Yleinen kasvatustiede Tampereella

pikku---myy

Olen päättänyt, että hakisin opiskelemaan yleistä kasvatustiedettä Tampereen yliopistoon Elinikäisen oppimisen linjalle. En kuitenkaan oikein tiedä, että mitä se kasvatustiede on tai millaista sitä on opiskella. Pelkään, että olen hakemassa täysin väärälle alalle, sillä kun olen hiukan lukenut pääsykoemateriaalia, se ei oikein ole kiinnostanut minua. Osaisiko joku kertoa minulle tarkemmin kasvatustieteen opiskelusta? Onko kasvatustieteen opiskelu samanlaista kuin pääsykoemateriaali?

10

1199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ononon

      se pääsykoematsku on sitä mitä ne laitoksen opettajat opettaa.

    • VellaBella

      Oon hakenut Tampereelle Elinikäisen oppimisen linjalle ja mua kiinnostaisi nää pääsykokeet enemmän;
      Onko kuten VAKAVA, monivalintatehtäviä vai miten?
      Eli tarkoittaako myös ulkolukua vuosiluvuista ym.
      Entä onkohan näissä pääsykokeissa soveltavuustestejä, haastattelua tms?
      Käsitin että nää ois yksipäiväiset pääsykokeet?

      Osa pääsykoemateriaalista on todella puuduttavaa luettavaa ja hidasta kun on paljon vieraita käsitteitä.
      Mut ihan siedettäviä kuitenkin ;)

      • K

        Itse hain myös tänne.
        Pääsykokeissa ei ole haastattelua tai soveltuvuustestejä, vaan se koe perustuu noihin matskuihin. Ei käsittääkseni ole monivalintoja, vaan jotain esseitä ja lyhyempiä kysymyksiä.
        Oletko paljonkin lukenut jo? Osa noista artikkeleista on kyllä sellaista tekstiä että pää meinaa hajota, mutta ihan ok, kun jaksaa selvittää itelleen noita käsitteitä ja vaan lukea tekstin läpi moneen kertaan ajatuksen kanssa.


      • VellaBella
        K kirjoitti:

        Itse hain myös tänne.
        Pääsykokeissa ei ole haastattelua tai soveltuvuustestejä, vaan se koe perustuu noihin matskuihin. Ei käsittääkseni ole monivalintoja, vaan jotain esseitä ja lyhyempiä kysymyksiä.
        Oletko paljonkin lukenut jo? Osa noista artikkeleista on kyllä sellaista tekstiä että pää meinaa hajota, mutta ihan ok, kun jaksaa selvittää itelleen noita käsitteitä ja vaan lukea tekstin läpi moneen kertaan ajatuksen kanssa.

        Kiva että löytyy muitakin!

        Itse oon lukenut aineistot kertaalleen läpi. Lukeminen on niin kovin hidasta kun joutuu selvittämään käsitteet jne. Suurimmasta osasta oon myös tehnyt muistiinpanot, niin voin tarvittaessa lueskella niitä muuallakin kuin kotona (en pääse tulostamaan artikkeleja paperimuotoon).

        Aikuiskasvatuksen artikkelit ovat vaikeimmat, kasvatussosiologia ja koulutuspolitiikka helpoimpia ja mielenkiintoisimpia...Toisaalta noissa pyörii samat asiat: formaali-opiskelu, uusliberalismi jne. Ja myös sitä historiaa jankataan paljon (kansansivistystyö, kansalaisopistot jne). Toisaalta kauhistuttaa miten IKINÄ saan ulkomuistista jonkun esseen aiheesta raapaistua.

        Ajan kanssa on myös tiukkaa, mulla on toisetkin pääsykokeet ja laskin että viikossa lukuaikaa on n. 9 tuntia.Hirveen vähän mutta näillä mennään. Otettava vaan loppurutistus sitten vähän ennen kokeita.


      • minna'''
        VellaBella kirjoitti:

        Kiva että löytyy muitakin!

        Itse oon lukenut aineistot kertaalleen läpi. Lukeminen on niin kovin hidasta kun joutuu selvittämään käsitteet jne. Suurimmasta osasta oon myös tehnyt muistiinpanot, niin voin tarvittaessa lueskella niitä muuallakin kuin kotona (en pääse tulostamaan artikkeleja paperimuotoon).

        Aikuiskasvatuksen artikkelit ovat vaikeimmat, kasvatussosiologia ja koulutuspolitiikka helpoimpia ja mielenkiintoisimpia...Toisaalta noissa pyörii samat asiat: formaali-opiskelu, uusliberalismi jne. Ja myös sitä historiaa jankataan paljon (kansansivistystyö, kansalaisopistot jne). Toisaalta kauhistuttaa miten IKINÄ saan ulkomuistista jonkun esseen aiheesta raapaistua.

        Ajan kanssa on myös tiukkaa, mulla on toisetkin pääsykokeet ja laskin että viikossa lukuaikaa on n. 9 tuntia.Hirveen vähän mutta näillä mennään. Otettava vaan loppurutistus sitten vähän ennen kokeita.

        Mitenkäs muilla lukeminen sujuu? Pääsykokeethan onkin jo ensi viikolla :) Tuntuu että vaikka olen mielestäni ihan hyvin valmistautunut, en osaa oiken mitään :D kuinka monta kertaan ihmiset täällä ovat lukeneet esim. tuon alueen läpi?


      • Titityy222
        minna''' kirjoitti:

        Mitenkäs muilla lukeminen sujuu? Pääsykokeethan onkin jo ensi viikolla :) Tuntuu että vaikka olen mielestäni ihan hyvin valmistautunut, en osaa oiken mitään :D kuinka monta kertaan ihmiset täällä ovat lukeneet esim. tuon alueen läpi?

        Muakin kauhistuttaa, kun koe lähenee koko ajan! Toisaalta artikkelit alkaa vähän jo kyllästyttää, kun olen ne neljä kertaa lukenut. Muutama artikkeli ei ole vieläkään oikein kunnolla auennut.
        Kuinkakohan paljon hakijoita on tulossa kokeeseen? Positiivista on ainakin se, että hakijoita oli vähemmän kuin viime vuonna!
        Te muut jotka haette, haetteko ensimmäistä kertaa? Onko muita yliopisto-opintoja jo takana? Itse olen tämän kevään abi ja mietin, että millaisiakohan mahdollisuuksia on päästä, jos muilla on jo kovasti opintoja takana?
        Onneksi ensi viikolla helpottaa, ja sen jälkeen saa laittaa lukemiset ainakin vähäksi aikaa syrjään!


      • minna'''
        Titityy222 kirjoitti:

        Muakin kauhistuttaa, kun koe lähenee koko ajan! Toisaalta artikkelit alkaa vähän jo kyllästyttää, kun olen ne neljä kertaa lukenut. Muutama artikkeli ei ole vieläkään oikein kunnolla auennut.
        Kuinkakohan paljon hakijoita on tulossa kokeeseen? Positiivista on ainakin se, että hakijoita oli vähemmän kuin viime vuonna!
        Te muut jotka haette, haetteko ensimmäistä kertaa? Onko muita yliopisto-opintoja jo takana? Itse olen tämän kevään abi ja mietin, että millaisiakohan mahdollisuuksia on päästä, jos muilla on jo kovasti opintoja takana?
        Onneksi ensi viikolla helpottaa, ja sen jälkeen saa laittaa lukemiset ainakin vähäksi aikaa syrjään!

        Sama homma mulla, 4 kertaa tullut läpi luettua, mutta kovin on silti epävarma olo. Olen myös tämän vuoden abi, ja sekin jotenkin hirvittää, tuntuu että tänne tuppaa hakeen monia joilla on jo yliopisto-opintoja takana.. kyllähän mulla ainakin pari ekaa lukukertaa meni ihan tohon kieleen ja sanastoon totutteluun :D

        Mutta ensi viikolla sitten nähdään mihin riittää, onhan se aika turhauttavaa ellen pääse, mutta sitten pitää turvautua suunnitelma b:hen.


      • minna'''
        minna''' kirjoitti:

        Sama homma mulla, 4 kertaa tullut läpi luettua, mutta kovin on silti epävarma olo. Olen myös tämän vuoden abi, ja sekin jotenkin hirvittää, tuntuu että tänne tuppaa hakeen monia joilla on jo yliopisto-opintoja takana.. kyllähän mulla ainakin pari ekaa lukukertaa meni ihan tohon kieleen ja sanastoon totutteluun :D

        Mutta ensi viikolla sitten nähdään mihin riittää, onhan se aika turhauttavaa ellen pääse, mutta sitten pitää turvautua suunnitelma b:hen.

        Tietääkö kukaan muuten miten noihin pääsykoekysymyksiin pitäis vastata? Pitääkö niissä selostaa ulkoa muistamansa vai kriittiseti suhatutua ja kertoa vaikka oma mielipiteensäkin? Kuitenkin noi artikkelit on sellaisia, että niistä tuntuu vaikealta kirjoittaa samankaltaisesti kuin vaikkapa yo reaaliin.


      • K
        minna''' kirjoitti:

        Tietääkö kukaan muuten miten noihin pääsykoekysymyksiin pitäis vastata? Pitääkö niissä selostaa ulkoa muistamansa vai kriittiseti suhatutua ja kertoa vaikka oma mielipiteensäkin? Kuitenkin noi artikkelit on sellaisia, että niistä tuntuu vaikealta kirjoittaa samankaltaisesti kuin vaikkapa yo reaaliin.

        Mites kävi, pääsittekö opiskelemaan?


    • Pelokas 4444

      Wikiopiston opintopiiri Tampereen yliopistoon Kasvatustieteiden yksikköön Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen koulutukseen 2012 hakeville:

      http://fi.wikiversity.org/wiki/Elinikäisten_oppijoiden_opintopiiri,_valintakoe_2012

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe