joka päivä särkee pää

wertyhu

Mulla on ollut nyt pidemmän aikaa jo niin että jossain vaiheessa päivää se pää alkaa särkeä.
En osaa sanoa tarkalleen että kauan, mutta ainakin monta kuukautta.
Olen jo alkanut tottua kipuun, koska se on niin joka päiväistä.
Mutta välillä sattuu niin paljon etten pysty muuta kuin nukkua.
Särkylääkkeet eivät auta itselläni ollenkaan, joten on yhtä tyhjän kanssa jos popsin niitä.

Haluaisin tietää mistä tämä outo päänsärky johtuu? Noin vain alkanut ja se että se on jokapäiväistä,
kyllä se häiritsee sosiaalista elämää ja sitä jaksanko keskittyä töihin.
En jaksa enää samalla tavalla olla aktiivinen koska särky vie paljon energiaa, jonka takia nukun usein monen
tunnin päiväunet.

Ainoat lääkkeet mitä tällä hetkellä syön, on e-pillerit, joita olen syönyt reilun vuoden.
Lääkäri itse sanoi että epäilee oireiden johtuvan niistä, mutta suostui kuitenkin vaihtamaan merkkiä.
Ja aloitan uudet viikon päästä.
Mutta jos päänsärky jatkuu niidenkin vaihtamisen jälkeen, niin mitä silloin kannattaisi tehdä?
Pitäisikö mennä johonki jatkotutkimuksiin?
Ainoa asia mikä pyörii mielessä on aivokasvain, ja haluaisin vain tietää miten tämän voisi sulkea pois vaihtoehdoista?
Onhan päänsärylle monta muutakin syytä, mutta en vain keksi mitä ne voisi olla, olen kuitenkin perusterve nuori nainen muutoin.

En nyt tiedä mitä muuta kertoisin?

12

3224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otan osaa!

      Minulla on myös samanlainen päänsärky ollut vuosikausia. Se on kertakaikkiaan helvetillistä. Mitkään lääkkeet eivät auta. Itse en saa nukuttua silloin, pitää vaan tuskissaan pyöriä pitkin nurkkia.
      Minulla on muutama vuosi sitten pää kuvattu, mutta syytä ei löytynyt. Ikäväähän näissä on se, että lääkärit eivät aina edes ota tosissaan päänsärkyä, tai siltä ainakin tuntuu. Ehkä he ajattelevat, että ainahan sitä päätä pikkuisen kolottaa vähän joka ihmisellä. Mutta kun se ei ole pikkuista - se on perkeleellistä!
      Se invalidisoi elämää melko tehokkaasti.
      Silloin kun tunnet päänsäryn alkavan, ota kunnollinen määrä särkylääkettä. Mikään yksi burana ei auta hittojakaan! Pahentaa vaan tilannetta. Jos päänsärky pääsee oikein niskanpäälle, sitä ei lopeta mikään.
      Kyllähän sinun pääsi pitäisi tutkia. Pyri neurologin vastaanotolle ja kuvaukseen.
      Onko sinulla tutkittu silmät (tarvitsetko laseja, onko mahdollisesti silmänpohjasairauksia)?
      Onko hampaasi kunnossa? Purenta?
      Entä poskiontelot?
      Nämä kaikki on minulta tutkittu, mutta itselläni niistä ei vikaa löytynyt.
      Minulla on usein aamuisin oksettava olo. Neurologi sanoi, että tuollaiset aamuyön oksennuskohtaukset viittaisivat aivokasvaimeen, mutta kun sitä ei ollut.
      Toivottavasti saat apua!

      • Otan osaa!

        Jäi edellisestä:
        Voihan syy olla niissä e-pillereissä. Itselläni ei ole niitä.


      • aloittaja_______

        Silmät on tutkittu, lasit ja piilarit minulla on käytössä kun katson tvtä/ajan autoa jne.
        Hampaani ovat täydelliset (jos niin voi sanoa) niissä siis ei ole ollut koskaan yhtään mitään vikaa.
        Eikä kyllä poskionteloissakaan.

        On päiviä jolloin tuntuu että pää räjähtää, ja on päiviä kuin se vain ärsyttävän pienesti särkee.
        Tälläkin hetkellä ohimoissa on pientä jomotusta.

        Poikaystäväni hieroo päätäni melkein päivittäin, koska se on ainoa tapa mikä hieman lieventää kipua, mutta
        senkään vaikutus ei kestä pitkään.

        Ongelmana on myös se että keskiselkäni on täysin jumissa, sekin vihloo ihan kokoajan, enkä tiedä mistä sekään johtuu, en ehkä liiku tarpeeksi? Mikä voi olla mahdollista koska olen ollut niin paljon sairaana etten ole uskaltanut ottaa riskiä.


      • Anonyymi

        Tämä ne ei ota sitö tosissaan ne vaa on sillee joo mmm aaha joo no kannattaa juoda, moikka! :)


    • elämäni parhaat 80 e

      Hei hyvä kohtalotoverini!
      Päänsärkyni on ollut hyvin moninainen. Jo alle kymmenvuotiaana muistan kärsineeni ärsyttävästä pistävästä päänsärystä. Murrosiässä alkoi jännityspäänsäryn lisäksi migreeni. Saatoin kärsiä muutamia päiviä peräkkäinkin päänsärystä. Joskus auttoi pieni alkoholiannos, joskus päikkärit, joskus Burana, joskus Disperin, joskus taas yksi migreenin täsmälääke ja joskus toinen. Joskus auttoi ulkoilu, joskus se pahensi oloa, sama kahvin kanssa. Vuonna 1998 sain purentakiskon, josta ei ollut apua. Vuonna 2001 huomasin, että ikkuna auki nukkuminen auttoi sellaiseen päänsärkyyn, joka alkoi jo heti aamusta. Tosin ei sekään ole takuuvarma tapa. Nukun silti vieläkin ikkuna auki.

      Luulin silti erottavani j.p.-säryn ja migreenin toisistaan, mutta vuonna 2002 huomasinkin, etten tiennyt enää kumpi päänsärky minulla oli. Tuntui, että se olisi ollut migreeniä, kun se yhtenä päivänä alkoi. Mutta se jatkuikin päivästä toiseen. Sitten tulin raskaaksi enkä tiennyt, miten olisin särkyyn puuttunut. Lääkäri tosin antoi luvan syödä 3 x 800 mg Buranaa, kun hän kuuli, että hakkasin päätäni seinään (siis oikeasti), mutta siitäkään ei ollut apua. Lisäksi kaikki kuittasivat päänsärkyni hormonipäänsärkynä, vaikka se oli alkanut jo ennen lapsen hedelmöityspäivää. Ensimmäinen särytön päivä oli vasta jokin aika lapseni syntymän jälkeen. Pahin jakso alkoi kuitenkin vasta sen jälkeen, ja tällä kertaa särky kesti melkein jokapäiväisenä puolitoista vuotta.

      Elämäni paras satsaus oli mennä 2005 Päänsärkykeskukseen. Olin todella vähävarainen mutta myös murtumispisteessä. Olin keskittymiskyvytön, minua huimasi, kipukynnykseni oli selvästi laskenut, olin itkuinen ja suorastaan itsetuhoinen. Neurologi epäili ensimmäisenä, että olen lääkekierteessä eli kärsin lääkepäänsärystä. Onneksi hän ei juuttunut luuloihinsa. Hän piti erittäin ihmeellisenä, etten ollut koskaan saanut estolääkitystä päänsärkyyni. Myöskään verenpainettani ei ollut koskaan mitattu. Se olikin aika korkea. Alettiin kokeilemalla Stemetiliä ja Atacandia (verenpainelääke). Seuraavaksi piti siirtyä Botox-ruiskeisiin, sillä kasvojeni ja pään alueen lihakseni olivat todella kipeät. Menin ostamaan lääkkeet ja otin ensimmäisen Stemetilin. Noin kymmenen minuutin kuluttua huomasin, että päänsärkyni oli poissa. Voit kuvitella, että itkin ilosta. Sain syödä Stemetiliä noin puolitoista vuotta, verenpainelääkkeet minulla on vieläkin käytössä. Lääkäri kutsui tulosta supervasteeksi:) Joskus on päänsärkypäiviä, joskus jopa viikko. Koskaan ei taaskaan tiedä, mikä auttaa milloinkin, mutta jaksan, koska uskon säryn kuitenkin loppuvan. Arvostan jokaista päänsärytöntä päivää suunnattomasti ja muistan aina kiitollisena lääkäriäni!!

      Ja mikä olikaan diagnoosi: kroonistunut migreeni.

      • Otan osaa!

        Minäkin epäilin jossain vaiheessa lääkepäänsärkyä. Olin kaikista kivuista huolimatta sitten ilman lääkkeitä määrätyn ajan. Ei auttanut mitään!
        Minä sain myös aikanaan migreenilääkkeitä ja ne olivat pirun kalliita. En saanut niistä minkäänlaista apua. Olen kuitenkin netistä huomannut Hortonin päänsärystä kirjoitetun ja tuo särky muistuttaa omaani monessa suhteessa. En vain tiedä, kuinka pääsisin tutkimuksiin sellaiselle neurologille, joka tämän sairauden tuntisi hyvin. Oma neurologini ei ottanut asiaan kantaa.
        Neurologi Aki Hietaharju on kuulemma ammattilainen tämän Hortonin suhteen. Olen vuosia sitten käynyt hänen vastaanotollaan, mutta silloin en ollut kuullutkaan Hortonin päänsärystä.
        On tämä ikävä vaiva, mutta hienoa, että joku on sentään saanut apuakin vaivaansa.


    • as.

      "Haluaisin tietää mistä tämä outo päänsärky johtuu?"

      Ei kuitenkaan haluaisi.

    • Krisuli_

      Olen nyt 22-vuotias ja koko elämäni ajan päätäni on särkenyt suhteellisen usein. Noin vuosi sitten aloin kuitenkin saamaan myös migreenikohtauksia jotka päättyivät oksenteluun. Viime vuoden lopulla minulla oli tuommoinen migreenikohtaus, jonka jälkeen päätäni särki useita viikkoja joka päivä enenmmän tai vähemmän. Pääsin neurologille ja hän käski myös lopettamaan kaikki buranat sun muut, koska ne eivät mitenkään tehonnneet ja vaarana oli juurikin tuo lääkesärky. Neurologi määräsi minulle sitten muutaman kuukauden annoksen migreenin estolääkettä, beetasalpaajaa, jolla onneksi parissa viikossa saatiin särkykierre katki. Ihan mahtava tunne, kun päänsärky loppui ja pysyi poissa parikin viikkoa. Nyt päätäni särkee taas vähän useammin ja olenkin saanut uuden reseptin pitkävaikutteisempaan estolääkitykseen. Katsotaan kuinka tehoaa. Minun tapauksessani e-pillereillä ei ole ollut vaikutusta särkyyn, mutta senhän saa selville vain kokeilemalla. Itse olen ainakin kovin tyytyväinen kunnalliselta terveydenhuollolta saamaani apuun, neurologillekin pääsin suht nopeasti. Tsemppiä!

    • mutsi x 3

      jos päänsärkysi diagnosoidaan migreeniksi, siihen on olemassa täsmälääkitys (kipukohtauksiin) ja myös estolääkitys. Perheessämme kaksi lasta syö migreeninestoon lastenneurologin määräämää lääkettä. Vaihtoehtoina oli propral (joka käytössä ja toimii) sekä epilepsialääke pienellä annoksella.

      Tärkeintä on siis ensin selvittää kivun syy ja sen jälkeen hoitaa se.

      • Pupita Nokkonen

        Siis jätä velvollisuutesi,itsetuntusi ja anna aurasi levätä.


      • Kokemusta,,,
        Pupita Nokkonen kirjoitti:

        Siis jätä velvollisuutesi,itsetuntusi ja anna aurasi levätä.

        Natriumglutamaatti aiheuttaa toisille migreeniä (marinoitu liha, makkaroissa, leikkeissä, monissa pikaruuissa ja kiinalaisissa ylenpalttisesti), samoin jotkut muut lisäaineet.
        Energiajuomien nauttiminen kannattaa heti lopettaa.

        Myös hajusteisiin voidaan oireilla päänsäryllä. Esimerkiksi se seikka, että aamupäänsärky poistuu kun on yön ikkuna auki, selittyy yksinkertaisesti sillä että silloin vapautuu siitä kammottavasti tuoksupilvestä, jossa monet nuoret naiset ja miehetkin elävät.
        Monet elävät suuressa hajualtistuksessa ja kodit suorastaan haisevat kemikaleille!Deodorantit, hiussuihkeet, vartalogeeli.voiteet, hajustetut vessat, hajustetut pyykinpesuaineet jne jne.

        Hajualtistukseen turtuu itse. Sitten vain ihmetellään viattomasti miten päätä särkee! Monet pitävät vielä lemmikkieläimiä siinä jatkuvassa hajukoktailissa, ja ihmettelevät kun kärsivät eläimet oireilevat mm. ihottumilla!


    • Anonyymi

      Mulla on tismallee sama ei auta mitkää särkylääkkeet nyt kannattaa varaa aika yksityiselle ja täyttää päänsärky päiväkirjaa sellasen saa netistä tulostettuu haulla, päänsärky päiväkirja.
      Mulla ne epäilee siis migreenii ja niskojen jumissa olemista eli jännitys päänsärkyä, Meen 2vk päästä aivokuvauksii eili magneetti kuvauksii, toivotaan että olen terve.... Ja toivotaan että sinäkin olet! 🤩 Iloista loppukevättä💗

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe