"onko mulla ms-tauti"-idiootit..

AnTi-iDiOt

Voisitteko painua muualle täältä? On todella ärsyttävää kun keskustelualue täyttyy tälläisellä roskalla: "voiko tämä olla ms:ää?","onko mulla ms-tauti" tai olisko nää ms-taudin oireita?". Ensinnäkin täällä on avattu niin paljon tuollaisia keskusteluita että luulisi tyhmemmänkin tajuavan että ne edelliset ketjut voisi lukea ensin eikä aloittaa aina uutta naurettavaa keskustelua missä listataan oireita ja sitten kysytään onko teillä mahdollisesti mäsä. Voi kuulkaa me ei täällä voida tietää onko teillä ms-tauti vai ei! Täällä ei ole neurologeja eikä lääkäreitä,kukaan ei tiedä mitä teidän aivoissa tapahtuu joten menkää lääkäriin kyselemään niin säästätte kaikkien aikaa. Lisäksi ms-tauti aiheisia sivujakin on niin paljon että sieltäkin voi niitä oireitaan lähteä kartoittamaan,se on melkein yhtä hyödyllistä kuin tulla tänne tivaamaan ms-potilailta onko teilläkin tämä tauti. Lisäksi oireet ovat niin yksilöllisiä että vaikka teillä olisikin samankaltaisia oireita kuin jollakin mäsäläisellä niin se ei tarkoita että teillä on ms-tauti.

Joten menkää jo muualle,menee hermot tähän jatkuvaan tivaamiseen!

30

1495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi tautinen

      Olen samaa mieltä kanssasi, näitä ms tautia itsessään epäileviä tuntuu aina vain riittävän rasittavuuteen asti.
      Vain kerran tässä vuosien aikana yksi kirjoittaja kirjoitti oireistaan jotka olivat aivan samanlaisia (vaikka ms onkin jokaisen kohdalla omanlaisensa) kuin omani ms:än alkutaipaleella, silloin kun ms ilmoitteli itsestään ensimmäisen kerran. Silloin ei ollut nettiä, mutta reippaana ja mitään mistään ms taudista tietämättömänä varasin ajan lääkärille ja loppu onkin sitten ms-historiaa.

      • Kaffekissa

        Yleensä ihminen menee lääkäriin, kun olo on outo ja sattuu, eikä kysele nettipalstoilla ja tee itse diagnooseja tai odota, että joku muu maallikko lähtee arvailemaan, mikä tauti on kyseessä.


      • Idiotismi = sairaus
        Kaffekissa kirjoitti:

        Yleensä ihminen menee lääkäriin, kun olo on outo ja sattuu, eikä kysele nettipalstoilla ja tee itse diagnooseja tai odota, että joku muu maallikko lähtee arvailemaan, mikä tauti on kyseessä.

        Nimenomaan. Lääkäri on se, joka tutkii ja tekee arvionsa. Uskon, että tietyt teinien tasolle (jälkeen) jääneet täällä tekevät näitä nerokkaita avauksiaan. Eivät ne voi olla kuin provoja.

        Harmi, että idiotismiin ei ole olemassa lääkitystä!


    • Näin on.

      Pitäisi oikeastaan vaatia, että tänne saa kirjoittaa vasta kun on toimittanut ylläpidolle kopion diagnoosista.

      • Kaffekissa

        Se on kumma, ettei monikaan näistä ms-tautiepäilijöistä/arvuuttelijoista tule myöhemmin kertomaan, että ovat saaneet ms-tautidiagnoosin. Miksiköhän?


      • visni
        Kaffekissa kirjoitti:

        Se on kumma, ettei monikaan näistä ms-tautiepäilijöistä/arvuuttelijoista tule myöhemmin kertomaan, että ovat saaneet ms-tautidiagnoosin. Miksiköhän?

        Eikös nämä keskustelupalstat ole myös tuki- ja apupaikkoja niille, joilla ei ole vielä diagnoosia. Onhan ne oireet olemassa jos ennen diagnoosin saamista ja silloin huoli on vielä suurimmillaan, kun ei tiedä mistä on kyse. Ei se ole ihan tavatonta, että lääkäreillä ei löydy kiinnostusta selvittää sitä, mistä oireet johtuu ja diagnoosia joutuu metsästämään itse. Myös tutkimuksia ja lääkäriin pääsyä joutuu usein odottamaan hyvin kauan ja kyllä silloin voi tulla mieleen mahdollisuus pohtia jo itsekin asioita.

        Voihan ne keskustelunavaukset jättää lukematta, jotka eivät omaa silmää miellytä.

        Itsekin aikoinaan hain tukea ja tietoa juuri tältä palstalta. Sairauteni ei kuitenkaan ollut ms-tauti, vaikka oirekuvaltaan paljonkin siihen viittaava, vaan eräs toinen vaikea sairaus. Kyllä se helpottaa saada tukea siinä vaiheessa kun asiat on vielä epäselvät.

        Se että ei palaa palstalle ilmoittamaan sitä mikä on lopputulos omien oireiden suhteen, ei tarkoita automaattisesti sitä etteikö sitä sairaita olisi oltu ollenkaan. Ja paras uutinenhan se on jos selviää, että oireille onkin jokin helpompi syy. Tuskin sitäkään tulee ihan ensimmäiseksi mieleen tulla ilmoittelemaan jollekin palstalle. Tämä palsta ei tunnu kuitenkaan olevan sellainen varsinainen vertaistukipalsta, jonne kirjoitellaan pysyvämmin samalla rekisteröidyllä nimimerkillä. Kynnys voi olla suurempi siirtyä siinä alku- ja epäilyvaiheessa suoraan muihin tukiverkostoihin, joissa pääsääntöisesti jo diagnoosin saaneet jakavat kokemuksiaan.

        Tämä on minun mielipiteeni.


      • ilman dgtä
        visni kirjoitti:

        Eikös nämä keskustelupalstat ole myös tuki- ja apupaikkoja niille, joilla ei ole vielä diagnoosia. Onhan ne oireet olemassa jos ennen diagnoosin saamista ja silloin huoli on vielä suurimmillaan, kun ei tiedä mistä on kyse. Ei se ole ihan tavatonta, että lääkäreillä ei löydy kiinnostusta selvittää sitä, mistä oireet johtuu ja diagnoosia joutuu metsästämään itse. Myös tutkimuksia ja lääkäriin pääsyä joutuu usein odottamaan hyvin kauan ja kyllä silloin voi tulla mieleen mahdollisuus pohtia jo itsekin asioita.

        Voihan ne keskustelunavaukset jättää lukematta, jotka eivät omaa silmää miellytä.

        Itsekin aikoinaan hain tukea ja tietoa juuri tältä palstalta. Sairauteni ei kuitenkaan ollut ms-tauti, vaikka oirekuvaltaan paljonkin siihen viittaava, vaan eräs toinen vaikea sairaus. Kyllä se helpottaa saada tukea siinä vaiheessa kun asiat on vielä epäselvät.

        Se että ei palaa palstalle ilmoittamaan sitä mikä on lopputulos omien oireiden suhteen, ei tarkoita automaattisesti sitä etteikö sitä sairaita olisi oltu ollenkaan. Ja paras uutinenhan se on jos selviää, että oireille onkin jokin helpompi syy. Tuskin sitäkään tulee ihan ensimmäiseksi mieleen tulla ilmoittelemaan jollekin palstalle. Tämä palsta ei tunnu kuitenkaan olevan sellainen varsinainen vertaistukipalsta, jonne kirjoitellaan pysyvämmin samalla rekisteröidyllä nimimerkillä. Kynnys voi olla suurempi siirtyä siinä alku- ja epäilyvaiheessa suoraan muihin tukiverkostoihin, joissa pääsääntöisesti jo diagnoosin saaneet jakavat kokemuksiaan.

        Tämä on minun mielipiteeni.

        itselläni ei ole vielä diagnoosia. voitko kertoa mikä tauti sinulla on,joka muistutti ms tautia oireiltaan?


      • Kaffekissa
        ilman dgtä kirjoitti:

        itselläni ei ole vielä diagnoosia. voitko kertoa mikä tauti sinulla on,joka muistutti ms tautia oireiltaan?

        Valitettava tosiasia on, että vastaajat näihin "onko mulla ms" -kysymyksiin ovat aika vähissä. Ei voida olettaa, että diagnoosin saaneet jaksaivat päivä ja viikko toisensa jälkeen vastailla samaan kysymykseen, joka on muotoiltu jokaisen kysyjän omalla oirekirjolla. Minä en ainakaan uskaltaisi lähteä arvailemaan jonkun tuntemattoman kysyjän oirekirjon perusteella, onko kyseessä ms vai mahdollisesti joku muu. Useimmat keskustelut käydäänkin muutaman ms-tautia epäilevän kesken ja hyvä niin, jos siitä joku apuja saa.

        Täällä on ollut tapaus, jolloin kysyjälle vastattiin ja vastaajat arvelivat kysyjällä olevan ms-taudin. Kuinkas kävikään; kyseessä oli välilevyn pullistuma ja kysymyksen esittäjä oli enempi kuin käärmeissään täällä langetetusta ms-tautidiagnoosista.


      • Sarkasmi on hyvästä

        Heh


    • erilainenko

      Mistä niin agressiivinen suhtautuminen kyselijöihin? Luulisi diagnoosin saaneiden tietävän, miten rankkaa on sitä odottaa tai sinnitellä oireiden kanssa, joille ei ole "nimeä". Ettekö itse muista huoltanne? Kysymyksiin ei ole pakko vastata. En myöskään usko, että kukaan täällä mustavalkoisesti uskoo, että jos jollakin on ollut tämä oire niin sitten minullakin on jne. Vaan kyllä ihmiset yleensä tiedostavat, että toisen kokemus voi olla erilainen, eikä siitä voi suuria johtapäätöksiä tehdä. Ihan samalla tavalla täällä muillakin palstoilla (muiden sairauksien alla) keskustellaan epäilyistä. Ehkä pitäisikin perustaa jokaisen sairauden kohtalle, epäilevät ja sairastuneet. Vertaistukea tarvitsevat myös ne ihmiset, jotka elävät pelossa ilman dignoosia kuin diagnoosin saaneet. Ja ainakin itse vaihdan nimimerkkiä usein, joten en usko, että voi tehdä kovin suurta päätelmää siitä, etteikö kukaan epäilijoistä oikeasti olisi sairastunut. Ja toisaalta, ehkä jollekin diagnoosi voi olla helpottavaa, ettei ainakaan tarvitse miettiä, onko minulla vai eikö ole.

      • Miten olisi?

        Olisi varmasti aiheellista perustaa uusi palsta heille jotka epäilevät itsessään milloinpahan mitäkin sairautta ja kun yksi vaihtoehto tutkitaan ja poissuljetaan sairauden mahdollisuus henkilö huomaakin itsessään jo toisen sairauden oireita. Tuon palstan nimi voisi olla hypokondrikot, tai hypokondrisen häiriön omaavat henkilöt.

        "Vertaistukea tarvitsevat myös ne ihmiset, jotka elävät pelossa ilman dignoosia kuin diagnoosin saaneet"
        Te epäilijäthän voitte antaa toinen toisillenne vertaistukea, sairaiden tehtävä se ei ole.


      • Kaffekissa
        Miten olisi? kirjoitti:

        Olisi varmasti aiheellista perustaa uusi palsta heille jotka epäilevät itsessään milloinpahan mitäkin sairautta ja kun yksi vaihtoehto tutkitaan ja poissuljetaan sairauden mahdollisuus henkilö huomaakin itsessään jo toisen sairauden oireita. Tuon palstan nimi voisi olla hypokondrikot, tai hypokondrisen häiriön omaavat henkilöt.

        "Vertaistukea tarvitsevat myös ne ihmiset, jotka elävät pelossa ilman dignoosia kuin diagnoosin saaneet"
        Te epäilijäthän voitte antaa toinen toisillenne vertaistukea, sairaiden tehtävä se ei ole.

        Minä, ms-tautidiagnoosin saanut, en katso velvollisuudekseni tai tehtäväkseni arvailla täällä tai missään muuallakaan nettipalstoilla, onko kyselijällä mahdollisesti ms-tauti. Suurin osa kyselijöistä on siinä vaiheessa, että mistään tutkimuksista ei ole tietoakaan ja lähdetään tekemään itse diagnoosia. Paras tapa selvittää asiaa on mennä lääkäriin, eikä kysellä, mikähän mua vaivaa. Se, että on diagnoosi, ei tee meistä diagnoosin saaneista yhtään sen parempia arvailijoita. Ei se omakaan diagnoosi nettipalstoilla selvinnyt vaan menemällä lääkäriin.


      • terapeutti50
        Miten olisi? kirjoitti:

        Olisi varmasti aiheellista perustaa uusi palsta heille jotka epäilevät itsessään milloinpahan mitäkin sairautta ja kun yksi vaihtoehto tutkitaan ja poissuljetaan sairauden mahdollisuus henkilö huomaakin itsessään jo toisen sairauden oireita. Tuon palstan nimi voisi olla hypokondrikot, tai hypokondrisen häiriön omaavat henkilöt.

        "Vertaistukea tarvitsevat myös ne ihmiset, jotka elävät pelossa ilman dignoosia kuin diagnoosin saaneet"
        Te epäilijäthän voitte antaa toinen toisillenne vertaistukea, sairaiden tehtävä se ei ole.

        säälittävää haukkua hypokondriosta kärsiviä ihmisiä. se on erittäin lamauttava, kärsimystä aiheuttava sairaus, jossa tahdon voimalla tms. ole paljoa merkitystä. ja vaikka ihminen olisikin luulotautinen, ei se häntää suojaa sen enempää oikeilta sairauksilta kuin muitakaan ihmisiä. ehkä jopa päinvastoin sillä hypokondriasta kärsivät ovat todella stressaantuneita, eivätkä todellakaan voi sairaudelleen mitään. terapia on ainoa oikea hoitomuoto, joka SAATTAA auttaa. ne keitä kysymykset häiritsevät, voivat helposti skipata ne.


    • voehannena

      Jos ne kysymykset ärsyttää, voi myös tehdä niin ettei avaa koko keskustelua.
      Näin pääsee paljon vähemmällä harmilla.

      Kyllähän muakin kiinnostaisi saada vertaistukea tässä epävarmassa tilanteessa.
      Olen elänyt ms-epäilyn kanssa vähän päälle 4 vuotta. Tämä epäilys on lähtöisin lääkäreistä, ei minusta.
      Kun oireita ilmestyi menin lääkäriin en nettiin ;)

      Eilen neurolla jo oltiin sitä mieltä että olisihan sen dg voinut jo kirjoittaa, mutta otetaan nyt vielä MRI kuvat ja katsotaan sitten. Jos muutoksia dg varma ja lääkitys aloitetaan.
      Jos ei muutoksia epäilystä ei kuitenkaan poisteta vaan jatketaan ja odotellaan.

      Turhauttaa niin maan paljon ettei oo tosikaan. Ehkä joku osaisi, joku joka samassa tilanteessa ollut, auttaa.. Mutta kun ketään ei kiinnosta.

      • huoooh,

        Missäs noin helposti lääkitys tarjotaan (ilmeisesti ilman pahenemisvaiheita) Nimittäin minulle tarjottiin vuosi takaperin näin ......aloitetaan KALLIS lääkitys vasta sitten kun saat seuraavan pahenemisvaiheen! (näkö pysyvästi pois jo toisesta silmästä ollut vuodenpäivät)


    • Cool down

      Näköjään meni hermot. Vaikuttaako MS-tauti stressisietonkykyyn vai tuhoaako se hermostoa sillleen, että hermostustuu helposti?

    • voehannena

      Eiköhän tässä ole hermot mennyt ennemminkin aloittajalla kuin mulla?

      huoooh: niin.. enpä tuossa viestissäni nyt tullut maininneeksi niitä kaikkia vaivoja mitä tässä on vuosien varrella ollut. Johtopäätösten vetäminen hatusta yleensä vie mettään, kuten nytkin sinut.

      Mutta onneksi on niitä muitakin palstoja, joissa ollaan vähän enemmän ymmärtäväisiä tuskallisiin/turhauttaviin/ärsyttäviin kysymyksiin kuin täällä :)

    • AnTi-iDiOt

      Kyllä veikkaisin että tämän sairauden kanssa elävillä ihmisillä (mukaan lukien minä) on "hieman" tuskallisempaa kuin näillä idiooteilla jotka koko ajan ovat tivaamassa milloin minkäkin oireen perässä täällä kuin luulotautiset. Itse ainakin koen asian niin, että on paljon tuskallisempaa tietää oma tilansa mukaanlukien se pikku seikka, ettei voi koskaan parantua kuin epäillä parin pikku oireen takia sairastavansa jotain joka selviäisi lääkärin juttusilla.

      Se, että meillä on ms-tauti ei velvoita meitä mitenkään vastailemaan päivästä toiseen näihin typeriin kyselyihin ja antamaan "vertais"tukea ihmisille joilla ei välttämättä koko tautia olekaan. Itse ainakin käytän sen energian mieluummin kaltaisteni ja itseni tukemiseen. Ja kuten aloituksessanikin sanoin, vaikka meillä on ms-tauti, me emme silti tiedä yhtään sen paremmin kuin tekään mikä teitä vaivaa.

      Netissä on tietoa vaikka muille jakaa ja nämä tämänkin palstan tivaajat vaikuttavat olevan enemmän näitä "haluan diagnosoida itseni"-tyyppejä kuin niitä jotka oikeasti jotain tilansa eteen tekisivät, silloin paras apu olisi etsiä netistä nuo mäsän monet oireenkuvat ja päätellä siitä. Meidän ei tarvitse aikaamme tuhlata vastailemalla kysymyksiin joihin löydätte itsekin vastauksen..

    • Tuota noin

      Luetun ymmärtämistä. Edellinenhän on käynyt jo hyvän aikaa lääkärillä saamassa diagnoosia. Ei siis luulottele netissä oireitaan. Tällä palstalla on oikeitakin häiriköitä, tyyliin "kun poskiakin vähän kuumottaa" joten säästäpä purkauksesi heille!

    • Kaffekissa

      Saamassa diagnoosia? Erikoinen ilmaisu.

      AnTi-iDiOt on enempi kuin oikeassa kirjoituksessaan. Eikä kyseessä ole mikään purkaus, vaan asiallinen toteamus vallitsevasta tilanteesta tällä palstalla. Luen tätä palstaa juuri siksi, että suurin osa näistä ms-tautidiagnoosin metsästäjistä ja sen jo itselleen tehneet ovat oikeasti aika koomisia epäilyineen ja arvailuineen, oire-esittelyineen.ja vertailuineen. Ja usein vieläpä aika kiukkuista väkeä, jos ne muutamat vastaukset eivät sitten olekaan sellaisia, joita he olisivat halunneet tai toivoneet..

      Edelleenkin se ainoa oikea paikka näille arvailuille on lääkäri/neurologi. Täältä on aika turhaa hakea "vertais"tukea arvauksille ja oirevertailuille tai sille, että joku meistä diagnoosin saaneista tietäisi, että jollain kyselijällä on ms tai joku muu sairaus.. Harmi tietysti tutkimusrumbassa jo mukana oleville, mutta sekään ei vielä tarkoita, että se ms-tautidiagnoosi asetetaan. Syy oireille voi olla aivan joku muu kuin ms-tauti.

      Oikein aina odotan innolla uusia avauksia ja vanhojen nostoja :).

    • Katkeruuttako?

      Nojoo, tiedät itsekin että MS-tautiin johtava diagnoosi saattaa kestää todella aikaa. Jopa vuosia. Minä kyllä ymmärrän heitä, jotka ovat vasta sillä matkalla. Se ei ole helppoa, jos et voi olla varma sairastatko, mutta oireet puhuvat vahvasti puolestaan.

      Tietenkin puhun nyt niistä henkilöistä, joita parasta aikaa todellakin tutkitaan. Eikä siinä oikeasti ole mitään koomista, sellainen tietämättömyys saattaa olla aika raskastakin. Tietenkin sellainen ihminen haluaa tietää kaiken mahdollisen sairaudesta ja on kenties kiinnostunut jakamaan mielipiteitä tai kokemuksiaan muidenkin kanssa. Mitähän pahaa siinä on? Se on luonnollista ja tämä on tietääkseni keskustelupalsta!

      Olet itse ollut joskus vastaavassa tilanteessa, jos sairastat kyseistä tautia. Usein koko sairaus tulee muutenkin kuin puskista oireineen. Ms-taudinkuva ja oireet ovat lisäksi aika moninaisia ja yksilöllisiä.

      Onko se sinulta pois, jos joku nyt vaikkapa oireistaan haluaa asiallisesti keskustella? Tosin täällä ei yleensä keskusteluja juuri käydä. Kuollutta on. Mistähän syystä? ;)

      • Omat palstat

        "Onko se sinulta pois, jos joku nyt vaikkapa oireistaan haluaa asiallisesti keskustella? Tosin täällä ei yleensä keskusteluja juuri käydä. Kuollutta on. Mistähän syystä? ;) "

        Sorry että puutun tähän keskusteluun, mutta kiinnitin huomioni tähän kommenttiin enkä voinut olla kirjoittamatta.

        Ms:ää sairastaville on olemassa useampikin keskustelupalsta, joten suomi24 palsta ei todellakaan ole meidän dg:n saaneiden, miten sen nyt sievästi sanoisi ettei loukkaisi ketään, suosikkipalstoja, ei todellakaan.

        Niitä keskusteluja kyllä käydään, vertaistukea annetaan ja saadaan, omilla palstoillaan, ilman mitään välistävetoja.


      • Kaffekissa
        Omat palstat kirjoitti:

        "Onko se sinulta pois, jos joku nyt vaikkapa oireistaan haluaa asiallisesti keskustella? Tosin täällä ei yleensä keskusteluja juuri käydä. Kuollutta on. Mistähän syystä? ;) "

        Sorry että puutun tähän keskusteluun, mutta kiinnitin huomioni tähän kommenttiin enkä voinut olla kirjoittamatta.

        Ms:ää sairastaville on olemassa useampikin keskustelupalsta, joten suomi24 palsta ei todellakaan ole meidän dg:n saaneiden, miten sen nyt sievästi sanoisi ettei loukkaisi ketään, suosikkipalstoja, ei todellakaan.

        Niitä keskusteluja kyllä käydään, vertaistukea annetaan ja saadaan, omilla palstoillaan, ilman mitään välistävetoja.

        Juuri näin. Ja nämä 2 muuta ns. asiallista ms-keskustelupalstaa eroavat Suomi24:sta siinä, että niihin pitää rekisteröityä eikä niihin tulla takki auki. Täällä ne provot pyörii ja riidanhaastajat mellastaa. Ja pitää muistaa, että netti on täynnä ms-tautietoutta, ei tähän palstan kannata satsata/jättäytyä. Eli jos asia oikeasti kiinnostaa, kannattaa nähdä muutama minuutti vaivaa ja avata vaikka google.


      • jepjep..
        Kaffekissa kirjoitti:

        Juuri näin. Ja nämä 2 muuta ns. asiallista ms-keskustelupalstaa eroavat Suomi24:sta siinä, että niihin pitää rekisteröityä eikä niihin tulla takki auki. Täällä ne provot pyörii ja riidanhaastajat mellastaa. Ja pitää muistaa, että netti on täynnä ms-tautietoutta, ei tähän palstan kannata satsata/jättäytyä. Eli jos asia oikeasti kiinnostaa, kannattaa nähdä muutama minuutti vaivaa ja avata vaikka google.

        "Eli jos asia oikeasti kiinnostaa, kannattaa nähdä muutama minuutti vaivaa ja avata vaikka google." Ehheheh... luuletko ettei aika moni niin tee? Tämäkin palsta saattaa joskus avautua googlen kautta.

        On selvää, että tämä on vain ala-arvoinen pellepalsta. Sitähän lähes kaikki suomi24 keskustelut ovat. Pelkkää pään aukomista, sanahelinää, provoja ja toisaalta huvia. Outoa sinänsä että huvitellaan myös erilaisilla sairauksilla. Jeejee.. Vitsipalstakin kun olisi erikseen. Mutta mitäs niistä sitten.


      • edellinen
        Omat palstat kirjoitti:

        "Onko se sinulta pois, jos joku nyt vaikkapa oireistaan haluaa asiallisesti keskustella? Tosin täällä ei yleensä keskusteluja juuri käydä. Kuollutta on. Mistähän syystä? ;) "

        Sorry että puutun tähän keskusteluun, mutta kiinnitin huomioni tähän kommenttiin enkä voinut olla kirjoittamatta.

        Ms:ää sairastaville on olemassa useampikin keskustelupalsta, joten suomi24 palsta ei todellakaan ole meidän dg:n saaneiden, miten sen nyt sievästi sanoisi ettei loukkaisi ketään, suosikkipalstoja, ei todellakaan.

        Niitä keskusteluja kyllä käydään, vertaistukea annetaan ja saadaan, omilla palstoillaan, ilman mitään välistävetoja.

        Kiitti vinkistä ja anteeksi kaikkien niiden puolesta, jotka ovat joskus vahingossa kyselleet täällä jotain.


    • Kaffekissa

      Mistä nyt muuten pitäisi olla katkera?

      Nimimerkki Katkeruuttako? sen niin osuvasti tiivistää, miksi tämä palsta on niin hiljainen.Muutama esimerkki: ei ymmärretä mitä luetaan/ymmärretään tahallisesti väärin, ollaan kiukkuisia saadusta/saaduista vastauksista, syyllistetään asiattomuuksista ja sympatian puutteesta jne.

      Kukaan ei kiellä tai estä keskustelemasta ms-taudista, mutta ms-tautiepäilijät eivät myöskään voi olettaa, että ms-tautidiagnoosin saaneet osallistuisivat keskusteluun jonkun täysin tuntemattoman ihmisen oireista/epäilyistä/tutkimuksista. Ne osallistuvat, jotka näkevät sen aiheelliseksi. Näissä "onko mulla ms-tauti" -keskusteluissa tuntuu vallitsevan oletus, että diagnoosin saaneilla olisi ikään kuin velvollisuuskin sympatiseerata näitä epälijöitä tai vähintäänkin tsempata ja olla oikein innostunut (hiphiphuraa) lukemaan oirelistaa/kirjoa ja parhaimmassa tapauksessa sanoa, että joo-o, kyllä sulla on ihan ilmiselvä ms-tauti.

      • jepjep..

        "Kukaan ei kiellä tai estä keskustelemasta ms-taudista,....."

        No sitähän sä juurikin teet, omalla tavallasi.


      • Kaffekissa
        jepjep.. kirjoitti:

        "Kukaan ei kiellä tai estä keskustelemasta ms-taudista,....."

        No sitähän sä juurikin teet, omalla tavallasi.

        Kurkkaappa ketjun aloitus (vaikka osaatkin googlata), avautuu ehkä sinullekin, mistä tässä ketjussa on ollut kysymys. Sen jälkeen voit avata uuden ketjun, jossa pääset keskustelemaan asiallisesti sinusta itsestäsi/oireistasi.

        Sitten voitkin jatkaa hernehtimistä itkupotkukiukkuraivareita.

        Vakuutan, että en aio omalla tavallani osallistua keskusteluusi sinusta, koska se ei todellakaan ole minulta pois.


    • jepjep..

      Anteeksi, mutta kenellähän niitä itkupotkuraivareita oikein tuntuu ilmenevän? Ettei se vain olisi oire jostain.. no leikki sikseen.

      Tuolla perusnegatiivisella asenteellasi (suurinpiirtein kaikkea) kohtaan ei edes voisi käydä keskustelua. Että näin.

      Mutta, oikein hyvää päivänjatkoa toivotan ja iloista mieltä ;)

    • Kaffekissa

      Voi kiitos ja oireellista kevätpäivää sinullekin :).

      Ja muistathan aloittaa uuden ketjun aiheesta "onko mulla ms-tauti" sekä hyvänä pikanttina lisänä siihen asiallista keskustelua oireista positiivisessa mielessä. Toivon tietysti, vaikka olenkin mielestäsi asenteeltani perusnegatiivinen suurin piirtein kaikkea kohtaan (viiltävän nopea ja tarkka analyysi), että saat runsain mitoin diagnooseja ja pääset oikein kunnolla sisään oirevertailun monipuoliseen maailmaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2146
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1992
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      158
      1682
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1614
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe