Ahdistus ja kilpirauhanen?

Vaatikaa tutkimuksia

Kolme vuotta sitten uuvuin totaalisesti, diagnosoitiin masennus ja ahdistuneisuushäiriö, kokeiltiin useampaa SSRI- ja muitakin lääkkeitä, joista tuli vielä hirvittävämpi olo. Mirtazapiinia käytin jonkin aikaa, lihoin 15 kiloa. Aloin näyttää pöhöttyneeltä ja ilmeettömältä. Ahdisti, huimasi, heikotti ja oli kaikenlaista epämääräistä vaivaa, näkö vaihteli niin että välillä näytti sumeammalta ja välillä kirkastui. Juoksin tutkimuksesta tutkimukseen, mitään ei löytynyt.
Silloin ensimmäisenä työterveyslääkäri epäili vian olevan kilpirauhasessa mutta kokeet näyttivät normaalia ja asia unohdettiin. Jossain vaiheessa joku terveyskeskuslääkärikin epäili kilpirauhasta, kokeet taas normaalit.
Nyt sitten taas diabeteshoitajani epäili kilpirauhasta kylmien jalkojeni ja kasvoturvotuksen vuoksi. Taas kokeisiin. Nyt arvot eivät olleetkaan ihan normaalit ja sain lääkityksen.
Kuukauden lääkkeitä syötyäni huomaan että turvotus on hävinnyt ja alan tuntea oloni jo välillä normaalimmaksi, alkaa tuntua vähän samanlaiselta kuin silloin 3 vuotta sitten kun kaikki alkoi.
Olen toiveikas. Ja toisaalta suututtaa, että jos koko ajan on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta, kaikki onkin johtunut siitä ja sitä ei ole aikaisemmin diagnosoitu.
Kilpirauhasvaivat lienevät aika alidiagnosoitu sairaus?
Esim. vajaatoimintaa voi olla vaikka tsh olisi viiterajoissa, viiterajan yläarvo on jotain 4,2 mutta nyt olen lukenut että vajaatoimintaa voi olla jos tsh on yli 2,5.
Vajaatoiminta on myös käsittääkseni vahvasti perinnöllinen tauti, minulla sitä on kahdella lähisukulaisellani.

Mietin vain sitä, että kuinkahan monella psyykkisistä vaivoista kärsivällä onkin todellisuudessa kysymys kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminnasta.

Kannattaisi varmaan ainakin vaatia tutkimaan tuo ja poissulkemaan se mahdollisuus.

Kun minulla on käsitys että nykyisin saa mielialalääkereseptin kouraan liian helposti eikä suljeta pois muiden sairauksien mahdollisuutta?

4

1218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cindy'32

mulla tilanne siis tämä,, että vuosia olleet oireet: palelut ym. ym. mutta koska TSH arvo ollut vain 4.9 se on vielä normaalirajois, joten ei läääkityksiä mitään! ainakin tääl pikkupaikkakunnan arvauskeskuksessa tälleen:(

• vajis+fepis

4.9 ole enää normaalirajoissa.
        Mene yksityiselle sisätautilääkärille tai endokrinologille.

• Vaatikaa tutkimuksia

Cindy, minulla tsh oli 4,25 kun sain lääkityksen, t4v viiterajoissa, tosin alarajoilla. Ja niinkuin kirjoitin, lääkitys tuntuu auttavan.
        Onko sinulla myös usein sellainen "sumuinen" olo, ihan kuin pää ei aina toimisi kunnolla? Se on vajaatoimintaoire myös.
        Luepas tekstejä esim. kilpirauhasfoorumilta. Monet ovat saaneet lääkityksen pienemmilläkin arvoilla kuin sinulla tuo tsh.
        Minulla sellainen käsitys, että arvauskeskuslääkäri ei ole paras mahdollinen tekemään tuota diagnoosia ja myös, että ne ovat tosi arkoja antamaan tuon lääkityksen. Ja olen kuullut että lääkityksen voi antaa myös "koelääkityksenä", jos on selviä oireita vaikka arvot olisivatkin viitearvoissa.
        Onko sinun lähisukulaisilla kilpirauhasongelmia?
        Mitäs jos hakeutuisit alan erikoislääkärin (endokrinologin) vastaanotolle?

• Vaatikaa tutkimuksia
        Vaatikaa tutkimuksia kirjoitti:

Cindy, minulla tsh oli 4,25 kun sain lääkityksen, t4v viiterajoissa, tosin alarajoilla. Ja niinkuin kirjoitin, lääkitys tuntuu auttavan.
        Onko sinulla myös usein sellainen "sumuinen" olo, ihan kuin pää ei aina toimisi kunnolla? Se on vajaatoimintaoire myös.
        Luepas tekstejä esim. kilpirauhasfoorumilta. Monet ovat saaneet lääkityksen pienemmilläkin arvoilla kuin sinulla tuo tsh.
        Minulla sellainen käsitys, että arvauskeskuslääkäri ei ole paras mahdollinen tekemään tuota diagnoosia ja myös, että ne ovat tosi arkoja antamaan tuon lääkityksen. Ja olen kuullut että lääkityksen voi antaa myös "koelääkityksenä", jos on selviä oireita vaikka arvot olisivatkin viitearvoissa.
        Onko sinun lähisukulaisilla kilpirauhasongelmia?
        Mitäs jos hakeutuisit alan erikoislääkärin (endokrinologin) vastaanotolle?

http://www.kilpirauhasliitto.fi/vajaa.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe