Gynekologille?

hmmm...

Olisikohan aika mennä vihdoin gynekologille?Olen nyt jo 18v (täytän kesäkuussa 19),ja olen ollut useammassa yhdynnässä,pari kertaa suojaamattomassakin ja yhdet ehkäisypillerit on olleet.

Ensimmäisestä kerrasta on kyllä jo aikaa (olin silloin vielä 16v),mutta nyt en ole kuitenkaan onnistuneessa yhdynnässä ollut yli vuoteen.Tällä hetkellä minulla on kuitenkin vakituinen seurustelukumppani,jonka kanssa olisi suunnitteilla aloittaa piakkoin myös seksi.Hieman kuitenkin mietityttää ja jännittää,kun edellisestä kerrasta on jo niin pitkä aika,ja lähes kaikki tähän astiset yhdyntäkertani ovat tuottaneet kipua ainakin aluksi,jonka jälkeen kipu on kuitenkin hieman hellittänyt,mutta seksi tuntunut edelleen kivuliaalta tai epämukavalta.Orgasmia en ole myöskään saanut yhdynnässä koskaan,mutta itsetyydytyksessä useinkin,ja helposti useammankin.Kyse voi tietysti olla jännittämisestä (olen aika kova jännittämään),vaikka en ainakaan tietoisesti ole jännittänyt ennen yhdyntää tai sen aikana.Entisen vakikumppanini kanssa huomasin kuitenkin kivun helpottavan hieman aina kerta kerran jälkeen,mutta en siltikään voi sanoa nauttineeni koskaan seksistä..Onko normaalia,että yhdynnän aloittaminen (työntö vaihe) tuottaa useammankin kerran jälkeen suurta kipua,niin että meinaa melkein itku tulla,eikä yhdyntä tunnu muuna kuin pistelevänä kipuna ja epämiellyttävänä tunteena alapäässä tai parhaimmillaan - ei tunnu miltään?

Jännittää kyllä todella paljon mennä gynekologille,sillä aivan varmasti tutkimuksetkin siellä tuottavat kipua..
Miten gynekologille edes varataan aika?Tarviiko kertoa mitään syytä,miksi täytyisi päästä? Ja paljonko maksaa?

Hieman kyllä ihmetyttää,ettei terkkari määrännyt gynelle silloin,kun reilu vuosi sitten antoi ensimmäiset
e-pilleritkin,vaikka tiesi että olin sitä ennen ollut täysin suojaamattomassa yhdynnässäkin..Ainoastaan klamydiatestissä suositteli käymään..Ajattelin silloin,että ei kai sinne gynekologille sitten vielä tarvi mennä kun ei terkkarikaan siitä mitään maininnut..Sen jälkeen on ollut vain muutamia satunnaisia yhdyntöjä,joten ajattelin,että ehkä sitten kun löytyy taas vakituinen kumppani ja e-pilleritkin tulee mahdollisesti ajankohtaseks..

2

1048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tttttttttttffff

1) gynekologille kannattaa mennä jos joku gynekologinen asia askarruttaa
      2) on jotain gynekologisia oireita, joihin tahtoo saada selvyyden/jotka haittaavat normaalielämää

Gynekologille pääsee
      1) terveyskeskuksen kautta pyytämällä yleislääkäriltä lähetteen sairaalan naistentautien polilinikalle (terveyskeskuslääkäri kirjoittaa lähetteen sinne, jos vaivaa ei voida hoitaa/tutkia terveyskeskuksessa ja jos se vaatii gynekologin lausuntoa, ihan niin helposti ei siis pääse julkisen puolen gynelle: usein gynekologiset vaivat voidaan hoitaa terveyskeskuslääkärinkin ammattitaidolla). Tähän siis sinun on varattava aika terveyskeskuksesi lääkärille ja siellä on kerrottava syy vastaantotolle hakeutumiseen. MAksaa terveyskeskusmaksun verran ja sama maksu kattaa kaikki labrakokeet ja mahdolliset lähetteen kirjoittamiskustannukset yms.
      2) hakeutumalla yksityiselle lääkriasemalle gynekologin vastaanotolle. Näihin pääsee etsimällä yksityisen lääkäriaseman puhelinnumeron, soittamalla ajanvaraukseen ja varaamalla ajan gynekologin vastaanotolle. joillekin lääkriasemille voi itse varata ajan netissä. yksityisellä ajanvarauksessa ei välttämättä ajanvarauksessa kysellä syytä, mutta se voi olla fiksua. Samalla heiltä voi kysellä hintoja. Oman gyneni (yksityinen sektori) tavallinen vastaaottokäynti maksaa 78 euroa/15-20 min. Tästä vähennetään kela-korvaukset, mutta mukaan tulee toimistomaksu. lopulta itse maksettavaksi jäänee reilut 50 euroa. jos gyne ottaa (yksityisellä siis) jotain labrakokeita, ne maksavat sitten erikseen.

• ehkä ensi viikolla

Gynekologinen tutkimus on tarpeellisempi kuin gynekologilla käynti. Gynekologisen perustutkimuksen tekee tavallinen terveyskeskuslääkäri. Ne samat lääkärithän yleensä hoitavat myös raskaana olevia naisia jne.

Aina e-pillerireseptiä kirjoittaessa ei tehdä gynekologista tutkimusta vaan se tehdään sitten reseptiä uusittaessa. Osa nuorista hakee pillerit ennen ensimmäistä yhdyntää ja silloin tutkimus ei ole mielekästä, jos ei ole ongelmia.

Klamydia on yleisin sukupuolitauti. Siksi terveydenhoitaja on neuvonut tutkituttamaan sen. Se voi esiintyä myös oireettomana.

Neuvoisin sinua nyt olemaan yhteydessä siihen samaan paikkaan, josta sait ensimmäiset pillerit. Terveydenhoitajan kanssa voit keskustella myös yhdyntäongelmista.

Tosi hyvää asiantuntemusta niihin toki olisi gynekologilla. Se gynekologi tosin maksaa, kuten toinenkin kirjoittaja kirjotti. Ilman syytä ei pääse mihinkään julkisen terveydenhuollon gynekologille. Mielestäni alkuperäisellä kysyjällä ei ole mitään erityisiä oireita.

Kysyjän suurin ongelma yhdynnässä on jännittäminen. Se on ihan luonnollista nuorella ihmisellä ja vanhemmallakin ihmisellä uudessa suhteessa. Jännittäminen estää rentoutumista ja kiihottumista. Kiihottuminen on tarpeen, jotta paikat saavat liukastetta. Liukastetta voi toki ostaa apteekista ja kannattaakin ostaa. Sen kanssa on paljon miellyttävämpää jos jännittää ja jos ei kostu tarpeeksi.

Hyvä ja turvallinen suhde on myös tarpeen. Kun pystyt puhumaan poikaystävällesi, että sinä jännität yhdyntää ja se voi sattua. Kerro, jos sattuu. Keskeytätte sen. Voitte kokeilla suukkojen ja hyväilyjen jälkeen uudestaan. Jos tänään ei onnistu, niin ehkä viikon tai kuukauden kuluttua. Luottamus ja aika ovat tärkeitä asioita.

Muistakaa kondomi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7065
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3401
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2968
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2088
    Aihe