Vasen jalka

Tarpeellinen

Vaivaisenluuleikkaus edessä, 26.4.10. Jalkapöydänluu katkaistaan, luut asetellaan uudelleen oikeaan asentoon, myös yksi varvas katkaistaan. Kaikki liitetään uudelleen ruuveilla. Mietityttää kauanko todellinen paraneminen kestää, sairausloma tässä tapauksessa on 6 - 8 viikkoa ja työhön pitää mennä, kun kenkä sopii jalkaan. Eräs yksityinen ortopedi sanoi minulle, että sairausloma olisi 3 kk. Olen varautunut kovaan kipuun ja muihinkin hankaluuksiin. Toivon syksyllä olevani kävelykunnossa, muutama kilometri pitäisi pystyä kävelemään.
Saan käyttööni kantakengän leikkauksen jälkeen 6 viikoksi, kyynärsauvat tietty.

16

5913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koipeliini

      Mulle tehtiin just viikko sitten ihan vastaava operaatio vasempaan jalkaan! Pelkäsin etukäteen tosi paljon, koska mua ei aikaisemmin ole "leikelty". Olin päiväkirurgisena potilaana julkisella puolella.
      Hoito oli todella hyvää ja ystävällistä! Sain heti saliin päästyäni rauhoittavan esilääkityksen tipassa ja sitten spinaalipuudutuksen, joka oli kyllä tosi tehokas- mitään en tuntenut pieniä nykäisyjä lukuunottamatta. Tuntui, kuin olisin ollut vyötäröstä alaspäin tyhjän päällä. Mulla myös katkaistiin luu isovarpaan ja vaivasenluun alapuolelta ja kahdella ruuvilla laitettiin oikeaan asentoon. Samalla vaivasenluupatti poistettiin.

      Olin varautunut epämiellyttäviin ääniin mp3-soittimella. Kuuntelin sujuvasti musiikkia, kun jalkaani sahattiin yms. Kyllähän sieltä läpi jotain kuului, mutta ei mitään kamalaa kuitenkaan! Operaatio kesti noin kaksi tuntia, (jos heräämön kello näytti oikein). Puudutus haihtui noin puolessatoista tunnissa ja sitten sain syödä: kahvit, konjakit ja voileivät maistuivat! Kun pääsin hoitajien avustuksella pyörätuoliin, mut kuljetettiin vielä röntgenkuviin. Kotiin pääsin iltapäivällä n. 6 tuntia leikkauksen jälkeen kyynärsauvojen ja kantakengän kera.

      Mun ortopedi teki sellaisen ratkaisun, että otetaan tikit pois ja laitetaan saapaskipsi kahden viikon päästä leikkauksesta! Leikkaushaava on n. 10 cm. Nyt en saa varata jalalle kuin hipaisun verran (käytännössä roikotan jalkaa ja etenen täysin keppien ja vasemman jalan varassa) Kipsillä mennään kaks viikkoa puolipaino- ja kaks viikkoa kokopainovarauksella. Kivut on pysyneet aika minimissä särkylääkkeiden avulla. Olen syönyt niitä säännöllisesti. Lääkäri kehotti ennaltaehkäisemään kipua. Yötkin olen nukkunut ihan hyvin.

      Mä sain vähän vajaat 7 viikkoa sairaslomaa. Olen työttömänä tällä hetkellä, mutta elättelen toiveita, että toukokuussa pääsisin töihin. Riippuu varmaan paljon työstäkin, kuinka nopeasti pystyy palaamaan. Istumatyö sujuu tietysti huomattavasti helpommin kuin seisomatyö.

      Onnea leikkaukseen!

      • Tarpeellinen

        Kiitos vastauksesta. Antoi hyvän kuvan operaatiosta. Pikaista paranemista toivoen


    • mm

      Onko siis molemmilla ollut tekniikkana chevronin osteotomia?
      Itseltä leikattu vasemmasta jalasta joulukuussa 09 ja seuraava leikkaus toiselle jalalle on piakkoin. Mulle ei ruuveja laitettu ollenkaan vaan ns. maitohapposauva, joka sulaa noin vuoden kuluttua.

      Minulla leikkaus kesti semmosen tunnin. Spinaalissa myöskin ja rauhottavia sai suoraan suoneen. Jo leikkauksen loppupuolella multa palautu tunto oikeaan jalkaan ja heti heräämöön päästyäni sain molemmat jalat jo kunnolla koukkuun. Myöskin paikallispuudutteita laitettiin jalkaan ennen sidettä.
      Leikkaus sujui hyvin ja mulla jäi siitä ihan hyvä mieli. 3 tuntia leikkauksen jälkeen lähdin jo kotiin kun kainalosauvoilla liikkuminen onnistui. Ensimmäisenä päivänä tuntui että jalan ympärille olisi vaan kääritty sidettä eikä kipuja tuntunut vasta kuin illalla. Seuraavana päivänä olikin sitten kipuja joihin eivät särkylääkkeet auttaneet. Ensi kerralla pyydän ehkä hieman vahvempaa kipulääkettä seuraavaa päivää varten. Mutta ei ollut läheskään niin kipeä kuin alkuun ajattelin.
      Vieläkin on vaihtelevasti kipuja. Jos paljon tulee rasitusta. Pitkiä matkoja en pysty kävelemään. Nyt vasta olen saanut hieman enemmän liikettä varpaaseen. Ja myöskin tärkeää on pitää kylmää siinä jalalla mahdollisimman pitkään. Fysioterapeutti suositteli minulle että niin pitkään kun on kipuja ja turvotusta niin kylmää pitäisi laittaa jalalle.

      Asetellaanko sulla kaikki luut uudestaan oikeaan asentoon?

      Itse olin saikulla 11 vko. Riippuu hieman millaista työtä tekee. Minulla luutuminen ei oikein mennyt aikataulun mukaan. Ortopedi suositteli 3 kk sairaslomaa minullekkin.

      Itsellä ehkä kaikkein vaikeinta paranemisajassa oli siteen laittaminen oikein. Tuntui aina että onkohan se nyt riittävän kireällä ja pitääkö se nyt varvasta oikeassa asennossa. Myöskin suihkussa käyminen oli mielestäni tuskastuttavaa ensimmäiset 6 viikkoa.

      • Tarpeellinen

        Kiitos vastauksesta. Luulisin, että leikkaustekniikka olisi Chevron. Kyllä, jalkapöydän luut asetellaan oikeaan asentoon, yksi varvas katkaistaan ja kaikki liitetään uudelleen ruuveilla. En joudu sitomaan jalkaa, vaan sitä pidetään kantakengässä 6 viikkoa. Minkä pituisen matkan voit tällä hetkellä kävellä yhteen menoon?
        Minkä voimakkuuksinen särkylääkkeen pitäisi olla, jotta kipua ei olisi, esim Burana 600 vai 800 vai voimakkaampi?


      • mm
        Tarpeellinen kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Luulisin, että leikkaustekniikka olisi Chevron. Kyllä, jalkapöydän luut asetellaan oikeaan asentoon, yksi varvas katkaistaan ja kaikki liitetään uudelleen ruuveilla. En joudu sitomaan jalkaa, vaan sitä pidetään kantakengässä 6 viikkoa. Minkä pituisen matkan voit tällä hetkellä kävellä yhteen menoon?
        Minkä voimakkuuksinen särkylääkkeen pitäisi olla, jotta kipua ei olisi, esim Burana 600 vai 800 vai voimakkaampi?

        Jos saa kysyä niin paljon sulla on vaivaisenluu kulmat?
        Mulla oli myöskin kantakenkä ja sen lisäksi piti pitää sidettä sen 6 viikkoa ja sen jälkeen jos siltä tuntui vielä. Mutta sulla varmaan sitten ne ruuvit tukevat sen oikean asennon niin ei tarvitse sitoa.
        Siis tällä hetkellä kävelen kyllä töihin n. 1,5 km ja töissä joudun olemaan jonkin verran jalkojen päällä ja se kyllä sitten iltaisin tuntuu.

        Mä sain pariksi yöksi leikkauksen jälkeen oxicontin 5mg sairaalasta. Ja sen lisäksi sekä buranaa että panadolia. Taisivat molemmat olla 400. Eli otin päivisin aina sekä buranan että panadolin. Ja iltaisin otin tuon oxicontinin ja buranan. Ensimmäisen viikonlopun ajan heräsin öisin kipuihin ja sitten otin taas buranaa ja panadolia. Varmaan riippuu ihan itsestä millaisena se kipu tulee. Ekan viikon aikana mä kyllä kaipasin vähän vahvempaa, koska kipu oli koko ajan "läsnä".


      • Tarpeellinen
        mm kirjoitti:

        Jos saa kysyä niin paljon sulla on vaivaisenluu kulmat?
        Mulla oli myöskin kantakenkä ja sen lisäksi piti pitää sidettä sen 6 viikkoa ja sen jälkeen jos siltä tuntui vielä. Mutta sulla varmaan sitten ne ruuvit tukevat sen oikean asennon niin ei tarvitse sitoa.
        Siis tällä hetkellä kävelen kyllä töihin n. 1,5 km ja töissä joudun olemaan jonkin verran jalkojen päällä ja se kyllä sitten iltaisin tuntuu.

        Mä sain pariksi yöksi leikkauksen jälkeen oxicontin 5mg sairaalasta. Ja sen lisäksi sekä buranaa että panadolia. Taisivat molemmat olla 400. Eli otin päivisin aina sekä buranan että panadolin. Ja iltaisin otin tuon oxicontinin ja buranan. Ensimmäisen viikonlopun ajan heräsin öisin kipuihin ja sitten otin taas buranaa ja panadolia. Varmaan riippuu ihan itsestä millaisena se kipu tulee. Ekan viikon aikana mä kyllä kaipasin vähän vahvempaa, koska kipu oli koko ajan "läsnä".

        Ortopedi sanoi vain, että tapaukseni on vaikea. Kai ne ruuvit pitävät luut paikoillaan.
        Taidan myös pyytää leikkauksen jälkeen muutamaksi yöksi jotain vahvempaa lääkettä. Buranaa sitten lisäksi tilanteen mukaan. Tuo 1,5 km kävelymatka kuulostaa rohkaisevalta. Toivon, että pystyn syksyllä selviytymään 4 - 5 km kävelystä päivittäin. Saattaa se olla ihan realistista. Jos kaikki menee hyvin.
        Kiitos tiedoista.


      • koipeliini
        Tarpeellinen kirjoitti:

        Ortopedi sanoi vain, että tapaukseni on vaikea. Kai ne ruuvit pitävät luut paikoillaan.
        Taidan myös pyytää leikkauksen jälkeen muutamaksi yöksi jotain vahvempaa lääkettä. Buranaa sitten lisäksi tilanteen mukaan. Tuo 1,5 km kävelymatka kuulostaa rohkaisevalta. Toivon, että pystyn syksyllä selviytymään 4 - 5 km kävelystä päivittäin. Saattaa se olla ihan realistista. Jos kaikki menee hyvin.
        Kiitos tiedoista.

        Potilaskertomuksessani lukee "proksimaalinen osteotomia". Virheasentokulmaa oli yli 40 astetta.

        Särkylääkkeiksi sain Panacod 500mg 1-2 tabl/3x vrk ja Arcoxia 1tabl/vrk. Otin ensimmäisen viikon aikana ohjeen mukaan, joten särky ei ole päässyt yllättämään. Hoitaja sanoi, että ei kannata päästää kipua "päälle", vaan ottaa aluksi särkylääkkeitä ihan säännöllisesti. Tuota kylmähoitoa ja kohoasentoa fysioterapeutti kovasti myös korosti- jalka oli leikkauksen jälkeen aika lailla turvoksissa. Kylmäpakkausta olen pitänyt kerrallaan noin 15 minuuttia ja jalkaa koholla aina kun mahdollista.

        Nyt olen suihkutellut tikkejä iltaisin ja sitonut jalan sen jälkeen saamieni ohjeitten mukaan. Ens viikolla sitten kipsaukseen...


      • mm
        koipeliini kirjoitti:

        Potilaskertomuksessani lukee "proksimaalinen osteotomia". Virheasentokulmaa oli yli 40 astetta.

        Särkylääkkeiksi sain Panacod 500mg 1-2 tabl/3x vrk ja Arcoxia 1tabl/vrk. Otin ensimmäisen viikon aikana ohjeen mukaan, joten särky ei ole päässyt yllättämään. Hoitaja sanoi, että ei kannata päästää kipua "päälle", vaan ottaa aluksi särkylääkkeitä ihan säännöllisesti. Tuota kylmähoitoa ja kohoasentoa fysioterapeutti kovasti myös korosti- jalka oli leikkauksen jälkeen aika lailla turvoksissa. Kylmäpakkausta olen pitänyt kerrallaan noin 15 minuuttia ja jalkaa koholla aina kun mahdollista.

        Nyt olen suihkutellut tikkejä iltaisin ja sitonut jalan sen jälkeen saamieni ohjeitten mukaan. Ens viikolla sitten kipsaukseen...

        No mähän ehdin unohtaa panacoditkin. Eli mulla siis myös panacodia, buranaa, panadolia ja sit se oxycontin. Samaa sanottiin että kipua ei kannata odotella että ihan reippaasti vaan sitten särkyyn lääkettä. Mä nukuin yötkin jalka kohoasennossa ja ekan viikonlopun makoilin vaan kohoasennossa. Sitten kun nousi ylös niin huippasikin aika kovasti. Mutta muuten tuli hyvin nopeasti inhottava tunne jalkaan. Erityisesti jos istui. Aivan kuin veri pakkautuisi sinne jalkaterään.


      • leikattu
        mm kirjoitti:

        No mähän ehdin unohtaa panacoditkin. Eli mulla siis myös panacodia, buranaa, panadolia ja sit se oxycontin. Samaa sanottiin että kipua ei kannata odotella että ihan reippaasti vaan sitten särkyyn lääkettä. Mä nukuin yötkin jalka kohoasennossa ja ekan viikonlopun makoilin vaan kohoasennossa. Sitten kun nousi ylös niin huippasikin aika kovasti. Mutta muuten tuli hyvin nopeasti inhottava tunne jalkaan. Erityisesti jos istui. Aivan kuin veri pakkautuisi sinne jalkaterään.

        Pari vuotta sitten leikattu vaivaisenluu Chevron-tekniikalla. Vain jalkapöydänluu katkaistiin ja "ommeltiin" oikeaan asentoon ja luupattia taltalla pienennettiin. Ei piikkejä eikä kipsiä. Varpaita sidottiin 6 viikkoa, kantakenkää pidettiin 3 viikkoa, saikkari 9 viikkoa. Leikkaus tapahtui issiashermopuudutuksella (vain leikattava jalka puudutettuna).
        Leikannut lääkäri kirjoitti sen sortin dropit, ettei varmaan tarttenut kipuja kärsiä: Panadol 1 g x 100 ja Burana 800 mg x 100. Noita kahta voi ottaa yhtä aikaakin - jos maha kestää (itsellä ei ongelmia). Jälkitarkastus 6 viikkoa leikkauksesta ja sen jälkeen sai lenkkarit (Kuoman) jalkaan ja pääsi lenkille. Ennen töihin menoa taisi pisin lenkki olla 10 km lenkki pururadalla (metsätiellä). Tosin olin kova lenkkeilemään ennen leikkausta. 3,5 kuukautta lekkauksesta tallattu Alpeilla vuorelta serpentiinitietä alas ihan kunnon patikkaretki.
        Siinä vaiheessa kun jalalla alkaa ihan oikeesti kävellä, kannattaa tutkailla kävelyasentoa, koska hyvin helpolla alkaa käyttää jalan ulkosyrjää ja varoa sisäsyrjää. Ja varvasjumppaa kannattaa harrastaa jo vaikka ennen leikkausta ja varsinkin sen jälkeen, kun lupa annetaan. Varpaiden harottelua, varpaille ja kantapäille nousua ym.
        Tsemppiä !


      • Tarpeellinen
        leikattu kirjoitti:

        Pari vuotta sitten leikattu vaivaisenluu Chevron-tekniikalla. Vain jalkapöydänluu katkaistiin ja "ommeltiin" oikeaan asentoon ja luupattia taltalla pienennettiin. Ei piikkejä eikä kipsiä. Varpaita sidottiin 6 viikkoa, kantakenkää pidettiin 3 viikkoa, saikkari 9 viikkoa. Leikkaus tapahtui issiashermopuudutuksella (vain leikattava jalka puudutettuna).
        Leikannut lääkäri kirjoitti sen sortin dropit, ettei varmaan tarttenut kipuja kärsiä: Panadol 1 g x 100 ja Burana 800 mg x 100. Noita kahta voi ottaa yhtä aikaakin - jos maha kestää (itsellä ei ongelmia). Jälkitarkastus 6 viikkoa leikkauksesta ja sen jälkeen sai lenkkarit (Kuoman) jalkaan ja pääsi lenkille. Ennen töihin menoa taisi pisin lenkki olla 10 km lenkki pururadalla (metsätiellä). Tosin olin kova lenkkeilemään ennen leikkausta. 3,5 kuukautta lekkauksesta tallattu Alpeilla vuorelta serpentiinitietä alas ihan kunnon patikkaretki.
        Siinä vaiheessa kun jalalla alkaa ihan oikeesti kävellä, kannattaa tutkailla kävelyasentoa, koska hyvin helpolla alkaa käyttää jalan ulkosyrjää ja varoa sisäsyrjää. Ja varvasjumppaa kannattaa harrastaa jo vaikka ennen leikkausta ja varsinkin sen jälkeen, kun lupa annetaan. Varpaiden harottelua, varpaille ja kantapäille nousua ym.
        Tsemppiä !

        Kiitos vastauksesta ja kannustuksesta:)


    • Tarpeellinen

      Leikkaus tehtiin eilen spinaalipuudutuksessa. En tuntenut mitään, vaikka sahan, poran ja taltan äänet kuuluivat. Kulma oli 70 astetta eli aika paha. Leikkaus kesti vähän yli kaksi tuntia. Kipulääkkeenä Burana, Tramal. Panacod ei sopinut. Noilla pärjää ihan hyvin. Köpötellyt olen kyynärsauvoilla liikaakin tänä päivänä. Sairaalan kotiinpääsyohjeiden mukaan pitäisi muutama päivä vain levätä. Röntgen on 24.5., sen jälkeen ortopedin juttusille. Katsotaan miten luutuminen on edennyt. Ruuveja ja piikkejä laitetiin. Osa poistetaan, osa jää. Täysin kivutonta tilaa ei pystytä saavuttamaan, mutta toivon, että kävely sujuisi kuitenkin hyvin.
      Torstaina saa suihkuttaa ensimmäisen kerran haavoja, erittäville haavoille vaihdettava lappu päivittäin. Jokapäiväinen sitominen sideharsolla pitää tehdä annettujen ohjeiden mukaan. Peukalovarvas pitää tukea suoraksi. Tämä 4 - 6 viikkoa. Sain lainaksi sairaalasta kantakengän, jota pidetään myös 4 - 6 viikkoa. Jatkossa varpaiden ja jalan harjoitusta, kylmähoitoa ja painonsiirtoharjoittelua jalalta toiselle. Sairasloma 7 viikkoa tällä erää. Tähän mennessä kaikki ok. Pahemmaksi luulin.

      • leikattu

        Hyvä että leikkauksesi onnistui ja kaikki ok. Jalan kohoasennossa pitoa ja kylmäpakkausta kannattaa harrastaa, koska ne helpottaa turvotusta ja edesauttaa paranemista. Ja jumppaa, kun siihen saa luvan.
        Tuo puudutus on aika jännä juttu. Olo on pökkeröinen, mutta sitten kuulee kuitenkin tuon työkalujen äänen. Itse havahduin jotenkin siinä vaiheessa, kun leikannut ortopedi puhui kahden millin poranterästä. Jälkeenpäin tuo jotenkin huvitti, vaikka muuten muistikuvat tosi hatarat.
        Mullekin kerrottiin, kauanko leikkaus kesti, mutta enpä enää muista, kun nuo aivot heräämössä ei olleet ehkä vastaanottavavaisimmillaan.


      • Tarpeellinen
        leikattu kirjoitti:

        Hyvä että leikkauksesi onnistui ja kaikki ok. Jalan kohoasennossa pitoa ja kylmäpakkausta kannattaa harrastaa, koska ne helpottaa turvotusta ja edesauttaa paranemista. Ja jumppaa, kun siihen saa luvan.
        Tuo puudutus on aika jännä juttu. Olo on pökkeröinen, mutta sitten kuulee kuitenkin tuon työkalujen äänen. Itse havahduin jotenkin siinä vaiheessa, kun leikannut ortopedi puhui kahden millin poranterästä. Jälkeenpäin tuo jotenkin huvitti, vaikka muuten muistikuvat tosi hatarat.
        Mullekin kerrottiin, kauanko leikkaus kesti, mutta enpä enää muista, kun nuo aivot heräämössä ei olleet ehkä vastaanottavavaisimmillaan.

        Kiitos kannustuksesta. Hyvää kevään jatkoa sinne.


      • mm

        Mulla oli nyt toisen jalan leikkaus vappuaattona. Tarkoitus oli että ihan samalla tavalla mennään kuin viimeeksi, mutta nyt ei spinaali vaikuttanut riittävästi. Ehdittiin jo avata ja oltiin alottamassa sahausta niin sitten anestesia lääkäri päätyi siihen että jotakin nukuttavaa ainetta ja niinpä siis torkuin sen leikkauksen ajan ja herätettiin kun siteet oli paikoillaan. Olisin kyllä toivonut olevani hereillä leikkauksen ajan, mutta nyt katsottiin parhaaksi näin. Kipua en erityisemmin tuntenut siinä avausvaiheessa mutta kuitenkin tunsin kaiken mitä tehtiin ja noin voimakasta se ei ollut viimeeksi, onneksi eivät ehtineet sahata vielä. Eilen kävin ortopedin luona vaihdattamassa siteet ja hänkin totesi, että niin sun varpaat liikkui siinä leikkauksessa. Myöskään ortopedin paikallispuudutteet eivät tehonneet niin kuin viimeeksi vaan jalka on ollut kipeämpi alusta asti, erityisesti haavan kohta. Mutta ihanaa että haava on taas siisti ja parantunut erinomaisesti. Ensi viikolla sitten tikkien poisto. Kipulääkkeitä on mennyt hieman vähemmän nyt vaikka jalka kipeämpi onkin ollut.
        Olikohan joulun jälkeen jotkut käytännöt/säädökset muuttuneet koska nyt kovasti tarkasteltiin joka välissä että olenhan oikea henkilö ja mitä minulle tehdään. Ja myöskin uutena oli se että kirurgi piirsi viivan siihen kohtaan mistä avataan, koska niin kuulemma nykyään täytyy tehdä.


    • tiltu50v

      Edelliset kertomukset vuodelta 10....kertokaa ihmiset lisää kokemuksistanne, Nyt vuosi 2019 ja leikkaus edessä.... oliko leikkauksistanne hyötyä ja palasivatko vaivat. Onko enää kipuja.....kadutko leikkausta....kiitos kaikille vastaajille

      • Anonyymi

        Viime torstaina eli 5.12 leikattu Taysissä. Chevronin osteotomia., tehtiin spinaalipuudutuksella. Sain esilääkkeeksi Oxycontinin, joka vaikutti seuraavat leikkauksen jälkeisetkin päivät...en yleensä syö edes särkylääkettä. Leikkauksessa paljastui kuluma, mutta alkuoeräisessä suunnitelmassa kuitenkin ortopedi pysyi. Leikkaus kesti 2 h. Sain kipulääkkeitä pariksi päiväksi mukaan, sekä reseptit ja hain Panadolia ja Burana 600 mg kotiin, käytin niitä ohjeen mukaan pari leikkauksen jälkeistä päivää. Vähäiset kivut. Siteet avasin 3. Leikkauksen jälkeinen päivä.Haavahoito ohjeita en saanut, mutta vaihdoin siteet, koska olivat aika paljon vuotaneet. Vaihdoin myös kevyeämmän sidoksen ja annoin vähän ilmakylpyä, haava alue on siisti, ompeleet poistetaan 19.12. Kantakenkö on käytössä. Ja tukisidos 6 vk. Harmikseni sain liian ison kantakengän, joten jännitän kävellessä varpaita ja kipua ilmenee, varaus on vain kannalle. Tässä vaiheessa tuntuu, että miten tätä jaksaa seuraavat 5 vk, ja pääsenkö vielä juoksemaan, käyttämään korkkareita..ja elämään normaalisti...kyllä liikumista ja terveyttä tämän jälkeen taas arvostaa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe