ja kuten sanonta menee: homo homini lupus eli ihminen on ihmiselle susi
Mitä mahdan siis tällä tarkoittaa?
No tietenkin sitä, että persoonallisuushäiriöt ovat vain ihmisten keksimiä termejä joilla käytetään valtaa sosiaalisissa hierarkioissa. Leimaamalla jokin ihminen narsistiksi tai psykopaatiksi saamme hänen arvoaan tilanteesta riippuen nostettua tai laskettua.
Oikeastaan väittäisin, että normaali tavallinen ihminen on vaarallisin persoonallisuustyyppi, koska hän tekee mitä vain kunhan hän saa pidettyä "perusturvallisen" elämänsä käynnissä. Tästä todistavat mm.milgramin koe, natsi-Saksa ja jokainen sosiaalinen vuorovaikutusryhmä.
Täten on absurdia keskustella narsismista ikään kuin se olisi ongelma.
Mitään narsismia ei näet ole olemassa. Ongelma on omassa päässämme, kulttuurissamme tai siinä että avataan tällainen palsta. Palsta siis suljettakoon!
Olemme vain ihmisiä
9
127
Vastaukset
- lottamari_1
Ihminen, joka ei hyväksy itseänsä ja haluaisi olla parempi tai jotain muuta, siirtää omat negatiiviset kateuden ja vihan tunteensa toisiin. Sellainen ihminen on toiselle ihmiselle susi. Persoonallisuushäiriöinen on hyvä esimerkki siitä, miten huonon itsetunnon omaava luonnehäiriöinen voi saada terveenkin ihmisen itsetunnon hajotettua palasiksi jatkuvilla vaatimuksillaan ja "mikään ei kelpaa ja riitä"-ajattelullaan. Perusturvallista elämää ei narsistin kanssa ole, se on aina vaatimuksia, kontrollia ja kilpailua. Narsisti kadehtii toisen onnellisuutta ja tyytyväisyyttä nauttia pienistä asioista ja hänen ongelmakseen muodostuukin jatkuva tyytymättömyys ja riittämättömyyden tunne. Ongelma on omassa päässää joo, mutta kenen päässä ja kuka siitä vastaa? narsisti itse vai muut?
- Psykologian proffa
yxex kirjoitti:
Narsismin ilmenemiseen tarvitaan aina kaksi ihmistä? =)
Kyllä!
kun ihmisten määrä
>2
alkaa jaottelu "persooniin"
ja eräs ihmisen keksimä persoonallisuuspiirre on narsismi - Psykologian proffa
Narsisti itse tietenkin.
Jokainen on vastuussa itsestään ja näin ollen jokainen ihminen on susi toiselle. Psykologian proffa kirjoitti:
Kyllä!
kun ihmisten määrä
>2
alkaa jaottelu "persooniin"
ja eräs ihmisen keksimä persoonallisuuspiirre on narsismiKyseessä on siis "kanssakäymis"-ongelma. "Narsisti" ja "uhri" pärjäävät loistavasti jonkun muun/muitten seurassa?
- Psykologian proffa
yxex kirjoitti:
Kyseessä on siis "kanssakäymis"-ongelma. "Narsisti" ja "uhri" pärjäävät loistavasti jonkun muun/muitten seurassa?
Kyllä
Psykologian proffa kirjoitti:
Kyllä
Oivalsin juuri yhden asian; kaikki oppimani tieto saattaa olla toisen ihmisen harhaluuloa!
Kannattaa kyseenalaistaa asioita ja miettiä monelta kantilta, ennen kuin niistä tekee oman viisautensa!
*kiitoksena tarjoaa mukin kaffea proffalle* :)- Vatipää proffa
yxex kirjoitti:
Oivalsin juuri yhden asian; kaikki oppimani tieto saattaa olla toisen ihmisen harhaluuloa!
Kannattaa kyseenalaistaa asioita ja miettiä monelta kantilta, ennen kuin niistä tekee oman viisautensa!
*kiitoksena tarjoaa mukin kaffea proffalle* :)Koskaan ei ole liian myöhäistä:)
Mutta te vatipäät ette enää kiehdo minua.
Minun täytyy kadota. (*proffa katoaa*)
Pitäkää hauskaa.
http://www.youtube.com/watch?v=lfldLLadNWk Vatipää proffa kirjoitti:
Koskaan ei ole liian myöhäistä:)
Mutta te vatipäät ette enää kiehdo minua.
Minun täytyy kadota. (*proffa katoaa*)
Pitäkää hauskaa.
http://www.youtube.com/watch?v=lfldLLadNWkMun lempibiisi!
Oot siitä kiva katoaja, että ilmestyt aina uudestaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462