onnettomuus

erika22

Hej, olen 22 vuotias tyttö. Olin pari viikkoa sitten pienessä auto-onnettomuudessa. Sen seurauksena olen kokonaan menettänyt rakon hallinnan. Lääkäri sani että sen pitäisi mennä ohi muutamassa kuukaudessa. Joudun nyt käyttämään Tena Slip maxi teippivaippoja kunnes tilanne helpottaa. Nä vaipat on todella paksuja ja siksi haluisin kysyä teiltä muilta jotka samanlaisia joudutte käytämään:
1.Miten pukeudutte ettei vaippa näy? Mun mielestä tää vaippa pullottaa vaikka mitä ois päällä.
2. Kuinka monen pissan jälkeen vaihdatte vaipan? Lääkäri sano et nää pitää kyllä useammankin pissan sisällään.
3. käyttekö ihan normaalisti julkisillakin paikoilla vaippa päällä, vai rajoittaako vaipan käyttö normi elämäänne?
4. Onko kukaan koskaan huomannut vaippojenkäyttönne?

Olisi kiva saada vastauksia kun olen ihan uusi näiden vaippojen kanssa.

//erika

6

5425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -miksu-

      Maxi imee paljon. Mutta kannattaisiko ostaa ohuempia vaippoja joita pitää ihmistenilmoilla ja lisäimuja (Tena Maxivaippa) joita voi laittaa vaippaan vaikka yöksi niin imee enemmän ellei malta ostaa kahta kokoa vaippoja. Tai muotovaippa... ehkä ei niin näkyvä kun tuolla liikkuu?

    • Mies 20v

      kysyt hyviä kysymyksiä, joihin juuri itsekin haluaisin vastauksia. Tuntuu, että kaikki pitää selvittää itse eikä vastauksia saa oikein mistään/keneltäkään. Itse olen käyttänyt vaippoja noin 1,5 vuotta. Siten olen itsekin aika uusi ja neuvoja huolin. Yritän nyt oman kokemukseni perusteella vastata. Toivon, että muut voisivat myös vastata ja täydentää parhaansa mukaan tai jos on jotain helpottavia niksejä.

      Tiedän, että alku voi tuntua todella vaikealta, ahdistavalta, pelottavalta ja hävettävältä.

      1. Vaipan kanssa kannattaa pukeutua ihan normaalisti ja tavallisesti. Vaippojen käyttö ei tarkoita, etteikö voisi olla tyylikäs, muodikas ja hyvin pukeutunut. Itse puen usein vaipan päälle bokserit; se tukee vaippaa ja litistää pullotusta sekä vie mahdollista ääntä pois ja "naamioi", jos housut hieman laskeutuvat. Usein käytän vyötä pitämään housut ylhäällä. Aina en niitäkään pue, lähinnä vain varmuuden ja yllättävien tilanteiden vuoksi, ettei vaippa näkyisi. Sitten vedän jalkaani farkut. Ei kannata pukea mitään kireitä ja kovin tiukkoja farkkuja tai housuja, vaan hieman löysemmät. Ehkäpä vaippojen kanssa yhden koon isompi kuin ilman vaippoja eli voi olla ihan hyvin istuvat farkut, mutta vaipalle sopivasta löysää ja tilaa.

      Olen kuullut myös kehotettavan käyttämään mustia housuja. Musta häivyttää ääriviivoja ja jos vaipasta pääsisi vuotamaan virtsaa housuihin, ei sen pitäisi näkyä niin selvästi. Itse en ole tätä neuvoa kokeillut.

      Huomaamattomuuden kanssa auttaa, kun löytää itselleen oikeanlaisen vaipan: anatomisesti istuva, sopivaa kokoa, miellyttävä, riittävä imukyky.

      Valmistajilla on eroa. Tena Maxi on vaippana mielestäni no, ihan ok, muttei mitenkään paras. Omasta mielestäni se rapisi ja kahisi ikävästi (Ei sitä kukaan muu tajua, mistä se kahina tulee, saati että se johtuu vaipasta, mutta itseäni se häiritsi. Tuntui, että se vaipan ääni housuissa joka askeleella huusi kaikille ympärillä: "Vaipat!") Tiedän, että jotkut vaipan kahinaa hermoilleet ovat kantaneet taskussaan rapisevia karkkipapereita, kolikoita ja aivain nippuja äänen peittämiseksi. Itsestä vaipan kahina saattaa kuulostaa äänekkäältä, koska itse on lähinnä. Toiset kuulevat vain hiljaisen äänen ja tuskin sen kummemmin miettivät mikä se on. Se hukkuu muihin ääniin.

      Lisäksi Tena Maxi oli hiostava eikä itselleni kamalan hyvin istuva. Haluan, että teippivaippa on mahdollisimman huomaamaton ja varma, jottei kukaan saisi tietää vaippojen käytöstä - yksi hyvä ystävä tietää. Valmistajilta löytyy myös kangaspintaisia teippivaippoja.

      Itse käytän Abenan Abri-Form Superia ja X-Plussaa. Niiden suunnittelussa on otettu huomioon inkontinenssipotilaiden ongelmat ja pyritty kehittämään markkinoiden laadukkain vaippa. Äänetön muovi, ei rapise tai kahise, kuten Tenat; täydellinen istuvuus; todella hyvä imukyky, ei vuotoja ja paksuudesta huolimatta Tenaa huomaamattomammat sekä halvemmat.

      2. Riippuu tietysti vaipan imukyvystä ja karkailun suuruudesta. Jos käytän Abri-Form Superia ( 1.8 l), vaihdan sen 2-4 tai 5 tunnin välein eli 2-3 pissat. Jos taas Abri-Form X-Plus (2.4 l), niin 5-10 tuntia. Joskus etenkin nukkuessa on saattanut mennä jopa 12-14 tuntia. Todella hyvä vaippa. Ei kuitenkaan kannata "hautoa" itseään kauaa märässä ja likaisessa vaipassa - siitä tulee vain iho-ongelmia. Keskimäärin vaihdan siis 3-4 tunnin välein. Ei kannata viedä vaipan imukykyä äärirajoille, etteivät teipit petä tai tule reunavuotoa, vaan kannattaa vaihtaa ajoissa. Yleensä 3-5 vaipalla / vrk selviää.

    • Mies 20v

      3. Inkontinenssi sekä muut virtsaamisongelmat ovat kiusallisia, hävettäviä ja nöyryyttäväksi koettuja - tabuja - yleisyydestään huolimatta, mutta myös vaipat ja inkontinenssisuojat ovat sitä. Niiden pitäisi auttaa ihmisiä elämään normaalia ja aktiivista elämää vaivoista huolimatta, mutta samalla myös pelottaa, että joku huomaa. Inkontinenssi on sosiaalisesti usein hyvin invalidisoivaa, kun pelätään vahinkoja hävetään vaippojen käyttöä. Inkontinenssi ja vaipat aiheuttavat monelle paljon päänvaivaa arkisissa asioissa, esimerkiksi uimahallit ja kuntosalien pukuhuoneet yms.

      Itseänikin vaippojen käyttö julkiksilla paikoilla hermostuttaa, hävettää ja nolottaa. Yritän usein sinnitellä ilman, ellei sitten vaivaa tosi paha virtsapakko. Mutta jos on täysin pidätyskyvytön, niin ei ole vaihtoehtoja.

      4. Kun oppii pukeutumaan oikein, on paksukin vaippa melko huomaamaton. Alussa tuntuu, että jokainen näkee. Harva tajuaa koko asiaa ja jos huomaakin niin tuskin välittää, vaan ajattelee, että tuolla ihmisellä on jokin vaiva tai sairaus, jonka vuoksi tarvitsee vaippoja. Ihmisillä on omat murheensa ja muutakin ajateltavaa. Kiinnostaako se ketään onko sinulla vaipat? Itsevarmuus on tärkeää ja että on sinut asian ja itsensä kanssa. Kun asiasta ei tee itselle suurta ongelmaa, ei sen pitäisi olla sitä muillekaan.

      Yleisessä vessassa vaihtaessa käytetyn vaipan voi laittaa mustaan läpinäkymättömään roskapussiin tai paperipussiin ja sitten heittää siinä roskiin (jos jaksaa sellaisia mukana kanniskella), jollei halua jonkun mahdollisesti näkevän sinua vaippa kourassa. Naisten vessoissa nyt yleensä onkin joka kopissa pieni roskakori, mutta ei miesten vessoissa.

      Googletin tähän muutaman kuvan vaipoista ja miten hyvin asianmukainen pukeutuminen peittää ne. Paksujenkin teippivaippojen kanssa voi olla siis melko huomaamaton ja viettää normaalia elämää.

      http://windelnet-blog.com/uploaded_images/Abri-Form-xPlus2-785035.JPG

      http://davidindiapers.blogspot.com/2010/01/abri-form-super-and-jeans.html

      http://davidindiapers.blogspot.com/2010/01/abriform-super.html

      http://2.bp.blogspot.com/_J-32s4EBN3Q/Sx1yHYh1ZqI/AAAAAAAAAmo/6FS8FsziyQA/s1600-h/Unbenannt1.jpg

      http://www.diaperspace.com/public/user/gallery/name_ddwetboy/page_1/

      http://www.diaperspace.com/user/gallery/view/name_ddwetboy/id_25124/title_/

      http://www.diaperspace.com/user/gallery/view/name_ddwetboy/id_25118/title_/


      Toivottavasti vastauksestani on apua ja vaivasi paranee pian :)Tsemppiä!

    • vaipoissa 24/7

      Minä itse lasautin joskus polkupyörällä ojaan ja siinä rytäkässä meni se pidätyskyky. Päivällä Tena Slip Plus vaippa ja öisin Tena Slip Maxi vaippa. Vaipat tietenkin vaihdetaan mahdollisimman pian kastumisen jälkeen. Mitä siihen vaipan näkymiseen tulee niin en osaa sanoa huomaako muut että minulla on housuisa vaipat. Koska tuskin kukaan kehtaa möläyttää "Hei tolla äijällä on vaipat", enkä ole myöskään mielestäni saanut sellaisia katseita että joku olisi huomannut vaipat. Kannattaa myös keskustella ystävien kanssa asiasta eikä hautoa asiaa päässä voi helkutti että olen pidätys kyvytön vaippa housu.

      • mies vaipois

        Joo nuo vinkit oli hyviä. Jos pelkää ohivuotoja voi harkita suojahousuja. Hesassa pari liikettä jotka myy.
        Enkä usko että ihmiset sillä silmällä nyt takapuolia tiirailee.
        Abria ja tenaa itse käytän 24/7


    • nolona

      Erika22,
      Vieläkö on pidätysongelmaa? Miten pärjäilet sen kanssa? Itsellenikin vaipat on aika uusi ja outo asia... Mielessä pyörii samoja juttuja kuin sinulla.
      Miksi muuten noin isokokoinen vaippa? Kävisikö sinulle pienempi imukyky ja vaihtaisit vaipan useammin? Ehkä yöksi sitten laittaisit isomman vaipan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5678
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3485
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe