>> 8:67. Profeetan ei sovi ottaa sotavankeja lunnaiden toivossa ennen kuin hän on suorit­tanut (vihollisten) suuren teurastuk­sen. Te tavoit­telette tämän maailman omaisuutta, mutta Allah haluaa teidän tavoittelevan tuonpuoleista. Allah on Mahtava, Viisas. >>>>


        Koraanin muslimeille antamat käskyt käydä sotaa Allahin nimessä muita kuin mus­limeja vastaan ovat päivänselviä. Ne ovat lisäksi ehdottoman auktoritatii­visia, koska ne ilmestyi­vät profeetan uran myöhäisessä vai­heessa ja koska ne näin ollen kumoavat ja korvaavat varhaisemmat mää­räykset toimia rau­hanomaisesti. Koska länsimaalaiset eivät tunne tätä kumoamisperiaatetta, Koraani ymmärretään väärin ja islam diagno­soi­daan virheellisesti “rauhan us­konnoksi”.


    • Aatteleppaite2.0

      se on ihmisen kirjoittama,kuten kaikki uskonnolliset tekstit.

      • Seppe2

        Juupa juu, mutta nyt lähdinkin hakemaan ihan muslimien näkemystä asiasta.


      • Aatteleppaite2.0
        Seppe2 kirjoitti:

        Juupa juu, mutta nyt lähdinkin hakemaan ihan muslimien näkemystä asiasta.

        että tappakaa vääräuskoiset,ihan arvaus vain?


      • alfa123
        Aatteleppaite2.0 kirjoitti:

        että tappakaa vääräuskoiset,ihan arvaus vain?

        Nää jutut islam-palstalla on aika tunnepitoisia "meidän porukka on aina oikeassa ja me tykätään toisistamme tosi paljon" juttuja. Tiedon avulla ei tuollaisia tunne-juttuja pysty poistamaan.
        Siksi on aika turhaa järjellä mitään asioita täällä selittää. Ei mikään selitys voi mennä läpi.

        Mutta voisiko ajatella, että lukee itse Koraanista tuon korvaus pykälän sen sijaan että kuuntelee ennakkoluuloja. Minulle siinä sanotaan selvällä suomen kielellä, että annamme tilalle PAREMMAN jakeen. Eihän PAREMPI jae tarkoita että jokin toinen jae kumotaan tai muutetaan päinvastaiseksi. Käsitys, että kun joku korvataan paremmalla on tuo parempi aina jotain päinvastaista ei mene mulla ainakaan jakeluun.

        Jos me {Allah} pyyhimme pois jonkin jakeen tai annamme sen unohtua, annamme tilalle samanlaisen tai paremman. Etkö tiedä, että Allah on kaikkivaltias!

        Tämä säe herättää toivoa ja ihastusta sekä kaikkia muita positiivisia tunteita. Tosiaankaan ei kyse ole siitä, että jos ennen sanottiin: Älä tapa niin nyt sanotaankin: Tapa vaan. Kyse on aina SAMANKALTAISESTA tai PAREMMASTA.

        Kyllähän apostoli Pietari sanoo jo Uudessa testamentissakin, että löytyy kaikenlaisia sanan toiseksi vääntelijöitä ja selittäjiä kristittyjenkin keskuudesta. Tässä on vain suuri poru aivan suorasta ja selvästä säkeestä.


      • MITÄ TÄMÄ OIKEIN ON?
        alfa123 kirjoitti:

        Nää jutut islam-palstalla on aika tunnepitoisia "meidän porukka on aina oikeassa ja me tykätään toisistamme tosi paljon" juttuja. Tiedon avulla ei tuollaisia tunne-juttuja pysty poistamaan.
        Siksi on aika turhaa järjellä mitään asioita täällä selittää. Ei mikään selitys voi mennä läpi.

        Mutta voisiko ajatella, että lukee itse Koraanista tuon korvaus pykälän sen sijaan että kuuntelee ennakkoluuloja. Minulle siinä sanotaan selvällä suomen kielellä, että annamme tilalle PAREMMAN jakeen. Eihän PAREMPI jae tarkoita että jokin toinen jae kumotaan tai muutetaan päinvastaiseksi. Käsitys, että kun joku korvataan paremmalla on tuo parempi aina jotain päinvastaista ei mene mulla ainakaan jakeluun.

        Jos me {Allah} pyyhimme pois jonkin jakeen tai annamme sen unohtua, annamme tilalle samanlaisen tai paremman. Etkö tiedä, että Allah on kaikkivaltias!

        Tämä säe herättää toivoa ja ihastusta sekä kaikkia muita positiivisia tunteita. Tosiaankaan ei kyse ole siitä, että jos ennen sanottiin: Älä tapa niin nyt sanotaankin: Tapa vaan. Kyse on aina SAMANKALTAISESTA tai PAREMMASTA.

        Kyllähän apostoli Pietari sanoo jo Uudessa testamentissakin, että löytyy kaikenlaisia sanan toiseksi vääntelijöitä ja selittäjiä kristittyjenkin keskuudesta. Tässä on vain suuri poru aivan suorasta ja selvästä säkeestä.

        Oletko ehkä muslimin ystävä? Jos se on lukenut kirjansa, NIIN ET SAA OLLA! Koraanin Suura 5:51 "Te, jotka uskotte! Älkää lyöttäytykö juutalaisten ja kristittyjen ystäviksi, - he ovat ystäviä vain toisilleen, ja joka ottaa heidät liittolaisikseen, on yksi heistä. Jumala ei totisesti ulota johdatustaan väärämielisiin."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe