Ostin pienen 5,5 metrisen HT-veneen, venepaikaksi minun on mahdollista valita joko 2,5 m leveä aisapaikka tai alle 3 metrin levyinen poijupaikka.
Olisi hyvä kuulla enempi kokemusta omaavilta kumpaan laituripaikkaan on helpompi ajaa?
Kyseessä on 5,5 m pitkä, 2,1 m leveä ja n. 700 kg painava HT-vene. Veneessä kippari istuu vielä kopissa, jotenka ei pysty ottamaan veneen laidan yli kiinni aisasta tai poijusta ennenkuin poistuu ruorin äärestä.
Vaikuttaa näin etukäteen ajatellessa, venettä odotellessa, koko rantautuminen ainakin yksin veneillessä melko hankalata operaatiolta, olisi varmaan pitänyt vaan pysyä pulpettiveneessä...
Kuusessa ollaan...
7
538
Vastaukset
aisa ilman muuta.
- 22
No paikan tuulisuuskin vaikuttaa, mutta kyllä aisa on helpompi. Toki siihen pitää osua, mutta kun paatti on siinä, niin se ei karkaa. Poijuhakojen ja keulanarujen hyppiminen nopeasti laituriin tuulessa ja jos naapuriveneet poissa (vene menee tuulesta poikittain hetkessä) on hankalaa.
- Not-real
Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.
Kovan tuulen kelissä asiat kärjistyy, Aisojen väliin helpompi tulla mutta "myrskytuuli" voi
hakkauttaa ikävästi aisoja vasten, joten fendereiden paikallaan pysyvyydestä saa olla huolissaan.
Poijupaikalle tuulessa hieman hankalampi tulla ( yksin ) mutta kun vene on lopuksi kiinni,
poijussa on todennäköisesti vähemmän hakkaavia elementtejä ympärillä.
Itse miettisin kyseisten paikkojen ympäristö olosuhteita päätöstä tehdessä.
Onko tuulensuojainen paikka, pääseekö aallokko hakkaamaan laiturille...
Itselläni on peräpaalut ja tyytyväinen siihen, koska vene ei kiinnitettynä kolhiinnu mihinkään
hounollakaan ilmalla, joten nukun yöni rauhassa. - Aisan kannattaja
Not-real kirjoitti:
Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.
Kovan tuulen kelissä asiat kärjistyy, Aisojen väliin helpompi tulla mutta "myrskytuuli" voi
hakkauttaa ikävästi aisoja vasten, joten fendereiden paikallaan pysyvyydestä saa olla huolissaan.
Poijupaikalle tuulessa hieman hankalampi tulla ( yksin ) mutta kun vene on lopuksi kiinni,
poijussa on todennäköisesti vähemmän hakkaavia elementtejä ympärillä.
Itse miettisin kyseisten paikkojen ympäristö olosuhteita päätöstä tehdessä.
Onko tuulensuojainen paikka, pääseekö aallokko hakkaamaan laiturille...
Itselläni on peräpaalut ja tyytyväinen siihen, koska vene ei kiinnitettynä kolhiinnu mihinkään
hounollakaan ilmalla, joten nukun yöni rauhassa.Aisapaikka on paras. Siihen kun liut hitaasti sisään saat joka puolelta heti tukevan otteen ja sinulla on aikaa kiinnittää köydet. Muista laittaa tarpeeksi köysiä kaksi eteen ja kaksi taakse. Niin ja lepuuttajat tietenkin.
- 123-23
Aisa on paras, jos pelkää että aisa tekee naarmuja niin sitten vaan kiinnittelee aisaan pehmikkeitä.
- Jjssssa
Koppiveneen, varsinkin noin pienen, ajaminen poijuun tai laituriin ei ole vaikeaa.
Aivan ensiksi, kun lähestyt venepaikkaasi, katso mistä suunnasta tuulee ja kuinka kovaa, sekä mahdolliset virtaukset vedessä. Pyri lähestymään jos mahdollista vastatuuleen niin veneen ohjaaminen helpompaa. Kova myötätuuli kaikista pahin koska silloin vene liikkuu ikäänkuin liukumatolla ja ohjaaminen sekä stoppaaminen hankalempaa.
Harjoittele rantautumisia turvallisessa paikassa ja huomaat että veneen ohjaaminen menee aika nopeasti selkäytimeen ja ymmärrät mihin suuntaan ruoria pitää kääntää ja miten annat kaasua missäkin tilanteessa.- 34
Kysyjä ei ilmeisesti ollut aloittelija, kun ymmärsin omistaneen veneen jo ennen nykyistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1532617
- 1971890
- 701667
- 921628
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91351- 721021
- 811010
- 95999
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes190924- 67901