1. pystyykö aktiivikaiuttimia kytkemään mitenkään av-vahvistimeen takakajareiksi 5.1 järjestelmään? ei varmaan, mutta varmistetaan nyt vielä..
2. ostin audio pro:n aktiivisubbarin jossa on säädettävä alipäästösuodin (50-100hz), mitä se käytännössä tekee ja millasia säätöjä kannattaa käyttää? tietenki kuuntelemallaha se selviää mut jotain alustavia arvioita sais. edelleen siis siihen av-vahvistimeen kytkettynä (sub-out lähtöön liitettynä).
Pari kysymystä kaiuttimista ja subbarista
6
1142
Vastaukset
- Kokeillaanpas näin
1. Jos vahvistimessa on rca-lähdöt kaikille kanaville, voit kytkeä siihen aktiivikaiuttimet haluamiisi kanaviin. Pitäisi toimia, mutta ainahan voi olla poikkeusia. Joka tapauksessa kanavakohtaiset voimakkuussäädöt pitää itse säätää kohdilleen.
2. Aipäästösuodin tarkoittaa sitä, että se päästää subbarin toistettavaksi vain säädettyä taajuutta matalammat taajuudet. Korkeammat äänet se suodattaa (vaimentaa) pois. Käytännössä jako ei ole tietenkään veitsellä leikattu, vaan se riippuu jakosuotimen jyrkkyydestä. Pääsääntönöä on, että subille menee ne taajuudet, mitä pääkaiuttimet eivät enää jaksa toistaa. Pienillä pääkaiuttimilla jako on ylempänä, suuremmilla matalammalla. Kokeilemalla se selviää. Liian korkea subbarin jakotaajuus saa aikaan korkeintaan jumputtavan yläbasson. Ja mitä isompi subbari, sitä alemmas se yleensä toistaa, joten kaikklla pienillä edullisilla subeilla ei välttämättä saa edes maata järisyttäviä ja sisäelimiä tärisyttäviä jyrinöitä.- sjhkdsfksd
Mites sitte ku mun vahvistimessa on ulostulo subbarille ja manuaalissa lukee että:
"Subwoofer lähtö
Taajuusvaste 10Hz-300Hz 3dB"
niin mitä toi taajuusvaste tarkottaa? ja jos se mun alipäästösuodin on subbarissa säädetty 100Hz:n nii jääkö sitte taajuudet välillä 100-300Hz toistamatta jos vahvistin kerta syöttää subbarille 10-300Hz taajuudet niinku itse asian käsitin manuaalista.
Auttakaa tyhmää :) - jkhhjksdf
sjhkdsfksd kirjoitti:
Mites sitte ku mun vahvistimessa on ulostulo subbarille ja manuaalissa lukee että:
"Subwoofer lähtö
Taajuusvaste 10Hz-300Hz 3dB"
niin mitä toi taajuusvaste tarkottaa? ja jos se mun alipäästösuodin on subbarissa säädetty 100Hz:n nii jääkö sitte taajuudet välillä 100-300Hz toistamatta jos vahvistin kerta syöttää subbarille 10-300Hz taajuudet niinku itse asian käsitin manuaalista.
Auttakaa tyhmää :)Vai kannattaisko syöttää ääni vahvistimesta stereona subbariin jonka outputista vetelee sitte piuhat kaiuttimiin?
- Kokeillaanpas näin
jkhhjksdf kirjoitti:
Vai kannattaisko syöttää ääni vahvistimesta stereona subbariin jonka outputista vetelee sitte piuhat kaiuttimiin?
Kytke se subbarisi juuri siihen subbarilähtöön. Sinne ei todellakaan tarvitse mennä yli 100Hz taajuuksia, ne ovat aivan liian korkeita kunnon subbarille. Vai haluatko kuunnella särkevää ja kumisevaa yläbassoa? Aloita kokeilu niin matalalta kuin mahdollista ja kokeile, milloin soundi on sopiva. Jos sinulla on isot pääkaiuttimina lattiakaiuttimet, subbarin jakotaajuus vois olla hyvin alhaalla. Pienille hyllykaiuttimille, joisas on tsessään huono bassotoisto, jako voisi olla hieman korkeampi.
- sdfsdffsd
Kokeillaanpas näin kirjoitti:
Kytke se subbarisi juuri siihen subbarilähtöön. Sinne ei todellakaan tarvitse mennä yli 100Hz taajuuksia, ne ovat aivan liian korkeita kunnon subbarille. Vai haluatko kuunnella särkevää ja kumisevaa yläbassoa? Aloita kokeilu niin matalalta kuin mahdollista ja kokeile, milloin soundi on sopiva. Jos sinulla on isot pääkaiuttimina lattiakaiuttimet, subbarin jakotaajuus vois olla hyvin alhaalla. Pienille hyllykaiuttimille, joisas on tsessään huono bassotoisto, jako voisi olla hieman korkeampi.
Niin siis lähinnä mietin että tunnistaako se av-vahvistin mikä siinä subbarissa on asetettu alipäästösuotimen taajuudeks että osaa sitte syöttää sitä korkeemmat taajuudet pääkajareille.
- Kokeillaanpas näin
sdfsdffsd kirjoitti:
Niin siis lähinnä mietin että tunnistaako se av-vahvistin mikä siinä subbarissa on asetettu alipäästösuotimen taajuudeks että osaa sitte syöttää sitä korkeemmat taajuudet pääkajareille.
Vahvistimen ei tarvitse eikä se tunnistakaan yhtään mitään. Se syöttää sitä subbarilähdön signaalia ihan samalla tavalla, vaikka olisit kytkenyt sen subarilähdöstä lähtevän johdon kiinni vaikka pesukoneeseen. Jos olet säätänyt subbarin jakosuotimen esim. 60 Hz:iin, niin silloin subbari toistaa vain sitä matalammat taajuudet, vaikka vahvistimen subbarilähdöstä tulisi sinne 300 Hz.
Pääkaiuttimille menee aina koko äänialueen taajuusvastetta vastaavat signaalit, ellet ole jostain vahvistimen asetuksesta tehnyt niille ylipäästösuodatusta. Jälleen kerran, ylipäätänsä mahdollisuus suodattaa niiltä matalimmat bassot pois riippuu vahvistimestasi. Mikä vahvistin on kyseessä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 213327
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5402692Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial532260Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2112234Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131709Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191519Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip521471- 971379
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom621211Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951174