Olemme 2 opiskelijaa ja vuokrasimme kolmion. määräaikainen vuokrasopimus on 12kk( loppuu 31.8) josta se jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Nyt olemme molemmat saaneet työharjoittelupaikat muualta, emmekä asu/pysty maksamaan vuokraa kesäajalta. Onko työharjoittelupaikka toisella paikkakunnalla riittävä syy irtisanoa sopimus?
määräaikaisen vuokrasopimuksen irtisanominen
11
760
Vastaukset
- Pienvuokranantaja
Kyllä. Laissa sanotaan näin määräaikaisen sopimuksen irtisanomisoikeudesta:
"2) jos hän muuttaa toiselle paikkakunnalle opintojensa, työnsä tai puolisonsa työn takia taikka"
Lähde: FInlex.
Jos molemmat muutatte toiselle paikkakunnalle työn vuoksi, olette oikeutetut irtisanomaan sopimuksen. Huomatkaa että irtisanominen tulee voimaan seuraavan täyden kuukauden lopussa ja määräaikaisen sopimuksen kyseessä ollen vuokranantajalla on oikeus vahingonkorvaukseen. Tämä on ymmärtääkseni ollut monesti yhden ylimääräisen kuukauden vuokraa vastaava määrä -- mutta voi olla muutakin.
Jos vuokranantaja ei suostu irtisanomiseen, voitte pyytää sitä oikeudelta.- 1+5
Ei ihan näin helposti. Lain mukaan siis tuomioistuin voi oikeuttaa vuokralaisen tai vuokranantajan irtisanomaan määräaikaisen vuokrasopimuksen 2 tai 3 momentissa mainitulla erityisellä perusteella (joita on siis mm. työn takia muutto). Lisäksi vuokrasopimuksen sillä osapuolella, joka ei ole sopimusta irtisanonut, on oikeus saada kohtuullinen korvaus sopimuksen ennenaikaisesta päättymisestä hänelle aiheutuneesta vahingosta.
- tsg35w
Korvaus voi olla myös vuokra-ajan loppuun tai siihen asti kunnes vuokranantaja saa asunnon uudelleen vuokrattua. Riippuu ihan siitä että mitä saatte sovittua, kuinka helposti asunto on mahdollista vuokrata (= jos helppo vuokrata uudelleen niin vuokranantaja voi olla myötämielisempi) yms.
- onnelix
ajattelemattomia tulee? Varmaan tiesitte opiskelua aloittaessa, että opiskeluun kuuluu harjoittelu ja se saattaa viedä toiselle paikkakunnalle. Silloin ei olisi pitänyt tehdä tuollaista vuokrasopimusta, josta on vaikea päästä irtautumaan.
No, ei muuta kuin kännykkä käteen ja kysymään, mitä vuokranantaja sanoo. Onnea matkaan. - 3233
Kyllä periaatteessa saatu varma työpaikka toisella paikkakunnalla on hyvä syy sanoa sopimusirti. Mutta mutta...Moni unohtaa sen, että olette lain mukaan vielvollisia korvaamaan vuokranantajalle. Yleisesti voisin sanoa, että ainakin 3KK vuokraa vastaavan määrän. toisinaan enemmänkin. Oikeudesta voitte hakea päätöstä itse ja lisäksi maksatte myös kulut itse.
Tiivistettynä voin sanoa, että kalliiksi tulee. Siis kalliimmaksi kuin sopimuksen pitäminen ja maksaminen.- ei suomessa
Olet katsonut liikaa amerikkalisia elokuvia :)
Tietenkään korvaus ei voi olla missään tapauksessa enempää kuin sopimuksen loppuun jatkaminen.
Jos vuokranantaja saa vuokrattua asunnon uudelleen, niin korvaus ei voi myöskään olla enempää kuin uuden vuokrasuhteen alkuun asti olevat maksut.
Oikeudessa tuomio voi olla sitten ihan mitä vain, mutta ei enempää kuin yllä.
Uskoisin että yhden kuun vuokra on ihan kohtuullinen korvaus ja kahden kuun vuokra on jo hyvä korvaus. - 232
ei suomessa kirjoitti:
Olet katsonut liikaa amerikkalisia elokuvia :)
Tietenkään korvaus ei voi olla missään tapauksessa enempää kuin sopimuksen loppuun jatkaminen.
Jos vuokranantaja saa vuokrattua asunnon uudelleen, niin korvaus ei voi myöskään olla enempää kuin uuden vuokrasuhteen alkuun asti olevat maksut.
Oikeudessa tuomio voi olla sitten ihan mitä vain, mutta ei enempää kuin yllä.
Uskoisin että yhden kuun vuokra on ihan kohtuullinen korvaus ja kahden kuun vuokra on jo hyvä korvaus.Saahan sitä uskoa, että yhden kuukauden korvaus on ihan ok ja kahden on olisi jo todella hyvä korvaus.
En minä mitään sarjoja ole katsonut. Olen itse vuokranantaja ja itselläni se tulisi vuokalaiselle kalliimmaksi jos tahtoi purkaa sopimuksen keskenkaiken vaikka olisi edes se parikuukautta jäljellä.
Huomaa taas, että et teidä asioista mitään oikeasti. Ymmärrät kai että tuleehan oikeudessa kulut sille joka hakee purkua. Siis aloittajan tapauksessa hän voi hakea sopimuksen purkua ja ok siihen on ihan lain suomat perusteet. Tosin korvaukset hän joutuu maksamaan vuokranantajalle. Korvauksina en puhu vuokrasta. Vaan ainakin kolmenkuukautta vuokraavastaavan summan sekä oikeudenkäytikulut. Ja kaikki muu vuokranantajalle aiheentuneet kulut. Myös uuden asukkaan etsimisestä aiheentuneet. - hohhoijakkaa :)
232 kirjoitti:
Saahan sitä uskoa, että yhden kuukauden korvaus on ihan ok ja kahden on olisi jo todella hyvä korvaus.
En minä mitään sarjoja ole katsonut. Olen itse vuokranantaja ja itselläni se tulisi vuokalaiselle kalliimmaksi jos tahtoi purkaa sopimuksen keskenkaiken vaikka olisi edes se parikuukautta jäljellä.
Huomaa taas, että et teidä asioista mitään oikeasti. Ymmärrät kai että tuleehan oikeudessa kulut sille joka hakee purkua. Siis aloittajan tapauksessa hän voi hakea sopimuksen purkua ja ok siihen on ihan lain suomat perusteet. Tosin korvaukset hän joutuu maksamaan vuokranantajalle. Korvauksina en puhu vuokrasta. Vaan ainakin kolmenkuukautta vuokraavastaavan summan sekä oikeudenkäytikulut. Ja kaikki muu vuokranantajalle aiheentuneet kulut. Myös uuden asukkaan etsimisestä aiheentuneet.Kovat on luulot :)
Millä perusteella olisit oikeutettu ylimääräiseen korvaukseen siitä että vuokralainen purkaa sopimuksen?
Jos vuokrasuhdetta olisi jäljellä pari kuukautta, niin et tietenkään voi saada enempää kuin ne kahden kuukauden vuokrat. - Vuokran lisäksi...
hohhoijakkaa :) kirjoitti:
Kovat on luulot :)
Millä perusteella olisit oikeutettu ylimääräiseen korvaukseen siitä että vuokralainen purkaa sopimuksen?
Jos vuokrasuhdetta olisi jäljellä pari kuukautta, niin et tietenkään voi saada enempää kuin ne kahden kuukauden vuokrat.Kahden kuukauden vuokrat omat oikeudenkäyntikulut mahdollisesti myös vuokranantajan oikeudenkäyntikulut. Ja oikeudenkäyntikulut voivat hyvinkin olla satoja, jopa tuhansia euroja.
- Joskus isäntä
Vuokrasopimus on joko toistaiseksi voimassa oleva tai määräaikainen, ei molempia. Kysy asiaa vuokralaisten keskusliitosta. Parhaassa tapauksessa tuo määräaikaisuus on mitätön ja kun irtisanotte sopimuksen huhtikuun puolella, toukokuu on viimeinen vuokra, joka täytyy maksaa.
- jelppaanyvähä
miten määrä aikaisen voi purkaa???
jos saan hankittua uudet vuokralaiset???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361