Varpajaiset?

tuleva isä

Kuinka ootte varpajaisia juhlinu? Esikoinen on tulossa.

Oletteko juhlinut kotona, vai vuokranneet jonkin juhlapaikan? Mitä olette tarjonneet??

Ja kuinka pian lapsen syntymän jälkeen olette varpajaisia pitänyt? Vaiko jo silloin kun äiti ja lapsi ovat sairaalassa?

40

3460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehdään

Äidille porukalla suursiivous kotiin, ruokaa ja jälkkäriä. Joskus myöhemmin kun äiti on toipunut rankasta tehtävästään ja vauva kotiutunut, muutama hyvä frendi sauna-iltaan. Jotain suolaista purtavaa tarjolle. That's it.

• Tiukkis akka?

Esikoisen kohdalla: Kohtuudella, lähimpien kavereiden kesken, ylpeänä mutta vaatimattomasti, äidin ja lapsen ollessa vielä sairaalassa. Varpajaiset eivät saa lyhentää sairaalassa vierailuun kuluvaa aikaa, vaan tapahtuvat aikaan kun isä ei enää saa olla osastolla. Ja kun äiti ja lapsi kotiutuvat, isä on kotona eikä katoa rimpsalle. Kotona ei odota sotku, ei krapulainen mies, ei tyhjä jääkaappi tai tyhjennetty tili.

Seuraavien lasten kohdalla: ei ehkä lainkaan, lapset tarvitsevat isää kun äiti on sairaalalla.

Minusta varpajaiset oikein ajoitettuna ja toteutettuina kiva juttu, on ihanaa jos ylpeä isä haluaa hehkuttaa uutistaan läheisille kavereilleen! Mutta silloin isän tulisi todella juhlia lähimpien ystäviensä kanssa elämänsä uutta johtotähteä, lastaan, eikä käyttää tilaisuutta hyväkseen lähteä ryyppäämään keskenkasvuisessa äijäsakissa kun vaimo ei ole kotona kieltämässä.

Ajatelkaa, jos äiti ehdottaisi, että lähtisi akkaporukalla viinan kanssa juhlimaan tätä aikaansaannosta muutama päivä synnytyksen jälkeen (tai heti jalkojen kantaessa) :) Ihan sairas ajatuskin! Ei sillä etteikö miehelle voisi sitä silloin sallia, mutta tapahtuman luonteen tulee olla syyn mukainen: juhlitaan isäksi tuloa.

Näin ajattelee esikoistaan odottava nainen. Jonkun mielestä saatan olla tiukkis, mutta omalle kohdalle on sattunut mies, josta on ihme jos järjestää minkäänlaisia varpajaisia... toivottavasti joku sellaiset hänelle järjestää!

• ompa paska meno!

vittu mua ei ainakaa näy niissä "bileissä".

• murre vai murha
        Tiukkis akka? kirjoitti:

Esikoisen kohdalla: Kohtuudella, lähimpien kavereiden kesken, ylpeänä mutta vaatimattomasti, äidin ja lapsen ollessa vielä sairaalassa. Varpajaiset eivät saa lyhentää sairaalassa vierailuun kuluvaa aikaa, vaan tapahtuvat aikaan kun isä ei enää saa olla osastolla. Ja kun äiti ja lapsi kotiutuvat, isä on kotona eikä katoa rimpsalle. Kotona ei odota sotku, ei krapulainen mies, ei tyhjä jääkaappi tai tyhjennetty tili.

Seuraavien lasten kohdalla: ei ehkä lainkaan, lapset tarvitsevat isää kun äiti on sairaalalla.

Minusta varpajaiset oikein ajoitettuna ja toteutettuina kiva juttu, on ihanaa jos ylpeä isä haluaa hehkuttaa uutistaan läheisille kavereilleen! Mutta silloin isän tulisi todella juhlia lähimpien ystäviensä kanssa elämänsä uutta johtotähteä, lastaan, eikä käyttää tilaisuutta hyväkseen lähteä ryyppäämään keskenkasvuisessa äijäsakissa kun vaimo ei ole kotona kieltämässä.

Ajatelkaa, jos äiti ehdottaisi, että lähtisi akkaporukalla viinan kanssa juhlimaan tätä aikaansaannosta muutama päivä synnytyksen jälkeen (tai heti jalkojen kantaessa) :) Ihan sairas ajatuskin! Ei sillä etteikö miehelle voisi sitä silloin sallia, mutta tapahtuman luonteen tulee olla syyn mukainen: juhlitaan isäksi tuloa.

