RadioSavossa oli kysely, miten ihmiset suhtautuvat virpojiin.
Suurelta osin ihmiset myönteisesti suhtautuivat virpomiseen, mutta oli niitäkin jotka katsoivat, että sekin on tapa kerätä rahaa.
Isot pojat odottavat ulkona, kun pienet noidat keräävät kahvipannuun rahaa.
Perinteenä hyväksyn, ja karjalaisen perinteen mukaan palmusunnuntaina käytiin virpomassa sukulaiset ja naapurit, sitten pääsiäisenä' haettiin palkka. mikä useimmiten oli joku makeinen.
Pienet virpojat otan vastaan ja tietenkin omat lapsenlapsenilapseni, heille suklaamunia ostan.
Mielestäni tapa on muuttunut, nyt kierretään tuntemattomien luona, ja siitä vähän kielteinen ajatus syntyy.
Voihan se olla jollekin yksinäiselle mukava tapahtuma.
Mitä mieltä virpojista?
24
319
Vastaukset
kun pienet saavat siihen valmistautua, tehdä virpomisvitsoja, ja pukeutua. Se on niille suuri tapahtuma, jota jo on innolla odotettu. Ei olis sydäntä käännyttää niitä ovelta takaisin. Mutta jos isot koltiaiset on vain rahaa keräämässä, niin se on jo toinen juttu. Se suklaamuna, tai muu makeinen on riittävä palkka.
Suklaamunia olen ostanut varastoon, ja luultavasti niitä virpojia käy, ainakin aina ennen on käynyt.- Tähtisilmä **
kevääseen ne kuuluvat, ja tuttuja ovat jo pienet koululaiset:D Hyvältä tuntuu kun virvotaan tuoreeks ja terveeks! Laulavatkin kun tietävät minun siitä pitävän.
Varaan aina suklaamunia ja pikkurahoja kahvipannuun tai koriin. Iloinen pääsiäistervehdys mielestäni !- 0ree
Jokos nämä metsäläiset ovat kateellisia virpojillekin? Voi meitä ressukoita!
- Lorena*
Nuo ihnánat kevään airueet, pikku-noidat tuovat lämpimän tuulahduksen kylmän talven jälkeen. Vaikka runossa toivotetaankin "emännälle paksu perä" hauska on kuunnella kun runo hehkuvin poskin lausutaan,
"Virvon varvon vitsaksilla
tuoreeks terveeks tulevaks vuuveks
isännälle itramaha
emännälle perä leviä
tyttärille punaset posket
pojalle hyvät hevoset
vitsat siull
palkka miull".
Odotan mieluusti virpojia, tässä laulu kevään auringolle,
http://www.youtube.com/watch?v=tUNsffZs_kQ&NR=1- ajastin
Virponen on tenavien iloinen tapahtuma ja aikuisillekkin mukava juttu. Miksi yleensä pitää kaikesta tehdä numeroo. Pakanoiden aika on jäänyt historiaan. Virpominen on ollut lasten huvi. Miksi ihmeessä aina pitää keksiä negatiivista joka asiasta, virvotaan ja iloitaan virpojien kanssa.
- Anonyymi00019UUSI
ajastin kirjoitti:
Virponen on tenavien iloinen tapahtuma ja aikuisillekkin mukava juttu. Miksi yleensä pitää kaikesta tehdä numeroo. Pakanoiden aika on jäänyt historiaan. Virpominen on ollut lasten huvi. Miksi ihmeessä aina pitää keksiä negatiivista joka asiasta, virvotaan ja iloitaan virpojien kanssa.
Virpojat on nykyisin kerjäläisiä. Menkööt muualle en osta kallista suklaata vieraille ja varsinkaan rahaa en anna. Hullun touhua
- autoradiomän
Virpojat nyt ehkä menneen talven lumii, mut se Savon Radion Rytkönen vaikutti kuuleman päästä hyvin rehevältä ukolta. Liekö se ohjelman nimi ollut peräti Radio-Rytkönen.
Ei sen sanakäänteitä ykskantainenkaan kuuntelija hymynkareelta välttyny.- Neea"
Ovat pienet virpojat !
Suklaamunat ova riittäviä, tai muut karkit.
Ei rahaa. No jos 10senttiä,ei muuta! Rytkönen on aina, jos ei satu joku urheilu tai muu tärkeämpi, lauantai aamuisin.
Silloin on tilaisuus lähetellä onnitteluja ja terveisiä ja hyvin suosittu ohjelma onkin.
Rytkönen puhuu tällä savon murteella ja hauskuuttaa kuuntelijoita kauempanakin.
Mukava ohjelm kaikenkaikkiaan, sinne soittelee useasti samat ihmiset ja heidät oppii näin tuntemaan puheistaan, hersyvästä murteesta.
Voi olla että joidenkin kuuntelijoiden mielestä on " viäntämistä", mutta näin syntyperäisestä ihan lupsakkaalta;)
- eetu... ...
Tarjosin omenaa palkkioksi 15-vuotiaille virpojille ( siis jokaiselle omena), mutta nää kollit, joilla oli
jo parran haituvia, tuumivat, että anna ukko rahaa tai me tullaan ottamaan. Niillähän on kuulemma
rahastusreviirit, joista ne taistelee verissä päin.- Neea"
Tuollaiset "kollit" ei tarvi mitään muuta,kuin soitto poliisille kotirauhan rikkomisesta!
- susmor
Neea" kirjoitti:
Tuollaiset "kollit" ei tarvi mitään muuta,kuin soitto poliisille kotirauhan rikkomisesta!
eivät tuon ikäiset enää kulje "virpoilemassa", taitaa olla keksintöjä tällaiset jutut.
Koko ikäni on minulla ollut vain myönteisiä kokemuksia virpojista, yleensä tyttöjä ovat ja kyllä se melkeen kymmeneen vuoteen virpojien yläikäraja jää. Omilla lapsilla ja lastenlapsilla säilytetty tää oikea perinne, ja samat lähitalojen tytöt tulevat joka Palmusunnuntai kivasti pukeutuneina, joillakin jopa äiti odottelee ulkona. Ei meillä päin ainakaan mitään "rahastusta" ole.
Ennenhän sanottiin, että tule piäsiäisenä palkoilles, mutta nykyisin olen varannut suklaamunat virpojille heti annettaviksi. Lämminhenkinen traditio on sekin. susmor kirjoitti:
eivät tuon ikäiset enää kulje "virpoilemassa", taitaa olla keksintöjä tällaiset jutut.
Koko ikäni on minulla ollut vain myönteisiä kokemuksia virpojista, yleensä tyttöjä ovat ja kyllä se melkeen kymmeneen vuoteen virpojien yläikäraja jää. Omilla lapsilla ja lastenlapsilla säilytetty tää oikea perinne, ja samat lähitalojen tytöt tulevat joka Palmusunnuntai kivasti pukeutuneina, joillakin jopa äiti odottelee ulkona. Ei meillä päin ainakaan mitään "rahastusta" ole.
Ennenhän sanottiin, että tule piäsiäisenä palkoilles, mutta nykyisin olen varannut suklaamunat virpojille heti annettaviksi. Lämminhenkinen traditio on sekin.todeksi, mitä kerrottiin.
Katselin kerran ikkunasta, kun virpojat lähtivät luotani, isot pojat odottivat rapun edessä ja tyhjensvät kahvipannun, surullista on, mutta omin silmin nähty.
Luulen, että vähemmissä määrin näin tapahtuu, toivottavasti.
Hellyttäviä ovat nämä pienet mummot tai noidat ja suuri tapahtuma heille, myös meille mummuille.
Karjalainen perinne, toivottavasti säilyy.
- Slammm!
Virpojat eivät näe minkäänlaista vaivaa itse. Virpomioksat ovat pelkkiä risuja, joihin on liimattu yksi keltainen kanan höyhen. Kulkevat kerjuulla kuin kuuluisat romanialaiset. Karkit eivät kelpaa, rahaa pitää olla.
Minä en enää ovea avaa.- köhäy
annetaan rahhaa parkymmentä senttiä per nokka, ei kaa'a talloutta.
- Atolfia
köhäy kirjoitti:
annetaan rahhaa parkymmentä senttiä per nokka, ei kaa'a talloutta.
olen varannut isot suklaamunat, mutta vieraille virpojille laitan minigrippussiin pieniä munia ja erillaisia karkkeja. Joskus käy usempia ryhmiä, mutta esim.viime vuonna kävi vain pari vierasta ryhmää. Joukkoon mahtuu 2 tai 3 lasta, joku poikakin joukossa. Mielelläni minä oveni avaan. Se kuuluu mielestäni tähän pääsiäisen alusaikaan.
Rahaa en periaatteessa anna. Ehkä ovatkin sen vuoksi virpojat vähentyneet.
Hyvää ja iloista pääsiäisen alusaikaa. - akka..
Atolfia kirjoitti:
olen varannut isot suklaamunat, mutta vieraille virpojille laitan minigrippussiin pieniä munia ja erillaisia karkkeja. Joskus käy usempia ryhmiä, mutta esim.viime vuonna kävi vain pari vierasta ryhmää. Joukkoon mahtuu 2 tai 3 lasta, joku poikakin joukossa. Mielelläni minä oveni avaan. Se kuuluu mielestäni tähän pääsiäisen alusaikaan.
Rahaa en periaatteessa anna. Ehkä ovatkin sen vuoksi virpojat vähentyneet.
Hyvää ja iloista pääsiäisen alusaikaa.on ihan jonninjoutavaa nykyaikana. Todellakin joku onneton oksa, hyvä kun sen ees antavat. Kerran meinasi käydä niin, että eivät olisi antaneet oksaakaan. Ehkä saivat liian vähän palkkiota. No minä sanoin, että ettekö annakaan sitä vitsaa. Sain sitten semmosen onnettoman risun.
Kovin on kaupallista tämäkin ja vielä epäkristillinen tapa. Noituutta on, vaikka pienet lapsethan eivät tietenkään niin osaa ajatella. - Hedvig"
akka.. kirjoitti:
on ihan jonninjoutavaa nykyaikana. Todellakin joku onneton oksa, hyvä kun sen ees antavat. Kerran meinasi käydä niin, että eivät olisi antaneet oksaakaan. Ehkä saivat liian vähän palkkiota. No minä sanoin, että ettekö annakaan sitä vitsaa. Sain sitten semmosen onnettoman risun.
Kovin on kaupallista tämäkin ja vielä epäkristillinen tapa. Noituutta on, vaikka pienet lapsethan eivät tietenkään niin osaa ajatella.tavat,ne pitää vanhempien opettaa lapsilleen,kun heidät virpomaan lähettää.
Minulla oli kerran ovi kinni,niin virpojat hakkasivat ovea niin kovaa,
että luulin jo ovenkin vaurioituvan.
Eihän lapset vielä kaikkea ymmärrä,täytyy heitä opettaa vanhempien.
virpomassa, varpomassa minut tuoreeks, terveeks tulevaks vuodeks,
saapa nähdä, tehosiko.
Päässä oli molemmilla suippoperäinen leveälierinen hattu villakypärän päällä,
kasvoilla kissamainen maalaus ja suut hymyssä!
Isoin poika halasi lopuksi (oma poikani), sitten pienet perässä.
Hauska tapa tämä palmusunnuntain virpominen! :)- ei naurata
Virpomisesta on tullut kerjääminen. Varsinkin isommat lapset voivat käydä ilkeäksi jos eivät saa tarpeeksi hyviä karkkeja tai rahaa.
Meidän alueella on saatu jäälohkareen ikkunaan jos ei avaa ovea. - pappa 85
ei naurata kirjoitti:
Virpomisesta on tullut kerjääminen. Varsinkin isommat lapset voivat käydä ilkeäksi jos eivät saa tarpeeksi hyviä karkkeja tai rahaa.
Meidän alueella on saatu jäälohkareen ikkunaan jos ei avaa ovea.Meille tuli ovelle 15 - vuotiaita jätkiä joilla jo parta oli haivenella.
Tarjosin niille omenoita. Ne sanoi, et kuule jätkä rahaa pitää
olla. Anna heti tai me tullaan hakemaan. Mie kävin tähtipistoolin,
sota ajan peruja, ja näytin sitä. Sit ne lähti ja haistatteli mennessään. - Tähtisilmä **
pappa 85 kirjoitti:
Meille tuli ovelle 15 - vuotiaita jätkiä joilla jo parta oli haivenella.
Tarjosin niille omenoita. Ne sanoi, et kuule jätkä rahaa pitää
olla. Anna heti tai me tullaan hakemaan. Mie kävin tähtipistoolin,
sota ajan peruja, ja näytin sitä. Sit ne lähti ja haistatteli mennessään.kävivät virpomassa, ja minä virvoin heidätkin ja yhdessä lauloimme Jo joutui armas aika...samat tyttöset ovat käyneet jo 3 v. joten tuttuja ovat. Kysyvät kuitenkin hymyillen saavatko virpoa, johon minä etten pärjäisi ilman sitä hyvää toivotusta!--- Hyvillä mielin erottiin vilkuttaen taas.
Tähtisilmä ** kirjoitti:
kävivät virpomassa, ja minä virvoin heidätkin ja yhdessä lauloimme Jo joutui armas aika...samat tyttöset ovat käyneet jo 3 v. joten tuttuja ovat. Kysyvät kuitenkin hymyillen saavatko virpoa, johon minä etten pärjäisi ilman sitä hyvää toivotusta!--- Hyvillä mielin erottiin vilkuttaen taas.
kävi kaksi virpojaa, toinen oli niin pieni, että ei osannut vielä puhua, virpomisvitsan kyllä topakasti antoi, toinen, pikkunoidaksi pukeutunut oli niin ujo, että pyöri vain äidin selän takana. Toimitus saatiin hoidelluksi, tarjosin heille jäätelöannokset, ja pari suklaamunaa mieheen sujautettiin kassiin.
marja-liisa41 kirjoitti:
kävi kaksi virpojaa, toinen oli niin pieni, että ei osannut vielä puhua, virpomisvitsan kyllä topakasti antoi, toinen, pikkunoidaksi pukeutunut oli niin ujo, että pyöri vain äidin selän takana. Toimitus saatiin hoidelluksi, tarjosin heille jäätelöannokset, ja pari suklaamunaa mieheen sujautettiin kassiin.
virpojista, meillä on käynyt vaikka kuinka monta porukkaa, en pysy laskuissa kun päivällä lenkillä ollessani oli käynyt monet ja vielä on tulossa illallaki, kivat heille, pitäähän lapsosilla olla jotain touhuu. kukin antaa ihan kykyjensä mukaan, määrä ei ratkaisevaa, vaan yhteinen ilo
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää362141Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten591955Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211900HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363771622Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031621Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241444Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821072Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53947- 73875
- 27869