Pääsiäisestä.. Miten pukeudutaan, milloin mennään virpomaan??

Milkaaa <3<3<3

Jouduttiin kamujen kaa pääsiäiseksi lapsenlikoiksi, ja tenavat haluaisi mennä virpomaan.. Ongelma onkin se että kukaan meistä ei ole varma milloin mennään jakeleen vitsoja ja loruilemaan tai no virpomaan..?! Onko se sunnuntai (palmusunnuntai), vai onko se sitä edeltävä lauantai?

Ja, millaiseksi kannattaa pukeutua, noidaksi emme viitsi pukeutua sillä tenavat ehkä pelkäisivät ja muutenkin tulee hiukan tuo halloween mieleen, ja sitten päiväsaikaan ''ei'' noidat ole liikkeellä.. Aateltiin jänöjussia, tipua tai jotain muuta hauskaa oliota.. Mikä olisi hyvä, mieluiten myös vinkkejä miten meikata kyseiseksi olioksi...!!!???

Emme aio muutakuin laittaa tipun nokan tai jänönkorvat päähän ja menoksi, sillä missään painavissa ja isoissa asuissa en kertakaikkiaan kävele. Tipun nokan voi tietysti meikata ja muuta.. mutta miten??

Jotain neuvoja nopeesti!!!

14

3385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hauskaa pääsiäistä

      Olen karjalaisjuurinen ja asun Länsi- Suomessa. Lapsuuteeni kuului virpomisperinne vahvasti. Palmusunnuntaina virvottiin naapurit ja palkaksi saimme pääsiäismunia. Pukeuduimme aina pyhävaatteisiin, Nämä noidat ja trullit tulevat eri perinteestä ja nykyisin ne on sekoitettu keskenään. Ihan hauskoja ne pikkutrullit ovat, mutta virpomiseen niitä ei saisi sekoittaa. Tämä karjalainen perinteemme on meille tärkeää ja haluaisimme sen pysyvän jälkipolvillekin.

    • nikas.huppunen

      mä laitan tänä vuonna vaan nenälasit

    • juliaa<33

      Eli siis palmusunnuntaina virvotaan vai?

    • ada3

      Voisikohan laittaa vaan jotkut pinkit pupunkorvat ja esim.Valkoinen paita ja mustat housut

      • Hei,

        Palmusunnuntaiketju on jo vanha, mutta uusin päivitys tänään, joten vastaan siihen.
        Palmusunnuntaina virvotaan. Virpomisella toivotetaan onnea ja siunausta virvottaville. Virpomisella muistelemme sitä kun Jeesus ratsasti aasilla viimeisen kerran Jerusalemiin, jossa hänet sitten ristiinnaulittiin.

        Tänä keväänä (2014) palmusunnuntai on 13.4.

        Karjalassa palmusunnuntaisin lapset virpoivat läheisiään ja naapureitaan. Siihen on sekoittunut myöhemmin Pohjanmaalainen tapa pukeutua pääsiäislauantaina ns. lankalauantaina, kun Jeesus on haudassa (ristiinnaulittu pitkänäperjantaina) noidiksi. Karjalaiseen virpomiskulttuuriin ei noidaksi pukeutuminen kuulu.

        Itse en pukenut lapsiani koskaan noidiksi heidän virpomareissuilleen. Muutamia kertoja lapseni pukivat valkoisen pupupuvun.

        Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks,
        Jumala sinua siunatkoon!

        t. Maarit-pappi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Palmusunnuntaiketju on jo vanha, mutta uusin päivitys tänään, joten vastaan siihen.
        Palmusunnuntaina virvotaan. Virpomisella toivotetaan onnea ja siunausta virvottaville. Virpomisella muistelemme sitä kun Jeesus ratsasti aasilla viimeisen kerran Jerusalemiin, jossa hänet sitten ristiinnaulittiin.

        Tänä keväänä (2014) palmusunnuntai on 13.4.

        Karjalassa palmusunnuntaisin lapset virpoivat läheisiään ja naapureitaan. Siihen on sekoittunut myöhemmin Pohjanmaalainen tapa pukeutua pääsiäislauantaina ns. lankalauantaina, kun Jeesus on haudassa (ristiinnaulittu pitkänäperjantaina) noidiksi. Karjalaiseen virpomiskulttuuriin ei noidaksi pukeutuminen kuulu.

        Itse en pukenut lapsiani koskaan noidiksi heidän virpomareissuilleen. Muutamia kertoja lapseni pukivat valkoisen pupupuvun.

        Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks,
        Jumala sinua siunatkoon!

        t. Maarit-pappi

        Hei,

        Kun Jeesus ratsasti Jerusalemiin, kansanjoukot levittivät tielle vaatteitaan ja heiluttivat palmunoksilla. He huusivat Hoosiannaa - tule ja auta meitä. Kansa halusi tehdä Jeesuksesta kuninkaansa. Meillä ei ole palmunoksia, mutta luonnossa heräilee palmusunnuntain aikaan ensimmäiset pajunkissat, joita koristelemme ja huiskuttelemme.

        Tosin tänä jouluna jo löysin ensimmäisen pajunkissan kissoineen. Vein sen mukanani loppiaiskirkkoon ja saarnasin siitä, miten nyt voimme viedä Jeesus-vauvalle rotinakukkina pajunkissoja. Näin jouluntapahtumat ja pääsiäisentapahtumatkin yhdistyivät luonnon oikkujen vuoksi toisiinsa. Pelastushistoriallisestihan ne ovatkin jo yhteydessä toisiinsa. Ilman joulua ei olisi pääsiäistä. Ja ilman pääsiäisen tyhjän haudan ihmettä ei olisi mieltä juhlia jouluakaan. Ennen joulua adventtina ja ennen pääsiäistä palmusunnuntaina kirkossa saarnataankin samasta aiheesta: Jeesuksesta ratsastamassa Jerusalemiin.

        t. Maarit-pappi


    • Helzu

      En tiedä miksi pukeutuisin! Voitteko auttaa? Olisinko vaan joku noita vai joku tipu? :D auttakaa T. Helzu

    • pleipoi

      Oikkeen seksikäs playboy PUPU asu vaan päälle;) Kyllä pistää äijil silimöö

    • Gwen Stefani koru

      Palmusunnuntai on virpomispäivä. Virvon varvon, tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks. Vitsa sulle, palkka mulle! Oon ollu virpomas olin trulliks pukeutunu. Kerran olin kissa, mulla oli kissan naamio, sellanen mikä peittää vaan naaman yläosan ei koko naamaa. Oli kiva koristella niitä pajunoksia, laitoin niihin jotain sulkia, lahjanauhaa ja joskus serpenttiiniä. Kiinnitin ne erivärisillä teipeillä. Halloweenina eli kekrinä on sama juttu eli kierretään ja haetaan karkkia. Sitten joulun jälkeen on nuuttipukit. Nuuttipukki kiertää jossain Harjavallan suunnilla. Oon ollu usein Harjavallassa mutta en ehtinyt nähdä nuuttipukkeja kun mun piti lähtee pois ennen loppiaista koulun takia. Voi kyynel! Ennen jouluna kiersi harmaapartanen pukki joka toi tuhmille risuja. Ja kun meni tapanina kylään niin isännälle sanottiin Tapani, Tapani, voiteles mun napani! Ja jos Tapani eli isäntä oli suotuisa sai jonkun ryypyn. Kyllä juhlia saa olla vaikka ne ei liittyis kirkkoon mitenkään! Miksi ei sais pitää hauskaa?! En tykkää siitä kun kirkko yrittää lopettaa hauskoja perinteitä

    • lilikka12344

      Noh... kanttii mennä jonnekki jossa annetaa paljon karkki ja ehkä myös rahaa.

    • Hezeg

      Pukeudun ehk noidaks tai pupuks

    • Anonyymi

      Jos ei ole kissa asua tai pupu asua tI noita asua nii minkä laiseksi voisi pukeutua

    • Anonyymi

      En tìiiiiiiiiiiieeeeeedäääää

    • Anonyymi

      Ennen vanhaan virvotiin pääkaupunki seutu viikoa ennen pääsiäistä palmusununtai.nyt se tulis 10.4.Enää ei virpojat käy kun on kerrostaloissa ovi koodit. Virpojat kukin pukeutui miten sattui.Kasvoihin poskin väriä,pisteitä siihen viellä poskien yläpuolelle,Iso huivi hartioille, essu tai vanha pitkä mekko.Toiset lapset tuli huivi pässä ja pajun kissat anto.Kukin tylillä.Valvoja hieman etällä nomi vaateissa.Jotkut sit olivat puketuneet kuin kortejen noita akat,tai kissat,puput,

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe