Hamsterin poikasia?

HamsuRotta

Olen lukenut jostain, että hamsterilla poikasten saanti lyhentää sen ikää. Onko totta? Ajattelin nimittäin tehdä hamsullani poikasia kaverini uroshamsun kanssa:)

34

3570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rankkaa puuhaa

      Totta on, poikasten kanto ja hoito on hyvin rankkaa puuhaa ja poikasia ei pitäisi teettää jos ei tiedä tarkalleen mitä tekee. Lisäksi niin moni asia voi mennä pieleen niin emon kuin poikastenkin osalta. Kannattaa mennä lukemaan suomen hamsteriyhdistyksen foorumille asiasta, siellä on myös tarinoita huonosti päättyneistä tapauksista, mm. naaraalla oli jäänyt poikanen kiinni synnytyskanavaan, oli puoliksi syönyt poikasen muttei saanut ulos, naaras löytyi näin kuolleena, myös loput poikaset olivat kuolleet koska emo ei niistä huolehtinut. Ja toinen vähän aikaa sitten sattunut tapaus, kahdelle poikaselle oli tullut ilmeisesti haava ja siihen saaneet tulehduksen, molempien tassut paisuneet kaksinkertaisiksi. Kasvattaja vei lääkäriin heti kun poikasia pystyi käsittelemään, mutta toinen poikanen piti lopettaa, toisen tilaa tarkkaillaan. Myös emolle voi tulla komplukaatoita jotka vaativat eläinlääkärin hoitoa koska muuten seurauksena olisi juolema. Onko sinulla rahaa viedä poikaset ja/tai emo eläinlääkäriin jos jotain tapahtuu? Jos emo kuolee synnytykseen, kestätkö sen?

      Lisäksi on tietyn värisiä hamstereita joita ei saa yhdistää keskenään, esimerkiksi kaksi laikukasta tuottaa elinkelvottomia poikasia ja aiheuttaa silmättömyyttä, kuten myös kaksi roania. Myöskään keltasukuisia ja cremesukuisia ei saa yhdistää.

      Joten ota selvää asioista etukäteen jos kuitenkin päätät teettää poikasia. riittävästä ja oikeanlaisesta ruokinnasta tulee huolehtia sekä kanto-aikana että sen jälkeen, varsinkin siinä vaiheessa kun poikaset alkavat syömään kiinteääkin ravintoa. Tiedätkö edes minkä ikäisinä ne sen alottavat, jotta voit lisätä tuoreruokintaa moninkertaiseksi?

      • h-kkkkkk

        Jos et ole hirveän tietoinen siittä "poikimisesta", suosittelen ettet tee. Täällä hamsteri kuoli poikimisen jälkeen :(.


      • h-kkk
        h-kkkkkk kirjoitti:

        Jos et ole hirveän tietoinen siittä "poikimisesta", suosittelen ettet tee. Täällä hamsteri kuoli poikimisen jälkeen :(.

        Unohtui, mutta hamsterin poikasia ei saa teettää terraariossa!! Se on hengenvaarallista, vaikkei siitä pahemmin missään luekaan.


      • hkkkk
        h-kkk kirjoitti:

        Unohtui, mutta hamsterin poikasia ei saa teettää terraariossa!! Se on hengenvaarallista, vaikkei siitä pahemmin missään luekaan.

        Jälleen unohtui :D Mutta sen takia ei terrassa, koska siellä kuumempaa ja huono ilmanvaihto. Häkki paljon parempi


      • ei näin
        hkkkk kirjoitti:

        Jälleen unohtui :D Mutta sen takia ei terrassa, koska siellä kuumempaa ja huono ilmanvaihto. Häkki paljon parempi

        Hamsterinpoikaset ovat pieniä, pääsevät häkin raoista pakoon. Meneppä vaikka kysymymään suomen hamsteriyhdistyksen foorumilta, siellä liikkuu virallisia tai muuten vain vakavasti hommansa otettavia kasvattajia, eikä 100% yksikään heistä anna poikivan emon hoitaa hommaa häkissä. Kun kerran aikuinen hamsteri selviää hyvin dunassa/terraariossa/akvaariossa mainiosti, miksei muka poikanenkin emon hellässä huomassa? Eikä se ilmanvaihto nyt niin huono ole, vertaa ihmisetkin asuvat umpinaisissa huoneissa, ei meilläkään seinien tilalla ole kalterit. :'DD


      • HamsuRotta
        h-kkkkkk kirjoitti:

        Jos et ole hirveän tietoinen siittä "poikimisesta", suosittelen ettet tee. Täällä hamsteri kuoli poikimisen jälkeen :(.

        Kiitti kaikille tiedosta;) En ole järin tietoinen poikimisesta, joten luultavasti jätän astutuksen sittenkin väliin...


      • Anonyymi

        Hyvä vastine ollut kysyjälle. Lisäisin vielä että jokaisen poikasia harkitsevan on syytä ajatella myös sitä miten saada hyvät kodit poikasille. Syrkkihän voi saada jopa 12 kpl poikasia. Siinä on iso työ hoidella, niin ihania kuin hamsterit ovatkin.


    • lotiloti

      meijä hamsu saa ihan kohta poikasi toivottavasti kaikki menee hyvin (:

      • lätiläti

        En usko, ainakin pari poikasta menee emon nassuun jos ruokinta ei ole kohdillaan (pitää olla oikea määrä hivenaineita ja vitamiineja). Ja sinun tiedoillasi ja taidoillasi niin käykin ja vielä useampikin poikanen kohtaa loppunsa lempeän emon hampaissa. Oletko valmis katselemaan sellaista?
        Ja entä genetiikka?
        "Lisäksi on tietyn värisiä hamstereita joita ei saa yhdistää keskenään, esimerkiksi kaksi laikukasta tuottaa elinkelvottomia poikasia ja aiheuttaa silmättömyyttä, kuten myös kaksi roania. Myöskään keltasukuisia ja cremesukuisia ei saa yhdistää."-Rankkaa puuhaa

        Ja alle 15-vuotias henkilö EI saa toimia kasvattajana


    • parittaja :DDD

      1) poikasten teettäminen ei ole vaikeaa terraariossa,se on paljon parempi kuin duna tai häkki koska siellä ei ole juomapullon reikää mistä poikaset pääsisivät ulos tai kaltereita mihin poikasten päät jäisivät jumiin.

      2)minä teetin lokakuussa vahingossa koska otin tytön ja pojan ja laitoin ne tutkimaan toisiaan mutta sitten kävi vahinko,ja tulikin poikasia :S

      3)kasvattakin vaikuttaa siihen miten emo kohtelee poikasia,jos et ole varma pystyykö naaras huolehtimaan tai synnyttämään niin älä mene tekemään sillä synnytys ei todellakaan kannata tehdä hamsterille joka ei ole valmis tai pysty huolehtimaan jälki kasvusta

      4)hamsterille kannattaa ennen synnytystä antaa vauvan sosetta missä on lihaa ja vihanneksia sillä se antaa voimia synnytykseen ja tietenkin tuoreita hedelmiä ja kasviksia.poikasia ei todellakaan saa ottaa syliin ennen 2 viikkoakoska emo haistaa vieraan hajun ja hylkää poikasen tai kaikki.

      jos kysytte että mistä tiesin nii sain 4 kuukautta sitten ja se on hankalaapsytyä pitämään ne elossa 2 viikkoa mutta kaikki selvisi ja eikä todellakaan saa melua sillä se häiritsee emoa ja se kokee sen silleen että häntä ja poikasia uhataan mikä tressaa emoa erittäin paljon ja voi syödä poikaset tai vahingoittaa itseään.

      • Järkeä päähän

        "2)minä teetin lokakuussa vahingossa koska otin tytön ja pojan ja laitoin ne tutkimaan toisiaan mutta sitten kävi vahinko,ja tulikin poikasia :S"

        Ei ristus miten typerä voi olla, toivon todella että on provo.


    • minääää !

      no emmä ees ajatellu et mitään poikasii tulee mut päätin kattoo et mitä siit seuraa tollo :DD mut oli se samaan aikaa järkytys ja upeeta mu näin ne ekan kerran ku ne oli 2 pv vanhoja ja huomasin sen takia ku se emo oli kokoajan mökissä ja sielt kuulu piipitystä ja sitku emo meni ruoka kupille nii katoin tasku lampulla mökkii nii sielhä niitä oli..

      • Järkeä päähän tollo

        Ei pahalla mutta harvinaasen typerä idea laittaa kaks _erakkoa_ yhteen "jotta ne pääsis tutustumaan".... Jopa siskontyttäreni tiesi 5-vuotiaana paremmin, (tällä hetkellä hän on 7 :) )ja ote yhdestä keskustelusta:
        Kaveri: Eikö toi oo yksinäinen
        Sisk: Ei ku se tykkää asua yksin
        Kaveri: Mut jos ne vaikka pistää vaa tutustumaan?
        Sisk: Ei saa ku ne rupeaa tappelemaan

        Puhuivat siis tyttöhamsteristani ja toisesta uroshamsteristani ja siinä oikeasti voi käydä urokselle pahasti, voi jopa tappaa jos ei eroteta.


      • ..
        Järkeä päähän tollo kirjoitti:

        Ei pahalla mutta harvinaasen typerä idea laittaa kaks _erakkoa_ yhteen "jotta ne pääsis tutustumaan".... Jopa siskontyttäreni tiesi 5-vuotiaana paremmin, (tällä hetkellä hän on 7 :) )ja ote yhdestä keskustelusta:
        Kaveri: Eikö toi oo yksinäinen
        Sisk: Ei ku se tykkää asua yksin
        Kaveri: Mut jos ne vaikka pistää vaa tutustumaan?
        Sisk: Ei saa ku ne rupeaa tappelemaan

        Puhuivat siis tyttöhamsteristani ja toisesta uroshamsteristani ja siinä oikeasti voi käydä urokselle pahasti, voi jopa tappaa jos ei eroteta.

        ja ne saa laittaa vasta sillo yhtee kun naaral on kiima,luuleks et pidän niit koko ajan ??ja kyl mä tiesin et sil on kiima


    • nhhjghhghghg

      kyl mä sen tiiän et ne on erakoita ja se uros meni heti hommiin eikä mitään tappelua syntynyt ..tollo oot ite

      • Järkeä päähän

        No nyt on kyllä paksua, väität että tuli _vahingossa_ poikasia vaikka laitoit tahallasi uroksen ja kiimaisen naaraan yhteen?? Siitä nyt ei vain pääse yli eikä ympäri, poikasten teettäminen vailla tietoa on leikkimistä emon ja poikasten hengellä, toisaalta useat poikaset menettävät henkensä kun väärin ruokittu emo napostelee ne suihinsa ja emo syö poikasensa ELÄVÄLTÄ.

        Älä nyt vedä heti itseesi jos toisia tollottelet :DD


      • Anonyymi
        Järkeä päähän kirjoitti:

        No nyt on kyllä paksua, väität että tuli _vahingossa_ poikasia vaikka laitoit tahallasi uroksen ja kiimaisen naaraan yhteen?? Siitä nyt ei vain pääse yli eikä ympäri, poikasten teettäminen vailla tietoa on leikkimistä emon ja poikasten hengellä, toisaalta useat poikaset menettävät henkensä kun väärin ruokittu emo napostelee ne suihinsa ja emo syö poikasensa ELÄVÄLTÄ.

        Älä nyt vedä heti itseesi jos toisia tollottelet :DD

        Olen miettinyt poikasia ollaan jo tota luettu kaikki mutta yksi juttu voika cremeä ja normaalia hamsut yhdistää tiedetään kaikki muu mut sitä ei olla saatu selvää💕


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen miettinyt poikasia ollaan jo tota luettu kaikki mutta yksi juttu voika cremeä ja normaalia hamsut yhdistää tiedetään kaikki muu mut sitä ei olla saatu selvää💕

        Miksi poikasia pitää teettää, kun kotia etsiviä hamstereita on muutenkin tosi paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen miettinyt poikasia ollaan jo tota luettu kaikki mutta yksi juttu voika cremeä ja normaalia hamsut yhdistää tiedetään kaikki muu mut sitä ei olla saatu selvää💕

        Et selvästikään ole lukenut muustakaan tarpeeksi, et sitten likimainkaan.

        Ensinnäkin poikasille määritellään ENSIN tavoite ja vasta sitten katsotaan siihen tavoitteeseen sopivat vanhemmat. Sinä olet päättänyt vanhemmat ilman, että edes tiedät mitä sieltä tulisi. Eli mikä helvata tuon yhdistelmän tarkoitus ja tavoite on? Kerro ihan omin sanoin.

        Tuo sinun puuhastelusi on idioottimaista määrän lisäämistä. Kasvatuksessa määrä ei KOSKAAN korvaa laatua. Eli jos kasvatus kiinnostaa, niin asiallista se on vain silloin kun mietit ensin mitä haluat poikueella saavuttaa. Vasta sen jälkeen hankit sopivat jalostuseläimet sen sijaan, että yhdistelet mitä sattuu vain siksi, että kyseiset elikot sattuu olemaan helposti ja heti saatavilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et selvästikään ole lukenut muustakaan tarpeeksi, et sitten likimainkaan.

        Ensinnäkin poikasille määritellään ENSIN tavoite ja vasta sitten katsotaan siihen tavoitteeseen sopivat vanhemmat. Sinä olet päättänyt vanhemmat ilman, että edes tiedät mitä sieltä tulisi. Eli mikä helvata tuon yhdistelmän tarkoitus ja tavoite on? Kerro ihan omin sanoin.

        Tuo sinun puuhastelusi on idioottimaista määrän lisäämistä. Kasvatuksessa määrä ei KOSKAAN korvaa laatua. Eli jos kasvatus kiinnostaa, niin asiallista se on vain silloin kun mietit ensin mitä haluat poikueella saavuttaa. Vasta sen jälkeen hankit sopivat jalostuseläimet sen sijaan, että yhdistelet mitä sattuu vain siksi, että kyseiset elikot sattuu olemaan helposti ja heti saatavilla.

        Olen lukenut meidän hamsterin värit on kauniit poikaset ovat harvinaisia ja meillä on oikeus hyödyntää tilannetta ja se on hyvää harjoitusta vastuullisuudesta Ja huolen pidosta että turpatukkoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen lukenut meidän hamsterin värit on kauniit poikaset ovat harvinaisia ja meillä on oikeus hyödyntää tilannetta ja se on hyvää harjoitusta vastuullisuudesta Ja huolen pidosta että turpatukkoon

        Älä selitä, tehtailija.

        Kenen mukaan ne värit on kauniit? Näyttelytuomarin vai sinun? Sinun mielipiteellä ei ole hitonkaan väliä. Mites poikasten värit? Meinaatko, että niistäkin tulee "kauniit" vaikka olet totaalisesti ulapalla siitä, mitä sieltä tulee, vai kannattaako yhdistelmä ollenkaan? Nyt luotat TUURIIN, et tietoon ja taitoon, mikä on tyhjänpäiväistä tehtailua, ei asiallista kasvattamista.

        Ja ei, teillä ei todellakaan ole oikeus tehtailla elukoita. Eläinten kasvattaminen on jo ITSESSÄÄN vastuullista puuhaa, senkin ihmissaasta, joten silloin osataan ja tiedetään jo kaikki eikä vasta harjoitella! Vastuullisuutta ja huolenpitoa ei todellakaan ole kenelläkään oikeutta opetella yhdistelemällä elukoita miten sattuu ja tuottamalla maailmaan lisää paskalaatuisia elukoita, joilla ei ollut mitään tavoitetta ja syytä syntyä saati jatkojalostusarvoa. Olet kuvottava. Toivottavasti naaraasi kuolee synnytykseen, niin opit sitä vastuullisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen lukenut meidän hamsterin värit on kauniit poikaset ovat harvinaisia ja meillä on oikeus hyödyntää tilannetta ja se on hyvää harjoitusta vastuullisuudesta Ja huolen pidosta että turpatukkoon

        Et voi yhdistää minkäänlaisia hamstereita, jos on tarvetta harjoitella vastuullisuutta ja huolenpitoa. Naurettava ristiriita olla sellaisen tarpeessa, mitä vaaditaan kasvattamisessa oikein erityisen paljon. Vaikutat niin epäkypsältä ja vastuuttomalta, että jatkapa harjoittelua vaikka pehmoleluilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et selvästikään ole lukenut muustakaan tarpeeksi, et sitten likimainkaan.

        Ensinnäkin poikasille määritellään ENSIN tavoite ja vasta sitten katsotaan siihen tavoitteeseen sopivat vanhemmat. Sinä olet päättänyt vanhemmat ilman, että edes tiedät mitä sieltä tulisi. Eli mikä helvata tuon yhdistelmän tarkoitus ja tavoite on? Kerro ihan omin sanoin.

        Tuo sinun puuhastelusi on idioottimaista määrän lisäämistä. Kasvatuksessa määrä ei KOSKAAN korvaa laatua. Eli jos kasvatus kiinnostaa, niin asiallista se on vain silloin kun mietit ensin mitä haluat poikueella saavuttaa. Vasta sen jälkeen hankit sopivat jalostuseläimet sen sijaan, että yhdistelet mitä sattuu vain siksi, että kyseiset elikot sattuu olemaan helposti ja heti saatavilla.

        Vanhemmat on päätetty jo aikoja sitten ja luettu on enemmän mitä sulla on ikää että olevaan hiljaa ruma rotta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä selitä, tehtailija.

        Kenen mukaan ne värit on kauniit? Näyttelytuomarin vai sinun? Sinun mielipiteellä ei ole hitonkaan väliä. Mites poikasten värit? Meinaatko, että niistäkin tulee "kauniit" vaikka olet totaalisesti ulapalla siitä, mitä sieltä tulee, vai kannattaako yhdistelmä ollenkaan? Nyt luotat TUURIIN, et tietoon ja taitoon, mikä on tyhjänpäiväistä tehtailua, ei asiallista kasvattamista.

        Ja ei, teillä ei todellakaan ole oikeus tehtailla elukoita. Eläinten kasvattaminen on jo ITSESSÄÄN vastuullista puuhaa, senkin ihmissaasta, joten silloin osataan ja tiedetään jo kaikki eikä vasta harjoitella! Vastuullisuutta ja huolenpitoa ei todellakaan ole kenelläkään oikeutta opetella yhdistelemällä elukoita miten sattuu ja tuottamalla maailmaan lisää paskalaatuisia elukoita, joilla ei ollut mitään tavoitetta ja syytä syntyä saati jatkojalostusarvoa. Olet kuvottava. Toivottavasti naaraasi kuolee synnytykseen, niin opit sitä vastuullisuutta.

        Itse asiassa kävin hamsterin kanssa näyttelyssä ja se tuomari sanoi että tästä tulee kaunis poikue ja voitettiin kisa että sinä olet lukenut erittäin vähän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et voi yhdistää minkäänlaisia hamstereita, jos on tarvetta harjoitella vastuullisuutta ja huolenpitoa. Naurettava ristiriita olla sellaisen tarpeessa, mitä vaaditaan kasvattamisessa oikein erityisen paljon. Vaikutat niin epäkypsältä ja vastuuttomalta, että jatkapa harjoittelua vaikka pehmoleluilla.

        Ok olet asiaton ja typerä et tiedä mitään tiedän minkä värisiä saa yhdistää ja me aijotaan ne yhdistää ja pidä vaan unikaverisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et voi yhdistää minkäänlaisia hamstereita, jos on tarvetta harjoitella vastuullisuutta ja huolenpitoa. Naurettava ristiriita olla sellaisen tarpeessa, mitä vaaditaan kasvattamisessa oikein erityisen paljon. Vaikutat niin epäkypsältä ja vastuuttomalta, että jatkapa harjoittelua vaikka pehmoleluilla.

        Pääkiinni et tiedä mitään taidoton paska housu et takasvaan perseeseen lehmä


    • poikaset on riski

      Taisi joku jäädä valehtelusta kiinni :DD Mutta olen sitä mieltä että poikasten teettäminen on aika typerää jos ainoa motiivi on saada ihania, kivoja pikku hamsu vauvoja

    • hamsu

      moi! mäki oon miettiny vähän poikasia (mut en tiiä viel) nii,ni onks sil mitää väliä miten vanha hamsujen isä olis? (mul on talvikko) koska mun pokahamsu on suunnillee vuoden ikänen ?:)

    • hamstre

      Uroksen iällä ei ole väliä ja ite aijon kans sitte ku on laadukasta siemen seosta, hyvä asumus poikasten teettämiselle ja varaa niin teetän yhden poikueen hamsu naaraalleni joka on sopiva huolehtimaan poikueesta ja on lempeä ja kiltti uroskin ja naaras on kiltti kans mutta vilkas ja teetän vasta 3-2 kuukauden päästä niin on sitte sopivan ikäinen emo hamsu:)

      • jasyyoli

        Tuosta ei jäänyt käteen mitään muuta kuin plaa plaa plaa plaa mitäänsanomatonta höpöttelyä. Jotta tulisi muutakin kuin mitäänsanomatonta höpöttelyä, niin kerro vaikka alkuun, MIKSI niitä poikasia pitää ihan ehdottomasti saada teettää yksi poikueellinen?


    • Hamsufani

      TARVITSEN APUA ASIAANI! Kun pentuja tulee otetaanko juoksupyörä poista muita pesämökkejä jne??? Että häkki olisi melkein tyhjä?

    • hamstre

      Häkissä voi edelleen olla kaikki tarvikkeet, juoksupyöräkin voi olla. Onhan sinulla varmasti poikueelle sopiva terraario tai duna? Häkki ei poikueen teettämiselle ole paras vaihtoehto, koska hamsterinpoikaset voivat jäädä pinnojen väliin. Muista tarjota paljon monipuolisesti ruokaa, pesänteko materiaalia, ja muista emon ja poikasten pesärauha! Synnytyskomplikaatioitakin voi tulla, ja siksipä eläinlääkäri reissua varten on varattava rahaa ihan vain varmuudenvuoksi. Voit kysyä Suomen hamsteriyhdistyksen foorumi>asiantuntiat vastaavat palstalta tarkempaa tietoa, vaikka uskon että olet ottanut kaiken selville kun poikuekin on jo kerta tulossa. Toivottavasti kaikki menee hyvin! :)

    • Anonyymi

      Hei! Olen tosiaan kasvattanut vuoden hamstereita. Syrkkipoikueita2 ja kolme Talvikko poikuetta. Olen tosiaan 17-vuotias ja asun jo kaverini kanssa joka opiskelee eläinlääkäriksi. Itse suunnittelen omaa eläinkauppaa. Mutta ei mitään faunatar tyyppistä paikkaa, vaan isot häkit tms. Hamstereista teettäminen alkoi kun olin 15-vuotias. Olin nuori ja tyhmä myös. Minulla oli 6kk hamsu naaras. Kaverini hamsteri joka oli 1v (syrkkejä molemmat) uros oli isänä. Tosiaan mun kaveri rakastaa sen hamuaa yli kaiken ja oli mun paras kaveri. Kohta kun hänen halunsa on jo aika vanha voisi hamsteri kuollakkin. Noh yhden vuoden päästä se kävikin. Hän kerran kysyi voisivatko hamsterimme saada jälkikasvua. Kerroin että se ei olisi välttämättä järkevää riskejen takia. Kävin silti monilla kursseilla ja luin paljon tietoa. Otimme yhteyttä erääseen ammatti-kasvattajaan neuvoja kysymään. Poikasia 4kpl. Kaikki terveitä ja seurallisia. Minulle jäi yksi uros ja kaverini otti ainoan naaraan. Kaikki meni ohjeiden ja suunnitelmien mukaan. Käytin naamastani paljon näyttelyissä sijoituksilla. Kaikki poikaset ovat paperillisia ja menestynyt näyttelyissä. Muutkin poikueet ovat olleet onnekseni terveitä ja menestyneitä, kunnes tämä viimepoikue johon kasvattamisen lopetinkin. Mulla oli customwd terra mun hamsterilla 200cmx 60cm. Vie hirmuisesti tilaa. Vähän ärhäkämpi tapaus tuo leidi kun minulle tuli. Olin jo aikeissa lopettaa kasvattamisen tuolloin. Oli todella herkkä navastaan joka aiheutti epäilyjä. Oli ”päärynän” mallinen ja tajusin hamsun olevan kantavana. Soitin omistajalle joka myi kuulemma”allergian takia” mutta ei ikinä vastannut. En olisi mitään hansikas enään halunnut mutta noista oli pakko huolehtia. Minulle ei mitään myynnissä kerrottu tiineydestä eikä silloin ulkoisia merkkejäkään näkynyt. Eräs ilta kuulin piipitystä mökistä. Emo oli ulkona juomassa ( siis ulkona pesästä) viisi ihanaa syrkkiä. Seuraavana päivänä huomasin aluksi etttä yksi vaavi puuttui. Emo oli kantanut sen ulos ja haukannut jo hännästä vähän. Otin emon äkkiä pois poikasen luota ja eläinlääkärireissu siitä tuli. Poikanen selvisi siitä elossa mutta pidin sen itselläni enkä myynyt. Yksi vauva oli kuollut. Se toisiksi pienin. Emo oli tosiaan syönyt sen elävältä. Tässä vaiheessa erotin kaikki poikaset emosta äkkiä kun olivat jo 3vk. Niistä vain yksi oli myyntikelpoinen. Kaksi kuoli kun toisella ei ollut silmiäkään ja oli sairas. Yksi terve myytiin mutta kuoli jo 1v ikäisenä. Minulla on vieläkin tuo yksi vaavi jolta pala häntää puuttuu. Tuo on esimerkki vastuuttomasta kasvatuksesta. Omistaja ei ikinä vastannut. Nyt minulla on kyseinen hamsu itselläni siinä isossa häkissä. Pelastin myös hylätyn kanin. (Hermelliini) joka syntyi kun emo oli jo pelastettu. Hain siis poikasen itselleni. Ihana ja vilkas pupu. Vapaana nyt siis asuu.

    • Anonyymi

      Paljonkohan mun ikä lyheni, kun mul on suurperhe ja erityislapsia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1575
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1305
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1186
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe