Kustannukset

autokuume

Paljonko on farkku Octavian dieselvero 1,9tdi moottorilla? Entä paljonko on vuotuinen autovero? Joko autoverotus muuttui päästöpohjaiseksi maksuksi? miten paljon pitää ajaa vuodessa että kannattaa vaihtaa diesel moottorilla varustettuun autoon? Ero kulutuksessa on varmaan joku 3l/100km ja polttoaineden hinta ero n. 30c/...

9

11442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bensakone

      Uutta octaviaa ei ole myynnissä 1.9 tdi moottorilla, ja se tarkoittamasi dieselvero on nykyään käyttövoimavero.Nyt myynnissä olevat uudet Skoda Octaviat käyttövoimavero= 1.6 tdi= 489€/vuosi. 2.0tdi= 514€/vuosi.
      Kyllä verotus on päästöpohjainen,taulukon saat ake.fi sivustoilta.

      Se kysymäsi vuotuinen "autovero" Väärä nimi. nykyään käytössä ajoneuvovero,se on juuri se päästöpohjainen vero CO2 g/KM.

      Autovero on tietysti myös olemassa ja se maksetaan uutta autoa maksettaessa kun sellaisen ostat,vero vaihtelee mallin,varusteiden ym.mukaan.Autoliikkeessä selviää kun auton olet ostamassa.

      Keskikulutus lukematDieseleissä ovat noin karkeasti 0.3-1.6L/100km alemmat verrattuna esim.1.4tsi bensakoneeseen DSG automaattivahteistolla varustettuna.

      On niin monia moottoreita etten laita kuin sen mikä minulla on,ja tämäkin kulutus on suoraan Skoda Octavia hinnastosta.Kulutus/100KM.

      Mielestäni pitää ajaa paljon ennenkuin Diesel kannattaa. Jos jollakulla on parempaa tietoa näistä edellä olevista asioista, pistäkää palstalle.Kiitos

      • <<oO0Oo>>

        Dieselin ja bensan hinnanero on huomattavasti kaventunut. Toisaalta diesel- ja bensakone ovat miltei samanhintaiset. Dieselissä CO2-päästöt ovat pienemmät kuin bensakoneessa. Uusissa bensakoneissa kulutus on pieni ja teho sekä vääntö lähestyvät dieselin ominaisuuksia. Pitääkö enää paikkaansa sekään, että dieselkone kestää enemmän kuin bensakone. Tästä on vaikea repiä yhtälöä, mikä kannattaa ja mikä ei.


      • Bensakone
        <<oO0Oo>> kirjoitti:

        Dieselin ja bensan hinnanero on huomattavasti kaventunut. Toisaalta diesel- ja bensakone ovat miltei samanhintaiset. Dieselissä CO2-päästöt ovat pienemmät kuin bensakoneessa. Uusissa bensakoneissa kulutus on pieni ja teho sekä vääntö lähestyvät dieselin ominaisuuksia. Pitääkö enää paikkaansa sekään, että dieselkone kestää enemmän kuin bensakone. Tästä on vaikea repiä yhtälöä, mikä kannattaa ja mikä ei.

        Jos verrataan Skoda Octavia 1.4TSI DSG ja Skoda Octavia 1.6TDI DSG,siis molemmat automaatti vaihteisia ja Combi Eli farmari mallit.
        1.4TSI-CO2 g/km=147. Keskikulutus 6.3L/100km.Teho 90kw=122hv.Vääntö 200nm.

        1.6TDI-CO2 g/km=123.Keskikulutus 4.7L/100km. Teho 77kw=105hv.Vääntö 250nm.

        Edelleen on aika vallitseva käsitys Diesel koneen pidemmästä kestosta,itse en sitä välttämättä niin tiukasti allekirjoita.

        Hinnat: Verollinen perushinta Ambiente varustelulla.
        1.4TSI. 24292,82€

        1.6TDI. 26040,97€

        Erotus: Diesel 1748,15€ kalliimpi vuotuinen käyttövoimavero 489€=2237,15€.

        Tässä on sitten osa sitä yhtälöä mistä on jokaisen mietittävä mikä on itselle kannattavin.

        Jos tulee paljon kilometrejä esim.Yli 30000km/Vuosi,on Diesel ehkä jo himpun edullisempi käyttää (en tarkistanut,vaan arvioin "summassa").

        Kumpikin varmasti täyttää tehtävänsä mainiosti sille kuka haluaa ajaa Skodalla,niinkuin esim.Minä.
        Kilometrit on nykyisin aika olemattomat/vuosi joten Bensakone on siksi ollut valintani.

        Tässä nyt jotain pohjaa miettimiseen. PS.Varustelu tuo nopeasti aika oleellisesti lisähintaa,itselläni on tehdasasennettu Webasto kaukosäädöllä,auton tietokoneeseen valmiiksi tehtaalla laitettu kaikki säädöt,mielestäni erinomainen peli varsinkin näin kireitten pakkasien tultua meitä "ilahduttamaan". Maksoi:1326 630€=1956€ verollinen hinta. Lämmittää moottorin ja kylmäksi haukutut sisätilat,ei kokemusta kylmyydestä kun olen lämpöä ottanut tuosta Webastosta.

        Sitä en tiedä onko Dieselissä Webasto vakiona,liikkeessä tietävät.

        Näin tälläkertaa.


      • Ocu 1.6 tdi

        Ajoneuvovero muuttuu päästöpohjaiseksi vasta 1.3.2011. Uusia verolippuja alettiin kyllä postittamaan jo 1.3.2010 alkaen, mutta päästöpohjaiseksi tuo valitettavasti muuttuu vasta 1.3.2011.
        http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ympäristöperusteinen ajoneuvovero.htm

        (Asia selviää keikkein parhaiten linkin lopussa...)


      • 1.4 TSI vai 1.6 TDI
        Ocu 1.6 tdi kirjoitti:

        Ajoneuvovero muuttuu päästöpohjaiseksi vasta 1.3.2011. Uusia verolippuja alettiin kyllä postittamaan jo 1.3.2010 alkaen, mutta päästöpohjaiseksi tuo valitettavasti muuttuu vasta 1.3.2011.
        http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ympäristöperusteinen ajoneuvovero.htm

        (Asia selviää keikkein parhaiten linkin lopussa...)

        Laskeskelin tohon 1.4 TSI vs 1.6 TDI esmierkkiin nähden, että jos ajaa 22000km vuodessa ja huomioidaan ainoastaan polttoaineen hinnat sekä käyttövoimavero diesel tulee 443 euroa halvemmaksi (vuodessa). Ostohinta eroa on sitten noilla malleilla se 1748 euroa eli tämän kaavan mukaan se on maksettu 3.95 = 4 vuoden päästä.... Tällöin dieselistä saa ehkä vielä paremman vaihtohyvityksen kuin bensaversiosta, joten jotain marginaalista etua näillä kilometreillä dieselin omistamisesta voi olla.... Vaikea tätä on miettiä mihin päätyä... Itse mietin juuri kumpaan näistä vaihtoehdoista kallistuisi....


      • IHME JA KUMMA
        Ocu 1.6 tdi kirjoitti:

        Ajoneuvovero muuttuu päästöpohjaiseksi vasta 1.3.2011. Uusia verolippuja alettiin kyllä postittamaan jo 1.3.2010 alkaen, mutta päästöpohjaiseksi tuo valitettavasti muuttuu vasta 1.3.2011.
        http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ympäristöperusteinen ajoneuvovero.htm

        (Asia selviää keikkein parhaiten linkin lopussa...)

        Sinulle EI EI EI Ocu1.6 tdi.

        Minulla on 3.2.2010 käyttöön otettu uusi Skoda Octavia 1.4TSI DSG COMBI. Rekisteritiedoissa päästöt =CO2 147 g/km
        Myönnän että AKE:n sivustolla on kerrottu ajoneuvoveron muuttuvan päästöpohjaiseksi 1.3.2011.

        Mutta miksi sitten sain verolipun 10.2.2010 jossa minun uutta autoani verotetaan juuri sen CO2 147 g/km mukaan. Maksuunpannun veron määrä on 86,87€.

        Miksi minulla sitten se on jo käytössä jos se on vasta tulossa??????????


      • perttiuji
        IHME JA KUMMA kirjoitti:

        Sinulle EI EI EI Ocu1.6 tdi.

        Minulla on 3.2.2010 käyttöön otettu uusi Skoda Octavia 1.4TSI DSG COMBI. Rekisteritiedoissa päästöt =CO2 147 g/km
        Myönnän että AKE:n sivustolla on kerrottu ajoneuvoveron muuttuvan päästöpohjaiseksi 1.3.2011.

        Mutta miksi sitten sain verolipun 10.2.2010 jossa minun uutta autoani verotetaan juuri sen CO2 147 g/km mukaan. Maksuunpannun veron määrä on 86,87€.

        Miksi minulla sitten se on jo käytössä jos se on vasta tulossa??????????

        häntä mulla ainakin oli maksussa 1.3 ja oli vanha hinta 127e
        uusi olis ollut 94.56 honda on kyseessä


      • Bensakone
        1.4 TSI vai 1.6 TDI kirjoitti:

        Laskeskelin tohon 1.4 TSI vs 1.6 TDI esmierkkiin nähden, että jos ajaa 22000km vuodessa ja huomioidaan ainoastaan polttoaineen hinnat sekä käyttövoimavero diesel tulee 443 euroa halvemmaksi (vuodessa). Ostohinta eroa on sitten noilla malleilla se 1748 euroa eli tämän kaavan mukaan se on maksettu 3.95 = 4 vuoden päästä.... Tällöin dieselistä saa ehkä vielä paremman vaihtohyvityksen kuin bensaversiosta, joten jotain marginaalista etua näillä kilometreillä dieselin omistamisesta voi olla.... Vaikea tätä on miettiä mihin päätyä... Itse mietin juuri kumpaan näistä vaihtoehdoista kallistuisi....

        Huomioi että polttonesteen hintoihin voi tulla suuriakin muutoksia.

        Sitkeä "huhu" kertoo että 95E maksaisi tulevalla kesäkaudella halvimmillaan jopa 1.70€/Litra.
        Dieselistä ei ole ollut moisia korotus "huhuja"liikkellä. Siis käyttökulut olisivat ehkä huomattavasti huokeammat dieselin hyväksi,kuin laskelmassasi polttonesteitten nykyhinnoilla.

        Kun nyt olet päätynyt laskelmissasi siihen 22000 km:n/vuosi ajon 443€ halvempi Diesel koneella ja ostohinnan erotus 1.4 TSI bensakoneeseen kuoletettu n: 4-vuodessa,siinä on sitten se oman ratkaisusi paikka.

        Autojen vaihtohyvitys arvailu on melko vaikeaa 4-vuoden periodilla,oma veikkakseni on, jos ajat 22000km/vuosi x4=88000km.

        Minulla n.10000-12000km/vuosi x 4=40000-48000km,vaihtohyvitys voi pyöriä kyllä melkolailla samoissa lukemissa.(pelkkä arvelu).


      • Ocu 1.6 tdi
        IHME JA KUMMA kirjoitti:

        Sinulle EI EI EI Ocu1.6 tdi.

        Minulla on 3.2.2010 käyttöön otettu uusi Skoda Octavia 1.4TSI DSG COMBI. Rekisteritiedoissa päästöt =CO2 147 g/km
        Myönnän että AKE:n sivustolla on kerrottu ajoneuvoveron muuttuvan päästöpohjaiseksi 1.3.2011.

        Mutta miksi sitten sain verolipun 10.2.2010 jossa minun uutta autoani verotetaan juuri sen CO2 147 g/km mukaan. Maksuunpannun veron määrä on 86,87€.

        Miksi minulla sitten se on jo käytössä jos se on vasta tulossa??????????

        Itsellä auto rekisteröity 2.3.2010 ja Ajoneuvoverolipussa lukee:

        Ajoneuvovero ajalta 02.03.2010 - 01.03.2011, verokauden 02.03.2010 -01.03.2011 erä 1/1

        Ajoneuvovero Perusveronbosuus 364 päivältä 0,350 euroa/päivä 127,400 euroa
        Perusveronosuus 1 päivältä 0,159 euroa/päivä 0,159 euroa
        Käyttövoimaveronosuus 365 päivältä 1,340 euroa/päivä 489,100 euroa

        Maksuunpantava yhteensä 616,65 euroa

        Eli 2.3.2010 - 28.2.2011 maksan 127,40 euroa ja vasta 1.3.2011 maksan päästöjen mukaan tuon 15,9 senttiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      269
      2262
    2. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1001
    3. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      53
      964
    4. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      107
      944
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      81
      911
    6. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      42
      854
    7. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      21
      838
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      736
    9. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      299
      684
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      677
    Aihe