Kuusessa ollaan...

Hytti-Heikki

Ostin pienen 5,5 metrisen HT-veneen, venepaikaksi minun on mahdollista valita joko 2,5 m leveä aisapaikka tai alle 3 metrin levyinen poijupaikka.
Olisi hyvä kuulla enempi kokemusta omaavilta kumpaan laituripaikkaan on helpompi ajaa?
Kyseessä on 5,5 m pitkä, 2,1 m leveä ja n. 700 kg painava HT-vene. Veneessä kippari istuu vielä kopissa, jotenka ei pysty ottamaan veneen laidan yli kiinni aisasta tai poijusta ennenkuin poistuu ruorin äärestä.
Vaikuttaa näin etukäteen ajatellessa, venettä odotellessa, koko rantautuminen ainakin yksin veneillessä melko hankalata operaatiolta, olisi varmaan pitänyt vaan pysyä pulpettiveneessä...

7

633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aisa ilman muuta.

    • 22

      No paikan tuulisuuskin vaikuttaa, mutta kyllä aisa on helpompi. Toki siihen pitää osua, mutta kun paatti on siinä, niin se ei karkaa. Poijuhakojen ja keulanarujen hyppiminen nopeasti laituriin tuulessa ja jos naapuriveneet poissa (vene menee tuulesta poikittain hetkessä) on hankalaa.

      • Not-real

        Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.
        Kovan tuulen kelissä asiat kärjistyy, Aisojen väliin helpompi tulla mutta "myrskytuuli" voi
        hakkauttaa ikävästi aisoja vasten, joten fendereiden paikallaan pysyvyydestä saa olla huolissaan.
        Poijupaikalle tuulessa hieman hankalampi tulla ( yksin ) mutta kun vene on lopuksi kiinni,
        poijussa on todennäköisesti vähemmän hakkaavia elementtejä ympärillä.

        Itse miettisin kyseisten paikkojen ympäristö olosuhteita päätöstä tehdessä.
        Onko tuulensuojainen paikka, pääseekö aallokko hakkaamaan laiturille...

        Itselläni on peräpaalut ja tyytyväinen siihen, koska vene ei kiinnitettynä kolhiinnu mihinkään
        hounollakaan ilmalla, joten nukun yöni rauhassa.


      • Aisan kannattaja
        Not-real kirjoitti:

        Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.
        Kovan tuulen kelissä asiat kärjistyy, Aisojen väliin helpompi tulla mutta "myrskytuuli" voi
        hakkauttaa ikävästi aisoja vasten, joten fendereiden paikallaan pysyvyydestä saa olla huolissaan.
        Poijupaikalle tuulessa hieman hankalampi tulla ( yksin ) mutta kun vene on lopuksi kiinni,
        poijussa on todennäköisesti vähemmän hakkaavia elementtejä ympärillä.

        Itse miettisin kyseisten paikkojen ympäristö olosuhteita päätöstä tehdessä.
        Onko tuulensuojainen paikka, pääseekö aallokko hakkaamaan laiturille...

        Itselläni on peräpaalut ja tyytyväinen siihen, koska vene ei kiinnitettynä kolhiinnu mihinkään
        hounollakaan ilmalla, joten nukun yöni rauhassa.

        Aisapaikka on paras. Siihen kun liut hitaasti sisään saat joka puolelta heti tukevan otteen ja sinulla on aikaa kiinnittää köydet. Muista laittaa tarpeeksi köysiä kaksi eteen ja kaksi taakse. Niin ja lepuuttajat tietenkin.


    • 123-23

      Aisa on paras, jos pelkää että aisa tekee naarmuja niin sitten vaan kiinnittelee aisaan pehmikkeitä.

    • Jjssssa

      Koppiveneen, varsinkin noin pienen, ajaminen poijuun tai laituriin ei ole vaikeaa.

      Aivan ensiksi, kun lähestyt venepaikkaasi, katso mistä suunnasta tuulee ja kuinka kovaa, sekä mahdolliset virtaukset vedessä. Pyri lähestymään jos mahdollista vastatuuleen niin veneen ohjaaminen helpompaa. Kova myötätuuli kaikista pahin koska silloin vene liikkuu ikäänkuin liukumatolla ja ohjaaminen sekä stoppaaminen hankalempaa.

      Harjoittele rantautumisia turvallisessa paikassa ja huomaat että veneen ohjaaminen menee aika nopeasti selkäytimeen ja ymmärrät mihin suuntaan ruoria pitää kääntää ja miten annat kaasua missäkin tilanteessa.

      • 34

        Kysyjä ei ilmeisesti ollut aloittelija, kun ymmärsin omistaneen veneen jo ennen nykyistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe