on hyvää 1.8 l 88kw mazda 6 vm.07 moottoriin.semmoisen auton ostin hiljattain ja merkkihuollossa siihen on kuulemma laitettu castrol 5w30 öljyä mutta en tiedä vielä että mitä se on tyypiltään.meinaan ehkä vaihtaa öljyt tulevaisuudessa itse kuten edelliseenkin autoon.nyt on eka mazda alla.mitä öljyä olette kyseisessä moottorissa käyttäneet,kokemuksistanne olisin kiitollinen.saan kyllä selville tarkan tyypin merkkihuollon öljystä mutta jos se on ollut castrol edge 5w30 niin näyttää olevan ainakin aika hinnakasta mutta liekö parasta ja ainoaa tuohon?onko muuten öljypohjassa tyhjennysproppu?polttoainesuodattimesta ja sen vaihtovälistä ei puhuta käyttöohjekirjassa mitään,onko tuollaisessa autossa sellaista ja jos on niin mikä on vaihtoväli?eka mazda tosiaan alla joten kaikista asiallisista vinkeistä olen kiitollinen!20000 km on mielestäni turhan pitkä väli öljynvaihdolle,sen verran tulee kaupunkiajoa että 15000 mielestäni maksimi suomen oloissa.
mikä moottoriöljy
6
2981
Vastaukset
- 3415
neste.fi ja sieltä voiteluaineet, voit hakea autosi rek.nolla kaikki nesteet, mitä neste siihen myy/ suosittelee.
- Öljyä
on 5w40 ja Mazda huolto laittaa Mobil 3000 yleisesti, myös Vianorilla on aika hyvä vastaava öljymerkki joka on valmistajana suurempi kuin Mobil.
- vielälisää
Polttoainesuodatinta ei välttämättä tarvitse vaihtaa, ei nykyin paljon likaannu, hyvä tietysti joskus kuitenkin. Kyllä huoltotaulukossa siihenkin on oikea väli.
Hyvä on myös raitisilmasuodatin vaihtaa useammin kuin suositellaan.
Ei sitä proppua normaalisti tarvitse mitenkään vaihtaa, ehkä se tiiviste eli on proppu, pitää vaan ensin ottaa muovisuojus pohjasta pois niin näkee propun ja suodattimen.
Mutta aika monessa paikkaa tulee halvemmaksi kun vie öljyn/suodatin vaihtoon kuin itse vaihtaa jos ainakaan ei ole paikkaa missä sen tekee, hallivuokra/aika jne jne- mazda 6 stw
joo lähinnä meinasin tuota viskositeettia että oletteko käyttäneet esim. 5w40 öljyä kun pääasiassa näyttävät suosittelevan kaikki öljymerkkien nettisivuilla olevat suositustaulukot 5w30,10w40,0w30,0w40 paitsi teboil jolla oli suosituksena myös diamond 5w40.jos jossain mazda huolto laittaa mobil 3000:ta niin käsittääkseni se on 5w40 kun minulle taas mazda huolto sanoi että 5w30 on oikea.laadukasta 5w40 öljyä on paljon enemmän varaosaliikkeissä tarjolla kuin 5w30 jota näyttää olevan GM:n,Fordin ja Shellin tuotteina ja castrol edge joka näytti olevan 69e(kallista) 4l.eikö 30 ole vain kuumana notkeampaa(pitäisi säästää hieman bensaa) kuin 40.eli kyselen että ajaako kukaan mazdalla jossa samanlainen kone kuin itselläni ja käyttääkö 5w40 öljyä ja minkä merkkisen on todennut toimivaksi.minulla on paikka missä öljyt vaihdan joten kuluina vain oma työ.polttoainesuodattimesta ei kyllä käyttöohjekirjassa puhuta sanaakaan bensakoneen kohdalla jota kyllä ihmettelen kai siinä sellainen on joka joskus vaihdetaan?
- nyrkki kyllikki
mazda 6 stw kirjoitti:
joo lähinnä meinasin tuota viskositeettia että oletteko käyttäneet esim. 5w40 öljyä kun pääasiassa näyttävät suosittelevan kaikki öljymerkkien nettisivuilla olevat suositustaulukot 5w30,10w40,0w30,0w40 paitsi teboil jolla oli suosituksena myös diamond 5w40.jos jossain mazda huolto laittaa mobil 3000:ta niin käsittääkseni se on 5w40 kun minulle taas mazda huolto sanoi että 5w30 on oikea.laadukasta 5w40 öljyä on paljon enemmän varaosaliikkeissä tarjolla kuin 5w30 jota näyttää olevan GM:n,Fordin ja Shellin tuotteina ja castrol edge joka näytti olevan 69e(kallista) 4l.eikö 30 ole vain kuumana notkeampaa(pitäisi säästää hieman bensaa) kuin 40.eli kyselen että ajaako kukaan mazdalla jossa samanlainen kone kuin itselläni ja käyttääkö 5w40 öljyä ja minkä merkkisen on todennut toimivaksi.minulla on paikka missä öljyt vaihdan joten kuluina vain oma työ.polttoainesuodattimesta ei kyllä käyttöohjekirjassa puhuta sanaakaan bensakoneen kohdalla jota kyllä ihmettelen kai siinä sellainen on joka joskus vaihdetaan?
Älkää tuijottako pelkkää viskositeettiä. Katsokaa ohjekirjasta, mitkä on valmistajan asettamat vaatimukset, mm. API ja ACEA-luokitukset.
Mikäli vaatimuksena on ACEA A1 tai A5, niin A3-luokituksen öljyjä ei pidä/saa käyttää. - tee itse väärin
Miksi polttoainesuodattimen vaihtoa ei mainita, johtuu siitä ettei vaihdettavaa suodatinta ole. Pumpun yhteydessä tankin sisällä on suodatin joka vaihdetaan pakettina(pumppu suodatin) jos siihen on tarvetta.
Ei niihin autoihin valmistajat öljynlaatuja hatusta vedä, kyllä niihin aina selitys löytyy ja tässäkin tapauksessa se on huoltoväli. Voit käyttää muutakin öljyä mutta silloin vaihtoväli on taas jotain muuta kuin huolto-ohjelmassa. Proppu vaihdetaan joka öljynvaihdon yhteydessä, koska tiivistettä ei pysty vaihtamaan proppuun.
Öljynsuodatinta on kahta mallia joten varmista ennen osien hankintaa kumpi autossasi on. Vaihtoehtona on perinteinen peltikuorinen joka on helppo vaihtaa ja hieman työläämpi patruunamalli joka vaatii sopivat avaimet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713