Alumiinimaston eloksointi on hapettunut suolaisissa olosuhteissa, onnistuuko hapettuman poisto jollain kemiallisella tai mekaanisella keinolla? (Alumiiniveneiden kylkien hapettuman poistoon on myynnissä ainakin StarBritellä jotain ainetta)
Millä keinoilla uskaltaisi hapettumaa poistaa?
Alumiini masto hapettunut
15
3408
Vastaukset
- gfdsyy5652w5g
mastossa olleen naarmun kevyesti ja maalasin hopean värisellä bilteman sprayvannemaalilla.
- Enkelmqnn
Kokeile vain starBriteä. En tosin tiedä mitä aiot tehdä. Eloksointi on se suojalakkaus maston pinnalla ja galvanointi suojaa mastoa varsinaisesti.
- pinnoitustekniikasta
Menipä nyt käsitteet sen verran poskelleen, että hiukan korjataan. Eloksointi, tai oikeampi nimitys olisi anodisointi, on alumiinille käytetty pinnoitustapa. Siinä sähköisesti, eli kyllä galvaanisesti, muodostetaan metallin pintaan hyvin ohut alumiinioksidikerros, joka on erittäin kova ja sen rakenteen tilavuus on sama kuin perusmetallin, joten se pyri rakoilemaan tai puristumaan irti. Oksidikerros on kuitenkin huokoinen, joten se täytyy anodisointiprosessissa vielä tiivistää täyttämällä huokoset. Tiivistysmateriaaliin voidaan vielä lisätä väriaineita, joten lopputulos voi olla mm. musta tai kullanvärinen. Mitään lakkoja ei käsittelyyn kuulu.
Galvanointi taas tehdään teräkselle ja siinä teräs pinnoitetaan sinkkikerroksella. Pinnoituksen voi tehdä kuumagalvanoimalla, eli upottamalla teräskappale sulaan sinkkiin, jolloin saadaan paksu, mutta hieman karkeahko kerros. Toinen tapa on galvanointi sähköllä, jolloin pinnasta tulee paljon ohuempi, mutta sileämpi. - Ehkä näin
pinnoitustekniikasta kirjoitti:
Menipä nyt käsitteet sen verran poskelleen, että hiukan korjataan. Eloksointi, tai oikeampi nimitys olisi anodisointi, on alumiinille käytetty pinnoitustapa. Siinä sähköisesti, eli kyllä galvaanisesti, muodostetaan metallin pintaan hyvin ohut alumiinioksidikerros, joka on erittäin kova ja sen rakenteen tilavuus on sama kuin perusmetallin, joten se pyri rakoilemaan tai puristumaan irti. Oksidikerros on kuitenkin huokoinen, joten se täytyy anodisointiprosessissa vielä tiivistää täyttämällä huokoset. Tiivistysmateriaaliin voidaan vielä lisätä väriaineita, joten lopputulos voi olla mm. musta tai kullanvärinen. Mitään lakkoja ei käsittelyyn kuulu.
Galvanointi taas tehdään teräkselle ja siinä teräs pinnoitetaan sinkkikerroksella. Pinnoituksen voi tehdä kuumagalvanoimalla, eli upottamalla teräskappale sulaan sinkkiin, jolloin saadaan paksu, mutta hieman karkeahko kerros. Toinen tapa on galvanointi sähköllä, jolloin pinnasta tulee paljon ohuempi, mutta sileämpi.Olen yhden hapettuneen maston maalauttanut. Lopputulos hyvä. Maalaus on ammattimiehen hommaa.
En muista primaryn nimeä, mutta kellertävää erittäin lujasti tarttuvaa tavaraa. Homma tehdään ruiskulla. Päälle sitten lopullinen väri oman valintasi mukaan.
Kuusi vuotta sitten hinta oli 400 €. Valitettavasti maalausfirma joka sen teki on lopettanut toimintansa eli
kyseleppä esim. automaalaamoista tms. jotta saat mastosi kuntoon. Uudelleen eloksointi on vaikeata, koska Suomesta ei oikein löydy eloksointialtaita. - goonsoon
pinnoitustekniikasta kirjoitti:
Menipä nyt käsitteet sen verran poskelleen, että hiukan korjataan. Eloksointi, tai oikeampi nimitys olisi anodisointi, on alumiinille käytetty pinnoitustapa. Siinä sähköisesti, eli kyllä galvaanisesti, muodostetaan metallin pintaan hyvin ohut alumiinioksidikerros, joka on erittäin kova ja sen rakenteen tilavuus on sama kuin perusmetallin, joten se pyri rakoilemaan tai puristumaan irti. Oksidikerros on kuitenkin huokoinen, joten se täytyy anodisointiprosessissa vielä tiivistää täyttämällä huokoset. Tiivistysmateriaaliin voidaan vielä lisätä väriaineita, joten lopputulos voi olla mm. musta tai kullanvärinen. Mitään lakkoja ei käsittelyyn kuulu.
Galvanointi taas tehdään teräkselle ja siinä teräs pinnoitetaan sinkkikerroksella. Pinnoituksen voi tehdä kuumagalvanoimalla, eli upottamalla teräskappale sulaan sinkkiin, jolloin saadaan paksu, mutta hieman karkeahko kerros. Toinen tapa on galvanointi sähköllä, jolloin pinnasta tulee paljon ohuempi, mutta sileämpi.Kyllä siitä eloksoinnista voi käyttää galvanointi käsitettä, koskapa se sähkögalvaanisesti tehdään. Yleensä siihen eloksoituun pintaan laitetaan päälle lakkakerros suojaamaan eloksointia. Tämän lakkakerroksen ja eloksoinnin voi tuhota pitämällä mastoaan kurkihirtenä peitetelineessä.
- sittenkään
goonsoon kirjoitti:
Kyllä siitä eloksoinnista voi käyttää galvanointi käsitettä, koskapa se sähkögalvaanisesti tehdään. Yleensä siihen eloksoituun pintaan laitetaan päälle lakkakerros suojaamaan eloksointia. Tämän lakkakerroksen ja eloksoinnin voi tuhota pitämällä mastoaan kurkihirtenä peitetelineessä.
Galvanointi tarkoittaa pinnoitusta toisella metallilla, käytännössä vain sinkityksestä puhutaan galvanointina. Alumiinin anodisointia ei voi sanoa galvanoinniksi, vaikka siihenkin sähköä käytetään, prosessi on aivan toinen. Ja pintaa ei todellakaan lakata, ainoastaan oksidikerroksen huokoset täytetään, mutta pinnaksi jää se oksidi. Ja vaikka se oksidikerros onkin kova, sen kyllä saa naarmutettua tai pressun alla kulutettua. Pienistä naarmuista ei ole niin väliä, metallin pinta joka tapauksessa oksidoituu pian ollessaan ilman kanssa tekemisissä, Syntyvä oksidikerros ei kuitenkaan ole samanlainen suoja kuin se sähköisesti tehty.
- 23
riippuu pitkälle kuinka pahasti ja laajasti masto on hapettunut ja mitä tarkoitat sillä, ett masto on hpettunut. jo masto on vain tummentunut/muuttunut mattapintaiseksi, paljon on tehtävissä ihan tavallisella venevahalla. itse olen vahannut alumiinimaston joka kevät, ja vahan levitys rätit (vanhoja tyynyliinoja, ehdottomasti paras väline tähän) ovat tämän jälkeen näky; ovat nimittäin likaisia, paska irtoaa.
- 19
Jos on niin pahasti hapettunut, että pitää maalata, niin rälläkkään saa huopa-lamellilaikkoja. Se on hellävaraisin hiontakeino, mutta saa silläkin maston pilattua jos haluaa. Hempelin ohjeiden mukaan pohjalle lightprimeriä ja pintaan polybestiä.
- demi53
maston pinta on matta harmaa mutta väri on suunnilleen ennallaan. Ajattelin jos jollain ns hiontavahalla yrittäisi saada sen mattapinnnan kirkastumaan vähän samalla lailla kun maalipintoja kirkastetaan. Maalipinnoissa on varmaan se ero että maalikerros on paksumpi mitä se alumiinin pinnalla oleva eloksointi/lakkaus ja jos sen hioo puhki niin sitten se masto muuttuu hapettumisne myöstä varmaan tummaksi.
- Maalaa !!
demi53 kirjoitti:
maston pinta on matta harmaa mutta väri on suunnilleen ennallaan. Ajattelin jos jollain ns hiontavahalla yrittäisi saada sen mattapinnnan kirkastumaan vähän samalla lailla kun maalipintoja kirkastetaan. Maalipinnoissa on varmaan se ero että maalikerros on paksumpi mitä se alumiinin pinnalla oleva eloksointi/lakkaus ja jos sen hioo puhki niin sitten se masto muuttuu hapettumisne myöstä varmaan tummaksi.
Jos mastosi on hapettunut, niin suomeksihan se tarkoittaa sitä, että mastoa (alumiinia) suojaava elok-
sointipinta on "uusittava" eli siihen ei auta mitkään vahaukset yms. puleeraukset vaan se on SUOJATTA-
VA uudestaan. Ainoa keino on maalaus. Täällä Suomen murtovesillä hapettumisen prosessi on hidasta, mutta, jos meinaat mennä suolavesille, niin maalaa mastosi.
Jossakin viestissä ehdotettiin primaryksi Ligh Prrimarya ja maaliksi Plypestiä, saattaapi olla toimiva yhdistelmä, mutta oma muistikuvani mastoni maalauksesta on, että alumiinille oli ihan oma primarynsä,
joka lähes "syöpyi" alumiiniin. Aine oli tosi rajua. Uskoisin, että automaalaamot, Nautor tai Baltic Yacht
osaavat kertoa aineen nimen.
Vielä hiomisesta; mastoani ei hiottu ennen primeryn ruiskutusta. Pinta muuttui karheaksi, mutta primary ei varsinaisesti muuttanut maston väriä se teki sen ainoastaan karheaksi.
Lopullinen väri jonka nimeä en myöskään muista oli erittäin kovaa. Väri kestää kovatkin mekaaniset rasitukset. - Apinoidenkuningas
Maalaa !! kirjoitti:
Jos mastosi on hapettunut, niin suomeksihan se tarkoittaa sitä, että mastoa (alumiinia) suojaava elok-
sointipinta on "uusittava" eli siihen ei auta mitkään vahaukset yms. puleeraukset vaan se on SUOJATTA-
VA uudestaan. Ainoa keino on maalaus. Täällä Suomen murtovesillä hapettumisen prosessi on hidasta, mutta, jos meinaat mennä suolavesille, niin maalaa mastosi.
Jossakin viestissä ehdotettiin primaryksi Ligh Prrimarya ja maaliksi Plypestiä, saattaapi olla toimiva yhdistelmä, mutta oma muistikuvani mastoni maalauksesta on, että alumiinille oli ihan oma primarynsä,
joka lähes "syöpyi" alumiiniin. Aine oli tosi rajua. Uskoisin, että automaalaamot, Nautor tai Baltic Yacht
osaavat kertoa aineen nimen.
Vielä hiomisesta; mastoani ei hiottu ennen primeryn ruiskutusta. Pinta muuttui karheaksi, mutta primary ei varsinaisesti muuttanut maston väriä se teki sen ainoastaan karheaksi.
Lopullinen väri jonka nimeä en myöskään muista oli erittäin kovaa. Väri kestää kovatkin mekaaniset rasitukset.Internationalin Etchprimer etsaa, eli "syövyttää" alumiinin.
Siihen päälle 2 komp. pintamaali.
- eloksointi
" Alumiinimaston eloksointi on hapettunut suolaisissa olosuhteissa "
Ei kun alumiini on hapettunut eloksointia tehtäessä. Eloksointi tarkoittaa juuri alumiinin hapettamista alumiinioksidiksi. Ei alumiinioksidi enää uudestaan hapetu suolaisissa olosuhteissa, eikä muuallakaan, kun se on jo täysin hapettunutta ennestään !- Al2O3
Kouluaikoina opin, että alumiini hapettuu itsestään voimakkaasti ja syntyvä alumiinioksidikerros suojaa mastoa lisähapettumiselta. Siksi metalli on säätä ja kulutusta kestävä. Edellä ollut selostus oksidikerroksen keinotekoisesta tekemisestä sähkökemiallisesti - eli ns elloksointi - vahvistaa tätä käsitystä
- Anodi Anssi
Al2O3 kirjoitti:
Kouluaikoina opin, että alumiini hapettuu itsestään voimakkaasti ja syntyvä alumiinioksidikerros suojaa mastoa lisähapettumiselta. Siksi metalli on säätä ja kulutusta kestävä. Edellä ollut selostus oksidikerroksen keinotekoisesta tekemisestä sähkökemiallisesti - eli ns elloksointi - vahvistaa tätä käsitystä
Poista vanha eloksoitu pinta kodin putkimiehellä tai vastaavalla. Tämä on prosessin helppo työ. Oman haasteen asettaakin sitten uusi eloksointi. Se onnistuu kyllä mutta riittävän pitkä allas on vähän kikkailua vaativa.
Tutustu vähän tarkemmin perusasioihin ennen kuin tähän työhön ryhdyt.
- 1ooooooooooooooooooo
Alumiinimasto ei hapetu jos sitä hoitaa,pesu kuumalla vedellä (ämpäri) kahdesti vuodessa,ja vahaus keväällä kahdesti,seurassa olen huomannut että jengi surutta nostavat maston ylös suorastaan pask... kiirekö? Muutaman kerran olen unohtanut saalingit huoltaa ja se näkyy heti kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745