Käsivarteen huhtikuussa/telttamajoitus

Trampas

Olen lähdössä kilpisjärvelle ja sieltä porojärven suuntaan pääsiäisen jälkeen reilun viikon kestävälle hiihdolle. Sukset, ahkio ja telttamajoitus.
Tuosta talvitelttailusta ottaisin mielellään vinkkejä vastaan ja kommentteja suunnitelmastani.
Minulla tulee näillä näkymin olemaan matkassa Haltin vaelluskupoli2 koska muuta en omista. Sisäteltan jätän pois koska muuten siinä ei mahdu kunnolla kokkailemaan mikäli sattuu huono keli. Tarkoitus olisi kaivaa pikkasen lumeen telttapaikkaa ja siihen sitten teltta, teltan sisältä kaivaisin vielä pikkasen lunta pois että saan korotettua asuinkorkeutta. Lumen pintaan tulee ns. avaruuslakana, huopa ja makuualusta.
Onkohan tässä muuta heikkoa lenkkiä kuin minä itse?

Toinen asia mistä olen kiinnostunut on tuo että kilpisjärvellä näyttää mitatun viimeyönä(sekä useana muuna) n.-30 pakkasta mutta saanan huipulla vain n.-12. Eli pitäisikö telttapaikkaa hakea ylemmästä maastosta?

10

1432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • murkupurku

      ...aika vähän retkeilleeltä vai olenko väärässä??

      Jos olin oikeassa niin suosittelen ensin harjoitusreissuja porukassa.Suomi on täynnä retkeily-yhdistyksiä,joiden porukkaan pääsee puhelinsoitolla. Esim Suomen Ladulla ja varsinkin Tunturiladulla.

      Talvikelissä on helppo eksyä vaarallisesti,jos sumu tai lumisade yllättää.
      Tai ainakin valitse ensi reitiksi helppo kämpältä kämpälle-reissu,jotta pääset sisälle jos kylmä yllättääkin.

      Toivottavasti makuupussissi on lämpöarvoltaan "ylimitoitettu",sillä sisäteltaton teltta on lähestulkoon yhtä kylmä kuin ulkona nukkuisit.
      Samoin makuualustasi kuullostaa riittämättömältä,sillä esim avaruuslakana ei oikeasti kunnolla eristä/ estä kylmää.
      Voit toki laittaa sen alimmaksi,mutta sitten tarvitset vielä paksun solukumi-alustan ja sen päälle vaikkapa itsetäyttyvän tms alustan,Huopakaan ei riitä.

      Hankeen kaivaminen ei ole ollenkaan huono idea,mutta itse nukkuisin ylempänä rinteessä sisäteltallisessa teltassa,jolle on ensin tampattu suksilla kunnon pohja.Näin pääsisi vähemmällä työlläkin.
      Kylmä tosiaan valuu alaspäin,joten ylempänä on lämpöisempää,mutta sitten voikin olla ongelmana tuuli...

      Oletko tastannut tarkenemistasi jo teltassa?? Se kannattaa tehdä ennen reissua,jotta saat tuntumaa ulkona nukkumiseen.
      Millä kokkaat? Kaasut ei pelitä,joten vaihtoehtoina ovat Marinol-keittimet tai monipolttoainekeittimet.
      Niidenkin käyttöä on syytä harjoitella enne lähtöä jotta et polta itseäsi ja telttaasi.

      Talviretkeilystä on paljon sivuja kun vain googletat. Aluksi voit käydä vaikka Tunturikerho Kavtsin sivuilla,heillä on myöskin asiaa talviretkeilystä.

      • Trampas

        ...olen mutta en missään tapauksessa aloittelija... siis retkeilyssä yleensä. Mutta tässä talviretkeilyssä kylläkin olen aloittelija.
        Suur kiitokset, justiin tuommoista kokemusta sisäteltan vaikutuksesta lämpimyyteen kaipailinkin. Olin jo pikkasen alkanut epäilemäänkin että sillä voisi olla sen verran suuri merkitys että kannattaa vielä harkita josko ottaisin sen kuitenkin mukaan.

        Itseasiassa makuusijana on juuri tuommonen tupla-alusta eli solumuovi itsestääntäyttyvä. Ja niiden alle tulee avaruuslakana huopa.

        Välineet ja mies on testattu takapihalla. Kaasuna on Sievertin propaanipullo joka toimii -40asteenpakkasella, siis toimittajan mukaan, testannut olen tosin vain parinkymmenen asteen pakkasella. Sinolipoltin on varalla.

        Reitin olen suunnitellut sen mukaan että missään vaiheessa en mene muutamaa kilometriä kauemmaksi kalottireitistä. Maasto on kesäreissuilta tuttu. Autiotupia päivämatkan välein.

        GPS on mukana ja käyttö hallussa, varavirtaa riittävästi.

        Kiitos vielä ja nyt haluaisin kuulla josko jollakulla olisi kokeituna miltä teltta tuntuu talvella ilman sisätelttaa.


      • Talviteltta
        Trampas kirjoitti:

        ...olen mutta en missään tapauksessa aloittelija... siis retkeilyssä yleensä. Mutta tässä talviretkeilyssä kylläkin olen aloittelija.
        Suur kiitokset, justiin tuommoista kokemusta sisäteltan vaikutuksesta lämpimyyteen kaipailinkin. Olin jo pikkasen alkanut epäilemäänkin että sillä voisi olla sen verran suuri merkitys että kannattaa vielä harkita josko ottaisin sen kuitenkin mukaan.

        Itseasiassa makuusijana on juuri tuommonen tupla-alusta eli solumuovi itsestääntäyttyvä. Ja niiden alle tulee avaruuslakana huopa.

        Välineet ja mies on testattu takapihalla. Kaasuna on Sievertin propaanipullo joka toimii -40asteenpakkasella, siis toimittajan mukaan, testannut olen tosin vain parinkymmenen asteen pakkasella. Sinolipoltin on varalla.

        Reitin olen suunnitellut sen mukaan että missään vaiheessa en mene muutamaa kilometriä kauemmaksi kalottireitistä. Maasto on kesäreissuilta tuttu. Autiotupia päivämatkan välein.

        GPS on mukana ja käyttö hallussa, varavirtaa riittävästi.

        Kiitos vielä ja nyt haluaisin kuulla josko jollakulla olisi kokeituna miltä teltta tuntuu talvella ilman sisätelttaa.

        En tiedä olisiko tuosta apua, mutta kannattaa katsoa kuitenkin. http://www.youtube.com/watch?v=sMz0aMaAUiE


      • Trampas
        Talviteltta kirjoitti:

        En tiedä olisiko tuosta apua, mutta kannattaa katsoa kuitenkin. http://www.youtube.com/watch?v=sMz0aMaAUiE

        ...hyvä esimerkki siitä kun homma toimii.
        Kunpa olisi itselläkin tuommoinen teltta. Omassa Haltin Vaelluskupoli2:ssa ei aivan ole tilat tuota luokkaa. :)


      • lpoiu4ser
        Trampas kirjoitti:

        ...hyvä esimerkki siitä kun homma toimii.
        Kunpa olisi itselläkin tuommoinen teltta. Omassa Haltin Vaelluskupoli2:ssa ei aivan ole tilat tuota luokkaa. :)

        ...olikin tehoa ja olen joskus pelännyt,että tulee niin korkea liekki,että teltan katto kärsii,siksi en vielä ole poltellut tuollaisella bensakeittimellä.
        Kaasua olen käyttänyt sen yksinkertaisuuden takia.
        Ja tuollaisesta teltasta haaveilen vaan eihän sitä työttömällä ole varaa....

        Pieni teltta pakkasella lämpenee nopsemmin ja on yksinmatkaajalle siis parempi,mutta toisaalta on kiva olla tilaa juurikin ruuanlaittoon ja muuhun.
        Teltoissa minua vaivaa aina mataluus,siis pienissä teltoissa. Pärjään hyvin vaikkapa Haltin laavussa,tai Halti Spirit-kupolissa,mutta matalampi teltta olisi jo hankala,sillä en voi olla juurikaan polvillani ja vähintään istumakorkeus on siksi juuri tärkeää.

        Itsellä kun ei ole bensakeitintä teltan lämmitykseen niin käytin kynttilälyhtyä,jossa oli sellainen noin 15 senttinen kynttilä joka palaa väh 6 tuntia.lyhdyssä on lasi suojaamassa tulta.
        Sekin antaa aina asteita lisää mutta paras talvitelttahan on kösäkkö. Tuon kun googletat niin talvitelttailu muuttuu kertaheitolla toisiin mukavuusluokkiin.


      • Trampas
        lpoiu4ser kirjoitti:

        ...olikin tehoa ja olen joskus pelännyt,että tulee niin korkea liekki,että teltan katto kärsii,siksi en vielä ole poltellut tuollaisella bensakeittimellä.
        Kaasua olen käyttänyt sen yksinkertaisuuden takia.
        Ja tuollaisesta teltasta haaveilen vaan eihän sitä työttömällä ole varaa....

        Pieni teltta pakkasella lämpenee nopsemmin ja on yksinmatkaajalle siis parempi,mutta toisaalta on kiva olla tilaa juurikin ruuanlaittoon ja muuhun.
        Teltoissa minua vaivaa aina mataluus,siis pienissä teltoissa. Pärjään hyvin vaikkapa Haltin laavussa,tai Halti Spirit-kupolissa,mutta matalampi teltta olisi jo hankala,sillä en voi olla juurikaan polvillani ja vähintään istumakorkeus on siksi juuri tärkeää.

        Itsellä kun ei ole bensakeitintä teltan lämmitykseen niin käytin kynttilälyhtyä,jossa oli sellainen noin 15 senttinen kynttilä joka palaa väh 6 tuntia.lyhdyssä on lasi suojaamassa tulta.
        Sekin antaa aina asteita lisää mutta paras talvitelttahan on kösäkkö. Tuon kun googletat niin talvitelttailu muuttuu kertaheitolla toisiin mukavuusluokkiin.

        ....tuosta kösäkkö vinkistä.
        Pitääpä tekaista jonkulainen kynttilänpidin sitten.


      • KS
        Trampas kirjoitti:

        ....tuosta kösäkkö vinkistä.
        Pitääpä tekaista jonkulainen kynttilänpidin sitten.

        Hei
        Olen muutaman kerran joutunut myrskyyn puuttomalla tunturialueella. Tunnelitelttamme on kestänyt myrskyn oikein pystytettynä tuulen suuntaan nähden. Meteli on myrskyllä niin kova, ettei voi nukkua.Myrsky ravisuttaa kunnolla. Puuttomalle tunturialueelle en lähtisi ilman sisätelttaa ja pitkiä maakiiloja, vaikka suksia käytetäänkin lisävarmistuksena kiinnityksessä. Hyvässä tyynessä kelissä voi nukkua ilman sisätelttaa, ihan taivasallakin on nukuttu hangella joskus, mutta ei Käsivarressa.
        Toivotaan leppoisaa säätä, oma matkamme suuntautuu Ropille tällä kertaa.


      • Trampas
        KS kirjoitti:

        Hei
        Olen muutaman kerran joutunut myrskyyn puuttomalla tunturialueella. Tunnelitelttamme on kestänyt myrskyn oikein pystytettynä tuulen suuntaan nähden. Meteli on myrskyllä niin kova, ettei voi nukkua.Myrsky ravisuttaa kunnolla. Puuttomalle tunturialueelle en lähtisi ilman sisätelttaa ja pitkiä maakiiloja, vaikka suksia käytetäänkin lisävarmistuksena kiinnityksessä. Hyvässä tyynessä kelissä voi nukkua ilman sisätelttaa, ihan taivasallakin on nukuttu hangella joskus, mutta ei Käsivarressa.
        Toivotaan leppoisaa säätä, oma matkamme suuntautuu Ropille tällä kertaa.

        ...kommentista.
        Pakkasinkin jo eilen sisäteltan mukaan ja mietin samalla miten naurettava ajatus se olikaan jättää se alunperin listalta pois. Eihän se juuri ahkiossa paina ja jos joutuu kokkaamaan sisällä niin mulla on sillä tavalla rakennettu keitinlaatikko että se suojaa ylös päin lepattavia pitkiä liekkejä jos niitä sattuu tulemaan.
        Ellei tule kovia pakkasia niin taidan katsella telttapaikkaa alavasta maastosta välttääkseni pahimpia tuulia. Ja jos sitten kelit on kovin tuuliset(tai muuten hankalat) niin pitänee yöpyä autiotuvissa enemmän.
        Pari ensimäistä päivää näkyy jo forecan ennusteella. Näyttää alkavan keli pilvisenä, lähes tuulettomana ja lämpötila siinä nollan paikkeilla. Ei hyvä eikä huono keli....

        Hyvää säätä teillekkin.


      • Ks
        Trampas kirjoitti:

        ...kommentista.
        Pakkasinkin jo eilen sisäteltan mukaan ja mietin samalla miten naurettava ajatus se olikaan jättää se alunperin listalta pois. Eihän se juuri ahkiossa paina ja jos joutuu kokkaamaan sisällä niin mulla on sillä tavalla rakennettu keitinlaatikko että se suojaa ylös päin lepattavia pitkiä liekkejä jos niitä sattuu tulemaan.
        Ellei tule kovia pakkasia niin taidan katsella telttapaikkaa alavasta maastosta välttääkseni pahimpia tuulia. Ja jos sitten kelit on kovin tuuliset(tai muuten hankalat) niin pitänee yöpyä autiotuvissa enemmän.
        Pari ensimäistä päivää näkyy jo forecan ennusteella. Näyttää alkavan keli pilvisenä, lähes tuulettomana ja lämpötila siinä nollan paikkeilla. Ei hyvä eikä huono keli....

        Hyvää säätä teillekkin.

        Kiitos. Vähänkään jos epäilee tuulen voimistuvan, kannattaa tehdä lumiharkoista tuulieste. Me on käytetty pientä autolapiota harkkojen tekemiseen. Lapiolla on kätevä tehdä myös teltan absiidiin jalkatilaa (ylellisyys istuessa), kuten sinullakin taisi olla aikomus.Kuulostaa tosiaan järkevältä laskeutua yöksi laaksoon, pienetkin tunturikoivut antavat jo vähän suojaa ja ovat tukena teltan kiinnityksessä. Joskus tuuli niin kovasti, että pelkäsimme, katkeaako suksi, johon teltta oli kiinnitetty. Ei tullut ongelmia, mutta keli muuttuu Käsivarressa joskus äärettömän nopeasti.


      • tuipal
        Ks kirjoitti:

        Kiitos. Vähänkään jos epäilee tuulen voimistuvan, kannattaa tehdä lumiharkoista tuulieste. Me on käytetty pientä autolapiota harkkojen tekemiseen. Lapiolla on kätevä tehdä myös teltan absiidiin jalkatilaa (ylellisyys istuessa), kuten sinullakin taisi olla aikomus.Kuulostaa tosiaan järkevältä laskeutua yöksi laaksoon, pienetkin tunturikoivut antavat jo vähän suojaa ja ovat tukena teltan kiinnityksessä. Joskus tuuli niin kovasti, että pelkäsimme, katkeaako suksi, johon teltta oli kiinnitetty. Ei tullut ongelmia, mutta keli muuttuu Käsivarressa joskus äärettömän nopeasti.

        Olen parikymmentä kahden hengen talvireissua tehnyt tunturiin puurajan yläpuolelle 1986-2006. Käsivarteenkin muutaman. Sisäteltasta luovuimme muutamassa vuodessa. Ei siitä ollut mitään hyötyä. Tallaa hanki kovaksi, hangelle reilusti makuualustaaleveämpi kangas (ei liukas), päälle makuualusta. Sillä pärjää, lisämakuualustana riittää metrin pala selän alle. Koivikot oppii kiertämään, kun joskus hiihtää päivän, parin kilometrin matkaa. Siellä tahtoo hanki pettää. Teltassa pitää olla lumiliepeet. Tee vielä vanerista lumikiilat, noin 10 x 25 cm ja poraa reikä keskelle. Ne tallot lumihankeen poikittain. Meillä oli käytössä normaali-ilmalla 8 ja tuulella 16 kpl ja vielä pari varalle ja keitimen alustaksi. Kunnon lapio mukaan, koita hakata sillä jäätynyttä hankea ja jos se vääntyy, niin väärä malli. Bensakeitin on ehdoton vehje talvella. Trangia ja kaasu jää auttamatta toiseksi. Meillä oli myös aina kaira mukana(jatkovarrella) Reiän teko ja veden ottaminen järvestä tai sulappaikasta helpottaa elämää. Voi juoda huoletta. Minulla oli myös ruokatermari, siihen laitoin ateria-aineet aamulla ja illalla hautumaan valmiiksi. Ja kaikki kulki mukana ahkiossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1999
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1455
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1435
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1156
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1139
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      884
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      860
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      735
    9. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      685
    10. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      262
      674
    Aihe