Hei masentuneet

odottajat!

Toivoisin joltain neuvoa tai kertomuksia omista kokemuksista raskausajan masennuksesta. Itse olen alkanut epäilemään että minulla on näitä oireita...olen 10 vuotta sitten kärsinyt masennuksesta ja jotain kokemusta asiasta on...nyt olen 4kk raskaana ja elämäni on yhtä ahdistusta ja itkua. Olen ollut fyysisesti sairaana 3 viikkoa ja olen alkanut miettimään johtuuko tämäkin sitä etten voi henkisesti hyvin. Raskaus ei ole suunniteltu ja lapsen isän kans on ollut koko 4 kk ihan hirveää vääntöä kun hän välillä haluaa lapsen, välillä ei. En osaa iloita lapsestani, en voi uskoa olevani raskaana. Kenellekään en jaksa edes raskaudesta puhua. Nyr minun pitäisi sairasloman jälkeen palata töihin, mutta en jaksa enkä kykene. En voi nukkua öisin kun en halua töihin. Minulla on jatkuva päänsärky. En haluaisi pistua edes kotoani. Mieheltä en ole tukea saanut, mutta nyt on luvannut sentään vähän yrittää. Olemme vasta jutelleet ja hän on hyväksynyt että lapsi tulee, muttei tiedä oppiiko koskaan rakastamaan tätä. Minulla on yksi lapsi, ja tiedän millaista on onnellinen odotus. Nyt tuntuu etten jaksa kuin hoitaa poikani, kaikki muu on ylivoimaisen vaikeaa....
Ottaakohan minua neuvolassa kukaan tosissaan jos kerron heille kaiken tämän? Ja voinko saada sairaslomaa? Tiedän kyllä että raskausaikaan kuuluu kaikenmoinen murehtiminen tms koska niitä murehdin aiemmassa raskaudessa. Mutta tällä kertaa olen menettänyt koko elämän iloni. En edes muista koska olisin nauranut, herännyt aamulla levänneenä ja virkeänä saati tuntenut oloni rentoutuneeksi. Pitääkö tätä vaan nyt sietää koko loppuaika ja odottaa tuleeko sitten synnytyksen jälkeinen masennus...?

3

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeasti masentunut

      Itse en saanut neuvolasta apua, vaikka puhuin totaalisesta väsymisestä.
      Silmääni pistää tuo kommentti, että "tuntuu, etten jaksa hoitaa kuin poikaani, kaikki muu on ylivoimaisen vaikeaa." Onko sinulla lisäksi olo, että suoritat elämää?

      Ota yhteys kaupunkisi MTT (mielenterveystoimistoon) ja kerro tilanteesi hyvin avoimesti. Vaadi, että pääset juttelemaan tilanteesta.

      Oma tilanteeni on se, että suvun painostuksesta menin MTT:lle kun meinasin jättää perheeni, lapseni, mieheni, kaiken kun en tuntenut mitään. En vihaa, rakkautta, empatiaa, surua, iloa..Olin kuin robotti. NEuvolasta saimme vain perhetyöntekijän avuksemme, mutta eivät tarttuneet mahdolliseen masennusasiaan ollenkaan. Sanoivat, että väsymystä on kaikissa lapsiperheissä. HALOO! Vuosi sitten masennuin, en saanut apua ja nyt olen Psykiatrisella akuuttiosastolla. Tilanne meni niin pitkälle, että en siis tunne enää mitään. Nyt lapset ovat hoidossa ja minä pitkällä sairaslomalla osastolla ja välillä harjoittelen kotona olemista. Näin ei pitänyt käydä :( Vielä sellaista, että minulla ei ole vieläkään sairauden tunnetta, mutta se voi kuulua tähän. Tiedän vain, että minulla ei taida olla kaikki ihan kunnossa.

      Hoitakaa itsesi ajoissa, niin ei tarvitse liian syvällä käydä. Neuvolasta ei ollut minulle mitään hyötyä, valitettavasti :(

      jaksamista ja tartu luuriin. Valitettavasti avun saaminen oli vaikeaa ja masentuneena ei jaksaisi nähdä vaivaa. Voitko pyytää jonkun läheisen avuksesi hakemaan apua tai vaikka soittamaan MTT:lle?

      • ap.

        Tänään kerroin neuvolalääkärille olotilastani ja hän otti asiani vakavasti, mikä sai minut jaksamaan taas eteenpäin. Hän oli ihanan ymmärtäväinen eikä vähätellyt minua. Sain jopa soitettua mtt:lle ja sain ajan ensi viikolle. Siellä kartoitetaan sitten onko minulla mahdolisesti masennuskin...Oloni on hieman helpottunut jo, koska pääsen puhumaan sekavasta elämäntilanteestani ihmisen kanssa joka ei tuomitse minua. Toivon että saisin sieltä myös voimavaroja elämääni ja saisin tehtyä jonkun päätöksen miten jatkaa elämääni onnellisena..Itseäni syytän tästä tilanteestani, itsepä olen tämän soppani keittänyt..Vielä pitäisi töihin ilmoittaa sairaslomastani ja se tuntuu todella vaikealta. En vain voi olla hyvällä omalla tunnolla sairaslomalla vaikka lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä että minun täytyy nyt levätä ja saada nukuttua. No huomenna se on silti tehtävä....
        Olen tosi pahoillani että tilanteesi on mennyt noin pahaksi :( Toivon sinulle voimia jaksaa läpi tuon raskaan vaiheen ja että vielä voisit palata elämääsi jossa koet iloa ja surua, naurua ja itkua ja kaikkia niitä tunteita mitkä elämään kuuluu :) Tie voi olla pitkä muttei mahdoton...Itse haluaisin nähdä jo kauas eteenpäin, haluaisin nähdä itseni, ilman ahdistusta. Onnellisena. Sitä samaa toivon lämpimästi sinullekin.


      • vaikeasti masentunut
        ap. kirjoitti:

        Tänään kerroin neuvolalääkärille olotilastani ja hän otti asiani vakavasti, mikä sai minut jaksamaan taas eteenpäin. Hän oli ihanan ymmärtäväinen eikä vähätellyt minua. Sain jopa soitettua mtt:lle ja sain ajan ensi viikolle. Siellä kartoitetaan sitten onko minulla mahdolisesti masennuskin...Oloni on hieman helpottunut jo, koska pääsen puhumaan sekavasta elämäntilanteestani ihmisen kanssa joka ei tuomitse minua. Toivon että saisin sieltä myös voimavaroja elämääni ja saisin tehtyä jonkun päätöksen miten jatkaa elämääni onnellisena..Itseäni syytän tästä tilanteestani, itsepä olen tämän soppani keittänyt..Vielä pitäisi töihin ilmoittaa sairaslomastani ja se tuntuu todella vaikealta. En vain voi olla hyvällä omalla tunnolla sairaslomalla vaikka lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä että minun täytyy nyt levätä ja saada nukuttua. No huomenna se on silti tehtävä....
        Olen tosi pahoillani että tilanteesi on mennyt noin pahaksi :( Toivon sinulle voimia jaksaa läpi tuon raskaan vaiheen ja että vielä voisit palata elämääsi jossa koet iloa ja surua, naurua ja itkua ja kaikkia niitä tunteita mitkä elämään kuuluu :) Tie voi olla pitkä muttei mahdoton...Itse haluaisin nähdä jo kauas eteenpäin, haluaisin nähdä itseni, ilman ahdistusta. Onnellisena. Sitä samaa toivon lämpimästi sinullekin.

        Loistavaa että soitit jo Mtt:llekin!

        Muistan myös kuinka tuskastuttavaa oli ilmoittaa työnantajalle tilanteesta tai lähinnä sairaslomasta, varsinkin kun ei ollut kyse parin päivän lomasta. Lääkäri käskee sinut nyt sairaslomalle, joten itsesi, lapsesi ja tulevan lapsesi vuoksi kuuntelet nyt lääkärin neuvoa ja tottelet =) voit töissä sanoa, että se on lääkärin määräys ja et voi töitä tehdä vaikka haluaisit. ;0)

        Tsemppiä tuleviin hetkiin ja ole mielummin avoin ja kerro kaikki ajatuksesi. Se auttaa parhaiten koko perhettä ja sinua etenkin. Itsekin odottelen tässä lääkäriltä päivämäärää, että saan tietää kun ahdistus loppuu tai ns. "pahaolo" loppuu. Mutta tähän auttaa kuulemma kärsivällisyys ja AIKA. höh!! Mahdolliset päivämäärät vain voivat tuoda pettymyksiä, mikäli mitään ei tapahtunutkaan..

        Ekoina kertoina mieheni oli mukana Mtt:lllä, sillä itse osaan puhua asiat "parhain päin" ja paremmin kuin ne edes ovatkaan. Mieti itse myös samaa, josko saisit jonkun mukaasi, erityisesti miehesi on ainakin nähnyt tilanteesi lähimpää. jaksamista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe