Hei.
Sain äsken suuren paperisodan hoidettua ja parin viikon odottelun jälkeen sain KELAsta paperin että peruspäivärahahakemukseni on hyväksytty.
Tämän kirjeen mukana ei vaan tullut työtodistustani, irtisanomisilmoitustani, palkkalaskelmiani tai mitään muitakaan niistä lukuisista papereista mitkä KELA vaati päätöksen tekemiseen. Kirjoitin hakemukseen kyllä lisätietoihin että tarvitsen jokaisen liitteeksi laittamani paperin takaisin, koska ne ovat ainoat kappaleet eikä minulla ole ollut mahdollisuutta kopioida tai monistaa kyseisiä papereita.
Tulevatko nämä liitteet mahdollisesti myöhemmin omassa kuoressaa, vai onko KELA kenties päättänyt hiljaisesti että näitä papereita ei nyt vaan palauteta?
Tämä asia stressaa minua nyt kovasti. Jonotin puolituntia KELAn asiakaspalveluun, mutta siellä oli jatkuvasti kaikki linjat varattuna.
Minun on ehdottoman tärkeää saada työtodistukseni ja irtisanomisilmoitukseni takaisin.
Mikäli KELA ei näitä palauta, niin mihin voin ottaa yhteyttä asian tiimoilta. Eikai tämä nyt laillistakaan ole? Tiedän kuitenkin että tulen tarvitsemaan kyseisiä papereita tulevaisuudessa.
Joten kysyn siis kokemuksistanne. Oletteko saaneet liitteenne takaisin KELAlta vai ette, ja jos ette, niin miten minun pitäisi nyt toimima?
KELAn toiminta liitteiden kanssa?
6
2714
Vastaukset
- Iiiiiiisisti vaan:
Riippuu Kelasta, mutta yleensä ne mimmit siinä tiskillä kysyy otetaanko kopio?
Mene sinne Kelaan ja kysy niitä papreita ja pyydä kopiot, ei siinä sen kummempaa.- 29
Kyllä minä ainakin pyytäisin alkuperäiset.
Mutta saathan sinä kaikista sinua käsittelevistä dokumenteista joka tapauksessas pyytää kopiot itsellesi.
(tietosuoja laki tai jotain sinnepäin) - ´´´´´´´´´
29 kirjoitti:
Kyllä minä ainakin pyytäisin alkuperäiset.
Mutta saathan sinä kaikista sinua käsittelevistä dokumenteista joka tapauksessas pyytää kopiot itsellesi.
(tietosuoja laki tai jotain sinnepäin)Alkuperäisiä ei pidä luovuttaa minnekään.
- 25
Kuuleppa, se on sellainen juttu, että koskaan ei saa lähettää kirjeessä alkuperäisiä dokumentteja. Joko kopiot on otettava itse, tai sitten Kelan tiskillä kopiot otetaan. Ja alkuperäiset tulee saada tiskiltä heti takaisin. Nääs kun on niin, että se ei ole ensimmäinen kerta, kun KELA alkuperäiset dokumentit hukkaa.
- se ja se
Tuttua toimintaa KELALTA. Itselläni meni pari kuukautta että sain takaisin alkuperäisen vuokrasopimuksen (asumistuen vuositarkastusta varten), jonka erehdyin lähettämään kun juuri silloin ei ollut kopiota/kopiointimahdollisuutta. Yli puoli tusinaa sähköpostia sai lähettää ja kolme kertaa soittaa neuvontaan (jahka puhelujonosta läpi pääsi, ei ollut mahdollisuutta käydä paikan päällä, ja asianomaisiin toimistoihin ei puheluita enää yhdistetä, valitettavasti).
KELAN ohjeistuksen mukaan he siellä ottaisivat kopiot, alkuperäiset palautetaan, ainakin näin vastasi KELAN neuvonta (ja kannattaa kysyäkin sieltä siinä muodossa että "Pitääkö liitteet laittaa alkuperäisinä?"...). Ei toiminut omalla kohdallani käytännössä, muista viesteistä päätellen tämä näköjään yleisempääkin.
Kannattaa vaatia viimeiseen asti niitä takaisin, EI PIDÄ TYYTYÄ KOPIOIHIN, ne ovat tärkeitä asiakirjoja. He menettelevät omia säännöksiään vastaan jos eivät palauta alkuperäisiä. Mutta mitäpä seuraamuksia siitä kuitenkaan koituisi, kun itse valvovat omaa toimintaansa, pukki kaalimaan vartijana.
Oman kaupunkini sosiaaliviranomaisilta joille jouduin aiemmin tekemään kuukausittain hakemuksia palauttivat mahdolliset alkuperäiset joka kerta päätöksen yhteydessä.
KELA on ihan oma valtakuntansa valtakunnan sisällä, jossa pätevät toiset lait ja oikeudenmukaisuuskäsitykset, suoranainen byrokraatti-ihmistyyppien märkä uni.
KELAN toimintaa pitäisi valvoa tiukemmin jonkin riippumattoman tahon. - iuhmh
se ja se kirjoitti:
Tuttua toimintaa KELALTA. Itselläni meni pari kuukautta että sain takaisin alkuperäisen vuokrasopimuksen (asumistuen vuositarkastusta varten), jonka erehdyin lähettämään kun juuri silloin ei ollut kopiota/kopiointimahdollisuutta. Yli puoli tusinaa sähköpostia sai lähettää ja kolme kertaa soittaa neuvontaan (jahka puhelujonosta läpi pääsi, ei ollut mahdollisuutta käydä paikan päällä, ja asianomaisiin toimistoihin ei puheluita enää yhdistetä, valitettavasti).
KELAN ohjeistuksen mukaan he siellä ottaisivat kopiot, alkuperäiset palautetaan, ainakin näin vastasi KELAN neuvonta (ja kannattaa kysyäkin sieltä siinä muodossa että "Pitääkö liitteet laittaa alkuperäisinä?"...). Ei toiminut omalla kohdallani käytännössä, muista viesteistä päätellen tämä näköjään yleisempääkin.
Kannattaa vaatia viimeiseen asti niitä takaisin, EI PIDÄ TYYTYÄ KOPIOIHIN, ne ovat tärkeitä asiakirjoja. He menettelevät omia säännöksiään vastaan jos eivät palauta alkuperäisiä. Mutta mitäpä seuraamuksia siitä kuitenkaan koituisi, kun itse valvovat omaa toimintaansa, pukki kaalimaan vartijana.
Oman kaupunkini sosiaaliviranomaisilta joille jouduin aiemmin tekemään kuukausittain hakemuksia palauttivat mahdolliset alkuperäiset joka kerta päätöksen yhteydessä.
KELA on ihan oma valtakuntansa valtakunnan sisällä, jossa pätevät toiset lait ja oikeudenmukaisuuskäsitykset, suoranainen byrokraatti-ihmistyyppien märkä uni.
KELAN toimintaa pitäisi valvoa tiukemmin jonkin riippumattoman tahon.Olisiko niin, että Kelassa oli sinun paperisi kateissa? Sisareltani katosi Kelassa myös paperit ja Kelasta väitettiin, ettei sisareni ole papereita Kelaan toimittanutkaan ja Kela antoi hylkypäätöksen toimittamattomien asiapapereiden vuoksi. Sisareni tulistui ja ilmoitti, että paperien on löydyttävä Kelasta. No, löytyihän ne lopulta, mutta kokonaan toisen henkilön asiapapereista.
Kelaan ei pidä jättää mitään alkuperäistä ja siitäkin, mitä jättää, on pyydettävä kuitti, muuten on heikoilla.
Sukulaistytöltäni katosi hänen jättämänsä valitus Kelasta ja homma oli tullut hylätyksi tuon vuoksi. Vaan minä olin kehottanut sukulaistyttöä pyytämään kuitin. Sellaista ei kuulemma voinut saada, mutta Kelassa leimattiin valituksen kopio kuitiksi. Kun Kelasta väitettiin, ettei valitusta ole jätetty ja sukulaistyttö vie leimatun kopion sinne, niin paha oli väittää, ettei valitusta olisi toimitettu ja vielä määräajassa.
Itseltäni katosi pari pankkitositetta Kelassa. Jätin poikkeuksellisesti kuitin pyytämättä, sillä en voinut jättää suoraan tositteita sille henkilölle, joka niitä oli pyytänyt, koska tämä oli varattuna. Tositteet luvattiin toimittaa oitis käytävän toiselle puolelle, jonne ne kuuluivat. Kumma juttu, mutta katosivat pari metrin matkan aikana.
Sisareltani on myös kadonnut lopullisesti asiapaperi.
Työn puolesta tiedän, että Kela kadotti työnantajan sinne toimittaman palkkatodistuksen ja kun työnantaja ei suostunut, seurasi pattitilanne ja tuli hylkypäätös, sillä Kelan asiakashan se on, joka viimekädessä kärsii.
Toinen työn puolesta tietoon saatu juttu on, kun asiapaperi makasi Kelan virkailijan pöydällä 8 kk ja Kela vastasi eioota.
Kolmas kerta tapahtui, kun olin joskus nuoruudessa Kelassa kesälomittajana. Silloin täytyi sairauskorvaushakemukset toimittaa suoraan Kelaan, apteekkihomma ei tuolloin vielä toiminut. Isä oli pannut pienen poikansa tuomaan hakemusta Kelaan. Tuolloin kuittia oli tarjottu, mutta poika oli todennut, ettei tarvitse. Luotti Kelaan. Asiapaperit katosivat ja isä tuli hirmustuneena vaatimaan sairauskorvauksia. Vaan työtoveri nokkelana kysyi, että missäpä kuitti, vaikka hyvin muisti pojan käynnin. Ja kun kuittia ei ollut, niin ei tullut korvauksiakaan. Työtoveri sitten kertoili naureskellen juttua ja totesi, että taisi poika saada selkäänsä, niin hirmustunut isä oli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395