colitis, -aion antaa itseni kuolla tähän

Nyt on ilmeisesti taas colitis iskenyt, kun on ripulia, heikotusta ja kuumetta.

Kortisonia en ota. Olen ollut kerran kortisonikuurilla ja silloin minulle tuli kamala pullanaama ja paino nousi. Itku- ja raivokohtauksia tuli joka päivä ja myöhemmin myös psykoosi. Sen kuurin jälkeen olen syönyt 5 vuotta Pentasaa ja vatsa on pysynyt rauhallisena.

Kysymys kuuluu: voidaanko minut pakottaa ottamaan kortisonia ja menemään sairaalaan? Olen 20-vuotias. Voidaanko minut vaikka psykoosia (jota minulla ei enää ole mutta syön vielä lääkkeitä) tekosyynä käyttäen laittaa pakkohoitoon ja syöttää väkisin kortisonia tai psykoosilääkkeitä joiden tarkoituksena olisi lääkäreiden mukaan saada minut "tajuamaan oma parhaani" ja suostumaan kortisoniin.

Haluan oikeasti mieluummin kuolla kuin lihoa ja saada pullanaaman ja ties vaikka uuden psykoosinkin. Tahtoisin antaa itseni kuolla tähän. Voiko gastroenterologi (colitislääkäri) kertoa perheelleni ja psykiatrille että minulla on coliitti, vai onko hänellä velvollisuus pitää se salassa, kun olen aikuinen eikä minulle ole määrätty holhoojaa.
2440
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

kuulostavat vainoharhaisilta! Eihän kukaan voi sinua pakottaa... täysi-ikäistä! Minua ei ole koskaan pakotettu käyttämään mitään, kaikki on vapaaehtoista, riski on olemassa siis syövän riski. Minulla todettiin colitis kolme vuotta sitten ja lääkkeitä kuulema syön lopunikäni. Solunsalpaajaa ja kortisonia olen nyt syönyt lokakuusta ja että on mukava kun ei ole oireita - voi elää ihan normaalisti. Se oli hyvä juttu, että kortisoni ei ole lihottanut eikä muuten tukkakaan ole lähtenyt. En voisi ajatellakaan että tämmöisen taudin takia kuolla voisi - olen kuitenkin lapsia tehnyt ja heistä on huolehdittava. Sinun kannattaisi puhua pelostasi ammattiauttajalle.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


iwanttodie kirjoitti:

Nyt on ilmeisesti taas colitis iskenyt, kun on ripulia, heikotusta ja kuumetta.

Kortisonia en ota. Olen ollut kerran kortisonikuurilla ja silloin minulle tuli kamala pullanaama ja paino nousi. Itku- ja raivokohtauksia tuli joka päivä ja myöhemmin myös psykoosi. Sen kuurin jälkeen olen syönyt 5 vuotta Pentasaa ja vatsa on pysynyt rauhallisena.

Kysymys kuuluu: voidaanko minut pakottaa ottamaan kortisonia ja menemään sairaalaan? Olen 20-vuotias. Voidaanko minut vaikka psykoosia (jota minulla ei enää ole mutta syön vielä lääkkeitä) tekosyynä käyttäen laittaa pakkohoitoon ja syöttää väkisin kortisonia tai psykoosilääkkeitä joiden tarkoituksena olisi lääkäreiden mukaan saada minut "tajuamaan oma parhaani" ja suostumaan kortisoniin.

Haluan oikeasti mieluummin kuolla kuin lihoa ja saada pullanaaman ja ties vaikka uuden psykoosinkin. Tahtoisin antaa itseni kuolla tähän. Voiko gastroenterologi (colitislääkäri) kertoa perheelleni ja psykiatrille että minulla on coliitti, vai onko hänellä velvollisuus pitää se salassa, kun olen aikuinen eikä minulle ole määrätty holhoojaa.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu