huvilalle lasiterassi

elävä puu ?

Puu elää ! Olen kuullut tätä ja paljon. Hirsihuvilalle olis tarkoitus tehdä päätyyn lasitettu terassi. (Yläpuolella yläkerran lattia) Siis ns ""luhtityyppinen" huvilamalli.
Pysyykö lasitus "kasassa", kun se puu tuntuu aina kuitenkin elävän? Onko kellään kokemusta ja mielellään kiitos myös hintoja tietoon ja hyviä tavarantoimittajiakin. Mallejahan on monia, avattavia, liukuvia jne..
Mukava olisi lukea kokemuksistanne.

8

881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terassiukkeli

      Kyllä sen lasituksen siihen voi silti laittaa. Asiantunteva lasittaja tekee sen eikä sinun tarvitse huolehtia sen enempää.
      Painumisesta johtuvat ongelmatkin on ratkaistavissa mm. sellaisella yläprofiililla joka antaa mahdollisuuden madaltaa lasituksen kokonaiskorkeutta jos siihen ilmenee myöhemmin tarvetta.
      Muitakin keinoja on kuin tuo mainitsemani profiili.

      Joissakin merkeissä on ongelmana se, että liukuelementeistä ei voi tehdä kovin kookkaita, koska alavaaka on kiinnitetty ruuveilla, muttei lukitu pystyprofiiliin.
      Tällaisessa rakenteessa alavaaka voi "nyrjähtää" kovan tuulen, tönäisyn tms. johdosta ja elementit eivät enää liiku kunnolla.

      Missä huvilasi sijaitsee!

      • Saituri eläkeläinen

        Tietysti ratkaisee miten tuo terassin alapohja on tehty ja onko se valmiina vai tehdäänkö uutta. Jos pohja on liikkumaton niin kai tuosta yläreunasta seviää. Tietysti tekijöissäkin löytyy eroja ja "hevosella pääsee ja rahalla selviää", mutta hintojakin on kyllä varmasti erilaisia. Itse ottaisin jonkun lähistöllä olevan pienemmän lasittajan katsomaan tilanteen ja tekemään ehdottusen miten tilanteen näkee. Isolla kun on myös isot hinnat yksittäistapauksissa.
        Itse tuossa selvittelen uutta "Unelmaterassia rivitaloon", mutta minulla tuo "taivas on kattona" eikä mitään painuvaa hirttä ole yläpuolella. Saituri eläkeläinen yrittää tehdä edullisemmin.
        Vanhan kansan sanonta on, että "hirsi painuu niin kauan kun harja on maassa" eli kannattaa olla varovainen. Itse tekisin terassille oman rungon ja sitten sopivat peitepinnat liikkumavaran eteen.


      • elävä puu(pää)

        Kiitos tiedoista, taidat olla alan ammattilainen ?
        huvila sijaitsee etelä-savossa.


      • elävä puu(pää)

        Etelä-savossa.


      • Saituri eläkeläinen
        elävä puu(pää) kirjoitti:

        Etelä-savossa.

        En Länsi-Suomalaisena osaa sanoa menekkö sinne päinkään, mutta Outokummussa löytyy ainakin yksi pienempi lasittaja, mutta löytyy varmasti muitakin sillä suunnalla. Minulla vain tuo raha alkaa olla paras konsultti näissä hommissa kun tulopuoli heikkenee ja pitää kuitenkin harrastella jotakin. Tuo 6 metriä leveä liukuseinäkin maksaa jo pari tonnia kysyi mistä hyvänsä ja sitten tuota muuta tavaraa. Löysin päätyihin n 1.6 metriä korkeat parvekkeen purkulasit ja niistä sitten kiinteää osaa 2 x 3,5 m ja maksoi n 400 euroa Tikkurilassa. Kiskorakenteet pois ja lasi kunnon pesuun.
        Keraplast nimiseltä firmalta netissä löysin kennolevyn kattoon ja helpot hintalaskurit laselle, antaa vain mittoja niin hinta näkyy saman tien, mutta samat tavarat löysin paikallisesta lasiliikkeestä. Ostan likuovet erikseen mitoilla ja laitan päätylasit itse paikoilleen kun eivät ymmärrä puretun parvekeikkunan päälle mitään. Karkaisutua priimalaia.
        Minulla oli mökilläni myös hieman vastaava terassongelma, ei hirsirakanteinan mutta kaikenlaista tolppaa/mutkaa ja yläpohja päällä. Päädyimme laittamaan kaiteen päälle ns. puolilasituksen, eli tuulenuojan n 60 cm korkuisena. Toinen vaihtoehto olisi ollut teettää korkea lasitusseinä ovineen ja sitten kevyt kennolevykatto päälle kun yläpohja oli niin korkealla ja hintaa olisi tullut reippaasti.
        Mottoni on, että "kaikkea osaa kun alkaa vain tekemään".


      • Elävä puu(pää)
        Saituri eläkeläinen kirjoitti:

        En Länsi-Suomalaisena osaa sanoa menekkö sinne päinkään, mutta Outokummussa löytyy ainakin yksi pienempi lasittaja, mutta löytyy varmasti muitakin sillä suunnalla. Minulla vain tuo raha alkaa olla paras konsultti näissä hommissa kun tulopuoli heikkenee ja pitää kuitenkin harrastella jotakin. Tuo 6 metriä leveä liukuseinäkin maksaa jo pari tonnia kysyi mistä hyvänsä ja sitten tuota muuta tavaraa. Löysin päätyihin n 1.6 metriä korkeat parvekkeen purkulasit ja niistä sitten kiinteää osaa 2 x 3,5 m ja maksoi n 400 euroa Tikkurilassa. Kiskorakenteet pois ja lasi kunnon pesuun.
        Keraplast nimiseltä firmalta netissä löysin kennolevyn kattoon ja helpot hintalaskurit laselle, antaa vain mittoja niin hinta näkyy saman tien, mutta samat tavarat löysin paikallisesta lasiliikkeestä. Ostan likuovet erikseen mitoilla ja laitan päätylasit itse paikoilleen kun eivät ymmärrä puretun parvekeikkunan päälle mitään. Karkaisutua priimalaia.
        Minulla oli mökilläni myös hieman vastaava terassongelma, ei hirsirakanteinan mutta kaikenlaista tolppaa/mutkaa ja yläpohja päällä. Päädyimme laittamaan kaiteen päälle ns. puolilasituksen, eli tuulenuojan n 60 cm korkuisena. Toinen vaihtoehto olisi ollut teettää korkea lasitusseinä ovineen ja sitten kevyt kennolevykatto päälle kun yläpohja oli niin korkealla ja hintaa olisi tullut reippaasti.
        Mottoni on, että "kaikkea osaa kun alkaa vain tekemään".

        Kuulostaa hyvältä idealta. Totta hiivatissa voi käyttää purettua parvekelasia jos istuu mitat ja määrät. Ei ole mullakaan kamalan paksu tuo budjettilompakko..
        Olenkin sanonut, jotta ei ole puutetta pikkurahasta, mutta isosta on !
        Kaikki mitä tulee, tahtoo mennä tuohon "Unelmaan". Mutta se kannattaa, en sure tippaakaan moista.
        Hienoa kun sulla löytyy tuota käden taitoa ja osaamista itselläsi, meillä intoa ja voimaa on, mutta ei osaamista ja aina tarvittaisiin apuria ja remonttireiskaa. Onneksi appiukko auttaa !!
        Tuohon terassiin vielä, mieli tekee sellasta lasitusta, jota voi aukaista mahdollisimman paljon sitten helteillä, jos niitä nyt suomen kesässä on..
        Mutta koitan ettiä tuon Outokummun kartalta, no tiedänhän mie missä se on, jonkun verran kaukana kylläkin, mutta silti..KIITOS !


      • Eri Värkki
        Elävä puu(pää) kirjoitti:

        Kuulostaa hyvältä idealta. Totta hiivatissa voi käyttää purettua parvekelasia jos istuu mitat ja määrät. Ei ole mullakaan kamalan paksu tuo budjettilompakko..
        Olenkin sanonut, jotta ei ole puutetta pikkurahasta, mutta isosta on !
        Kaikki mitä tulee, tahtoo mennä tuohon "Unelmaan". Mutta se kannattaa, en sure tippaakaan moista.
        Hienoa kun sulla löytyy tuota käden taitoa ja osaamista itselläsi, meillä intoa ja voimaa on, mutta ei osaamista ja aina tarvittaisiin apuria ja remonttireiskaa. Onneksi appiukko auttaa !!
        Tuohon terassiin vielä, mieli tekee sellasta lasitusta, jota voi aukaista mahdollisimman paljon sitten helteillä, jos niitä nyt suomen kesässä on..
        Mutta koitan ettiä tuon Outokummun kartalta, no tiedänhän mie missä se on, jonkun verran kaukana kylläkin, mutta silti..KIITOS !

        noita vähän lähempänäkin. Taisi olla Okulaisen mainos=)


      • Saituri eläkeläinen
        Elävä puu(pää) kirjoitti:

        Kuulostaa hyvältä idealta. Totta hiivatissa voi käyttää purettua parvekelasia jos istuu mitat ja määrät. Ei ole mullakaan kamalan paksu tuo budjettilompakko..
        Olenkin sanonut, jotta ei ole puutetta pikkurahasta, mutta isosta on !
        Kaikki mitä tulee, tahtoo mennä tuohon "Unelmaan". Mutta se kannattaa, en sure tippaakaan moista.
        Hienoa kun sulla löytyy tuota käden taitoa ja osaamista itselläsi, meillä intoa ja voimaa on, mutta ei osaamista ja aina tarvittaisiin apuria ja remonttireiskaa. Onneksi appiukko auttaa !!
        Tuohon terassiin vielä, mieli tekee sellasta lasitusta, jota voi aukaista mahdollisimman paljon sitten helteillä, jos niitä nyt suomen kesässä on..
        Mutta koitan ettiä tuon Outokummun kartalta, no tiedänhän mie missä se on, jonkun verran kaukana kylläkin, mutta silti..KIITOS !

        Itse ajattelin laittaa koko etuseinän lukuvilla ovilla jotka luultavammin ostan lähimmästä lasiliikkeestä, eli 6 x 1 metriä niin kun kaikki aukaiseen niin molempiin reunoihin jää sitten 1 metrin nippu lasia. Tämä puolestaan edellyttää tuota suoraan ja tukevaa pohjarakennetta. Enkä minä täällä Länsi. rannikolla ketään mainosta, mutta satun muuten vain tietämään asioista. Kierrätyslasit hain Tikkurilasta ja tarvittaessa löydän firman nimenkin, mutta löytyy varmasti myös keltaisen pörssin sivuilta tavaraa. Ja kyllä siinä oppii kun alkaa tekemään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1753
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1214
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      219
      832
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      785
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe