Kasvojännitys ja maneerit

pii-pii

Oletko huomannut, että vanhemmille ihmisille usein ilmestyy kasvoille tietynlainen "irvistys", kun he esimerkiksi tekevät jotain tarkkuutta vaativa hommaa? Tahi suipistavat suutaan, jne. Kasvolihakset jännittyy ja vääntyy, vaikka naamallahan ei mitään tietenkään voi tehdä. Myös pystyrypyt suun ympärillä lisääntyvät turhista "suipisteluista" - niistähän paljolti voi päätellä ihmisen iän, ja ehkä luonteenlaatuakin.

Toinen juttu on erilaiset liikemaneerit, esim. parran sukiminen jatkuvasti tietyllä tavalla, tahi tukan harominen.

Menoahan tällainen naamanvääntö tai parran sukiminen ei haittaa, näyttää vain usein hassulta.
Oletko tunnistanut itsessäsi näitä sinänsä harmittomia vanhenemisen merkkejä?

35

827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkkailija...

nainen suipistaa suutaan vallan merkillisesti, kun katselee peilistä itseään ja sukii kuontaloaan. Tämän seikan olen pannut jo nuorilla naisilla merkille. Se on kai myös ihan tahdosta riippumaton ele. Hassun ja ärsyttävän näkö kumminkin.

• pulapulla

Minulla oli luokkakaveri, tyttö, joka aina peiliin katsoessaan, muikisti poskiaan, kai näyttääkseen vähemmän pulloposkiselta?
        Eräs työkaveri puolestaan nosteli vähän väliä silmälasejaan, samalla nyrpistäen nokkaansa kummallisesti.

• naisellinen nainen,

Missä olet tälläisen ilmiön nähnyt? Ihan normaalia esim. naisten veskissä. Minä teen niin vieläkin. Suuta suipistamalla tarkennan ettei huulipuna ole yli rajojen, ja tukkaa nyt voi aina kohentaa, ettei lätistyisi.
        Ihanaa me, naiselliset naiset.

• tarkkailija...
        naisellinen nainen, kirjoitti:

Missä olet tälläisen ilmiön nähnyt? Ihan normaalia esim. naisten veskissä. Minä teen niin vieläkin. Suuta suipistamalla tarkennan ettei huulipuna ole yli rajojen, ja tukkaa nyt voi aina kohentaa, ettei lätistyisi.
        Ihanaa me, naiselliset naiset.

olen työpaikan peilin edessä tämän ilmiön nähnyt ja hississä. Heti kun on peili edessä, alkaa se muikistelu, vaikka ei olisi edes huulipunasta tai hiustenlaitosta kyse. Jotenkin ärsyttävää ja samalla huvittavan näköstä. Toivottavasti en itse siihen syyllisty koskaan, vaikka olenkin ihana, naisellinen nainen.

• kalevalankankailta
        tarkkailija... kirjoitti:

olen työpaikan peilin edessä tämän ilmiön nähnyt ja hississä. Heti kun on peili edessä, alkaa se muikistelu, vaikka ei olisi edes huulipunasta tai hiustenlaitosta kyse. Jotenkin ärsyttävää ja samalla huvittavan näköstä. Toivottavasti en itse siihen syyllisty koskaan, vaikka olenkin ihana, naisellinen nainen.

ja irvistely voisi olla myös merkki siitä että näkökykyä täytyy tarkentaa. Pientä metsän menninkäistähän sitä alkaa näillä vuosikymmenillä enenevästi muistuttaa - näin olen todennut peilin edessä.

• <<<<

Tuollaista en ole huomannut, katson peiliin tarvittaessa, en ole huomannut mitään erityistä ilmeilyä.
      Kömpelömpi olen kun nuorempana, huolet ja murheet painavat kasaan.

• pii-pii

kun muistin sen tapaukse minkä jälkeen aloin tarkkaillta ihmisiä, ja myös itseäni.

Jossain valtakunnanlehdessä oli kuva tuntemastani henkilöstä. Hän siinä kuvassa kurkisti toisen olkapään yli tietsikan ruutua, vähän epätavallisessa asennossa kumartuneena - ja varsinainen jäykkäirvistys naamalla.

Tällaisia juttuja ei itse huomaa, koska eihän kukaan peiliin katsoessaan naamaa väännä vaan on rento ja luonnollinen (ja yrittää näyttää mahdollisimman hyvältä ;-D). Tuo huulenmaalaus-muikistelu lienee vähän eri juttu, toista kuin äkäisenpuoleisten mummojen ja pappojen muikistelu.

Tässä taannoin huomasin yhdessä tietämättäni otetussa valokuvassa olevani ihan suu supussa törröllään, olin selittämässä jotain vieruskaverille. Ymmärsin mistä ne pystyrypyt huuliin alkavat ilmaantua... Niiden peittämiseksi on muuten kehitelty erikoismeikkikin, joten lienee melko yleistä. Yritän pärjätä ilman.

Tarkkailkaapa ihmisiä, ja itseänne. Tällaisia maneeeja ei helposti itse tiedosta, vaan luulee olevansa ihan saman näköinen "livenä" kuin peilissäkin.

• lumene,,,

voi sinua, riitaako tulit hakemaan? Luuletko todella että kiinnostaisi jotkut suun rypyt?
        Kyllä tiedämme valokynän, joten voit rauhoittua ja palaa omaan kenneliisi.

• Pirre*

on väliä, tarviiko sitä nyt ollakaan enää rypytön..ja miksi muka :/

Minulla ryppyjäon silmäkulmissa, otsankurtistus ryppyjä, suunympärys ryppyjäkin ja kaulakan ei enää ole sileä, - en mie jaksa surra joutavia, eikä plastiikkakirurgiaan ole laittaa kymmeniätuhansia, ja miksi pitäisi, - mie olen mie ja kelepaan itelleni näin, ja sillä sipuli.

• beessi

taas kerran...

En muista kiinnittäneeni ihmisissä huomiota heidän ilmeisiinsä tai eleisiinsä, elleivät ne satu olemaan kovin erikoisia tai ristiriidassa tilanteen kanssa. Joskus tunnen vähän myötätuntoa sellaista ihmistä kohtaan, joka kokee olevansa "pakotettu" väkinäiseen kestohymyyn. Sellaiseen, joka ei ulotu silmiin asti ja näyttää lähinnä kauniilta irvistykseltä.
        En ole välinpitämätön kanssaihmisten suhteen, mutta ei kyllä pätkääkään kiinnosta tarkkailla heidän ilmeitään ja mahdollisia maneereitaan tietoisesti. Poikkeuksena ehkä näyttelijät ym. esiintyvät ihmiset, mutta ei esim. poliitikot tai kaupan kassat.
        Ilmeettömän ihmisen läsnäolo varmaan tuntuisi jotenkin epämukavalta. Valokuva taas on pysähtynyt tilanne, eikä kaikille luontevakaan, sen perusteella en paljon ihmistä arvioisi.

• .....

ei se iästä johdu itseolen huomannut nuorempienkin miesten sukivan partaansa tai vetelevän viiksiään.
      ikään katsomatta jo nuoremmillakin on kasvo ryppyjä esim.
      otsaa kurtistaissa ja nauaraessa silmäryppyjä.
      kun peilaat itseäsi,jonnekkin lähdössä ja meikkaa ,kuka meikkaa ,kyllä siinä keikistellään ja suuta supistellaan ikään katsomatta.jokainen on oma yksilönsä minua ei haittaa mitä kukin tekee.

• jumppaa sinäkin

Minä pidän myös kasvoistani huolta ja teen kasvojumppaa. Ettekö ole lukenut naistenlehdistä miten otsa-, poski-, kaulan- jne lihaksia pitää jumpata, jotta kimmoisuus ja nuorekkuus säilyy. Samoin myös killistelen silmälihaksianikin. (Ja muuten, niitä alavatsankin lihaksia suipistelen aina aika ajoin). Puhumattakaan tietenkin koko kropan jumpasta - ja kaikki tämä vain kauneuden takia. Eli jos seuraavan kerran näet jonkun kanssaihmisen vääntelevän kasvojaan - sehän on vain hyvä merkki - hän huoltaa itseään!

• Anneanne
        jumppaa sinäkin kirjoitti:

Minä pidän myös kasvoistani huolta ja teen kasvojumppaa. Ettekö ole lukenut naistenlehdistä miten otsa-, poski-, kaulan- jne lihaksia pitää jumpata, jotta kimmoisuus ja nuorekkuus säilyy. Samoin myös killistelen silmälihaksianikin. (Ja muuten, niitä alavatsankin lihaksia suipistelen aina aika ajoin). Puhumattakaan tietenkin koko kropan jumpasta - ja kaikki tämä vain kauneuden takia. Eli jos seuraavan kerran näet jonkun kanssaihmisen vääntelevän kasvojaan - sehän on vain hyvä merkki - hän huoltaa itseään!

Minä olen syönyt paljon vitamiinejä ja juonut vettä joka päivä aamulla tyhjään vatsaan. Ihminen on vettä 98 % ja jos neste hukkaa on vähänkin niin iho kuivuu ja kipristyy rusinaksi ennen aikojaan. Olen 65 vuotias eikä yhtään ryppyjä.

• katso peiliin½
        Anneanne kirjoitti:

Minä olen syönyt paljon vitamiinejä ja juonut vettä joka päivä aamulla tyhjään vatsaan. Ihminen on vettä 98 % ja jos neste hukkaa on vähänkin niin iho kuivuu ja kipristyy rusinaksi ennen aikojaan. Olen 65 vuotias eikä yhtään ryppyjä.

Samoin voi naamakin rypistyä alle vuorokaudessa.

• kokemusta on...
        Anneanne kirjoitti:

ei vettäkään sovi juoda, voi tulla rytmihäiriöitä, kun kehon elektrolyytit menee sekasin. Kohtuus kaikessa!

• Viilaten ja höyläten

ole huomannut muidenkaan kohdalla maneerien liittyvän nimenomaan vanhenemiseen ja iäkkyyteen. Kaikenlaisia huulten suipistuksia on nuorillakin ja miehet iästä riippumata sukivat partaansa tai viiksiään tai muuten vaan naamaansa, joten eipä tuokaan ole vanhenemisen kanssa niin välttämättä tekemisissä. Miten muuten itse voisi huomatakaaan itsessään maneereja? Silloinhan pitäisi askarella peilin kanssa jatkuvasti ja tarkkailla itseään herkeämättä. Jotkut kutsuvat sellaista sairaudeksikin.

Eräs maneeri, joka on täysin tahallinen ja jota me itsekukin sosiaalisina eläiminä noudatamme ahkerasti ovat kielen apusanat ja muoti-ilmaisut. Männävuosilta muistan niinkun, joka oli niinku ahkerasti käytössä niinku jokaisessa tilanteessa niinku sopi tai ei. Samaten oli siistiä tehdä sitä tai tätä. Sikahuono tai -hyvä oli myös aikoinaan ahkerasti käytetty ilmaisu. Sivistyneemmistä sanoista muistan mm. projektin, jota edelleen viljellään kummallisissa yhteyksissä ja funktion, josta joillekin tuli elämänikäinen sanonta kaikelle tekemiselle ja tekemisen tarkoitukselle. Näiden apusanojen ja/tai muoti-ilmaisujen käyttö kielii käyttäjästään, että hän on mielestään ajan hermolla ja on mukana menossa ts. kuten muutkin.

Kirosanat voivat myös jäädä maneeriksi. Otetaanpa siitä eräs tunnettu käyttäjä esimerkiksi, nimittäin Lenita Airisto, jolle kirosanojen käyttäminen puhekielen tilanteissa on jo maneeri. Surullista on, että kaiken kansan yhteinen kirosana ja tukeva maneeri on vittu, tuo lähde, josta jokainen on putkahtanut auvoiseen oloonsa. Sinne me niin kaipaamme. Toinen suomen kansaa liikuttava ilmaisu on kirosana paska. Se tosin on shit-muodossa globaali ja maneeri kaikkialla, missä englantia jotenkin puhutaan.

En viisis ryhtyä vanhoilla päivilläni itseäni kyttäämään peilin kanssa todetakseni, josko minulla on kummallisia naamanilmeitä. Arvattavasti on useastikin ja varmaankaan kaikki eivät ole maneereja. Eräs maneeri minulla on, nauran miellelläni ja usein itselleni ja muille.

• ne tavat

maneerinsa, imitaattorit tuovat ne korostetusti esiin matkiessaan henkilöä. Eivät liity ikään, muistelkaan kuinka esim. Kimi nyppi korvalehteään tai hiero nenäänsä monia kertoja lyhyenkin haastattelun aikana.

• demeter

kielen apusanat ja muoti-ilmaisut ovat onneksi lyhytikäisiä, kuten slangikin. Itse yritän varoa käyttämästä esim.sellaista ilmaisua kuin "pitkässä juoksussa" tai sitten näitä muita, "shoppailua" ja "tuunailua".
        Sensijaan minua huvittavat sellaiset ilmaisut kuin "kuuppa himmeenä", tai "olla finaalissa" tai "olla täysin kuutamolla". Hiljattain kuulin nasevan ilmaisun "sekaisin kuin seinäkello"...

• itseesti
        demeter kirjoitti:

kielen apusanat ja muoti-ilmaisut ovat onneksi lyhytikäisiä, kuten slangikin. Itse yritän varoa käyttämästä esim.sellaista ilmaisua kuin "pitkässä juoksussa" tai sitten näitä muita, "shoppailua" ja "tuunailua".
        Sensijaan minua huvittavat sellaiset ilmaisut kuin "kuuppa himmeenä", tai "olla finaalissa" tai "olla täysin kuutamolla". Hiljattain kuulin nasevan ilmaisun "sekaisin kuin seinäkello"...

Yhteen aikaan mediassakin kuuli kyllästymiseen asti maneeria: "itseasiassa kyllä".
        Itseasassa kyllä sen poisjättäminen ei yhtään muuta lausetta, tekee siitä vain selvemmän ja asiallisemman.
        Usein sanalliset maneerit ovat, minun mielestäni, käytetttyjä saamaa puheeseen painoarvoa, ja todellisuudessa vain haittaavan sitä, ja kiinnittävät kuulijan huomion sivuseikkaan.

• demeter
        itseesti kirjoitti:

Yhteen aikaan mediassakin kuuli kyllästymiseen asti maneeria: "itseasiassa kyllä".
        Itseasassa kyllä sen poisjättäminen ei yhtään muuta lausetta, tekee siitä vain selvemmän ja asiallisemman.
        Usein sanalliset maneerit ovat, minun mielestäni, käytetttyjä saamaa puheeseen painoarvoa, ja todellisuudessa vain haittaavan sitä, ja kiinnittävät kuulijan huomion sivuseikkaan.

henkilökohtaisesti olen sitä mieltä...? Ja sitten on näitä "uusia pelisääntöjä" ja loppupeilessäkin ollaan.

• Mitä lie tarkoittaakin, en tiedä, mutta tää kirjoitus on sit kaikille lukijoille. Kohta 1:
        Kattokaas itteenne peilistä, edestä vähän sivuttain ja sillätapaa ja vähä hymyy huuliin. Näyttääkö suht' koht mukavalta naamalta.

Nyt kohta 2: Ottakaas kameralla, kännyllä tai millä itse saatteki, kuva ittestänne samoissa asennoissa ja vähä hymyy huulilla, siis lähikuva, vaan naamasta.

Nyt kohta 3: miltäs kuvat näyttää. Onkos sama naama, ku peilissä, kato kriittisesti, vertaa peilikuvaa ja kamerakuvaa keskenään.

Kamerakuva on se, jonka muut ihmiset sinusta näkee.

• naamapää
        wiiwidear kirjoitti:

Mitä lie tarkoittaakin, en tiedä, mutta tää kirjoitus on sit kaikille lukijoille. Kohta 1:
        Kattokaas itteenne peilistä, edestä vähän sivuttain ja sillätapaa ja vähä hymyy huuliin. Näyttääkö suht' koht mukavalta naamalta.

Nyt kohta 2: Ottakaas kameralla, kännyllä tai millä itse saatteki, kuva ittestänne samoissa asennoissa ja vähä hymyy huulilla, siis lähikuva, vaan naamasta.

Nyt kohta 3: miltäs kuvat näyttää. Onkos sama naama, ku peilissä, kato kriittisesti, vertaa peilikuvaa ja kamerakuvaa keskenään.

Itse näkee käänteisen kuvan itsestään peilistä. Meillä useimmilla naaman puolikkaat eivät ole symmetrisiä.

• demeter
        naamapää kirjoitti:

Itse näkee käänteisen kuvan itsestään peilistä. Meillä useimmilla naaman puolikkaat eivät ole symmetrisiä.

symmetrisiä, naaman puolikkaat. Katsokaapas vaikka Elonkerjuun Lauri Tähkää. Luin jostakin, että epäsymmentia viestii luovuudesta.

• demeter kirjoitti:

symmetrisiä, naaman puolikkaat. Katsokaapas vaikka Elonkerjuun Lauri Tähkää. Luin jostakin, että epäsymmentia viestii luovuudesta.

hänellä ole hieman karsastava toinen silmä, vai onko Tähkällä kasvonpuoliskotkin eriparia?..

• demeter
        Pirrejuupas kirjoitti:

hänellä ole hieman karsastava toinen silmä, vai onko Tähkällä kasvonpuoliskotkin eriparia?..

vähän vaikea nähdä, kun tahtoo olla niin paljon liikkeessä. Valokuvista kai tuon näkee.

• Pirrejuupas
        wiiwidear kirjoitti:

Mitä lie tarkoittaakin, en tiedä, mutta tää kirjoitus on sit kaikille lukijoille. Kohta 1:

olemmeko "puolueellisia" suhteessa todelliseen ulkonäköömme :) :/

Mie ainakin olen erinäköinen joka kuvassa, mites se on sitten selitettävissä? :)

• demeter
        Pirrejuupas kirjoitti:

olemmeko "puolueellisia" suhteessa todelliseen ulkonäköömme :) :/

Mie ainakin olen erinäköinen joka kuvassa, mites se on sitten selitettävissä? :)

eikös ne ratkaise paljon? Ammattivalokuvaaja osaa kai pelata näillä.

Ei sillä, on sellaisia tyyppejä, jotka tosiaan onnistuvat valokuvassa. Lapsuudenystäväni muistuttaa valokuvissa erehdyttävästi Elisabet Tayloria, mutta kun hänet näkee luonnossa, ei tule kyllä mieleen...

• demeter kirjoitti:

eikös ne ratkaise paljon? Ammattivalokuvaaja osaa kai pelata näillä.

Ei sillä, on sellaisia tyyppejä, jotka tosiaan onnistuvat valokuvassa. Lapsuudenystäväni muistuttaa valokuvissa erehdyttävästi Elisabet Tayloria, mutta kun hänet näkee luonnossa, ei tule kyllä mieleen...

ika masentavaa, varmaan mieluummin toisin päin..:))

• pii-pii

Kiitos niistä kaikista. Luulenpa että me kaikki emme huomioi kanssaihmisiämme samalla tavalla, kiinnitämme huomiota eri asioihin. Minä seuraan sivusilmällä vaistomaisesti myös tuntemattomia vastaantulijoita, koska ihmiset ovat minusta mielenkiintoisia. Siispä huomaan kaikenlaista.

Esimerkiksi kaupan aulassa peliautomaatilla tihrustava mummo on joskus ollut omenapelin jännityksessä naamaltaan niin väännyksissä, että. Toinen ryhmä on vähän vanhemmanpuoleiset (lähinnä mies-)tanssijat. Yritetään väkisin mennä musiikin tahtiin vanhoilla kopojaloilla ja vääntää mammaa siinä mukana. Ei tahdo onnistua, rytmi karkaa ja muutenkaan askeleet ei tahdo onnistua, ja - naamalla miltei irvistys.

Entäs kun me itsekukin vaikka väännämme ruuvia joka ei meinaa kiertyä? Tai koetamme nostaa taakkaa, mikä ei ota noustakseen? Eikö vaan ole leuka tai naama tai molemmat jotenkin irvissä? Väitän että miltei jokaisella. Esimerkkejä on pilvin pimein. Jumppaohjaajakin muuten silloin tällöin huomauttaa, että "rentouttakaa myös kasvojen lihakset" - ryhmässä on kaiken ikäisiä.

Wiiwidear otti esille valokuvan ja peilikuvan eron. Siinä on vinha perä. Ainakin vanhanajan valokuvaajat sanoivat, että "valokuva on oikea kuva, peilikuva väärä kuva". Ja eikö meistä melkein jokainen joskus sano itsestään otetuista valokuvista, että "mää oon sitte kauheen näkönen" tarkoittaen sitä, että ei hän oikeasti tuolta näytä? Onko tuttua? Valitettavasti kuva ei valehtele...

En ottanut asiaa esille irvaillakseni, vaan siksi että meille kaikille syntyy ajan mittaan (vähemmän imartelevia) ilmeitä ja eleitä, joita emme tiedosta - tämä lie tullut todistetuksi jo tässä ketjussa. Asian tiedostamalla voimme yrittää vaikuttaa asiaan. Jos haluamme. Tai sitten ei. Jokaisen oma valinta.

• juuh, tuli mieleen tää vertaus, ku miulla on nettikone, peilin edessä, siin välil tulee vilkaisseeksi ommaa naamaa ja sit täs kerran otin kännyllä kuvia itestä ja piskistä. Kamalia kuvia, ei ollu oma naama hääppösen näkönen kuvissa, vaik iha kelvolliselta näyttää peilistä katsottuna.

noista maneereista...tavoista kenties? ilmeet, liikkeet, väännöt, irvistykset ym. niitä todesti tulee iän myötä enemmän, nuoret ei ole vielä oppineet ilmehtimään, mutta ans kattoo, ku alkavat hipoileen useita kymppejä, kaikki kokemus lisääntyy, sitä mukaa myös kurtut kulmilla, suupielissä, vattanahassa, leukaperät kiristelevät, suu aukeaa itestään, vähemmän mairittelevaan tilaan, kuin kuolleen suu, naama vähän ikääntyneenä kalpee...
        höh poijjaat ja plikat, on täs tukalat paikat, jos pittää koko ajan vahtia omia naaman nykimisiä jne...

• riihen seinästä rev.
        wiiwidear kirjoitti:

juuh, tuli mieleen tää vertaus, ku miulla on nettikone, peilin edessä, siin välil tulee vilkaisseeksi ommaa naamaa ja sit täs kerran otin kännyllä kuvia itestä ja piskistä. Kamalia kuvia, ei ollu oma naama hääppösen näkönen kuvissa, vaik iha kelvolliselta näyttää peilistä katsottuna.

noista maneereista...tavoista kenties? ilmeet, liikkeet, väännöt, irvistykset ym. niitä todesti tulee iän myötä enemmän, nuoret ei ole vielä oppineet ilmehtimään, mutta ans kattoo, ku alkavat hipoileen useita kymppejä, kaikki kokemus lisääntyy, sitä mukaa myös kurtut kulmilla, suupielissä, vattanahassa, leukaperät kiristelevät, suu aukeaa itestään, vähemmän mairittelevaan tilaan, kuin kuolleen suu, naama vähän ikääntyneenä kalpee...
        höh poijjaat ja plikat, on täs tukalat paikat, jos pittää koko ajan vahtia omia naaman nykimisiä jne...

katson minusta otettuja kuvia, ihan nyt lähiaikoinakin. Niin jos näytän siltä toisten silmissä, ei voi muuta kuin nauraa. Haluaisin kyllä, vähän turhamainen kun olen, näyttää jotenkin hauskemmalta tai kauniimmalta:)). Liekö niin, että en ole itseäni oppinut koskaan kunnolla hyväksymään...tarkoitan ulkomuotoani. Nyt olen jo itseni suhteen lempeämpi, yritän olla, vaikka ei se helppoa ole.

• demeter
        riihen seinästä rev. kirjoitti:

katson minusta otettuja kuvia, ihan nyt lähiaikoinakin. Niin jos näytän siltä toisten silmissä, ei voi muuta kuin nauraa. Haluaisin kyllä, vähän turhamainen kun olen, näyttää jotenkin hauskemmalta tai kauniimmalta:)). Liekö niin, että en ole itseäni oppinut koskaan kunnolla hyväksymään...tarkoitan ulkomuotoani. Nyt olen jo itseni suhteen lempeämpi, yritän olla, vaikka ei se helppoa ole.

joka tekee sen, että tutkailee ja arvioi omaa ulkonäköään, vaikkei sitä olisi aiemmin tehnytkään.
        Vai onko niin - tästähän on puhuttu pitkään - että kun nainen viidenkymmenen jälkeen muuttuu "näkymättömäksi", hän haluaa sittenkin vielä näkyä?

• pii-pii
        demeter kirjoitti:

joka tekee sen, että tutkailee ja arvioi omaa ulkonäköään, vaikkei sitä olisi aiemmin tehnytkään.
        Vai onko niin - tästähän on puhuttu pitkään - että kun nainen viidenkymmenen jälkeen muuttuu "näkymättömäksi", hän haluaa sittenkin vielä näkyä?

Jokainen saa olla juur sen näköinen miksi on syntynyt. Enkä mene moittimaan jos kuka on kirurgin avulla Luojan töitä vähän parannellut, ihan oma asiansa. Enkä moiti sitäkään, että meille tulee väistämättä vanhemmiten ryppyjä (vai oliko joku 65 vielä täysin rypytön tässä ketjussa, onnea!), ihan luonnollistahan se on. Eikä ihmisen ulkonäöllä loppupelissä ole merkitystä niin minkäänlaista!

Useimmille ilmaantuvia leuan ja kasvojen "jäykkäkouristusta" tietyissä (tiedostamattomissa) tilanteissa aloituksessani tarkoitin, yms. juttuja. Niille VOI jotain - jos haluaa - kun koettaa tiedostaa asian ja rentouttaa kasvot. Tai no, siinäkin on yli kuuskymppisellä vaaransa. Maan vetovoima on suuri, ja ainakin minä huomaan naaman jo vähän valahtaneen alaspäin, näytän nimittäin naama rentona jopa hiukan vihaiselta, vähintäänkin tympääntyneeltä, jollen muista ottaa naamalle ainakin hymyntapaista. Kasvojumppakin varmaan auttaa, mutta olen ollut laiska...

Paras on vain omalla naamavärkillä hautaan asti pärjätä. Ja miks'ei me pärjättäisi!

• meirikki
        pii-pii kirjoitti:

Jokainen saa olla juur sen näköinen miksi on syntynyt. Enkä mene moittimaan jos kuka on kirurgin avulla Luojan töitä vähän parannellut, ihan oma asiansa. Enkä moiti sitäkään, että meille tulee väistämättä vanhemmiten ryppyjä (vai oliko joku 65 vielä täysin rypytön tässä ketjussa, onnea!), ihan luonnollistahan se on. Eikä ihmisen ulkonäöllä loppupelissä ole merkitystä niin minkäänlaista!

Useimmille ilmaantuvia leuan ja kasvojen "jäykkäkouristusta" tietyissä (tiedostamattomissa) tilanteissa aloituksessani tarkoitin, yms. juttuja. Niille VOI jotain - jos haluaa - kun koettaa tiedostaa asian ja rentouttaa kasvot. Tai no, siinäkin on yli kuuskymppisellä vaaransa. Maan vetovoima on suuri, ja ainakin minä huomaan naaman jo vähän valahtaneen alaspäin, näytän nimittäin naama rentona jopa hiukan vihaiselta, vähintäänkin tympääntyneeltä, jollen muista ottaa naamalle ainakin hymyntapaista. Kasvojumppakin varmaan auttaa, mutta olen ollut laiska...

Paras on vain omalla naamavärkillä hautaan asti pärjätä. Ja miks'ei me pärjättäisi!

leuan liikkeitä tulee, ainakin useammille. Ja paljon nuoremmille kuin me tällä ikäpalstalla ollaan. Itse todennäköisesti haron hiuksiani tarpeettoman usein.
        Kun näkee pitkästä aikaa jonkun valokuvan, tulee ajatukseen et onpa hänkin vanhentunut....sitä kun omaa naamaansa puliveivaa päivittäin, liekö sellaista ´näkö sokeutta´:))
        Paljon voi meikeillä piilotella kunhan osaa keinot, vaan ikä mikä ikä, kyllä se vain näkyy ja saapa tuo näkyäkin. Johan tässä on huideltukin :)))

• peljästyin,
        riihen seinästä rev. kirjoitti:

kun hain uudet passikuvat. Ei ei ollut mun näkönen ollenkaan. Ihan kamalia, yksi otos oli hyvä, mutta siinä pääni oli hieman vinossa ja vähäsen hymyilin, ei kelvannut. Pitää olla totinen ja katse suoraan eteen. Täytyy ihmetellä niitä passin tarkastajia, että yleensä tunnistavat henkilön passinhaltijaksi.

Ja kun vertasin noita siihen 10 vuotta sitten otettuun kuvaan, niin muutosta oli selvästi ja itse en niitä selkeesti huomaa. Kuva kertoo kaiken, ehkä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6663
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5749
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4500
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3895
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3071
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2432
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2280
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe