Asperger ja mt-pakkohoito

corgi3445887

joudunko mielisairaalaan? olin sanonu lääkärille suoraan että en syö enää lääkkeitä enkä oo syöny niitä pitkään aikaan. ja että mulla oli lääkkeistä fyysisiä oireita jotka hävis heti kun lääkket loppui ja syön nykyään omega3 kalaöljykapseleita joilla on minuun parempi vaikutus ku psyykenlääkkeillä. mitä luulette että onko kohta seuraavana arkipäivänä jo ambulanssimiehet ovan takana? en ole skitsofreenikko eikä minulla ole nyt mitään akuuttia psykoosia eikä vakavaa masennusta. ja lääkäri itsekin sanoi mulle joskus kauan sitten että "et sinä kovin huonossa kunnossa ole" ja oon pärjänny itsenäisesti ja huolehtinu itestäni ja myös lemmikistäni hyvin. eli mitään perusteita ei pakkohoidolle ole? sanoin että haluan jonnekin muualle ku tuonne mtt:lle hoitoon. Miten VOI joutua pakkohoitoon jos ei ole mitenkään vaaraksi itselle eikä muille? ja onko tuo viesti muka tulkittavissa psykoottisen viestiksi?
minulla on jo olemassa synnynnäinen, aivoperäinen sairaus(Asperger) ja oon ollu syntymästäni saakka erilainen kuin muut. se on myös mt-toimiston tiedossa että mulla on as. ja ilman lääkkeitä pärjäsin nuorempanakin monta vuotta ja mulle laitettiin lääkitys kun olin 20v iässä häirinny erästä kaupunginvaltuutettua. nyt oon jo 27v. ja viesti minkä lääkäreille kirjoitin, on tämä:
" en edes näe enkä kuule harhoja ja olen ollut jo syntymästäni saakka tämmöinen kuin olenkin. minua ei voi pakottaa mihinkään. olen aikuinen ihminen ja osaan asua itsenäisesti ja huolehtia mm lapsista ja eläimistä, joten minkään sairaalahoidon tarpeessa en nyt ole. harhoja minulla ei ole ja turhaa oli lääkärien epäily minun kohdalla "psykoottisesta häiriöstä" kun sillä tavoin epäluuloinen minkä perusteella minulla psykoosia epäilitte, olen ollut jo vastasyntyneestä saakka eikä kukaan voi olla psykoottinen jo syntyessään. minun kohdalla on kyse autismista, ei psykoosista-. Autismi on eri asia kuin psykoosi. äitini kertoi että olin jo vauvana hyvin arka ja epäluuloinen, heti syntyessäni jo. ja sama epäluuloisuus on jatkunu mulla aikuisikään saakka. ja se kuuluu autismiin. kyseessä voi olla osittain myös aivovamma, kun samanaikaisesti on ollu vaikea synnytys ja hapenpuute syntyessä, ja myöhemmin ilmeni hitautta, kömpelyyttä ja epäluuloisuutta ja kyvyttömyyttä noudattaa ohjeita, näitä niin paljon että olen ammatillisesti täysin työkyvytön ja heikommalla tasolla kuin mitä on monet muut as-henkilötkin. kaikkia testejä mulla ei oo edes tehty kun vanhemmat keskeytti minun testit vuonna 1991. vaikka olisi varmasti minulta löytyny muutakin kuin Asperger. mielestäni en ole niinkään Asperger vaan joku hieman syvemmin autistinen joka osaa puhua ja kommunikoi puhumalla. semmoisiakin on. tämän puolesta puhuu jo se kun useimmat as-henkilötkin pitävät minua tosi outona ja sairaana ja joku on sanonut että oon varmaan syvemmin autistinen. nuo kaikki on ollu mulla olemassa koko ikäni. ja mitä "pakonomaisuuteen" tulee niin sekin on autismia ja se on ollu minulla olemassa tosiaan jo vauvaiästä saakka. eikä sitä saa pois millään lääkkeellä kun se on synnynnäinen ominaisuus mutta olen oppinut sitä käsittelemään sillä tavoin ettei se minua haittaa. minuun ei tehoa lääkitys vaan 1. Säännöllinen päivärytmi ja mahdollisesti joku kirjallinen aikataulu 2. rutiinit jotka pysyvät mahdollisimman samoina. kun nämä asiat on kunnossa niin silloin pakonomaisuus vähenee ja yllättäin ongelmakäytös häviää. minulla on nyt kun eläkkeestäkin myönteisen päätöksen sain, mahdollisuus myös tehdä elämästäni sopiva ja oman näköiseni kun mikään työelämän paine ei ole minua painostamassa normaaliksi enää. minulla olisi toive päästä johonkin nimenomaan autismikuntoutukseen ja autisteille suunniteltuun avotyöhön tai terapeuttiseen työtoimintaan. en käy enää mtt:ssä enkä lääkkeitäkään ole enää syönyt pitkään aikaan ja minulla oli lääkityksen aikana mahavaivoja, väsymystä, huimausta, päänsärkyä, ripulia, oksentelua, erilaisia patteja, jatkuvaa janoa, verisiä ulosteita ja kipua ulostaessa, luukipuja, poikkeava verenkuva, ja verenvuotoja, mutta kun en syöny enää lääkkeitänne niin mahakipu hävisi, väsymys hävisi, päänsärky hävisi ja vointini koheni. eikä edes masennus enää tullut takaisin. ainut "psyykenlääke" jota enää suostun syömään on nuo omega3-kalaöljykapselit jotka on auttanu paremmin kuin lääkkeet ja niissä on sekin hyvä puoli että ei ole sivuvaikutuksia. omega3-rasvahapot on myös kohottaneet mielialaani ja ne on tavallaan luonnon oma masennuslääke. kun mulla oli cymbalta niin makoilin paljon ja oksennus tuli joka päivä. mutta kun jätin kaikki lääkkeet pois, niin oksentelu loppui heti. minulle ei loppupeleissä käyny mikään lääke. aluksi niitä elimistöni sieti mutta jokaisen lääkkeen kohdalla jossaki vaiheessa(yleensä vuoden tai kahden kuluttua lääkkeen aloituksesta) elimistö sanoi stopin ja oksensin kaikki lääkkeeni ulos kun allergisoiduin niille niin pahoin.

7

2901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräsnimmari

      Yleensä/nykyisin alkaa olla jo vaikeata "päästä" pakkohoitoon. En usko että sinun tarvitsee tästä huolehtia. Täytyy olla todella vaarallinen ympäristölle tai itsetuhoinen.

      Mikäli sinulla ei ole MT-diagnoosia, pelkkä AS ei todellakaan ole peruste pakkohoidolle. Onko sinulla joku diagnoosi? bipo tmv? Mitä lääkettä söit? Jos lääkkeestä ei ollut apua ja siitä seurasi vakavia sivuvaikutuksia (verenkuvamuutokset ym.) sitä on turha syödä. Jotkut autistit/assit hyötyvät pienestä määrästä Risperidonia tai Abilifya mutta eivät toki kaikki.

      Olisiko sinun mahdollista päästä vielä neurologille, että sinulle tehtäisiin neuropsykologinen tutkimus? On kurjaa jos/kun Aspergerista johtuvat oireet luokitellaan MT-ongelmiksi. Toisaalta AS lisää myös riskiä psykooseihin. Pysy ainakin erossa alkoholista! Onko/oletko koskaan ollut paikkakunnallasi autismikuntouttajan/tukihenkilön juttusilla? Hakeudu sinne neurologille, mistä saat jatko-ohjeet.

      Autismi/As ei suoranaisesti aiheuta epäluuloisuutta mutta ikävät kokemukset sosiaalisissa tilanteissa voivat edesauttaa epäluuloisuuden syntyä.

      Hyvä kun syöt kalaöljyä. Vältä natriumglutamaattia=roskaruokaa.

      Kun kirjoitat, älä kirjoita tekstiäsi pitkään pötköön, sitä on raskas lukea.

    • ------------LL---

      mt-diagnoosi sinulla on? Jokuhan sellainen sinulla on tuon neurologisen oireyht.lisäksi.


      Onko Asperger diagnosoitu? Siis _virallisesti_?

      Lääk.sopimattomuus ei ole yhtä kuin niille allergisoituminen.

      Mikä statuksesi on? Sairauslomalainen? Kuntoutustuella oleva? Joku muu?

    • achtung baby

      kannattais koittaa kannabista, itsellä ainakin auttaa as- oireisiin, ei toki kaikkiin esim. silmiin hankala katsoa edelleen ja small talk ei vaan lähde. Mut ärsyyntyny olo kaikkoaa (tarttisin rauhoittavia mutta ne ei rauhoita vaan tulee sekava olo --> lääkealiherkkyys), stressi häviää ja äänet kuuluu tasaisemmin (kuulo on vähä yliherkkä), jotenki pysyy ajatukset kasassa paremmin ja muutenki helpompi olla. Ja mikä parasta, ei sivu vaikutuksia. Ehkä aamu-unisuutta joskus...

      olin poltellut pari vuotta silloin tällöin kun aattelin katsoa googlesta mitä löytyy sanoilla asperger ja cannabis, no sieltähän tuli näytölle semmoista tekstiä että auttaisi oireisiin. mä mietin et mitä vi**ua, miksei tästä oo ollu mitään juttua missään milloinkaan ikään (varmaan siksi ku kannabis mielletään vielä pahaksi HUUMEeksi vaikka sitä saa reseptillä vaivaaviin vaivoihin, myös täällä suomessa, tosin resepti on käsittääkseni melko hankala ellei mahdoton saada).

      kun näköjään olet nuo kemikaalit jo koittanut niin voinen suositella tätä 100 % luonnontuote lääkettä.

      harmi vaan kun kannabista ei määrätä meillä täällä muuhun kuin ybersuper syöpäkipuihun ja semmosiin, niin joutuu tehdä laittomuuksia että saa elämänlaatua paremmaksi, helpotusta oireisiin.

      • ASM82

        Kannabis eikä alkoholi sovi AS-henkilön aivokemialle kovinkaan hyvin.. Psykoosin riski on todella suuri.

        Itse maistelen olutta välillä ja maltillisesti, nimittäin maine meni jo teininä..


      • poika 16

        Mulla taas alkaa asperger oireet polttelun jälkeen. Nyt vielä selvinpäin pystyn kommunikoimaan suht normaalisti. Polttelua en kuitenkaan lopeta. Siihen on omat syynsä ;).


      • Anonyymi
        poika 16 kirjoitti:

        Mulla taas alkaa asperger oireet polttelun jälkeen. Nyt vielä selvinpäin pystyn kommunikoimaan suht normaalisti. Polttelua en kuitenkaan lopeta. Siihen on omat syynsä ;).

        Tulevaisuuden sinä on eri mieltä

        P24


      • Anonyymi
        poika 16 kirjoitti:

        Mulla taas alkaa asperger oireet polttelun jälkeen. Nyt vielä selvinpäin pystyn kommunikoimaan suht normaalisti. Polttelua en kuitenkaan lopeta. Siihen on omat syynsä ;).

        Huomasin just.....

        P26


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      816
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe