raatokontti ja vasikat

mv

Omistatteko te lehmätilalliset raatokontin? Ja mitä maksoitte siitä?

Meidän karjantarkkailia selitti ettei muka enää saa haudata pikku vasikoita joilla on merkit. No ne ei mun tietojen mukaan hae alle 150kg raatoja. Ja tohon saa olla monta alle 2kk vasua. Mitä pitäs tehä? Musta on järkyyä säilöö jotain vasikkaa puolta vuotta jossain kontissa. Viime vuonna meiltä piti yks lehmä laittaa honkajoelle ja sekin haettiin seuraavana päivänä ampumisesta.(lehmii n.80 nuoruiso) Musta tuo on aika hullu investointi kohde...

Kyllä mää ymmärrän että yli 6kk pitää lähettää kun otetaan ne BSE-testit. Mutta pikku vasikasta ei ees oteta. Harmi ettei asuta mettän reunas. Tutuilta ketut hakee kuolleet vasut seuraavana yönä... Ja me haudataan ne toistaseksi ainakin. Tyttövasikan hinta on n. 40€ alv, kuollusen kotoa haku59€, ja jos lehmän lisänä laittaa 43€.... Aika sairasta.

16

3368

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muamuija

Konttia ei ole pakko hankkia, mutta ellei vasikka ole kuolleena syntynyt ja merkitön, joudut laittamaan sen Honkajoelle. Jos on rekisteröity ja merkki korvassa, ei saa haudata enää, korkeintaan jos kotiteurastat, saat haudata suolet ym tähteet, mutta siinäkin tapauksessa, samoin kuin kuolleena syntyneestä joudut tekemään joka kerta ilmoituksen eläinlääkärille sekä kartan mukaan minne olet haudannut. Tämä niillä alueilla, jotka kuuluvat raatokeräilyn piiriin, Pohjois-Suomessa kai on alueita jotka ei tähän kuulu mutta suurin osa Suomea kuuluu. Kesällä raato voi aikalailla lämmetä ilman konttia, mutta kolmeen päivään ilmoituksesta ne raadot periaatteessa luvataan hakea, viikonloppu voi tosin vähän sotkea aikataulua ja paras soittaa aamulla, jos vaikka sattuisi ajo sille päivää olemaan kotinurkilla niin ottavat lisäksi kuormaan. Vastiään meiltä hakivat yksinään pikkuvasikan, 4 viikkoa vanhan; lehmän ohessa merkitön vasikka otetaan ilmaiseksi mutta merkin kanssa olevasta vasikasta menee maksu, oli ikä mikä tahansa.

• mv

Mitä tapahtuu jos jatkamme vasikoiden hautaamista?

Mun mielestä on aika paljon enemmän säästää luontoa se hautaaminen, (Luonnollisin vaihtoehto kettujen jälkeen) kun se että 50kg vasikan takia pitää ajella useita satoja kilometrejä kuorma-autolla!!!!

• pummmm

Kerran meni neljä päivää kesä helteillä. To-ilta henki poissa, pe-la-su, auto tuli ma-iltana. Melkein räjähti.

• Muamuija
        pummmm kirjoitti:

Kerran meni neljä päivää kesä helteillä. To-ilta henki poissa, pe-la-su, auto tuli ma-iltana. Melkein räjähti.

Jos hautaamista jatkaa, tulee tiukkasävyinen puhelinsoitto kunnaneläinlääkäriltä, koska hänelle on tehty selvityspyyntö laittomasta eläimen hautaamisesta. Ohje eläinlääkäriltä oli oikaista mitä pikimmin Ammuun eläimen hävitystapa vaikka kotiteurastukseksi ja ilmoittaa haudatun vain jätteet. Sekä OLLA ENÄÄ IKINÄ laittamatta kokonaista eläintä muualle kuin raatokeräilyyn. Eli siis vaikeuksissa olet sekä itse, että kunnaneläinlääkäri jos edelleen hautaat eläimiä.

Meillä kerran heinäkuussa jouduttiin lopettamaan lehmä la-aamuna. Maanantaina ilmoitettiin raatokeräilyyn, ke oli viimein kyyti pihassa. Lehmä koottiin kahdella etukuormaajan kauhalla pihalta, osa imeytettiin sahanpuruihin ja haju oli melkoinen koko kylällä.

• mv
        Muamuija kirjoitti:

Jos hautaamista jatkaa, tulee tiukkasävyinen puhelinsoitto kunnaneläinlääkäriltä, koska hänelle on tehty selvityspyyntö laittomasta eläimen hautaamisesta. Ohje eläinlääkäriltä oli oikaista mitä pikimmin Ammuun eläimen hävitystapa vaikka kotiteurastukseksi ja ilmoittaa haudatun vain jätteet. Sekä OLLA ENÄÄ IKINÄ laittamatta kokonaista eläintä muualle kuin raatokeräilyyn. Eli siis vaikeuksissa olet sekä itse, että kunnaneläinlääkäri jos edelleen hautaat eläimiä.

Meillä kerran heinäkuussa jouduttiin lopettamaan lehmä la-aamuna. Maanantaina ilmoitettiin raatokeräilyyn, ke oli viimein kyyti pihassa. Lehmä koottiin kahdella etukuormaajan kauhalla pihalta, osa imeytettiin sahanpuruihin ja haju oli melkoinen koko kylällä.

Jääkö siitä kiinni jos vaan ilmottaa että vasu meni raadonkeräykseen vaikka sen olisi haudannu?? Siis enhän mä mitään rikollista tee. Siitä ei luonto saastu! Sehän niille helsinkis tärkeintä on. Ruoka on toissiainen juttu!!!

• Muamuija
        mv kirjoitti:

Jääkö siitä kiinni jos vaan ilmottaa että vasu meni raadonkeräykseen vaikka sen olisi haudannu?? Siis enhän mä mitään rikollista tee. Siitä ei luonto saastu! Sehän niille helsinkis tärkeintä on. Ruoka on toissiainen juttu!!!

Ihan varmasti jää kiinni. Tuleehan teurastamoiltakin tarkastuslistat eläinrekisteriin, samoin raatokeräilystä. Ei tähän maalaisjärki auta, kun se on tämmöiseksi mennyt jo.

• sille.
        pummmm kirjoitti:

että nousee uudelleen jaloilleen?:D

minusta to on ihan hullua että luonnollisesti kuollutta eläintä ei saa pistää patasan tai monttuun,sitten asia on eri jos siihen on pumpattu monta viikkoa kaikenmaailman seerumeja hoidon takia niin se kuuluukin pistää honkajoelle.
        eikö nuo lääkityksettä kuolleet eläimet enään päädy turkiseläinrehuksi?

• Näkyvät ne Honkajoelle vievän vasikatkin. Tämä on niin hullua ja olen koko ajan huutanut suureen ääneen,että miksi se eläinten sairasauto piti lopettaa. Oishan hullua jos EU sanois että ambulanssit lopetetaan. Tottahan Suomessa heti tehtäis niin. Olen lomittajana nähnyt niin karseita kohtaloita lehmillä,jotka olis pikasesti tarvinnu sairasautoa mutta sen puuttuessa niitä on pidetty parressa huonokuntoisina ja jalattomina. Se että menettää lypsävän lehmän on jo suuri vahinko ja sitten se pitää vielä hävittää,eikä lihaa saada myyntiin ja maksaa hakemisesta. Jos jalka katkeaa,ei lihassa ole vikaa. Jos eläin on lääkitty,asia voi olla toinen. Ei pöllömpää vois olla.

• mv

Ite oleen kans kaivannut tätä palvelua. Eihän siinä juurikaan rahaa tullu mutta ne hoiti eläimen pois ilman laskua!! Tiedän montatapausta kans kun tää olis ollu ehdottomasti paikallaan. Tunnen monta viljeliää ja kaikki on sitä kaivannu. Lomittajalta kuulen kans kaikkia juttuja vaikkei se kerro muuta kun että jollain tilallla....

On se sairasta että tääläkin on nälkäsiä lapsiperheitä ja rajantakana niitä on lisää! Silti ruokaa tuhlataan aivan älyttömästi... Eihän niillä läheskään jokasella oo hoitoo päällä/varoaikaa.

• mv
        mv kirjoitti:

Ite oleen kans kaivannut tätä palvelua. Eihän siinä juurikaan rahaa tullu mutta ne hoiti eläimen pois ilman laskua!! Tiedän montatapausta kans kun tää olis ollu ehdottomasti paikallaan. Tunnen monta viljeliää ja kaikki on sitä kaivannu. Lomittajalta kuulen kans kaikkia juttuja vaikkei se kerro muuta kun että jollain tilallla....

On se sairasta että tääläkin on nälkäsiä lapsiperheitä ja rajantakana niitä on lisää! Silti ruokaa tuhlataan aivan älyttömästi... Eihän niillä läheskään jokasella oo hoitoo päällä/varoaikaa.

Sairasteurastuksen lopettaminen oli iso askel eläinten pahoinvoinnin edistämisen!!!

• eläintenruoaksi?

Eikö niitä vasikoita voisi merkitä omaan käyttöön ja nylkee ja paloittelee ne eläinten ruoaksi?
      Tai hautaa maahan.

Ilmoittaa sitten, että on teurastettu omaan käyttöön.

• Eräs emäntä

Siinä vaan tulee se raja vastaan, että minkä verran voi ilmoittaa muka syöneensä niitä vasikoita - jos on lääkitty eihän sitä kukaan usko että on itse syöty, ja paljonko siinä nyt on lihaakaan pikkuvasikassa. Selvittäkääpäs joku mitä viranomaiset tuollaisesta sanoisi, ja ilmoittakaa tännekin. Itse olen joutunut laittamaan kolme vasikkaa raatokonttiin tässä puolen vuoden sisällä. Yksi tapaturmaisesti kuollut, mutta lääkitty, yksi ripulin kuivattamana kuollut ja yksi, joka sai keuhkoihin pöpön ja kuukauden hoidon jälkeen lopetettiin.

• sisään.
        Eräs emäntä kirjoitti:

Siinä vaan tulee se raja vastaan, että minkä verran voi ilmoittaa muka syöneensä niitä vasikoita - jos on lääkitty eihän sitä kukaan usko että on itse syöty, ja paljonko siinä nyt on lihaakaan pikkuvasikassa. Selvittäkääpäs joku mitä viranomaiset tuollaisesta sanoisi, ja ilmoittakaa tännekin. Itse olen joutunut laittamaan kolme vasikkaa raatokonttiin tässä puolen vuoden sisällä. Yksi tapaturmaisesti kuollut, mutta lääkitty, yksi ripulin kuivattamana kuollut ja yksi, joka sai keuhkoihin pöpön ja kuukauden hoidon jälkeen lopetettiin.

menevät jos omistat ison koiran,mikä on ilmeisesti eläinterroin takia kohta pakollinen olipa minkä tuottaja tahansa.
        tosin lääkittyjä ei kannata koirallekaan antaa.mut jos on vaikka tiukkaan synnytykseen kuollu niin sellasista nyt voi vetää itsekin mahansa täyteen.
        ilmottaa vaan että menee koirille.

• mv
        sisään. kirjoitti:

menevät jos omistat ison koiran,mikä on ilmeisesti eläinterroin takia kohta pakollinen olipa minkä tuottaja tahansa.
        tosin lääkittyjä ei kannata koirallekaan antaa.mut jos on vaikka tiukkaan synnytykseen kuollu niin sellasista nyt voi vetää itsekin mahansa täyteen.
        ilmottaa vaan että menee koirille.

Eihän sitä tiedä kun isäntäväki ja eläinlääkäri mitkä vasut on lääkitty. Eihän ne sitä helsinkis tiä. Ei terveyskorttejakaan oo ennen kun puolvuotiaana?! Ei meidän ell kirjota muutakun ryhmähoito vasikalle nupoutus. Ei ne numeroita kirjottele. Joskus kun vasikkayskä jylläs ne antoi valmiiksi terramyciniä ja laskuun ryhmähoito vasikoille.

Saanko mä "teurastaa" vasikan naapurin koiralle??

• on järjetön..
        Eräs emäntä kirjoitti:

Miksi ne vasikat pitäisi viedä ongelmajätteisiin? Eihän ne ole koskaan mitään ongelmajätettä olleet. Aina vasikat on haudattu tilalle, kyllä ne sinne mahtuu.

• tipi-
        on järjetön.. kirjoitti:

Miksi ne vasikat pitäisi viedä ongelmajätteisiin? Eihän ne ole koskaan mitään ongelmajätettä olleet. Aina vasikat on haudattu tilalle, kyllä ne sinne mahtuu.

honkajoki oy on yksi niitä viljelijöiden siipiveikkoja jossa on ilmaa hinnoittelussa tosi paljon,tilojen traktoreilla nostetaan ruhot kyytiin että köyhä honkajoki oy pystyisi halvemmilla kustannuksilla rahdata kuolleita eläimiä perille ja maksaa kuskeille jonkunlaista palkkaa, no kuitenki hyvä asia et on työllistäjä ja samalla hautausurakoitsija,suosittelisin kyllä tälle kyseiselle firmallle että ne hommaisi näille kuolleiile ruhoille kunnon ruumisarkut koska hinnat on sen mukaiset, ja toisaalta pienen vasikan arkku olisi vähän halvempi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      45
      1081
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      41
      942
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe