Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lääkikseen 2011?

Saga-

Olen aika ajoissa liikkeellä, mutta tänä keväänä päätin tavoitella pitkäaikaista unelmaani hakea lääketieteelliseen. Koska lukiossa fysiikka ja kemia eivät vielä kiinnostaneet, ja matikankin luin vain lyhyen, tiedostan varsin hyvin, että realistisesti voin tavoitella sisäänpääsyä vasta ensi vuonna. Minulla olisi muutama kysymys mieluusti jo lääkiksessä sisällä oleville, mutta myös toki toisille samassa tilanteessa oleville! :)
1. Mitä valmennuskurssia suosittelisitte? Mietin jonkin pitkän kurssin aloittamista jo syksyllä.
2. Asun itse Helsingissä, mutta ajattelin hakea Turkuun, koska käsitykseni mukaan sinne on jonkin verran helpompi päästä? Ouluun tai Kuopioon toki olisi kai helpoin, mutta sijainniltaan ne ovat minulle liian kaukana.
3.Tällä hetkellä panostan fysiikan, kemian, matikan ja biologian lukion oppimääriin paneutumiseen. Olisiko muuta vinkkiä, mitä kannattaisi tehdä jo nyt?
Ym. muuta vinkkiä otan mielelläni vastaan, ja myöskin mielipiteitä, mihin lääkikseen kannattaisi hakea :)

13

1788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • irtoaa

      Laske!

    • poppp

      Fysiikkaa ja kemiaa lue ja laske. Ja osta Galenos ja lue sitä. Matematiikan ja lukion biologian lukemisesta ei ole juuri hyötyä pääsykokeessa. Laskut on kuitenkin ihan perusfysiikkaa ja kemiaa ja biologian tehtäviin ei tarvitse muuta kuin Galenoksen tiedot, ylimääräisestä voi olla haittaakin.

    • näinmenee

      Onnea pyrkimiseen! Laske ja laske erilaisia fysiikan ja kemian laskuja. Älä mieti mihin kannattaa pyrkiä, vaan mihin haluat!Vaikka toisiin vaikeampi päästä, sitten luet vieläkin enemmän. Kun opiskelet pääsykokeeseen kunnolla, ei tarvitse miettiä pääsypisteiden rajoja.

    • ab09

      Hei!
      Hyvä että olet ajoissa liikkeellä. Itselläni oli sama tilanne, matikkaa en edes kirjoittanut, saatika lukiossa fysiikkaa ja kemiaa lukenut. Kannattaa kertailla/opetella esim iltalukiossa fysiikkaa ja kemiaa (ja esim. kirjoittaa ne keväällä sitten kuten minä), galenoksessa esitelty kemia ja fysiikka kun ei riitä pääsykokeeseen... Lisäksi tilastomatikkaa voi pikkaisen lukea kun sitä lisättiin nyt tähän uuteen galenokseen. Biologia mikä galenoksessa on riittää täysin (vaikkakin täynnä ärsyttäviä virheitä (jotka saa vastata pääsykokeessakin siis virheellisinä)).
      Hae ehdottomasti sinne minne eniten haluat. Se minne on helpoin päästä vaihtelee vuosittain, lisäksi myös kokeiden arvostelun rankkuus vaihtelee eri paikoissa (sinne minne on päästy pienimmillä pisteillä on voinut olla myös rankoin tuomarointi..).

      Itse kävin valmennuskeskuksen kurssin ja olin erittäin tyytyväinen.
      Luin vuoden aikana lukion oppimäärän kemiasta ja fysiikasta, galenoksen reilu pari kertaa ja tein paljon tehtäviä ja pääsin sisään nyt. Opiskeltua tuli viimeisen puolenvuoden ajan arkipäivisin kymmentä tuntia useinkin.

      Onnea ja jaksamista!

    • nana899

      Olen myös hakemassa lääkikseen 2011 ja ajattelin mennä valmennuskeskuksen syyskuussa alkavalle pitkäkurssille. Jos aiot mennä jollekin valmennuskeskuksen kursseista, ilmoittaudutaan yhdessä! Valmennuskeskuksesta saa kaverialen; kun 2 ilmoittautuu yhdessä 5%, 3 - 10% ja 4 - 15%. Nuo ovat sen verran kalliita, että tuo 5% on jo aika paljon! Kurssin ei siis tarvitse olla sama eikä paikkakunnallakaan ole väliä.

      Meilaa jos kiinnostaa=) ja muut myös! mpptrn05ätgmail.com

      • lääkäri to be

        Tahto päästä sisään on todella kova ja olen tehnyt jo suunnitelman kevään lukemiselle. Aion tilata tässä tammi-helmikuun aikana Galenoksen uusimman painoksen ja aloitella selailua jo lukuloman aikana niin että aiheet tulevat tutuiksi. Aion lukea ystävien kanssa ja tehdä vanhoja pääsykokeita.

        Minua on mietityttänyt, että kun asun Espoossa ja aion hakea Kuopioon opiskelemaan, pitääkö pääsykoe tehdä Kuopiossa vai voiko sen tehdä pääkaupunkiseudulla?

        Olen vielä miettinyt, voisiko Helsinkiin sittenkin olla hyvä hakea? Paljon on kuullut, että se tietää vain turhia välivuosia ja että helsinkiläiset opiskelijat saisivat huonommin kesätöitä.


      • tytsy -85
        lääkäri to be kirjoitti:

        Tahto päästä sisään on todella kova ja olen tehnyt jo suunnitelman kevään lukemiselle. Aion tilata tässä tammi-helmikuun aikana Galenoksen uusimman painoksen ja aloitella selailua jo lukuloman aikana niin että aiheet tulevat tutuiksi. Aion lukea ystävien kanssa ja tehdä vanhoja pääsykokeita.

        Minua on mietityttänyt, että kun asun Espoossa ja aion hakea Kuopioon opiskelemaan, pitääkö pääsykoe tehdä Kuopiossa vai voiko sen tehdä pääkaupunkiseudulla?

        Olen vielä miettinyt, voisiko Helsinkiin sittenkin olla hyvä hakea? Paljon on kuullut, että se tietää vain turhia välivuosia ja että helsinkiläiset opiskelijat saisivat huonommin kesätöitä.

        olen kuopion lt1 opiskelija. kuopion kokeen voi tehdä myös lappeenrannassa. mäkin ajattelin eka eteläsuomalaisena että tää on kauhea periferia, mut ihan mukavaa täällä on asua. ja töitä saa tosiaan helpommin ja palkat paremmat ku etelässä. asunnot ja vuokrat halvempia. ja kuopioon tilastollisesti helpointa päästä. :) mä olin alkujaan niin surkea fyssassa ja kemmassa, ettei ollu yksinkertasesti pokaa hakea stadiin, ja taloudellisesti ei olis ollu mahdollisuutta ylimääräseen välivuoteen. sisälle oli päästävä kerralla. siksi valitsin kuopion. nyt oon vaan tyytyväinen et oon sisällä, eikä oo enää sitä pääsykoe-helvettiä :D en tiedä edelleenkää oisinko päässy stadiin (tai muualle), koska pisteet ei oo vertailukelposia keskenään. mut en mä sitä asiaa jaksa edes ajatella. eteenpäin vaan, ja pääasia on olla sisällä haluamallaan alalla! suomi on pieni maa, aina pääsee kulkemaan, ja muutama vuosi on kuitenkin lyhyt aika joka menee nopeasti.


      • Lääkikseen 2012?

        Onko joku hakemassa valmennuskeskuksen syyskuussa alkavalle pitkäkurssille nyt syksyllä 2011? Tai jollekin muulle valmennuskeskuksen kurssille? Ilmoittaudutaan yhdessä! Ota yhteyttä lisitahanätgmail.com


    • Jeiidi
    • komppu

      Hei! Toivottavasti joku jo lääkiksessä sisällä oleva tai sinne pyrkimisestä enemmän tietävä sattuis lukemaan tätä. Haluaisin tietää millasilla yo-papereilla kannattaa yrittää hakea lääkikseen? Lukiossa luin pitkää matikkaa, kemiaa ja bilsaa mutta fysiikan kurssit jätin kesken. Nyt on takana farmasian opintoja 2 vuotta Kuopiossa ja ensi keväänä tarkoitus valmistua farmaseutiksi. Intoa olis vielä opiskella pitempäänkin ja mielessä on pitkään ollut lääkis. Erityisesti Kuopion lääkis kiinnostaisi. Olisi mukava kuulla millasilla yo-arvosanoilla ihmiset on menny sisään?:)

      • Lääk. yo

        Hyvät paperit auttaa toki, mutta pääsykoe on se mikä ratkaisee.
        Itse pääsin sisään yhteispistekiintiössä M:n papereilla.


    • lääket. yo

      Mulla oli fysiikasta ja kemiasta kummastakin A ja pitkästä enkusta B ja luin lyhyen matikan (E) ja äikästä tuli M ja terveystiedosta L.

      Toki mä sitte lukion jälkeen luin kemiat ja fysiikat omin päin. Ei sil mitää väliä oo, että mitä on joskus kirjoittanu.

    • komppu

      No hyvä tietää, et sitkeällä pääsykokeisiinkin luvulla on mahdollista päästä sisään:) Itselläni on tosiaan kans nuo M-paperit, paitsi pitkästä enkust on b. Mutta täytyy vaan päättää mitä tulevaisuudellaan tekee ja yrittää opiskella kovasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe