Pääsiäisestä.. Miten pukeudutaan, milloin mennään virpomaan??

Milkaaa <3<3<3

Jouduttiin kamujen kaa pääsiäiseksi lapsenlikoiksi, ja tenavat haluaisi mennä virpomaan.. Ongelma onkin se että kukaan meistä ei ole varma milloin mennään jakeleen vitsoja ja loruilemaan tai no virpomaan..?! Onko se sunnuntai (palmusunnuntai), vai onko se sitä edeltävä lauantai?

Ja, millaiseksi kannattaa pukeutua, noidaksi emme viitsi pukeutua sillä tenavat ehkä pelkäisivät ja muutenkin tulee hiukan tuo halloween mieleen, ja sitten päiväsaikaan ''ei'' noidat ole liikkeellä.. Aateltiin jänöjussia, tipua tai jotain muuta hauskaa oliota.. Mikä olisi hyvä, mieluiten myös vinkkejä miten meikata kyseiseksi olioksi...!!!???

Emme aio muutakuin laittaa tipun nokan tai jänönkorvat päähän ja menoksi, sillä missään painavissa ja isoissa asuissa en kertakaikkiaan kävele. Tipun nokan voi tietysti meikata ja muuta.. mutta miten??

Jotain neuvoja nopeesti!!!

16

4420

Vastaukset 16

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hauskaa pääsiäistä

Olen karjalaisjuurinen ja asun Länsi- Suomessa. Lapsuuteeni kuului virpomisperinne vahvasti. Palmusunnuntaina virvottiin naapurit ja palkaksi saimme pääsiäismunia. Pukeuduimme aina pyhävaatteisiin, Nämä noidat ja trullit tulevat eri perinteestä ja nykyisin ne on sekoitettu keskenään. Ihan hauskoja ne pikkutrullit ovat, mutta virpomiseen niitä ei saisi sekoittaa. Tämä karjalainen perinteemme on meille tärkeää ja haluaisimme sen pysyvän jälkipolvillekin.

• nikas.huppunen

mä laitan tänä vuonna vaan nenälasit

• juliaa<33

Eli siis palmusunnuntaina virvotaan vai?

• ada3

Voisikohan laittaa vaan jotkut pinkit pupunkorvat ja esim.Valkoinen paita ja mustat housut

• Hei,

Palmusunnuntaiketju on jo vanha, mutta uusin päivitys tänään, joten vastaan siihen.
        Palmusunnuntaina virvotaan. Virpomisella toivotetaan onnea ja siunausta virvottaville. Virpomisella muistelemme sitä kun Jeesus ratsasti aasilla viimeisen kerran Jerusalemiin, jossa hänet sitten ristiinnaulittiin.

Tänä keväänä (2014) palmusunnuntai on 13.4.

Karjalassa palmusunnuntaisin lapset virpoivat läheisiään ja naapureitaan. Siihen on sekoittunut myöhemmin Pohjanmaalainen tapa pukeutua pääsiäislauantaina ns. lankalauantaina, kun Jeesus on haudassa (ristiinnaulittu pitkänäperjantaina) noidiksi. Karjalaiseen virpomiskulttuuriin ei noidaksi pukeutuminen kuulu.

Itse en pukenut lapsiani koskaan noidiksi heidän virpomareissuilleen. Muutamia kertoja lapseni pukivat valkoisen pupupuvun.

Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks,
        Jumala sinua siunatkoon!

t. Maarit-pappi

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Hei,

Palmusunnuntaiketju on jo vanha, mutta uusin päivitys tänään, joten vastaan siihen.
        Palmusunnuntaina virvotaan. Virpomisella toivotetaan onnea ja siunausta virvottaville. Virpomisella muistelemme sitä kun Jeesus ratsasti aasilla viimeisen kerran Jerusalemiin, jossa hänet sitten ristiinnaulittiin.

Tänä keväänä (2014) palmusunnuntai on 13.4.

Karjalassa palmusunnuntaisin lapset virpoivat läheisiään ja naapureitaan. Siihen on sekoittunut myöhemmin Pohjanmaalainen tapa pukeutua pääsiäislauantaina ns. lankalauantaina, kun Jeesus on haudassa (ristiinnaulittu pitkänäperjantaina) noidiksi. Karjalaiseen virpomiskulttuuriin ei noidaksi pukeutuminen kuulu.

Itse en pukenut lapsiani koskaan noidiksi heidän virpomareissuilleen. Muutamia kertoja lapseni pukivat valkoisen pupupuvun.

Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks,
        Jumala sinua siunatkoon!

t. Maarit-pappi

Hei,

Kun Jeesus ratsasti Jerusalemiin, kansanjoukot levittivät tielle vaatteitaan ja heiluttivat palmunoksilla. He huusivat Hoosiannaa - tule ja auta meitä. Kansa halusi tehdä Jeesuksesta kuninkaansa. Meillä ei ole palmunoksia, mutta luonnossa heräilee palmusunnuntain aikaan ensimmäiset pajunkissat, joita koristelemme ja huiskuttelemme.

Tosin tänä jouluna jo löysin ensimmäisen pajunkissan kissoineen. Vein sen mukanani loppiaiskirkkoon ja saarnasin siitä, miten nyt voimme viedä Jeesus-vauvalle rotinakukkina pajunkissoja. Näin jouluntapahtumat ja pääsiäisentapahtumatkin yhdistyivät luonnon oikkujen vuoksi toisiinsa. Pelastushistoriallisestihan ne ovatkin jo yhteydessä toisiinsa. Ilman joulua ei olisi pääsiäistä. Ja ilman pääsiäisen tyhjän haudan ihmettä ei olisi mieltä juhlia jouluakaan. Ennen joulua adventtina ja ennen pääsiäistä palmusunnuntaina kirkossa saarnataankin samasta aiheesta: Jeesuksesta ratsastamassa Jerusalemiin.

t. Maarit-pappi

• Helzu

En tiedä miksi pukeutuisin! Voitteko auttaa? Olisinko vaan joku noita vai joku tipu? :D auttakaa T. Helzu

• pleipoi

Oikkeen seksikäs playboy PUPU asu vaan päälle;) Kyllä pistää äijil silimöö

• Gwen Stefani koru

Palmusunnuntai on virpomispäivä. Virvon varvon, tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks. Vitsa sulle, palkka mulle! Oon ollu virpomas olin trulliks pukeutunu. Kerran olin kissa, mulla oli kissan naamio, sellanen mikä peittää vaan naaman yläosan ei koko naamaa. Oli kiva koristella niitä pajunoksia, laitoin niihin jotain sulkia, lahjanauhaa ja joskus serpenttiiniä. Kiinnitin ne erivärisillä teipeillä. Halloweenina eli kekrinä on sama juttu eli kierretään ja haetaan karkkia. Sitten joulun jälkeen on nuuttipukit. Nuuttipukki kiertää jossain Harjavallan suunnilla. Oon ollu usein Harjavallassa mutta en ehtinyt nähdä nuuttipukkeja kun mun piti lähtee pois ennen loppiaista koulun takia. Voi kyynel! Ennen jouluna kiersi harmaapartanen pukki joka toi tuhmille risuja. Ja kun meni tapanina kylään niin isännälle sanottiin Tapani, Tapani, voiteles mun napani! Ja jos Tapani eli isäntä oli suotuisa sai jonkun ryypyn. Kyllä juhlia saa olla vaikka ne ei liittyis kirkkoon mitenkään! Miksi ei sais pitää hauskaa?! En tykkää siitä kun kirkko yrittää lopettaa hauskoja perinteitä

• lilikka12344

Noh... kanttii mennä jonnekki jossa annetaa paljon karkki ja ehkä myös rahaa.

• Hezeg

Pukeudun ehk noidaks tai pupuks

• Anonyymi

Jos ei ole kissa asua tai pupu asua tI noita asua nii minkä laiseksi voisi pukeutua

• Anonyymi

En tìiiiiiiiiiiieeeeeedäääää

• Anonyymi

Ennen vanhaan virvotiin pääkaupunki seutu viikoa ennen pääsiäistä palmusununtai.nyt se tulis 10.4.Enää ei virpojat käy kun on kerrostaloissa ovi koodit. Virpojat kukin pukeutui miten sattui.Kasvoihin poskin väriä,pisteitä siihen viellä poskien yläpuolelle,Iso huivi hartioille, essu tai vanha pitkä mekko.Toiset lapset tuli huivi pässä ja pajun kissat anto.Kukin tylillä.Valvoja hieman etällä nomi vaateissa.Jotkut sit olivat puketuneet kuin kortejen noita akat,tai kissat,puput,

• Anonyymi

Mä en tiedä miksi voisin pukeutua pääsiäisenä jos menee virpomaan laittakaa äkkiä vastauksia!

• Anonyymi

Voiko pukeutua prinsessaksi pääsiäisenä

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      205
      1220
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      80
      767
    3. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      722
    4. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      203
      691
    5. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      47
      641
    6. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      49
      623
    7. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      601
    8. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      23
      563
    9. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      560
    10. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      559
    11. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      550
    12. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      292
      538
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      53
      526
    14. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      513
    15. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      36
      513
    16. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      509
    17. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      504
    18. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      74
      501
    19. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      33
      479
    20. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      456
    Aihe