nyt menee hermot

ääliöltä

Voinko oikeasti olla näin tyhmä! mulla on kuvia cr2 tiedostoina ja en saa niitä auki! canonin 450d järkkärillä olen ottanut kuvat ja kaikki mukana tulleet cd chekkasin ja ei mitään.
nyt olen siis googlailut ja latanut tähän mennessä n. yli 5 ohjelmaa. adobea, microsoftin ja jotain jänniä netin loputtomasta tarjonnasta. kuvia en ole saanut auki tai siis sillä yhdellä sain, mutta samalla sain kuviini mainostekstiä, ei kovin kivaa.
alkaa toivo loppua.
eihän tämän pitäisi olla vaikeaa? miksi mikro kiusaa mua koko ajan? etsii muka netistä ratkaisuja! ei löydä ikinä mitään! ja aina on väärä ohjelma ja windows ei tue sovelluksia ja ja ja ... paljon aikaa tähän voi tuhlata? vitsin mikro!
auttakaa pliis! :)

15

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • tulee_

        ohjelma jonka päivitykset ovat ilmaisia
        ja sitten vielä Adobe RAW-konvertteri


      • ääliö '

        kun nuo ohjelmat on koneella ja siltikään kuvat ei aukea!

        ei kaikki voi olla nörttejä!

        kiitos avusta :)


    • se digi pois

      ja osta vanha filmipokkari kirpparilta.
      Jos et osaa elää digiaikaa, niin älä edes yritä...
      Digikameroiden myynti tietokonerajoitteisille pitäisi heti kieltää.

    • Ei ole vaikeaa

      Canonin levy(t). Siellä on DPP, Digital Photo Professional. Tällä pärjäät, se on hyvä.
      Siihen on suomenkielen ohje mukana levyllä, sen nimi on DPP W Fi.pdf Ota tämä talteen kovolle, saat auki, jos tarvitset.

      • ääliö *

        mulla ei vaa ole koneella cd-asemaa. mutta kokeilin kaikkia cd:itä toisella koneella eikä niistä mikään ollut sellainen, joka olisi aukaisut kuvat.

        olenko voinut mahdollisesti lukita kuvat jotenkin, koska muutama kuva sadasta aukeaa itsestään. ?


      • :::::::::
        ääliö * kirjoitti:

        mulla ei vaa ole koneella cd-asemaa. mutta kokeilin kaikkia cd:itä toisella koneella eikä niistä mikään ollut sellainen, joka olisi aukaisut kuvat.

        olenko voinut mahdollisesti lukita kuvat jotenkin, koska muutama kuva sadasta aukeaa itsestään. ?

        alla oleva pienellä oleva sininen vinkki ;)


      • yhtään tuttua
        ääliö * kirjoitti:

        mulla ei vaa ole koneella cd-asemaa. mutta kokeilin kaikkia cd:itä toisella koneella eikä niistä mikään ollut sellainen, joka olisi aukaisut kuvat.

        olenko voinut mahdollisesti lukita kuvat jotenkin, koska muutama kuva sadasta aukeaa itsestään. ?

        kaveria joka osaa käyttää tietokonetta?

        Jos on niin pyydäppä kaveria avuksi!


      • 19+8
        ääliö * kirjoitti:

        mulla ei vaa ole koneella cd-asemaa. mutta kokeilin kaikkia cd:itä toisella koneella eikä niistä mikään ollut sellainen, joka olisi aukaisut kuvat.

        olenko voinut mahdollisesti lukita kuvat jotenkin, koska muutama kuva sadasta aukeaa itsestään. ?

        Et ole tosissas


      • byyy
        19+8 kirjoitti:

        Et ole tosissas

        te ette tiedäkkään kuinka toivoton olo mulla on. kaikki nää termit ja muut on ehkä teille itsestäänselviä ja myös se et kuvat pitää siirtää ja muuttaa ja kuinka mikäkin ohjelma ladataan ja käytetään ja kaikkea mahdollista.
        mulle se ei ole yhtään niin itsestään selvää, vaikka tietsikka onkin ihan tuttujuttu. en kai mä muuten roikkuis täällä!?!??! :D ja mikä on windows xp? dämn
        jos joku haluis olla mun kaveri ja tulla aukaisemaan kuvat niin se on mulle hyvinkin fine! tässä on nyt joku elämää suurempi mutka.


      • vieläkin mä
        byyy kirjoitti:

        te ette tiedäkkään kuinka toivoton olo mulla on. kaikki nää termit ja muut on ehkä teille itsestäänselviä ja myös se et kuvat pitää siirtää ja muuttaa ja kuinka mikäkin ohjelma ladataan ja käytetään ja kaikkea mahdollista.
        mulle se ei ole yhtään niin itsestään selvää, vaikka tietsikka onkin ihan tuttujuttu. en kai mä muuten roikkuis täällä!?!??! :D ja mikä on windows xp? dämn
        jos joku haluis olla mun kaveri ja tulla aukaisemaan kuvat niin se on mulle hyvinkin fine! tässä on nyt joku elämää suurempi mutka.

        mä en ole tietokone alalla, valokuvaus on uus harrastusinnostus ja mä en ole mies! en käsitä asioita samalla tavalla. kaikki alkaa blancosta.


      • yx vaan
        vieläkin mä kirjoitti:

        mä en ole tietokone alalla, valokuvaus on uus harrastusinnostus ja mä en ole mies! en käsitä asioita samalla tavalla. kaikki alkaa blancosta.

        Raakakuvien käsittely vaatii jonkin verran tehoa tietokoneelta. Riittääkö koneesi tehot? Ts. mikä prosessori ja paljonko muistia? Onko sinulla Windows-käyttis vai Mac? XP on "vanha" Windows-käyttöjärjestelmä, uudemmat ovat Vista ja Windows 7.

        Sinun on ensin asennettava jokin noista aiemmin luetelluista konvertteri-ohjelmista koneellesi onnistuneesti. turhat ohjelmat kannattaa poistaa asennuksen poisto-ohjlemalla.

        Siirrätkuvat kiintolevylle, perustat niitä varten kansion, johon siirrät kuvat. Siirto-ohjelma kysyy yleensä mihin haluat kuvat siirtää.

        Kun sinulla on CR2-teidostomutoa ymmärtävä ohjelma asennettuna ja kuvat siirretty koneelle, avaa ohjelma, ja avaa sillä kansio, missä siirretyt kuvat ovat. Kuvine pitäsi avautua esikatselunäkymään tai suoraan kuvanäkymään riippuen mitä ohjelmaa käytät. Jos et näin saa kuvia avattua, on koneessasi jotain todella sekaisin. Vaikka kuvat olisi lukittuja, pitäsi niiden avautua, mutta niitä ei voi poistaa.


    • pentaxkuvaaja

      Moi,

      cr2 taitaa olla canonin oma raakakuvan tiedostomuoto. Raakakuva (raw) on digikameroiden kanssa pelatessa vähän sama juttu kuin filmikameroiden puolella kuvien negatiivit. Eli käytännössä niistä pitää "kehittää" ne katseltavat kuvat sellaiseen tiedostomuotoon, johon itse omia tarpeitasi varten haluat. Mitään nesteiden kanssa lutraamista ja pyykkinarulla kuivattamisia ei digiaikana tarvita mutta oikean ohjelman tarvitset ja lisäksi tietysti pitää ymmärtää mitä oikein on tekemässä.

      Yksi ilmainen ja hyvä ohjelma raakakuvien kehittämiseen on ufraw, jonka saa ihan ilmaiseksi windowssille ja linuxille ainakin. Sillä voit tehdä kuvista jpg- ja tiff-muotoisia tarpeesi mukaan.


      Nyt kannattaa siis muokata noi cr2-kuvat sellaisiksi että osaamisesi riittää niiden kanssa toimimiseen. Jos tietokoneet tuntuu hankalilta niin suosittelen vahvasti, että käyt vaikka kamerakaupassa pyytämässä että joku säätää sen kamerasi siten että se tekee jatkossa kuvat suoraan jpg-muotoon. Menetät jonkin verran mahdollisuuksia kuvien parantamiseen jälkikäteen mutta saat sitten kuvat suoraan helpommin käyttöösi.

      • vihdoinkin!

        erittäin hyvistä vastauksista, joista on oikeasti hyötyä! ymmärtää taas vähän enemmän! kamaerasta osaan jo säätää jpg muotoon (jihuu!), mutta harmittaa sitten se minkä siinä menettä. tää oli nyt tälläinen takaisku! mutta selvisin teidän hyvien neuvojen avulla! :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe