Lastensuojelutarpeen selvitys + lapsen päivärytmi?

ihan paniikissa

Olemme entinen lastensuojeluperhe ja lapsenmme on myös sijoitettu 6kk:si. Perhetyö ja lastensuojelun asiakkuus loppui VIHDOIN entisessä kotikaupungissamme yli vuosi sitten, koska lastensuojelun asiakkuus johti niin kamalaan itsesyyllisyyteeni (vaikka pelkkä masennussyynä) että halusin muuttaa pois ja meinasi tulla ero. Muutin takaisin kun lastensuojelu loppui kohdaltamme ja elämäkin mennyt paremmin. Olen joutunut käymään lastensuojelun aiheuttamien itsesyytösten ja traumojen vuoksi terapiassa eikä ne ole vieläkään ohi.

Nyt on tilanne se, että poikamme meni koulun ehdottamana iltapäiväkerhoon vaikka minä olen vielä sairauslomalla kotona. Meillä ei ollut siihen varaa ja se sitoumus meni sitten lastensuojelun kautta ja tätä pelästyin. Nyt meille sitten tehdään se lastensuojeluntarpeen arvio ja olen ihan paniikissa vaikka mitään muuta ei nyt ole ja olen parantunut melkeinpä masennuksestakin ja jaksan paremmin parisuhdekin paremi sillä mies nyt auttaa kotitöissä mitä ei ennen ole tehnyt. Olen pääsemässä ehkä myös kurssille.

Nyt on pelkoni vain se, että jos ne alkaa taas meillä käymään kun sitä en halua. He kyllä tietävät pelkoni ja traumani ja ovat sanoneet, että jos mitään isoa ei tule esille siinä, niin tapaamiset perhetyön kanssa voi tehdä myös kodin ulkopuoellla. Menin meinaan siitä viimeksi niin huonoon kuntoon koska meillä kävi ihminen sieltä.

Nyt olemme torstaina menossa toiseen tapaamiseen arviossa ja siellä katsotaan sitten päivärytmiä, mutta mitä sitten kun sitä ei oikeastaan ole? Lapsi saa kyllä ruokaa ja välipaloja,. nukkumaan mennnään aina 20-21 aikaan ja muuten lapsi on koulussa. Mitä he siinä päivärytmissä katsovat? Mitä jos kotikäynnillä hieman haisee eläimet? Meillä on kun kissat ja koirat ja vanha talokin vielä jossa lattiat huonossa kunnossa (olemme muuttamassa pois)... Jos ne keksii jotain huolta meistä ja alkaa taas käymään ja sama ahdistus alkaa uudelleen?

Olemme miettineetkin, että jos eivät muuta huolta meistä löydä kuin sen, että lastensuojelun asiakkuus jatkuu vain lapsen iltapäiväkerhon vuoksi ksoka maksu tulee siitä niin me aletaan maksaa se maksu itse niin pääseekö sitten asiakkuudesta eroon?

Meillä ei ole siis mitään salattavaa vaan olen itse taipuvainen ottamaan kaiken itseeni ja hiveä syyttely alkaa itseäni kohtaan jos meillä joku alkaa käymään tai meitä epäilee. Heti kun lastensuojelu viimeksi loppui, olen ollut paljon rennompi kun lastensuohelun aikana olin jatkuvasti kireä ja ahdistunut. =( Syytä kyllä oli mutta NYT EI OLE.

Ehkä masennukseni tekee sen, että en aina jaksa kunnolla siivota/pitää siistinä ja tuo päivärymi ei ole niin tarkka MUTTA minua pelottaa, että ne keksii jotain lisää?

37

2922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nn

Tää on tätä. Pelkkä jatkuva uhka väsyttää tunnollisen ihmisen hengiltä.

• ihan paniikissa

Se lastensuojelu alkoi aikoinaan silloin kun olin vasta raskaana ja meiltä kysyttiin, että haluammeko perhetyöntekijän auttamaan vauvan hoidossa. Vastasin sitten joo joo-ihmisenä, että kyllä ja siitä se sitten lähti. Aluksi papereissa ei ollut muuta, kuin että neuvoo vähän vauvan hoidossa ja perhetyön voi vaikka lopettaa pian, mutta sitten romahdin siitä avusta ja syyllisyyden tunteesta niin, että alkoi paha kehä. Oma vika joo...

Olen liian herkkä. Olen liian herkkä ottamaan KAIKKI itseeni. Enkä jaksa enää sitäkään, jos jatkossa olemme vain paperilla lastensuojelun alainen perhe ja vain koska lapsi saa sitäkautta ilttarimaksusitoumuksen. Nehän voi koska tahansa alkaa toimiin, kun olemme jo valmiiksi lastensuojelun asiakkaita...

Minua ahdistaa niin kamalasti ja pelkään, että jos ne alkaa taas käymään menen syyllisyyden ja huonommuuden tunteesta niin pahaan kuntoon taas... että lapsen sijoitus taas edessä...

Näin kauan painajaisiakin sossumuijista.

Mä olen sitä mieltä, että meistä TEHTIIN alkujaan ongelmaperhe. Kytättiin niin kauan, että romahdan siitä ja sitten alkaa ongelmia. Olimme ihan tavallinen työssäkäyvä pariskunta ennen lapsen syntymää joka otti ihan muuten vaan (ette tätä usko kuitenkaan, mutta näin on, että muuten vaan) avuksi perhetyön ja siitä se sitten lähti...

mutta siitä olen varma että KOSKAAN en enää lapsia tee. Ollaan sitten kokoajan syynissä...

• äiti 3
        ihan paniikissa kirjoitti:

Se lastensuojelu alkoi aikoinaan silloin kun olin vasta raskaana ja meiltä kysyttiin, että haluammeko perhetyöntekijän auttamaan vauvan hoidossa. Vastasin sitten joo joo-ihmisenä, että kyllä ja siitä se sitten lähti. Aluksi papereissa ei ollut muuta, kuin että neuvoo vähän vauvan hoidossa ja perhetyön voi vaikka lopettaa pian, mutta sitten romahdin siitä avusta ja syyllisyyden tunteesta niin, että alkoi paha kehä. Oma vika joo...

Olen liian herkkä. Olen liian herkkä ottamaan KAIKKI itseeni. Enkä jaksa enää sitäkään, jos jatkossa olemme vain paperilla lastensuojelun alainen perhe ja vain koska lapsi saa sitäkautta ilttarimaksusitoumuksen. Nehän voi koska tahansa alkaa toimiin, kun olemme jo valmiiksi lastensuojelun asiakkaita...

Minua ahdistaa niin kamalasti ja pelkään, että jos ne alkaa taas käymään menen syyllisyyden ja huonommuuden tunteesta niin pahaan kuntoon taas... että lapsen sijoitus taas edessä...

Näin kauan painajaisiakin sossumuijista.

Mä olen sitä mieltä, että meistä TEHTIIN alkujaan ongelmaperhe. Kytättiin niin kauan, että romahdan siitä ja sitten alkaa ongelmia. Olimme ihan tavallinen työssäkäyvä pariskunta ennen lapsen syntymää joka otti ihan muuten vaan (ette tätä usko kuitenkaan, mutta näin on, että muuten vaan) avuksi perhetyön ja siitä se sitten lähti...

mutta siitä olen varma että KOSKAAN en enää lapsia tee. Ollaan sitten kokoajan syynissä...

Ensimmäistä vauvaa saadessa ja hoitaessa on normaalia olla herkkä, väsynyt, osaamaton, epävarma ja vaikka vauva-bluesissa.
        Tuollaisen kaikkitietävyyttään osoittavan perhetyöntekijän lisäksi voi anoppikin, vauvan kummitäti tai jopa oma äiti kaikkitietäväisyydessään ja koska eivät ole juuri synnyttäneitä ja imettäviä vaan ihan kovassa iskussa kunnoltaan, aiheuttaa tuoreessa äidissä masennusta ja syyllisyyttä.
        Vauvaperheen (ja isommankin lapsen perheen) on parempi olla omassa leppoisassa kotiolossaan ilman vieraita kävijöitä ja puuttujia.
        Lapseni selvisi isoiksi, vaikka aina oli sotkuista, koti lentoon lähdössä, jääkaappi tyhjillään, rahat lopussa, univelkaa, läksyjä en ehtinyt enkä jaksanut tarkistaa työpäivän jälkeen, enkä niitä tuhansia koulusta lähetettyjä lappusia, A4:ia ja reissuvihkoja lukea, ruoka-ajat oli silloin kun tuli nälkä, lapset kävi pihalla tai retkillään, ei siis ollut harrastuksia, lapset joutui lähtemään yksin kouluun ja tulivat sieltä tyhjään kotiin yksinoloon, tytön tukkaa ei ehditty aamuisin kammata, aamupalat jäi syömättä, luultavasti hampaatkin pesemättä, kun yhden työn sai tehdyksi, niin sata oli odottamassa, siitä ei loppua tullut. Tiesin, millaista kunnon elämä voisi olla, mutta ei sellaisen kiiltokuvan toteuttaminen ole käytännössä lapsiperheessä mahdollista. Sitä sosiaalityöntekijät ei taida tajuta.
        Onneksi alueen sosiaalityöntekijä ei kai sitten tiennyt meistä. Elettiin tarkoituksella huomiota herättämättömästi hiljaa ympäristöltä. Arvelin, että jos johonkin viranomaisansaan joutuu, niin ei pääse pois, koti-, perhe- ja elämänrauha menee.
        Piiloutuminen on siis yksi keino rauhaan.

• Älä häpeä

"Nyt on pelkoni vain se, että jos ne alkaa taas meillä käymään kun sitä en halua. He kyllä tietävät pelkoni ja traumani" (...)

Minä uskon, että sosiaalityön lastensuojelu ottaa usein paljon irti siitä, että vanhemmat pelkäävät. Pelokkuus on sosiaalityötekijöille ja varmaan perhetyöntekijöillekin jonkinlainen palkinto, tunnustus siitä, että he tekevät "vaikuttavaa työtä". Pelokas vanhempi on hyvä heidän mielestään siksikin, että sellainen ihminen HYYTYY. Lamaantuu.

Lastensuojelun eräs mekanismeja ja päämääriä on aiheuttaa vanhemmissa ja jopa lapsissa HÄPEÄÄ. Siitä olen aivan varma. Ihminen, joka ei suostu häpeämään, on aina yllätys koneistolle. Sossut menevät ilmiön vuoksi vähäksi aikaa sekaisin; häpeämätön tavallaan tulee myös kai osoittaneeksi jotain sellaista, sossut taitavat itse olla väärässä tässä keississä.

Mutta varmaa on, häpeämättömyydellä vanhempi saa sosiaalityöntekijät ja perhetyöntekijät hämmästelemään. Eihän tämän näin pitänyt mennä...

Taitava vanhempi laittaa sossut, vastapuolen, häpeämään. Sekin muuten onnistuu aika helposti. Pitää olla vain pelisilmää. Lastensuojelussa on kuitenkin vielä aika tavatonta se, että vanhemmat ryhtyvät puolustautumaan!!

Jo lastensuojeluilmoituksen päätarkoitus on, että se pakottaisi vanhemman tutkimaan itseään. Suomeksi sanottuna ja Suomessa se tarkoittaa, että vanhempi ymmärtäisi hävetä.

Lastensuojeluilmoitus on vakavaksi asiakirjaksi puettu julistus, jossa kerrotaan vanhemman kelvottomuudesta. Ja usein tilanne on se, että pelkkä juttelu vanhemman kanssa ko. ongelmasta riittäisi. Mutta ei, ongelma on muotoiltava hienoksi ja painavaksi asiakirjaksi.

Ketjun aloittaja kertoo lastensuojeluselvityksen traumaattisuudesta. Eräs äiti joutui palaveriin sosiaalitoimistoon lastensuojelun takia. Häntä oli jo pitempään piinattu epämääräisillä väitteillä. Hän pelkäsi sosiaalityöntekijöiden kohtaamista niin paljon, että hän otti liikaa muistaakseni rauhoittavia lääkkeitä. Hän nukahti palaverissa tahtomattaan. Silloin sossutkin säikähtivät.

Hekin joutuivat pohtimaan, että onkohan tapauksen käsittelyssä menty hiukan liian pitkälle. Tapaus saattui pohjoisessa Keski-Suomessa, kuntayhtymä Saarikassa, muistaakseni Karstulassa.

Pelkkä lastensuojelutarpeen selvittäminen voi olla epäinhimillisen tuskallista. Koneisto tulee epäilyksineen ja väitteineen ihmisen iholle tavalla, jota ihminen ei ole koskaan aiemmin kokenut.

• omatunto on

taitavat kuulua lastensuojelun keinovalikoimiin, ja parhaimpiin. Itse jouduin yhdessä palaverissa sanomaan useaan otteeseen : en suostu syyllistymään (avioerosta). ja häpeään sidotut eivät puhu eivätkä aja oikeuksiaan.

• ........

iltapäiväkerhotoiminnan lastensuojelun kautta pyörittävät?
      Missään lastensuojelun lainkohdassa
      ei niin todellakaan sanota. Päinvastoin.
      Toimeentulotuen kautta voidaan maksaa lasten kerhoja, suksia jne jos niin vain halutaan ilman
      että mitään lastensuojelua edes sotketaan koko viranomaispäätökseen mukaan.

Otapa yhteyttä sosiaaliasiamieheen ja kysy myös entisen lääninhallituksen sosiaalitarkastajalta vaikka puhelimessa tai sähköpostilla
      että miten lain kirjainta tälläisessa tapauksessa pitäisi kunnassa noudattaa.
      Oikein ja lainmukaisesta se ei kuitenkaan ole
      että lastensuojelun asiakkuuksien kautta kunnan sosiaalihuollon alaisia rahoja kierrätetään lapsiperheille.

Kun olet yhdestä helvetistä jo kerran selvinnyt (lastensuojelun sossut) niin ei ole mitään syytä toista kertaa enää siihen paskaryteikköön mennä.

Todella ikävää mutta niin he..in tavallista tämän maan lastensuojeluviranomaisena esiintyvien henkilöiden jäljiltä
      että ollaan ihan romuna ja pirstaleina lastensuojelu sossujen kohtelun
      (hyvää asiakaspalvelua sosiaalihuollossa....) jälkeen.
      Jos ei ennen asiakkuutta mielenterveys horjunut niin kyllä tämän maan ammattilaiset ssaa sen takuuvarmasti omalla mielivallaan horjumaan.

• Ihan paniikissa

Jos olisimme toimeentulotuen asiakkaita (eli saisimme toimeentulotukea säännöllisesti) olisi tämä iltapäiväkerhoasia voinut mennä normaalin toimeentulotuen kautta. Mutta kun ei olla, vaikka tarve olisi silti (eivät laske öljynkulutusta ja sen takia ollaan muuttamassa).

Sosiaaliasiamies sanoi, että se menee siinä tapauksessa lastensuojelun kautta.

Ja jos lastensuojelun tarve selvitys on jo aloitettu, sitä ei voi automaattisesti keskeyttää, jos siirrymmekin itse maksamaan tätä iltapäiväkerhoa. Vain silloin jos se pystytään sopimaan niin ls-ihmisen kanssa.

Eikä sittenkään, vaikka selvityksessä ei tulisi mitään muuta tarvetta esille kuin tämä kerho ja lastensuojelun asiakkuus jatkuu vain kerhon vuoksi, ei sitä ole silloinkaan helppo purkaa vaikka alettaisiin maksamaan itse.

Kerroin myös vanhoja asioita siitä ajasta, kun olimme ensimmäisen kerran ls-asiakkaita ja lapsen sijoituksesta ym ja sen aikana tapahtuneista asioista ja väärin käytöksistä meitä kohtaan, hän sanoi, että toimivat useassa asiassa väärin. Montako vuotta on se, että voi vielä valittaa jostain ls-ihmisen toimista?

Huomenna sitten taas reippahasti ls-ihmisen puheille ja kertomaan olemattomasta päiväjärjestyksestä meidän kotona. Mitä mahtaa siitäkin ajatella, kun ei sellaista oikeastaan ole, mutta lapsi saa silti ruokaa ja välipaloja ja nukkumaan mennään aina tiettyyn aikaan. Mahtaakohan siihenkin olla joku taulukko, jota pitää noudattaa tai lastensuojelussa alkaa huoli?

en tosiaan enää jaksaisi tätä, kun kerran siitä jo päästiin. =(

• nn
        Ihan paniikissa kirjoitti:

Jos olisimme toimeentulotuen asiakkaita (eli saisimme toimeentulotukea säännöllisesti) olisi tämä iltapäiväkerhoasia voinut mennä normaalin toimeentulotuen kautta. Mutta kun ei olla, vaikka tarve olisi silti (eivät laske öljynkulutusta ja sen takia ollaan muuttamassa).

Ja jos lastensuojelun tarve selvitys on jo aloitettu, sitä ei voi automaattisesti keskeyttää, jos siirrymmekin itse maksamaan tätä iltapäiväkerhoa. Vain silloin jos se pystytään sopimaan niin ls-ihmisen kanssa.

Eikä sittenkään, vaikka selvityksessä ei tulisi mitään muuta tarvetta esille kuin tämä kerho ja lastensuojelun asiakkuus jatkuu vain kerhon vuoksi, ei sitä ole silloinkaan helppo purkaa vaikka alettaisiin maksamaan itse.

Kerroin myös vanhoja asioita siitä ajasta, kun olimme ensimmäisen kerran ls-asiakkaita ja lapsen sijoituksesta ym ja sen aikana tapahtuneista asioista ja väärin käytöksistä meitä kohtaan, hän sanoi, että toimivat useassa asiassa väärin. Montako vuotta on se, että voi vielä valittaa jostain ls-ihmisen toimista?

Huomenna sitten taas reippahasti ls-ihmisen puheille ja kertomaan olemattomasta päiväjärjestyksestä meidän kotona. Mitä mahtaa siitäkin ajatella, kun ei sellaista oikeastaan ole, mutta lapsi saa silti ruokaa ja välipaloja ja nukkumaan mennään aina tiettyyn aikaan. Mahtaakohan siihenkin olla joku taulukko, jota pitää noudattaa tai lastensuojelussa alkaa huoli?

Kerrot niille ämmille, että teillä on säännöllinen päivärytmi, ruoka-ajat on ja terveellisiä ruoka-aineita tarjoat, siivoat joka päivä, menette aina ajoissa nukkumaan, luet lapselle iltasadun, huolehdit hänestä hyvin, olet miehesi kanssa sopuisa pariskunta, kotona ei riidellä.
        Netistä varmaan löytyy tietoa googlaamalla, mitkä ovat tämän hetken muodissa ja suosiossa olevat tavat parhaaseen ruokailurytmiin, terveyden, kodin ja lasten hoitoon.
        Eihän sinun, eikä kenenkään muunkaan tarvitse kaikkea kertoa ja paljastaa sisintään ja omia ajatuksiaan tai tietojaan, ei ne ämmät itsekään niin tee.
        Sosiaaliset kohtaamiset perustuu näyttelemiselle, valheelle, stereotypioille, ennakko-odotuksille, vallasta kisailulle, taloudellisen tai muun hyödyn hankkimiselle, kiusaamiselle, juoruilulle ym. Sentähden avoin ja rehellinen ihminen ei voi selviytyä, eikä puolustaa itseään. Ihmissuhteissa on osattava laskelmoida.
        Kunpa teillä olisi varaa hankkia oma lakimies turvaksenne.

• Kalenterikalle

Kirjoitat näin:

"Mahtaakohan siihenkin olla joku taulukko, jota pitää noudattaa tai lastensuojelussa alkaa huoli?"

Miksi et tosiaan laatisi tänä iltana kirjallisia merkintöjä siitä, millainen on päivärytminne. Ja mitä olette päivän aikana syöneet ja milloin. Tee siis kalenterikirjauksia.

Tuollaisten muistiinpanojen laatiminen on helppoa. Toki se vaatii tunnin tai parin työn.

Pyydä liittämään hienot muistiinpanosi perheesi päivärytmistä lastensuojelun asiakaspapereihisi.

• .......

sieltä läänistä vielä erikseen sosiaalitarkastajalta
        että onko laki näin
        - että lapsen iltapäiväkerhon takia on mentävä lastensuojeluun asiakasperheeksi selvityksineen kaikkineen. Kuulostaa jotenkin siltä
        että jossain joskus joku viranomainen, asioista tietävä vastasi samasta asiasta kyselevälle
        ettei lasten raha yms. asiaa viranomaisten taholta
        ole lupa näin lastensuojelun kautta hoitaa.

• ..........
        ....... kirjoitti:

että onko laki näin
        - että lapsen iltapäiväkerhon takia on mentävä lastensuojeluun asiakasperheeksi selvityksineen kaikkineen. Kuulostaa jotenkin siltä
        että jossain joskus joku viranomainen, asioista tietävä vastasi samasta asiasta kyselevälle

ohjanneet kodinhoitajaa kysyneitä lapsiperheitäkin viimeisen kymmenen vuoden aikana
        laittomasti lastensuojeluun asiakasperheiksi
        kun kodinhoitaja pitäisi antaa sosiaalihuollon puolelta ja automaattisesti
        jos on laissa mainittu syy kodinhoitajan tarpeelle.

Kuntaviranomaiset voivat ja osaavat kyllä toimia lain vastaisesti eli rikollisesti eikä siihen kukaan puutu jos ei tee muistutusta kantelua jne.

• Kalenterikalle
        ....... kirjoitti:

että onko laki näin

Mullekin tuli mieleen, että tee kerhosta yksinkertaisesti vain toimeentulotukiasia. Vaadi taloudellista tukea kerholle, ihan pokkana, ja käyttelet vain taloudellisen avustamisen termejä.

Syrjäytä lastensuojelu. Lähesty ihan toisia virkamiehiä kunnassasi.

Toimi näin, vaikka etukäteen olisikin varma, ettet tule tukea kerholle näin saamaan. Mutta voit lastensuojeluunkin esittää sitten tämän toimeentulotukianomuksen. Ja näin toimimalla saat asiallesi kotikunnassasi julkisuutta. LEVITÄ TIETOA TARPEESTASI MUILLEKIN VIRKAMIEHILLE KUIN LASTENSUOJELIJOILLE!!! Joku sosiaalibyrokraatti saattaa syttyä asiallesi!

Muista, että tiedon levittäminen koetaan yleensä kiusalliseksi. Niin tässäkin tapauksessa. Kerro kaikille sosiaalibyrokraateille, mitä heidän kollegansa lastensuojelussa puuhaavat!

• jjkkllsss
        Kalenterikalle kirjoitti:

Mullekin tuli mieleen, että tee kerhosta yksinkertaisesti vain toimeentulotukiasia. Vaadi taloudellista tukea kerholle, ihan pokkana, ja käyttelet vain taloudellisen avustamisen termejä.

Syrjäytä lastensuojelu. Lähesty ihan toisia virkamiehiä kunnassasi.

Toimi näin, vaikka etukäteen olisikin varma, ettet tule tukea kerholle näin saamaan. Mutta voit lastensuojeluunkin esittää sitten tämän toimeentulotukianomuksen. Ja näin toimimalla saat asiallesi kotikunnassasi julkisuutta. LEVITÄ TIETOA TARPEESTASI MUILLEKIN VIRKAMIEHILLE KUIN LASTENSUOJELIJOILLE!!! Joku sosiaalibyrokraatti saattaa syttyä asiallesi!

Muista, että tiedon levittäminen koetaan yleensä kiusalliseksi. Niin tässäkin tapauksessa. Kerro kaikille sosiaalibyrokraateille, mitä heidän kollegansa lastensuojelussa puuhaavat!

ei ole syy lastensuojeluasiakkaaksi. Mutta esimerkiksi Oulu ohjaa suoraan toimeentuloa tukevat lastensuojeluun. Luin tämän jostain lehdestä, eli en ole varma asiasta.

• .................
        jjkkllsss kirjoitti:

ei ole syy lastensuojeluasiakkaaksi. Mutta esimerkiksi Oulu ohjaa suoraan toimeentuloa tukevat lastensuojeluun. Luin tämän jostain lehdestä, eli en ole varma asiasta.

joihin esimerkiksi lääninhallitukset puuttuvat.
        Prosessit kestävät muutaman vuoden
        (sosiaalihuollon alainen kotipalveluasia esimerkiksi etelä-suomen läänin alueella)
        mutta muutosta (ja julkisuuttakin asiallle)
        asiaan tulee
        kun kunnat joutuvat selkä seinään vasten
        (voimassa olevaa lakia kun on kunnassa noudatettava halusivatpa viranomaiset sitä tai eivät).

Eli kuka asiassa on osallinen tai myös yleisellä tasolla voi tehdä kantelun asiasta että lastensuojeluun ohjataan asiakkaita joiden ei kuuluisi sinne joutua jne.
        Läänin sosiaalitarkastajaan yhteyttä niin asia lähtee rullaamaan.
        Tämnän maan kuntaviranomaisten rikollisella toiminnalla kuntalaisiaan vastaan
        kun ei näy olevan mitään rajaa
        mutta joskus se rikollisuuden takaraja tulee vastaan.

• Kauhuissani
        nn kirjoitti:

Kerrot niille ämmille, että teillä on säännöllinen päivärytmi, ruoka-ajat on ja terveellisiä ruoka-aineita tarjoat, siivoat joka päivä, menette aina ajoissa nukkumaan, luet lapselle iltasadun, huolehdit hänestä hyvin, olet miehesi kanssa sopuisa pariskunta, kotona ei riidellä.
        Netistä varmaan löytyy tietoa googlaamalla, mitkä ovat tämän hetken muodissa ja suosiossa olevat tavat parhaaseen ruokailurytmiin, terveyden, kodin ja lasten hoitoon.
        Eihän sinun, eikä kenenkään muunkaan tarvitse kaikkea kertoa ja paljastaa sisintään ja omia ajatuksiaan tai tietojaan, ei ne ämmät itsekään niin tee.
        Sosiaaliset kohtaamiset perustuu näyttelemiselle, valheelle, stereotypioille, ennakko-odotuksille, vallasta kisailulle, taloudellisen tai muun hyödyn hankkimiselle, kiusaamiselle, juoruilulle ym. Sentähden avoin ja rehellinen ihminen ei voi selviytyä, eikä puolustaa itseään. Ihmissuhteissa on osattava laskelmoida.
        Kunpa teillä olisi varaa hankkia oma lakimies turvaksenne.

nn kirjoitti:Kerrot niille ämmille, että teillä on säännöllinen päivärytmi, ruoka-ajat on ja terveellisiä ruoka-aineita tarjoat, siivoat joka päivä, menette aina ajoissa nukkumaan, luet lapselle iltasadun, huolehdit hänestä hyvin, olet miehesi kanssa sopuisa pariskunta, kotona ei riidellä.

Mutta ohan ei pidä paikkaansa.
        Jos aloittaja kirjoittaa itsestään ihan totuudenmukaisesti, olisin äärimmäisen huolissani hänen lapsistaan. Minkälaisen lapsen hän tähän yhteiskuntaan kasvatta kaikkine pelkoineen ja masennuksineen. Kyllä syyt ovat jossain paljon kauempana kuin lastensuojelun puuttumisessa asiaan.
        Aloittajan kannattaisi tehdä kaikkensa, jotta saa itsensä kuntoon. Vasta sen jälkeen on kykeneväinen huolehtimaan lapsista.

• ..................
        ................. kirjoitti:

joihin esimerkiksi lääninhallitukset puuttuvat.
        Prosessit kestävät muutaman vuoden
        (sosiaalihuollon alainen kotipalveluasia esimerkiksi etelä-suomen läänin alueella)
        mutta muutosta (ja julkisuuttakin asiallle)
        asiaan tulee
        kun kunnat joutuvat selkä seinään vasten
        (voimassa olevaa lakia kun on kunnassa noudatettava halusivatpa viranomaiset sitä tai eivät).

Eli kuka asiassa on osallinen tai myös yleisellä tasolla voi tehdä kantelun asiasta että lastensuojeluun ohjataan asiakkaita joiden ei kuuluisi sinne joutua jne.
        Läänin sosiaalitarkastajaan yhteyttä niin asia lähtee rullaamaan.
        Tämnän maan kuntaviranomaisten rikollisella toiminnalla kuntalaisiaan vastaan
        kun ei näy olevan mitään rajaa
        mutta joskus se rikollisuuden takaraja tulee vastaan.

http://www.poliisi.fi/lh/etela/bulletin.nsf/9e5fbc22e706069bc2256bcc006f9b96/1c8ff701d7b478d0c22574c8003b2f85?OpenDocument
        18.09.2008
        Lisätietoja: Lääninsosiaalitarkastaja Toivo Haataja, puh. 071 873 2169, 0400 450 557

Lähes 60 prosenttia kunnista laiminlyö lapsiperheiden kotipalvelun järjestämisvelvollisuutta

Etelä-Suomen läänin 86 kunnasta yli puolet ei tarjoa riittävästi lakisääteistä kotipalvelua lapsiperheille. Lääninhallituksen selvityksen mukaan 51 kunnassa on puutteellisuuksia palvelun riittävyydessä.
        Myös päätöksentekomenettely on puutteellista, sillä asiakkaalle ei anneta kirjallista muutoksenhakukelpoista päätöstä.
        Lääninhallitus on velvoittanut kunnat toimittamaan ensi vuoden tammikuun loppuun mennessä selvityksen toimenpiteistä, joihin kunta on ryhtynyt havaittujen puutteellisuuksien korjaamiseksi.
        Lisäksi kuntien on annettava ensi vuoden loppuun mennessä seurantaselvitys toteutetuista toimenpiteistä
        ..............................

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820710

Sosiaalihuoltolaki 17.9.1982/710
        .....................
        20 §
        Kotipalveluilla tarkoitetaan
        asumiseen, henkilökohtaiseen hoivaan ja huolenpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen
        sekä muuhun tavanomaiseen ja totunnaiseen elämään kuuluvien
        tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista.
        21 §
        Kotipalveluja annetaan
        alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat apua suoriutuakseen 20 §:ssä tarkoitetuista tehtävistä ja toiminnoista
        .....................

http://www.laaninhallitus.fi/etela/tiedote/20090323011
        23.03.2009
        Sosiaalihuollon kanteluissa painottuivat puutteet lapsiperheiden kotipalvelussa ja päivähoidossa
        ............
        Lapsiperheiden kotipalveluja seurataan

Lääninhallitus ratkaisi poikkeuksellisen laajamittaisen, läänin kaikki kunnat kattavan lapsiperheiden kotipalvelukantelun. Lapsiperheiden kotipalvelua ei ole monissa kunnissa lainkaan.
        Lääninhallituksen puuttuminen epäkohtaan on jo nyt vaikuttanut, sillä monet kunnat ovat ryhtyneet toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi.
        Lääninhallitus antoi kanteluratkaisussaan 51 kunnalle kehotuksen antaa selvitys toimenpiteistä, joihin kunta on ryhtynyt puutteellisuuksien korjaamiseksi.
        Lisäksi kuntien tulee tämän vuoden loppuun mennessä antaa selvitys toteutetuista toimenpiteistä. Lapsiperheiden kotipalvelu on monessa kunnassa korvattu perhetyöllä.
        Järjestely kuitenkin rajaa tavanomaisissa arjen perhetilanteissa ja kotipalvelun tarpeessa olevat lapsiperheet palvelun ulkopuolelle. ................

• ............
        .................. kirjoitti:

http://www.poliisi.fi/lh/etela/bulletin.nsf/9e5fbc22e706069bc2256bcc006f9b96/1c8ff701d7b478d0c22574c8003b2f85?OpenDocument
        18.09.2008
        Lisätietoja: Lääninsosiaalitarkastaja Toivo Haataja, puh. 071 873 2169, 0400 450 557

Lähes 60 prosenttia kunnista laiminlyö lapsiperheiden kotipalvelun järjestämisvelvollisuutta

Etelä-Suomen läänin 86 kunnasta yli puolet ei tarjoa riittävästi lakisääteistä kotipalvelua lapsiperheille. Lääninhallituksen selvityksen mukaan 51 kunnassa on puutteellisuuksia palvelun riittävyydessä.
        Myös päätöksentekomenettely on puutteellista, sillä asiakkaalle ei anneta kirjallista muutoksenhakukelpoista päätöstä.
        Lääninhallitus on velvoittanut kunnat toimittamaan ensi vuoden tammikuun loppuun mennessä selvityksen toimenpiteistä, joihin kunta on ryhtynyt havaittujen puutteellisuuksien korjaamiseksi.
        Lisäksi kuntien on annettava ensi vuoden loppuun mennessä seurantaselvitys toteutetuista toimenpiteistä
        ..............................

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820710

Sosiaalihuoltolaki 17.9.1982/710
        .....................
        20 §
        Kotipalveluilla tarkoitetaan
        asumiseen, henkilökohtaiseen hoivaan ja huolenpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen
        sekä muuhun tavanomaiseen ja totunnaiseen elämään kuuluvien
        tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista.
        21 §
        Kotipalveluja annetaan
        alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat apua suoriutuakseen 20 §:ssä tarkoitetuista tehtävistä ja toiminnoista
        .....................

http://www.laaninhallitus.fi/etela/tiedote/20090323011
        23.03.2009
        Sosiaalihuollon kanteluissa painottuivat puutteet lapsiperheiden kotipalvelussa ja päivähoidossa
        ............
        Lapsiperheiden kotipalveluja seurataan

Lääninhallitus ratkaisi poikkeuksellisen laajamittaisen, läänin kaikki kunnat kattavan lapsiperheiden kotipalvelukantelun. Lapsiperheiden kotipalvelua ei ole monissa kunnissa lainkaan.
        Lääninhallituksen puuttuminen epäkohtaan on jo nyt vaikuttanut, sillä monet kunnat ovat ryhtyneet toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi.
        Lääninhallitus antoi kanteluratkaisussaan 51 kunnalle kehotuksen antaa selvitys toimenpiteistä, joihin kunta on ryhtynyt puutteellisuuksien korjaamiseksi.
        Lisäksi kuntien tulee tämän vuoden loppuun mennessä antaa selvitys toteutetuista toimenpiteistä. Lapsiperheiden kotipalvelu on monessa kunnassa korvattu perhetyöllä.
        Järjestely kuitenkin rajaa tavanomaisissa arjen perhetilanteissa ja kotipalvelun tarpeessa olevat lapsiperheet palvelun ulkopuolelle. ................

http://www.forssa.fi/dynastia/djulkaisu/kokous/2008701-4.PDF

http://www.espoo.fi/asiakirja.asp?path=1;31;37423;37424;37425&id=2BF957E889DC17EAC22576C0004FC059&kanta=Kunnari\\intrakun_e.nsf

Sosiaali- ja terveyslautakunta
        21.01.2010
        LISTAN ASIANRO 8
        8 §
        Asianro 3257 / 300 / 2008

Selvitys Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lapsiperheiden kotipalvelujen järjestämisestä ja palvelujen myöntämiseen liittyvästä päätöksentekomenettelystä..................

http://www.imatra.fi/djulkaisu/kokous/20091392-10.PDF

• ihan paniikissa
        Kauhuissani kirjoitti:

nn kirjoitti:Kerrot niille ämmille, että teillä on säännöllinen päivärytmi, ruoka-ajat on ja terveellisiä ruoka-aineita tarjoat, siivoat joka päivä, menette aina ajoissa nukkumaan, luet lapselle iltasadun, huolehdit hänestä hyvin, olet miehesi kanssa sopuisa pariskunta, kotona ei riidellä.

Mutta ohan ei pidä paikkaansa.
        Jos aloittaja kirjoittaa itsestään ihan totuudenmukaisesti, olisin äärimmäisen huolissani hänen lapsistaan. Minkälaisen lapsen hän tähän yhteiskuntaan kasvatta kaikkine pelkoineen ja masennuksineen. Kyllä syyt ovat jossain paljon kauempana kuin lastensuojelun puuttumisessa asiaan.
        Aloittajan kannattaisi tehdä kaikkensa, jotta saa itsensä kuntoon. Vasta sen jälkeen on kykeneväinen huolehtimaan lapsista.

hetkellä, kun mieskin auttaa lisäksi (mitä se ei ennen tehnyt). Meidän totuudenmukainen päivärytmi eilen oli tuntunut ihan ok:lta ls-ihmisen mielestä, vaikka lopullisen arvionhan ne tekee sitten, kun lastensuojelutarpeen arvio on tehty kokonaan.

Meillä ei mielestäni ole mitään hätää. Opetan lapseni rehelliseksi ja auttavaiseksi yhteiskunnan kansalaiseksi, itsetuntoa yritetään vahvistaa kaikilla tavoilla, vaikka lapsellamme onkin jo aika hyvä itsetunto. Koulu menee paremmin kuin hyvin eikä sieltäkään päin ole mitään huolta.

Ajattelin vain nyt kysyä niistä taas entisistä ajoista, kun olimme ls-asiakkaita. Saimme eilen sen kaupungin ls-paperit käsiimme ja huomasin sieltä, että oli paljon sellaista muiden kanssa sopimista (virallisien tahojen) meidän seläntakana, esim: Perhetyöntekijä oli sopinut ilman meidän tietämättä, että sieltä terveyskeskuksesta ilmoitetaan sitten hänelle, kun haemme hälytinpatjan (ihan kuin ei oltaisi pojan yökastelua itsekin yritetty saada kuriin)

ja oli useita "ls-ilmoituksia" neuvolasta, jossa oltiin huolissaan lapsen yökasteluista ym ja jotka EIVÄT KOSKAAN TULLEET TIETOOMME! Eikö kaikkien ilmoituksten pitäisi tulla joka kerta meidänkin tietoon?

Paljon oli sellaisia kyräilyjä, selän takana tehtäviä juttuja ja salaisuuksia, joita meille ei kertaakaan ollut mainittu ko. aikana.

Eikö sekin ole väärin?

• Anonyymi
        ihan paniikissa kirjoitti:

hetkellä, kun mieskin auttaa lisäksi (mitä se ei ennen tehnyt). Meidän totuudenmukainen päivärytmi eilen oli tuntunut ihan ok:lta ls-ihmisen mielestä, vaikka lopullisen arvionhan ne tekee sitten, kun lastensuojelutarpeen arvio on tehty kokonaan.

Meillä ei mielestäni ole mitään hätää. Opetan lapseni rehelliseksi ja auttavaiseksi yhteiskunnan kansalaiseksi, itsetuntoa yritetään vahvistaa kaikilla tavoilla, vaikka lapsellamme onkin jo aika hyvä itsetunto. Koulu menee paremmin kuin hyvin eikä sieltäkään päin ole mitään huolta.

Ajattelin vain nyt kysyä niistä taas entisistä ajoista, kun olimme ls-asiakkaita. Saimme eilen sen kaupungin ls-paperit käsiimme ja huomasin sieltä, että oli paljon sellaista muiden kanssa sopimista (virallisien tahojen) meidän seläntakana, esim: Perhetyöntekijä oli sopinut ilman meidän tietämättä, että sieltä terveyskeskuksesta ilmoitetaan sitten hänelle, kun haemme hälytinpatjan (ihan kuin ei oltaisi pojan yökastelua itsekin yritetty saada kuriin)

ja oli useita "ls-ilmoituksia" neuvolasta, jossa oltiin huolissaan lapsen yökasteluista ym ja jotka EIVÄT KOSKAAN TULLEET TIETOOMME! Eikö kaikkien ilmoituksten pitäisi tulla joka kerta meidänkin tietoon?

Paljon oli sellaisia kyräilyjä, selän takana tehtäviä juttuja ja salaisuuksia, joita meille ei kertaakaan ollut mainittu ko. aikana.

Eikö sekin ole väärin?

Neuvola olikin vainola.

• Muutoksen aika?

Laitan linkin Sosiaaliportin sivustolle, jossa alan "ammattilaiset" pohtivat lastensuojeluun liittyviä asoita.
      Linkki on tarkoitettu alan ammatilaisille. Voit lukea, mutta et kommentoida.

Lastensuojelussa on ilmeiseti taptumassa muutoksia. Näytti oleven myös lapsiasiavaltuutetu Marja Kaisa Aulan kirjoitus aiheena Lapsi-, nuoriso ja perhepolitiikan yhteistyö vakinaistettava valtion hallinnossa.
      Selaa sivujaja.

Voit Googlata myös > lastensuojelutarpeen selvitys

• Jämsä tuhlaa

Jämsän kaupungin sosiaalityöntekijät koettivat alkaa LASTENSUOJELUTARPEEN selvitykseen vasta sitten, kun lapseni oli jo kyyditetty kiireellisesti huostaan. Lapseni istui lastenkodin viiden viikon mittaisen kakun.

Jämsän kaupunki olisi pitänyt leikki-ikäistä lastani lastenkodissa eli perhetukikoti Mattilassa Jyväskylässä vielä pitempäänkin, sosiaalityöntekijät koettivat siirtää lapsen vapauttamista vapauttamispalaverissa "ainakiin viikolla eteenpäin". Sosiaalityöntekijät Minna Laurila-Paasonen ja Silja Juusela eivät olisi halunneet "kiirehtiä".

Aivan kuin he olisivat epätoivoisesti odottaneet, että pojastani vihdoinkin paljastuisi jotain, joka oikeuttaisi pitämään häntä huostaanotettuna. Aika julmaa, viisivuotiaalle lapselle.

Apunani ollut ystäväni hermostui tuosta vitkuttelusta, ja sanoi rouville, että se on kuulkaa nyt kättä päälle, tähän käteen, että lapsi vapautetaan lastenkoti Mattilasta heti huomenna. Ja niin tapahtui. Lasten vapauttaminen on psykologinen näytös, juridiikalla ei ole sen kanssa juuri mitään tekemistä. Se kannattaa kaikkien lastensuojelulakiin uskovien tajuta.

Suurin osa lastensuojelustakin tapahtuu ja päätetään hämärässä maastossa, juridiikan ulkopuolella.

Sosiaalityöntekijät Juusela ja Laurila-Paasonen soittivat lastenkoti Mattilaan ja kysyivät Mattilan sosiaalityöntekijä Marjatta Visurilta pojastani. Visurista ja varmasti myös poikani omahoitajasta Marja Miettisestä tuli poikani pelastajia, sillä he olivat valmiita lausumaan, ettei tämä lapsi ole kärsinyt kodissaan. Mutta mielenkiintoista on, että Juusela ja Laurila-Paasonen olivat kiinnostuneita selvittämään poikani "kärsimyksiä" VASTA TUOSSA VAPAUTTAMISPALAVERISSA!!! He eivät olleet aiemmin tässä mielessä pojastani tietoja kyselleet.

Miten tällaisten virkamiesten voi uskoa pystyvän selvittämään lastensuojelutarvetta! Kaikki toiminta juoruaa oikeastaan vain siitä, ettei suomalainen sosiaalikoneisto (eikä esim. Jämsän kaupungin sosiaalityöntekijät) siihen pysty.

Lapseni viiden viikon laitosasumisen aikana Jämsän kaupunki ei ollut siis saanut selvitettyä lapseni tarvetta lastensuojeluun. Se oli mielestäni hyvin hämmästyttävää. Olisi kohtuullista olettaa, että Jämsä oli ryhtynyt välittömästi selvitystyöhön, heti kiireellisen huostaanoton jälkeen!! Eikö lapsi ollut huostaanotettuna nimenomaan tuon "lastensuojelutarpeen" takia!

Minua koetettiin joskus myöhemmin epämääräisin pyynnöin osallistumaan lastensuojelutarpeen selvitykseen, mutta totesin Jämsän kaupungin sosiaalityöntekijöille, että mitäpä sitä enää selvittämään. Kiireellinen huostaanotto on jo tehty ja lapsi on jo ollut vangittuna laitokseen viisi viikkoa. Touhuhan menee aivan VÄÄRINPÄIN!

Niinpä Jämsän kaupunki palkkasi KALLIIN Merikratos Lastensuojelu Oy:n tekemään minulle lastensuojelutarpeen selvitystä. Siitä kai oli kyse, kun Merikratoksen sosiaalityöntekijä Pia Lahtinen ja psykologi Sirkku Niemelä juoksivat perässäni ympäri Jämsää. Olen kirjoittanut tästä toisessa ketjussa:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8938958

• Meidän asiamme.

Laitan sinulle linkin Kaisa Ruokamon blogiin. Hän asuu Jämsässä, tai Jämsänkoskella . Hänellä on käsittääkseni ollut vaikeuksia Jämsän sossujen kanssa.

Jämsä on ollut lööpeissä viime aikoina. Keskisuomalainen uutisoi 30. 1.2010 Eduskunnaan Sitra rahastaa terveydellä. Sitran johtama Terveysrahaston sijoitus Jämsään 40-kertaistui reilussa vuodessa. --"Sitra omisti Mehiläisestä 15 prosenttia ja teki yhtiön osakkaiden myynnillä ison tilin".
        Sitra ei paljasta maksamiaan palkkioita. - Sitrasta olisi hyvä käydä avoin keskustelu. - Sitrassakin kytkös vaalirahoitukseen". Jos sinulla on lehti, ja lue lisää.

Tuo Merikratos kuuluu vissiin Medivire, Medione, "lapsikaappaus" konserniin
        . Googlaamalla nimet löydät lisää:
        > merikkratos medivire < , > medione < , > pesäpuu ry < , > sitra eduskunta < ,> lastensuojelu bisnes < , > huostaanotto bisnes < , > liftariäidin blogi < , > päivi lipponen blogi kaisa ruokamo blogi kela vääryyskirja cosa nostra lobbaus

• Kaisa,sossujen riesa
        Meidän asiamme. kirjoitti:

Laitan sinulle linkin Kaisa Ruokamon blogiin. Hän asuu Jämsässä, tai Jämsänkoskella . Hänellä on käsittääkseni ollut vaikeuksia Jämsän sossujen kanssa.

Jämsä on ollut lööpeissä viime aikoina. Keskisuomalainen uutisoi 30. 1.2010 Eduskunnaan Sitra rahastaa terveydellä. Sitran johtama Terveysrahaston sijoitus Jämsään 40-kertaistui reilussa vuodessa. --"Sitra omisti Mehiläisestä 15 prosenttia ja teki yhtiön osakkaiden myynnillä ison tilin".
        Sitra ei paljasta maksamiaan palkkioita. - Sitrasta olisi hyvä käydä avoin keskustelu. - Sitrassakin kytkös vaalirahoitukseen". Jos sinulla on lehti, ja lue lisää.

Tuo Merikratos kuuluu vissiin Medivire, Medione, "lapsikaappaus" konserniin
        . Googlaamalla nimet löydät lisää:
        > merikkratos medivire < , > medione < , > pesäpuu ry < , > sitra eduskunta < ,> lastensuojelu bisnes < , > huostaanotto bisnes < , > liftariäidin blogi < , > päivi lipponen blogi kaisa ruokamo blogi kela vääryyskirja cosa nostra lobbaus

Kirjoitan nykyään KOKO AJAN täällä Suomi24:ssa. Enpä ole sen takia ehtinyt blogiinkaan kirjoittaa, vaikka pari hyvää aihetta odottaa käsittelyä. Tämä areena kyllä imaisee, kun täällä ryhtyy ihmisten ajatuksia lukemaan ja kommentoimaan!

Julkinen kirjoittaminen on tärkeää. Siksi olen huono ja laiska käyttämään esim. Facebookia, joka on kuitenkin suljettu yhteisö. Hakukoneetkaan eivät löydä tavaraa, jota Facebookiin laitetaan. Siksi sinne kirjoittaminen on hyödytöntä, mutta siellä liikkuminen on tietysti järkevää, koska sieltäkin saa tietoa.

Erittäin kiva juttu tässä Suomi24:ssa on se, että hakukoneet arvostavat näitä keskusteluja. Nousevat niiden hierarkiassa heti keulille!! Esimerkiksi keskusteluketju Pesäpuu ry:stä tarjoaa nyt yhdistyksestä virallisen tiedon ohella ensimmäisen kerran myös "kuluttajien" näkökulman. Pesäpuu-keskustelukin on ollut Googlen ensimmäisellä sivulla tarjolla.

Eipä muuten siitäkään toiminnasta ollut kukaan ennen meitä mitään nettiin kirjoittanut, siltä näyttää Googlen ensimmäisten sivujen mukaan!!

Mutta nyt siis löytyy Pesäpuusta muutakin matskua kuin vain virallista julistusta! Merikratos Oy on toinen tällainen ilmiö, josta ei löytynyt hakukoneella muuta kuin juhlallista ja virallista puhetta.

• Rehellinen kysymys
        Kaisa,sossujen riesa kirjoitti:

Kirjoitan nykyään KOKO AJAN täällä Suomi24:ssa. Enpä ole sen takia ehtinyt blogiinkaan kirjoittaa, vaikka pari hyvää aihetta odottaa käsittelyä. Tämä areena kyllä imaisee, kun täällä ryhtyy ihmisten ajatuksia lukemaan ja kommentoimaan!

Julkinen kirjoittaminen on tärkeää. Siksi olen huono ja laiska käyttämään esim. Facebookia, joka on kuitenkin suljettu yhteisö. Hakukoneetkaan eivät löydä tavaraa, jota Facebookiin laitetaan. Siksi sinne kirjoittaminen on hyödytöntä, mutta siellä liikkuminen on tietysti järkevää, koska sieltäkin saa tietoa.

Erittäin kiva juttu tässä Suomi24:ssa on se, että hakukoneet arvostavat näitä keskusteluja. Nousevat niiden hierarkiassa heti keulille!! Esimerkiksi keskusteluketju Pesäpuu ry:stä tarjoaa nyt yhdistyksestä virallisen tiedon ohella ensimmäisen kerran myös "kuluttajien" näkökulman. Pesäpuu-keskustelukin on ollut Googlen ensimmäisellä sivulla tarjolla.

Eipä muuten siitäkään toiminnasta ollut kukaan ennen meitä mitään nettiin kirjoittanut, siltä näyttää Googlen ensimmäisten sivujen mukaan!!

Mutta nyt siis löytyy Pesäpuusta muutakin matskua kuin vain virallista julistusta! Merikratos Oy on toinen tällainen ilmiö, josta ei löytynyt hakukoneella muuta kuin juhlallista ja virallista puhetta.

Äiti 3:lle. Vaikka uskon että paljon on lapsia otettu huostaan väärin perustein, niin mielestäni sinun kuvaamasi tilanne kotonanne on ollut ehkä päinvastainen. Kun mainitsit että et ole edes jaksanut lukea koulun lähettämiä reissuvihkoja tai lappuja, tai valvoa hampaiden harjauksia, ei aamiaista lapselle, jääkaappi tyhjänä, niin ehkäpä tuossa tilanteessa lapsesi olisivat voineet oikeasti hyötyä tilapäisestä sijoituksesta muualle. Pahoittelen, mutta kysyn miksi et hakenut apua? Ehkäpä vastaavankaltaisissa tilanteissa on kyse vanhemman uupumuksesta tai masennuksesta, johon voisi saada apua? En halua syyllistää sinua tai muita uupuneita, mutta jos lapset kärsivät pitkään, siksihän ls on olemassa, että voisit saada apua.

• äiti 3
        Rehellinen kysymys kirjoitti:

Äiti 3:lle. Vaikka uskon että paljon on lapsia otettu huostaan väärin perustein, niin mielestäni sinun kuvaamasi tilanne kotonanne on ollut ehkä päinvastainen. Kun mainitsit että et ole edes jaksanut lukea koulun lähettämiä reissuvihkoja tai lappuja, tai valvoa hampaiden harjauksia, ei aamiaista lapselle, jääkaappi tyhjänä, niin ehkäpä tuossa tilanteessa lapsesi olisivat voineet oikeasti hyötyä tilapäisestä sijoituksesta muualle. Pahoittelen, mutta kysyn miksi et hakenut apua? Ehkäpä vastaavankaltaisissa tilanteissa on kyse vanhemman uupumuksesta tai masennuksesta, johon voisi saada apua? En halua syyllistää sinua tai muita uupuneita, mutta jos lapset kärsivät pitkään, siksihän ls on olemassa, että voisit saada apua.

Totta, yhteiskunta sääntöineen ja kovuudellaan uuvutti äidin, joka sinnitteli sisukkaana melkein henkihieverissä saadakseen viettää elämänsä lastensa kanssa omassa kodissa, niin kuin oli alunperinkin elämänsä ja lastensa elämän suunnitellut menevän.
        Naisen euro on 80 centtiä, naisvaltainen huonosti palkattu ala. Työnantajan kaikkinainen joustamattomuus äitejä kohtaan. Pitkät aikaa vievät työmatkat, päiväkotimatkat ym. Tämänkö yhteiskunnan äideille langettaman olosuhteen takia minun olisi pitänyt antaa lapseni sinun hoidettavaksesi. Oletpa röyhkeä.
        Köyhyys vaivasi, mutta lapset olivat iloisia, vapaita, hyvinvoivia ja kehittyivät hyvin. Koitin parhaani mukaan työn viemän poissaolon heille muilla keinoin. On yleinen käytäntö Suomessa, että lapset joutuvat lähtemään yksin kouluun ja tulevat iltapäivällä yksin kotiin, se sinun kyllä pitäisi tietää.
        Onnen kauppaa oli, ettei kohdalle tullut katastroofeja, kuten sairauksia lapsille, silloin olisit voinut saada lapseni, voi voi, onneksi sitä ei tapahtunut, harmi sinulle.
        Osoitat juuri sitä pelottavaa perheitä rikkovaa ajattelua, josta täällä keskustellaan. Ja muiden ihmisten vähättelyä ja aliarvostamista.

• äiti 3
        Kaisa,sossujen riesa kirjoitti:

Mutta moniko lukee? Sen pystyisi arvioimaan, koska keskustelujen avausklikkausten lukumäärä näkyy sivulla.
        On otettava huomioon, että sama keskustelija klikkaa auki moneen kertaan keskustelun sen kuluessa, sitä useammin, mitä enemmän vastauksia ketjussa on tai mitä kuumempana ja mielenkiintoisempana keskustelu käy. Jos vastausten määrää ajattelee, niin harva käyttää pysyvää nimimerkkiä, joten siitäkään ei tiedä, kuinka monta keskustelijaa ketjussa todellisuudessa on.
        Täällä profiloituu ja tulee tunnistettavaksi, jopa liian tutuksi, vaikkei nimimerkkiä käyttäisikään ja se alkaa rajoittaa sitä, mitä voi kirjoittaa, jolloin keskustelukin kärsii.
        Keskustelijoita on monenlaista, trollit, tyhmät huvittelijat, ilkeilijät, no, nämähän eivät keskustelekaan. Vakavasti keskustelijat, ajanvietekeskustelijat, tietoa hakevat keskustelijat, uusia ajattelutapoja hakevat ja tuovat keskustelijat, uutta tietoa antavat keskustelijat, onko heitä.

• ............
        Rehellinen kysymys kirjoitti:

kuitenkin se kodinhoitaja ja vaikkapa 2-3 tuntia päivässä
        olisi se oikea apu
        joka todella konkreettisella työllä auttaa ja tukee lapsiperhettä
        meillä täällä suomessa.

mutta kun kuntapäättäjät eivät välitä siitä että voimassa on lakeja jotka velvoittaisivat järjestämään tätä konkreettista apua lapsiperheille
        niin tätähän se on
        sijoitetaan muualle

helppoa
        - sijoitetaan muualle.

• täti
        äiti 3 kirjoitti:

Mutta moniko lukee? Sen pystyisi arvioimaan, koska keskustelujen avausklikkausten lukumäärä näkyy sivulla.
        On otettava huomioon, että sama keskustelija klikkaa auki moneen kertaan keskustelun sen kuluessa, sitä useammin, mitä enemmän vastauksia ketjussa on tai mitä kuumempana ja mielenkiintoisempana keskustelu käy. Jos vastausten määrää ajattelee, niin harva käyttää pysyvää nimimerkkiä, joten siitäkään ei tiedä, kuinka monta keskustelijaa ketjussa todellisuudessa on.
        Täällä profiloituu ja tulee tunnistettavaksi, jopa liian tutuksi, vaikkei nimimerkkiä käyttäisikään ja se alkaa rajoittaa sitä, mitä voi kirjoittaa, jolloin keskustelukin kärsii.
        Keskustelijoita on monenlaista, trollit, tyhmät huvittelijat, ilkeilijät, no, nämähän eivät keskustelekaan. Vakavasti keskustelijat, ajanvietekeskustelijat, tietoa hakevat keskustelijat, uusia ajattelutapoja hakevat ja tuovat keskustelijat, uutta tietoa antavat keskustelijat, onko heitä.

mikä pakko teidän on ollut hankkia lapsia jos ette kerran osaa heitä hoitaa?? Lapset tarvitsevat ruokaa, lepoa, puhtautta ja turvaa, jota säännöllinen päivärytmi heille tuo. Aikuisen tehtävä on huolehtia siitä, että koti on kunnossa ja että lapsi nukkuu tarpeeksi ja että lapsi on tehnyt läksyt ja että lapsi on siisteissä vaatteissa. Kaikilla lapsilla on oikeus turvalliseen lapsuuteen ja hyvään kotiin, senhän jo sanoo lasten oikeuksien julistuskin.

• tsottsotsot
        täti kirjoitti:

mikä pakko teidän on ollut hankkia lapsia jos ette kerran osaa heitä hoitaa?? Lapset tarvitsevat ruokaa, lepoa, puhtautta ja turvaa, jota säännöllinen päivärytmi heille tuo. Aikuisen tehtävä on huolehtia siitä, että koti on kunnossa ja että lapsi nukkuu tarpeeksi ja että lapsi on tehnyt läksyt ja että lapsi on siisteissä vaatteissa. Kaikilla lapsilla on oikeus turvalliseen lapsuuteen ja hyvään kotiin, senhän jo sanoo lasten oikeuksien julistuskin.

entistä enemmän.

Jokaisella sanoo toivottavasti oma järki ja ymmärryskin
        myös sinulla täti
        että elämä ei täällä maan päällä mene kenenkään meidän kohdalla
        ei edes täydellisten ihmisten kohdalla
        kuten on itse sen kuvitellut menevän.

tulee yllätyksiä (kuolemaa, eroa, työttömyyttä, sairautta, vammaa jne jne jne jne jne)
        ja oletkin yhtäkkiä
        vaikket edes haluaisikaan
        perheinesi toisten ihmisten, viranomaisten armoilla
        (yleensä kun omat omaiset, suvut jne ovat kovinkin kaukana toisistaan nyky-yhteiskunnan muuttoa suosivassa yhteiskunnassamme)

viranomainen tahtoo olla nyky-yhteiskunnassa olla vaan se "läheinen" joka auttaa, tukee jne
        ja jo voimassa olevien lakiemmekin mukaan
        viranomaisilla on velvollisuus, määräys jne järjestää apua ja tukea
        esimerkiksi lapsiperheille kodinhoitajan muodossa.

eli varo vaan nilkkojas ettei pilkka satu vaan omaan nilkkaas.

• älkää vastatko
        tsottsotsot kirjoitti:

entistä enemmän.

Jokaisella sanoo toivottavasti oma järki ja ymmärryskin
        myös sinulla täti
        että elämä ei täällä maan päällä mene kenenkään meidän kohdalla
        ei edes täydellisten ihmisten kohdalla
        kuten on itse sen kuvitellut menevän.

tulee yllätyksiä (kuolemaa, eroa, työttömyyttä, sairautta, vammaa jne jne jne jne jne)
        ja oletkin yhtäkkiä
        vaikket edes haluaisikaan
        perheinesi toisten ihmisten, viranomaisten armoilla
        (yleensä kun omat omaiset, suvut jne ovat kovinkin kaukana toisistaan nyky-yhteiskunnan muuttoa suosivassa yhteiskunnassamme)

viranomainen tahtoo olla nyky-yhteiskunnassa olla vaan se "läheinen" joka auttaa, tukee jne
        ja jo voimassa olevien lakiemmekin mukaan
        viranomaisilla on velvollisuus, määräys jne järjestää apua ja tukea
        esimerkiksi lapsiperheille kodinhoitajan muodossa.

eli varo vaan nilkkojas ettei pilkka satu vaan omaan nilkkaas.

Taas riidanhaastaja Keski-Suomesta asialla haukkumassa nimimerkillä "täti". älkää ihmeessä kommentoiko tuon kiusaajan viesteihin. Potee huonoa omatuntoa viattomien lasten puolesta, jotka ovat hänen törkeässä talossaan kärsineet ja osa kärsii edelleen. Antakaa akan räpättää yksinään. Hän on se, jonka omat lapset julistavat "ihmisyyttä", mutta todellisuudessqa peittelevät ko. talossa tapahtuneita rikoksia.

• 24
        täti kirjoitti:

idiootit!

Tuollaiset LUUSRI-HÄIRIKKO-IDIOOTIT pitäisi karkottaa normaali ihmisistä niin helvetin kauaksi, että eivät pääse kenenkään elämään levittämään sairasta saastaansa.

Totta helvetissä lapsi tarvitsee normaalirutiinit, hoidon ja huolenpidon! Mutta vanhemman sairauden takia alentunut toimintakyky ei olisi ikinä, EI IKINÄ, olla peruste huostaanotolle!

• 24

Nimittäin SAIRAUS ei olisi ikinä saanut olla syynä huostaanottoon, ei edes sijoitukseen, eikä edes Suomessa. Ei vanhemman, eikä lapsen sairaus.

Täällä on monesti kirjoitettu, että Suomi yhteiskuntana tulee maksamaan näistä laittomuuksista vielä kovan hinnan; siitä olen täsmälleen samaa mieltä.

Vaikka ap sanookin, että viimeksi oli aihetta.... Et ilmeisesti ollut jaksanut siivota, etkä jaksa nuolla kaikkia paikkoja kiiltäväksi vieläkään jatkuvasti, mikä toisaalta on turhaa, eikä mittaa vanhemmuuttasi mitenkään. Yritä ymmärtää, että oli maksennuksesi miten syvää tahansa, niin mikään sairaus EI OLE LAILLINEN PERUSTE huostaanotolle. Että näin tehdään Suomessa, on se yhteiskunnan virhe ja rikos lapsiperheitä kohtaan, tälle tielle ei olisi pitänyt ikinä lähteä! Sairaus ei koskaan ole mikään osoitus huonosta ja välinpitämättömästä vanhemmuudesta, ei ikinä!

Sinulla on ilmeisesti valtavan ankara omatunto, josta kannattaisi yrittää päästä eroon. Yritä kaikin tavoin vahvistaa luottamustasi itseesi, sitä myötä myös yliankara omatunto hellittää otetaan. On täysin epäinhimillistä, että vanhempaa syyllistetään sairaudesta! Lastensuojelu tässä maassa se kaikkein sairain taho todellisuudessa on ollut.

On hirvittävän julmaa, että sairauden takia vielä annetaan syyllisyyden painolasti äidin harteille, koska kukaan ei varmasti ehdoin tahdoin itseään sairastuta. Väärät lastensuojelutoimet ovat epäinhimillisiä ja julmia, se sinun on ymmärrettävä.

Jos teidän tapaus olisi hoidettu oikein, niin kuin se lakien mukaan olisi pitänyt hoitaa, olisit ilman muuta saanut TERVEYDENHUOLLOSTA oikeaa hoitoa heti kun masennuksen ensioireet ilmaantuivat. Silloin se ei olisi koskaan mennyt niin pahaksi kuin nyt tapahtui. Jos lapsi oli silloin vielä aika pieni, olisi voitu harkita myös perhehoitohuonetta jossain sairaalassa, jolloin henkilökunta olisi voinut olla tukena, että lapsen ja äidin välinen suhde ei katkea sairaudestasi huolimatta.

Näin Suomessakin asiat hoidettiin vielä 80-luvulla ja niin olisi pitänyt hoitaa koko ajan. Tätä eri alojen asiantuntijat ovat julkisuudessa tarkoittaneet kun ovat kritisoineet, että sairaus pitäisi olla aina terveydenhoidon hoidettava pelkästään, EI LASTENSUOJELUN!

Jos sairaalasta kotiutumisvaiheessa olisi tarvittu vielä apua kotiin, se olisi pitänyt olla KODINHOITOAPUA, ei lastensuojelun edelleenkään! Ls:n perhetyö on yleensä vain pelkkä rasite vanhemmille, niin sen muutkin vanhemmat ovat kokeneet, jos se sinua yhtään lohduttaa.

Ja tuossa ollaan taas laittomuuksien tiellä kunnan taholta, jos teillä ei ole varaa maksaa iltapäiväkerhosta, niin se ei saa olla edellytys ls:n asiakkuudelle! Se on todellakin laitonta! Mutta jos kuntanne haluaa olla laittomuuksien tiellä, niin maksakaa ihmeessä se itse, jos suinkin voitte, niin säästytte paljolta.

Mutta toisaalta on vaikea ymmrtää sitäkään, MIKSI lapsen on pakko mennä iltapäiväkerhoon, jos hän itse tai perhe eivät sitä halua. Jos ehdotus on tullut lastensuojelun taholta, niin mielestäsi teillä on kyllä oikeus siitä kieltäytyäkin.

Salli siis itsellesi tavallaan oikeus sairauteen ja siitä toipumiseen täysin ilman mitään syyllisyydentunteita! Sairaus ei todellakaan ole mikään vanhemmuuden mittari, ei edes sen perusteella, paljonko se on rajoittanut normaalia toimintakykyä! Se on ensimmäinen avain täyteen toipumiseen syvästä masennuksesta. Jos jostain saat, niin hanki masennuksen ehkäisykursseilla käytettyä kirjallisuutta, se on auttanut monia. Niitä tekniikoita kannattaa harjoitella aktiivisesti päivittäin, sillä masennuksesta on todellakin mahdollista parantua ihan täysin. Tähtää täyteen toipumiseen, niin sitten voit nauttia taas normaalisti elämästä ja lapsesi kasvusta ja kehityksestä!

• isäää

se on kamala
      asioiden tulkinta loukkaavasti lapsille ja isälle
      jos he osoittavat selvityksiin epätarkoituksenmukaisen tarkoitettu salaamalla sellaisia seikkoja, joilla käsiteltävän olevassa asiassa olisi merkitystä, ainoa mahdollisuus hyvä lakimiehen ja nosta syyte heidän vastan

Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 3 §, 17 §, 22 § ja 24 § 1 mom. 25 kohta sekä 2 mom.
      rikoslain 40 lukuun 7 § (12.7.2002/604) Virka-aseman väärinkäyttäminen
      9 § (12.7.2002/604) Virkavelvollisuuden rikkominen.
      Ehdotetun rikoslain 15 luvun 1─5 ja 12 § koskevat perätöntä lausumaa, 6 § väärää ilmiantoa, 7 ja 8 § todistusaineiston vääristelemistä, 9 § oikeudenkäynnissä kuultavan uhkaamista, 10 § törkeän rikoksen ilmoittamatta jättämistä, 11 § rikoksentekijän suojelemista ja 13 § luvun säännösten soveltamisen rajoituksia.

• niinpä!

"Olen joutunut käymään lastensuojelun aiheuttamien itsesyytösten ja traumojen vuoksi terapiassa eikä ne ole vieläkään ohi."

Terapiaan lastensuojelutyöntekijöiden vuoksi...
      Tätä se pakkoauttaminen teettää.

• Järki käteen

Tällaista se on. Äidit syyllistävät itseään nopa omasta sairaudestaankin, ei siihen enää mitää muita syyllistäjiä tarvita.
        Se ei ole mitään apua!

Pitäkää mielessä se, mitä eräs mt-hoitaja tänne kirjoitti oman masennuksensa ja lapsensa huostaanoton jälkeen. että HYVÄT työntekijät eivät syyllistä. Tarvitaan vain inhimillistä ja normaalia suhtautumista ja KANNUSTUSTA enemmän kuin syyllistämistä.

Kun terve järki toimisi lastensuojelussa, niin tajuttaisiin, että kodin ei tarvitse olla siisti ja asumattoman näköinen kuin sisustuslehden mainoksesta, eikä päivärytmiä tarvitse kytätä sekuntikello kourassa. Ei se ole normaalia elämää, eikä sillä tavalla kukaan elä!

• Tutultakuulostaa

Samat muistikuva perhetyöstät: Mua ei edes olis mitenkään mun huono/ epäilevä kohtelu haitannut, mutta se, että lapsi vedetään siihen mukaan oli inhottavaa. Kyseltiin asioita siis lapselta (5-6v) / lapsen kuullen, Esim. että jaksaako äiti tehdä sitä tai tätä.

• ohjeistus

Kerrot vain rauhallisesti näille valehteleville
        "lastensuojelun-" viranomaisille; ettei kunnan
        "sosiaalitoimi/ lastensuojelu, lastenvalvoja"
        ole lapsia koskevissa asioissa asianosainen-
        ja sopimusosapuoli.

Ei tarvitse suostua mihinkään heidän vaatimuksiin,
        päästää edes sisälle ja tanssia heidän pillinsä mukaan.

Heillä ei ole mitään oikeuksia mihinkään
        lastensuojelutarpeen arvioon, ym. perusteettomaan
        selvitykseen; puhuvat aivan höhö höpöjä.

Tarvittaessa otat yhteyttä yksityiseen asianajajaan- ja
        kulut valtion, ja edelleen vaatimuksena kunnan
        maksettavaksi. Ei koskaan oikeusaputoimistoon, sieltä
        et mitään apua saa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe