Lääkintä-auk

joopajoooo

Olen tällä hetkellä aukissa (minut pakotettiin sinne), eikä oma aselajini kiinnosta ollenkaan. Sain kuulla näistä ns. erikois-aukeista, ja yksi niistä on käsittääkseni lääkintä-auk. Missä vaiheessa valinnat tehdään, ja onko miten vaikea päästä? Jos nyt kerran vuoden olen intissä niin uskoisin saavani lääkinnästä jotain hyötyä loppuelämäksikin. Joku väitti että erikois-aukkeihin on yhtä vaikea päästä kuin rukkiin, pitääkö tämä paikkansa?

6

8171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdhh

Erikoisaukkeihin on vaikea päästä. Sinne valitaan vain muutama tyyppi/saapumiserä. Periaatteessa sinne mennään pääasiallisesti tuurilla. Suosittelen yrittämään, koska perus-auk:ssa tulee olemaan tylsää, varsinkin jos valmiiksi tuntuu ettei kiinnosta.

• Aina voi haaveilla..

...pitää olla alan korkeakoulutus tai ainakin muutama vuosi menestyksellisesti takana. Esim. insinöörit ja lääkärit. Näiden lisäksi pitää läpäistä haastattelut ja pääsykokeet. Esim. Vekaranjärveltä (n. 2000 varusmiestä) 14 oli hakukelpoisia ja heistä kaksi pääsi erikois-AUK-kurssille. Siis yksi promille.

Erikois-auk on kurssina varsin rankka, mutta insinööri/lääkäritason ihmisille ei tuota vaikeuksia.

Jokainen voi vain arvailla kuinka puolustusvoimat arvostavat valmiita ammattilaisia verrattuna 18-vuotiaisiin teineihin: edut ovat sellaisia mistä ei ääneen saa puhua. Myös työtä tarjotaan jo hyvissä ajoin ennen reserviin siirtymistä.

Onnea ja menestystä - todennäköisesti et siis pääse!

• Vain eliitille...

Lääkärit ovat etusijalla aivan kuin insinöörit tekniikan erikoiskoulutuksiin. Valinnat tehdään P-kauden aikana ja koulutus alkaa samaan aikaan kuin muut auk:it. Erikois-auk vaan kestää huomattavasti pidempään.

• Tipahtanut..

erikois-aukkiin. normi auk/ruk taitaa olla sinunkin tiesi.

• lääk au

Jep, taas asiasta täysin tietämätön jengi kommentoi... itse olen siis lääkitä-au 209 ja tässä vähän infoa ja väärien tietojen korjausta.

Ei todellakaan vaadi aikaisempaa koulutusta alalta, n. 30 prosentilla lääkintäaukkilaisista löytyy alan koulutus. Ja jos on lääkäri niin ei ole asiaa lääkintä aukkiin, vaan lähes pakotetaan lääkintä rukkiin...

lääk-aauuksi pääsemisen vaikeus riippuu paljon komppaniastasi, joissain paikoissa ei ole yhtään halukkaita ja joissain on kysyntää paljon..

• lääkintä..

...ihan tavallisesta lääkintä-aukista etkä mistään erikoiskoulutettavasta lääkintäjohtajista. Noita tavis-aukkeja/rukkejahan kyllä riittää, vaan koitapa päästä sellaiseen jossa on hakumenettely!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      465
      2959
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2716
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      276
      1734
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1304
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1245
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1081
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      999
    9. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      998
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      995
    Aihe