Näin ajattelee esikoistaan odottava nainen. Jonkun mielestä saatan olla tiukkis, mutta omalle kohdalle on sattunut mies, josta on ihme jos järjestää minkäänlaisia varpajaisia... toivottavasti joku sellaiset hänelle järjestää!

Mitä ihmeen omia sanoja sä keksit; "katoa rimpsalle"? Pitäydy suomenkielessä niin on helpompi ymmärtää mitä yrität sanoa.

• 9890ujlkjkl

aika mauttomat bileet mielestäni useimmiten. Mee sen muksun ja äidin luo:). Pitäkää vaikka 8kk:n molemmat omat / yhteiset jälkivarpajaiset niin pääsette molemmat tuulettumaan.

• 3+11

niin on se jänskää,että pienen ihmisen syntymää juhlitaan viinalla!

• ....äippä

on vähän vanha viestiketju mut laitanpa tähän kuitenkin jatkoksi. olin niin pettynyt kun oltiin miehen kanssa sovittu että se lähtee laivalle viettämään veljiensä kanssa meidän ekan vauvan varpajaisia mut sit niistä tulikin ihan persekännijuhlat. tuntuu ettei kunnioitettu yhtään vauvaa... varpajaisia vastaan mulla ei mitään ollut eikä laivalle lähtöä tai alkoholin ottamistakaan, mut miks piti vetää perseet olalle? oon älyttömän pettynyt.... muilla vastaavia kokemuksia?

• åiuy9r67e5yuiop
        ....äippä kirjoitti:

on vähän vanha viestiketju mut laitanpa tähän kuitenkin jatkoksi. olin niin pettynyt kun oltiin miehen kanssa sovittu että se lähtee laivalle viettämään veljiensä kanssa meidän ekan vauvan varpajaisia mut sit niistä tulikin ihan persekännijuhlat. tuntuu ettei kunnioitettu yhtään vauvaa... varpajaisia vastaan mulla ei mitään ollut eikä laivalle lähtöä tai alkoholin ottamistakaan, mut miks piti vetää perseet olalle? oon älyttömän pettynyt.... muilla vastaavia kokemuksia?

saipahan ukkos panna viiskymppistä muoria:)

• wamic
        ....äippä kirjoitti:

no ketä se haittasi, kun veti lärvit laivalla? voi vittu mitä jeesustelua. jos olisi ollut normaali risteilyllä, niin olisko voinut vetää lärvit?
        vaikka minä juhlin esikoisen syntymää yhdellä konjakilla ja menin nukkumaan. toisen lapsen syntyessä juhlin siten, että hain vanhemman pojan mummilta hoidosta ja sen jälkeen vein koiran kuselle. kolmannen kanssa varmaankin teen samanlailla kuin toisenkin.
        minusta jokainen saisi juhlia niin kuin parhaaksi näkee, kunhan ei mitään hölmöä tekisi. vaikka ei se minulta ole pois, vaikka tekisi mitä, mutta ajattelen tätä lapsen kannalta.
        minulle suurta juhlaa on se, että saan viettää kuukauden perheen parissa vauvaa hoitaen, eikä tarvi mennä joka päivä mennä töihin. tulisipa joulukuu nopeasti:))))

• eroeroero
        wamic kirjoitti:

no ketä se haittasi, kun veti lärvit laivalla? voi vittu mitä jeesustelua. jos olisi ollut normaali risteilyllä, niin olisko voinut vetää lärvit?
        vaikka minä juhlin esikoisen syntymää yhdellä konjakilla ja menin nukkumaan. toisen lapsen syntyessä juhlin siten, että hain vanhemman pojan mummilta hoidosta ja sen jälkeen vein koiran kuselle. kolmannen kanssa varmaankin teen samanlailla kuin toisenkin.
        minusta jokainen saisi juhlia niin kuin parhaaksi näkee, kunhan ei mitään hölmöä tekisi. vaikka ei se minulta ole pois, vaikka tekisi mitä, mutta ajattelen tätä lapsen kannalta.
        minulle suurta juhlaa on se, että saan viettää kuukauden perheen parissa vauvaa hoitaen, eikä tarvi mennä joka päivä mennä töihin. tulisipa joulukuu nopeasti:))))

käykö se mies vieraissa varpajaisissa vai myöhemmin, kun ero tulee melkoisella todennäköisyydellä kuitenkin.

• dgjjdg
        eroeroero kirjoitti:

käykö se mies vieraissa varpajaisissa vai myöhemmin, kun ero tulee melkoisella todennäköisyydellä kuitenkin.

Se on käyny vieraissa jo ennen odotusaikaa.

• ....äippä kirjoitti:

Siis laivalle sai lähteä ja viinaa sai ottaa, mutta kuitenkin olit pettynyt kun noin tapahtui. En ymmärrä. Ärsyttää tollanen hellämielisyys. Kyllä vauvakin varmaan kiemurteli kehdossaan kun sai kuulla että isä on kännissä ruotsinlaivalla eikä kunnioita ollenkaan!

• Yualle

Vauva on tärkein ja oma etu sen sijainen :)

• näin meillä pannaan

No ilotalossa tietenkin, hölmö

• jeppu1

Poistat kavereiden nimet puhelimesta, laitat omat harrastusvälineet myyntiin ja sopeudut kiltisti ajatukseen 18 vuoden kotiarestista...

• huuuuoooh

18 vuotta kotiarestissa ja sitten olet jo niin sippi, että sama vetää ittensä keinuun.

• Relaa jo!
        huuuuoooh kirjoitti:

18 vuotta kotiarestissa ja sitten olet jo niin sippi, että sama vetää ittensä keinuun.

Älytöntä touhua.

• Harpajaiset
        Relaa jo! kirjoitti:

Älytöntä touhua.

Ole MIES, vedä naula päähän ja käy huorissa. Tai jos käytät sukkiksia ja essua, vedä pullo lighti siideriä ja soita muille kaltaisillisi työille ihgusti.

• äitix3.

tekaisin kolme lasta ja yksiäkään varpajaisia ei ollut, ei tullut kummallekkaan mieleenkään..

• retjyuit

trekase vieläö sellanen homma, että mene laiska töihin eläkä vain synnytä. Ja lopeta ukkos alistaminen vitun porsas!

• 11+3

"Varpajaiset ovat juhla, jolla perheen isä juhlistaa uuden lapsensa syntymää. Varpajaisten järjestäjänä toimii tuore isä omille (miespuolisille) ystävilleen ja varpajaiset tulisi järjestää pian lapsen syntymän jälkeen. Varpajaisiin kuuluu myös yleensä rotinat, jossa vastasyntynyttä katsomaan tulleet ovat järjestäneet kestityksen ja antaneet näin synnyttäneelle äidille lahjaksi vapaata vieraiden kestityksestä. Vieraat ovat tuoneet lahjoja synnyttäjälle (ennen tavallisesti vehnästä, juustoa tai muuta ruokatavaraa) ja lapselle (yleensä vaatetta). Myös sekä tarjoomuksia että tuomisia on nimitetty varpaisiksi."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Varpajaiset

• Itse..

annoin miehelleni "luvan" pitää varpajaiset esim. kuukautta ennen vauvan syntymää. Ei pitänyt. Syntymän jälkeen miehen paikka on tasan siellä sairaalassa äidin ja vauvan kanssa.

• JOu34

Ja siihenkö se elämä sitten loppuukin? Meinasitko itse jäädä sairaalaan loppuiäksesi?

Ukkoparka.

• siellä

Aika harvassa on sairaalat, joissa voi isä olla yötä perheen kanssa.
        Eli tasan isä voi pitää varpajaiset äidin ja vauvan ollessa sairaalassa.
        Ja mielummin niin kuin että niitä pidetään sitten, kun äiti ja vauva on kotona. Enemmän sitä isää sitten läsnä tarvitaan!
        JOS juhalt pidetään kotona, pitäkää hyvät isät huolta, että koti on puts plank siisti, kun äiti ja vauva kotiutuvat.

• näin juurikin juuu

melkonen kyykyttäjä. Miks et käske miestäsi viettämään jouluakin etukäteen, niin saat sitten itse possuna maata sohvalla passattavana. Sano miehellesi sellaiset terkut, että eroaa sinusta ja pian!

• tottahan tokiii
        näin juurikin juuu kirjoitti:

melkonen kyykyttäjä. Miks et käske miestäsi viettämään jouluakin etukäteen, niin saat sitten itse possuna maata sohvalla passattavana. Sano miehellesi sellaiset terkut, että eroaa sinusta ja pian!

Varpajaiset:

Paras on vetää viinaa, eikä muijjilta kysellä! Jos kysyt, mitään et sais tehdä. Teen mitä haluan, välillä se risoo muijjaa mutta suurimmaksi osaksi hän arvostaa, että mies tekee eikä kysele!!

• Ei lopu ei..
        JOu34 kirjoitti:

Ja siihenkö se elämä sitten loppuukin? Meinasitko itse jäädä sairaalaan loppuiäksesi?

Ukkoparka.

En jäänyt, muutaman päivän jälkeen lähdettiin kotiin. Kyllä ne ensimmäiset viikot kuuluu olla sitä vauvaa hoitamassa ihan yhtälailla kuin äitikin, sitten kun on totuttu vauvan kanssa elämään niin sitten ehtii taas juhlia niin paljon kuin lystää, yksin ja yhdessä. Miksi vauva/lapset olisi ainoastaan äidin vastuulla?

• Ei ollut..
        siellä kirjoitti:

Aika harvassa on sairaalat, joissa voi isä olla yötä perheen kanssa.
        Eli tasan isä voi pitää varpajaiset äidin ja vauvan ollessa sairaalassa.
        Ja mielummin niin kuin että niitä pidetään sitten, kun äiti ja vauva on kotona. Enemmän sitä isää sitten läsnä tarvitaan!
        JOS juhalt pidetään kotona, pitäkää hyvät isät huolta, että koti on puts plank siisti, kun äiti ja vauva kotiutuvat.

meidänkään kanssa öitä sairaalassa, mutta päivät oli n. 9-23, kotona kävi nukkumassa ja päivällä syömässä. Siksihän ehdotinkin, että voi pitää ennen vauvan syntymää, koska sitten kun vauva on syntynyt niin isän paikka on vauvan luona, samoin kuin äidinkin. Ei halunnut kuitenkaan pitää ollenkaan.

• En käske..
        näin juurikin juuu kirjoitti:

miestäni tekemään mitään, ehdotin hänelle varpajaisten ajankohtaa eikä hän niitä halunnut pitää.

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia jos et halua heidän elämässään olla mukana.

• etukäteen!?!?
        Ei ollut.. kirjoitti:

meidänkään kanssa öitä sairaalassa, mutta päivät oli n. 9-23, kotona kävi nukkumassa ja päivällä syömässä. Siksihän ehdotinkin, että voi pitää ennen vauvan syntymää, koska sitten kun vauva on syntynyt niin isän paikka on vauvan luona, samoin kuin äidinkin. Ei halunnut kuitenkaan pitää ollenkaan.

Johan sille nauraa kylän koiratkin. Varpajaiset ennen vauvaa?
        Entä jos jotain hassua olisikin synnytyksessä sattunu eikä vauvaa sitten olisikaan?

• vakavissasi?
        Ei ollut.. kirjoitti:

Siis oikeinko tosissasi ja vakavissasi olet ehdottanut miehellesi, että hän pitäisi varpajaiset etukäteen? Ennen vauvan syntymää?
        Miten ajattelit, että miehesi siellä kavereidensa kassa vaihtaisi ajatuksia synnytyksestä ja isyydestä, jos hän ei ole niitä vielä kokenutkaan!?
        Minun mielestäni sitä olet nyt kyllä aika tiukkapipoinen ensisynnyttäjä. Ja sanon tämän äitinä äidille.
        Varpajaiset on mahtava tapa ja perinne. Pitää isälle se ilo suoda, ylpeillä jälkikasvullaan ja kestitä kavereitaan. Toisia isiähän sinne kutsutaan eikä kaikkia kylän kolleja.

• Niin no..
        vakavissasi? kirjoitti:

Siis oikeinko tosissasi ja vakavissasi olet ehdottanut miehellesi, että hän pitäisi varpajaiset etukäteen? Ennen vauvan syntymää?
        Miten ajattelit, että miehesi siellä kavereidensa kassa vaihtaisi ajatuksia synnytyksestä ja isyydestä, jos hän ei ole niitä vielä kokenutkaan!?
        Minun mielestäni sitä olet nyt kyllä aika tiukkapipoinen ensisynnyttäjä. Ja sanon tämän äitinä äidille.
        Varpajaiset on mahtava tapa ja perinne. Pitää isälle se ilo suoda, ylpeillä jälkikasvullaan ja kestitä kavereitaan. Toisia isiähän sinne kutsutaan eikä kaikkia kylän kolleja.

Yhdellä mieheni kaverilla on lapsi, suurin osa kavereista on vielä sellaisia, joilla ne juhlimiset on yleensä viikonloppujen perskännejä (vaikkei iän puolesta enää kovin nuoria olekaan).. Mutta eipä hän varpajaisista ollut kiinnostunut, itse ne hänen kanssaan otin puheeksi eikä hänellä ollut minkäänlaista kiinnostusta sellaisia viettää, ei ennen eikä jälkeen vauvan syntymän..

Ei äitikään lähde juhlimaan heti synnytyksen jälkeen jälkikasvuaan, niin hyvä juhlan aihe kuin se olisikin, miksi sitten isä? Ehkä itsestäsi on mukavaa maata yksin sairaalassa kun mies on bilettämässä.

• niin oli
        Niin no.. kirjoitti:

Yhdellä mieheni kaverilla on lapsi, suurin osa kavereista on vielä sellaisia, joilla ne juhlimiset on yleensä viikonloppujen perskännejä (vaikkei iän puolesta enää kovin nuoria olekaan).. Mutta eipä hän varpajaisista ollut kiinnostunut, itse ne hänen kanssaan otin puheeksi eikä hänellä ollut minkäänlaista kiinnostusta sellaisia viettää, ei ennen eikä jälkeen vauvan syntymän..

Ei äitikään lähde juhlimaan heti synnytyksen jälkeen jälkikasvuaan, niin hyvä juhlan aihe kuin se olisikin, miksi sitten isä? Ehkä itsestäsi on mukavaa maata yksin sairaalassa kun mies on bilettämässä.

Hyvillä mielin olin sairaalassa, kun mieheni piti kotona varpajaisia, hyvin ystäviensä - toisten isä-ihmisten kanssa. Miksi ihmeessä ei olisi ollut?! "Bilettämässä" on vähän omituinen ilmaus. Meidän tuttavapiirissämme ei ole vietetty koskaan varpajaisia, jotka olisivat johtaneet mihinkään baareissa riekkumiseen. Eihän se ole se pointti varpajaisissa. Pointti on se, että uusi isä saa hehkuttaa onneaan ja kokemaansa ja saa toisilta isiltä "hyviä" neuvoja ja kuulla tarinoita elävästä elämästä.

• vielä..
        niin oli kirjoitti:

Hyvillä mielin olin sairaalassa, kun mieheni piti kotona varpajaisia, hyvin ystäviensä - toisten isä-ihmisten kanssa. Miksi ihmeessä ei olisi ollut?! "Bilettämässä" on vähän omituinen ilmaus. Meidän tuttavapiirissämme ei ole vietetty koskaan varpajaisia, jotka olisivat johtaneet mihinkään baareissa riekkumiseen. Eihän se ole se pointti varpajaisissa. Pointti on se, että uusi isä saa hehkuttaa onneaan ja kokemaansa ja saa toisilta isiltä "hyviä" neuvoja ja kuulla tarinoita elävästä elämästä.

Eihän se mitenkään ollut minulta tai vauvalta pois, se aika, jonka isä vietti ystäviensä kanssa.
        Kaksinhan me sairaalassa joka tapauksessa olisimme yöpyneet. Meidän sairaalassamme ei ole lainkaan perhehuoneita.

• äkuliyktjrhryjtui
        En käske.. kirjoitti:

miestäni tekemään mitään, ehdotin hänelle varpajaisten ajankohtaa eikä hän niitä halunnut pitää.

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia jos et halua heidän elämässään olla mukana.

että et hallua olla lastesi elämässä mukana kun juhlit varpajaisia? Haista kuule läski pitkä paska!
        Pitää miehellä olla muutakin elämää kuin penikat kintereillä aina!

• Jos..
        äkuliyktjrhryjtui kirjoitti:

että et hallua olla lastesi elämässä mukana kun juhlit varpajaisia? Haista kuule läski pitkä paska!
        Pitää miehellä olla muutakin elämää kuin penikat kintereillä aina!

lapsesi ovat sinulle penikoita niin sitä suuremmalla syyllä.. Kyllä ne lapsen ensimmäiset hetket on kultaakin kalliimpia, kyllä isän kuuluu olla mukana niissä hetkissä eikä kotona kavereitten kanssa.

• Meidän..
        niin oli kirjoitti:

tuttavapiirissämme ei ole vietetty koskaan minkäänlaisia varpajaisia.. en edes tunne ketään kenellä sellaiset olisi ollut.

• nahkasaha

Vedä kännit ja käy vieraissa.

• on se vittu touhua!!

jotka ei halua miehelleen suoda varpajaisia, joka on perinne, he ovat sellaisia läskejä jotka haluavat nimenomaan sillä penikalla saatana kahlita miehensä. SAIRASTA!!! Kyse vapaudenriistosta! Samaa tapahtuu molempien vanhempien harrastamana, koska myöskin miehet kahlitsevat naisiaan lapsilla!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2295
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2188
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1559
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      13
      1464
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      100
      1131
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1067
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      18
      828
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      122
      798
    Aihe