Tai ehkä sitä kutsutaan paneloiduiksi seinäksi. Joka tapauksessa olen nähnyt ulkomaisissa sisustuslehdissä upeita kylpyhuoneita, joissa seinissä on pystysuunnassa sellaista "lautaa", jota meillä päin tavataan laittaa kattoon tai mahdollisesti johonkin seinään esim olohuoneessa (ymmärsiköhän kukaan). Kylpyhuoneessa en kuitenkaan ole nähnyt. Onko jotain estettä (kosteuden kannalta esim) miksi ei kannattaisi laittaa? Edessä on vessaremontti eikä tilassa ole suihkua. Onkohan ihan mahdoton ajatus? Tiedän, että kuulostaa aivan karmean näköiseltä, mutta jos näkisitte ne kuvat. Wau!
Puuseinät kylpyhuoneessa
19
21119
Vastaukset
- junnu
kuivan veskin seinät voi oikein hyvin paneloida . Vesihän on pytyn sisäpuolella .
- junnu
miedän veskissä on tapeetti seinällä , sekin näköjään käy .
- paneli
montaakaan saunaa, jossa ei ole panelia seinät ja vettä huiskitaan niin saunoessa kuin pestessäkin. Olenpa nähnyt pesuhuoneessa lakatun lautalattian ja hyvin on kestänyt mökkikäyttöä. Eikä siellä saunassa alimmat panelit ole edes lämpösinä, että kuivaisivat sen erityisemmin. Mielenkiintoinen asia, oiskohan kellään tarkempaa tietoa.
- vaavi
Appiukkoni vanhassa omakotitalossa on pesuhuoneessa paneelit pystysunnassa. Asennettu noin 20 vuotta sitten ja puut ovat nyt suihkun kohdalta mätia alareunastaan. Paneelin alta pilkottaa muovi. Lattiamatto on vähän rikki ja vesi menee varmasti maton alle. Kyllä remontin tarve olisi suuri. Mutta appiukko on itse jo niin vanha, ettei asia enää häntä millään tavalla koske. Minä en aloita remonttia ennen kuin talon omistussuhde on selvä. Mutta en ainakaan enää laita uutta paneelia kylppäriin. Kyllä laatta taitaa olla se oikea vaihtoehto sekä seinään että lattiaan. katon ajattelin paneloida. Saunassa puupaneeli käy aivan hyvin, koska saunan jälkilämpö kuivattaa saunan. Unohtaa ei kuitenkaan sovi saunassakaan paneelin alta kosteuseristystä, jonka nykyään voi hyvin tehdä samalla materiaalilla kuin lämpöeristyksenkin eli alumiinivuoratulla polyuretaanilevyllä..
- KPy
vaavi kirjoitti:
Appiukkoni vanhassa omakotitalossa on pesuhuoneessa paneelit pystysunnassa. Asennettu noin 20 vuotta sitten ja puut ovat nyt suihkun kohdalta mätia alareunastaan. Paneelin alta pilkottaa muovi. Lattiamatto on vähän rikki ja vesi menee varmasti maton alle. Kyllä remontin tarve olisi suuri. Mutta appiukko on itse jo niin vanha, ettei asia enää häntä millään tavalla koske. Minä en aloita remonttia ennen kuin talon omistussuhde on selvä. Mutta en ainakaan enää laita uutta paneelia kylppäriin. Kyllä laatta taitaa olla se oikea vaihtoehto sekä seinään että lattiaan. katon ajattelin paneloida. Saunassa puupaneeli käy aivan hyvin, koska saunan jälkilämpö kuivattaa saunan. Unohtaa ei kuitenkaan sovi saunassakaan paneelin alta kosteuseristystä, jonka nykyään voi hyvin tehdä samalla materiaalilla kuin lämpöeristyksenkin eli alumiinivuoratulla polyuretaanilevyllä..
Puu kestää aikansa kosteissa tiloissa. Rakenne tulee vain tehdä oikein. Saunassakin olennaista on seinärakenteen hengittävyys. Olen nähnyt samalla tavalla toteutetun suihkunurkan. Varsinaisesta seinästä irrallaan noin 50mm oli toinen paneli, joka mm kätki vesiputket. Rekenne oli hyvin ilmastoitu ja tehty niin, että suihkua lähinnä olevat laudat oli helppo vaihtaa tarvittaessa.
Muuten tekeväthän japanilaiset puusta kylpyammeitakin. - Päkä
vaavi kirjoitti:
Muista, että laatta ei ole vedenpitävä. Kosteussulkua sekin tarvitsee.
- paneli
vaavi kirjoitti:
vuottakin kestää, niin onhan se jo aika hyvä, eiköhän laatankin jo joudu siinä ajassa vaihtamaan?! Suihkunurkalla saa varmaan kestävyyttä lisää seinään.
- vaavi
paneli kirjoitti:
vuottakin kestää, niin onhan se jo aika hyvä, eiköhän laatankin jo joudu siinä ajassa vaihtamaan?! Suihkunurkalla saa varmaan kestävyyttä lisää seinään.
Ei se kestänyt 20 vuotta. Seinä on ollut jo mätä ainakin 5-10 vuotta. Paneelit ovat aivan mustia alaosastaan ja mätäneminen on edennyt jo melko pitkälle. Kysyin eilen, miksi siihen aikoinaan asennettiin paneelit, niin syy oli se, ettei rouva halunut mattoa ja kaakeleihin ei ollut varaa. Isäntä asensi sitten halvan vaihtoehdon eli puupaneelin. Mutta ei se onnistunut ratkaisu ole ollut. Vielä kun tässä tapauksessa vesijohdot kulkevat paneelin alla kätkettynä, niin ei yhtään tiedä, kuinka paljon on matää paneelien takana.
- alaspäin
noin kaksikymmentä otsikko alaspäin, jossa otsikko paneelia seinään? Sen alla jutustelua samasta asiasta
- Leena
...lattialämmitystä? Silloin myös paneelien alapäät kuivuvat paremmin. Paneelin voi hyvin laittaa kuivaan tilaan. Kosteassa tilassa paneeli menestyy tietyin ehdoin ja ne tuossa niihin jo viitattiinkin (muistaakseni).
Menestyyhän se paneeli katoissakin!!! Kyse on vain siitä, että jos seinät kastuvat pinnalta täysin märiksi eivätkä pääse kuivumaan, niin puu lahoaa parissa vuodessa. Kuivumista edistää tuuletusrako, ilmanvaihto ja lämpö. - Sepalus
Leena kirjoitti:
...lattialämmitystä? Silloin myös paneelien alapäät kuivuvat paremmin. Paneelin voi hyvin laittaa kuivaan tilaan. Kosteassa tilassa paneeli menestyy tietyin ehdoin ja ne tuossa niihin jo viitattiinkin (muistaakseni).
Menestyyhän se paneeli katoissakin!!! Kyse on vain siitä, että jos seinät kastuvat pinnalta täysin märiksi eivätkä pääse kuivumaan, niin puu lahoaa parissa vuodessa. Kuivumista edistää tuuletusrako, ilmanvaihto ja lämpö.Mikään yritys ei anna takuuta jos kylppäriin laitettaisiin paneelit. Vessaan sen sijaan ok. Tulee muuten pirun hieno. Suosittelen.
- sormipaneeli
Sepalus kirjoitti:
Mikään yritys ei anna takuuta jos kylppäriin laitettaisiin paneelit. Vessaan sen sijaan ok. Tulee muuten pirun hieno. Suosittelen.
Sormipaneeleja on erillaisia ja niistä tulee todella upea vessa. Olen kanssasi samaa mieltä. Google:sormipaneelit siellä lukemattomia malleja.
- junnu
" Edessä on vessaremontti eikä tilassa ole suihkua. " Aika kuiva tila ...
- Jarre
Mitä helvetin välii seinä materiaalilla on jos tilassa ei paljon vettä käytätä!!!
- mie
joo, laita ihmeessa paneelia vessan seinaan. Olen nahnyt useissakin sisustuslehdissa kuvia, suomalaisissakin, ja kaunista jalkea tulee. Eika ole joka kodissa!
- Jukka
Kyllä on täysin mahdollista laittaa panelointi
kylppäriin,on vaan muistettava että käyttää siihen
kokopuuta eikä esim.niin sanottua liimapuuta jos ei varmasti tiedä onko se valmistettu vedenkestävällä liimalla.
Mutta siihen panelontiin, aina on mustettava kun
paneloit kylppärin laita alusrimoitus vaikka 20X40
raakasahattua listaa.Listojen tarkoitus on paitsi
kiinnitämisen helppous myös panelin taakse tuleva ilmarako joka pitää panelin kuivana myös takaa.
Rautakaupassa on useita lajeja panelia ei muuta kun valkkaamaan.Suosittelen myös kokeiltavaksi
Leppäpanelia sekin on nättiä,mutta itse tiedät
makusi.Jos haluat siistin näköisen ammu panelit kiinni Viimeistelynaulaimella usospuntista.Ei muuta kun hyviä kylppäri panelointeja.Jos siltä
tuntuu voi vetää päälle ohuen lakka kerroksen,se
ei todellakaan ole välttämätön.Tai sitten voi käyttää petsi väri sovellutuksia.Itssellesi sitä
teet.Olen sitä mieltä että puupanelointia olisi lisättävä ainaisen laatoituksen tilalle.
T:
20v sisustustimpurina harjoitellut.- konnari
että tarkoitus on saada ilma kulkemaan paneelien takana alhaalta rakoon, ylhäältä raosta pois huoneeseen. Ei siis saa tukkia ilman kulkua millään. Jos vaakapaneeli, niin rimat pystyyn. Jos pystypaneeli, niin rimoitus pysty vaakarima tai vaakarimoitus pätkittäin, jotta ilma kulkee.
Panelointi ei varmaankaan ole "ikuinen" mutta mikäpä olisi. - mietiskelijä
miksiköhän minun kylppäriin on asennettu nuo vesiputket melkein katon rajaan kun näkyvät paljon enemmän kuin lattianpuolella ja putkea myös on kulunut enemmän onkohan tää nykyään muotia, minusta putkien näkyvyys on paljon suurempi tälleen
ihmettelijä
- venelakkaa?
Kestäiskö suihkunurkkaus, jos ois puu käsitelty venelakalla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713