Kiinnostaisi tietää täytyykö lapsi vierottaa yösyötöistä vai lopettaako hän ne automaattisesti sitten, kun on siihen itse valmis? Vai voiko tuollainen yösyöminen jatkua pitkäänkin, yli vuoden ikäiseksi?
Poika on yli 8kk ja ottaa maitoa öisin kerran tai pari (korviketta pullosta ja lähemmäs desin kerralla). Välillä näitä yösyöttöjä jaksaa ihan hyvin, välillä ei. Näin ainakin koko perhe saa nukkua paremmin. Jos maitoa ei anna, yöstä tulee yhtä helvettiä. Ja lopulta maitoa tulee kuitenkin annettua. Eli en oikein ole innostunut tuosta vieroittamisesta. Mutta mietityttää, että loppuuko nämä yösyötöt ikinä ilman vieroittamista?
Tällä hetkellä poika syö aika huonosti ruokaa päivisin. Kasvu on kuitenkin normaalia. Joten en edes tiedä haluaako hän öisin maitoa vain tavan vuoksi vai onko hänellä oikeasti nälkä, kun ei kiinteät ruuat mene kovin hyvin. Aikaisemmin hän söi hyvin mutta ei meillä silloinkaan nukuttu kokonaisia öitä. 6kk:n ikäisenä alkoi kunnon yöhulinat, poika heräsi monta kertaa yössä, eikä aina maidon takia. Nyt tilanne on onneksi rauhoittunut.
8kk ja yösyötöt
9
3128
Vastaukset
- mlvhjd
Meillä loppui yösyötöt itsestään, vauva lopetti ne itse melkein heti 1v synttäreiden jälkeen. Eli mun kokemuksella loppuu sitten kun vauva saa syödäkseen niin paljon päivällä ja illalla, jotta näläntunne pysyy poissa koko yön.
- näin.
Yksi keskeinen vauvojen vuorokautta rytmittävä tekijä on nälkä. Pienet lapset eivät kykene syömään kerrallaan niin suuria määriä, että näläntunne voisi pysyä poissa esimerkiksi läpi yön. Näin ollen imetystä tai maitopulloa ei pitäisi säännöstellä edes yöaikaan. Jotkut lapset saattavat tarvita yöruokailua pitkäänkin, vaikkakin siitä saattaa muodostua joillekin lapsille tapa.
Suurin osa lapsista näyttää tutkimusten valossa lopettavan yösyömisen noin puolen vuoden iässä, mutta sitä ei voida yleistää kaikkiin lapsiin. Tähän vaikuttaa paljolti iltaruokailu: kuinka paljon ja mitä lapsi saa syödäkseen. Toiset lapset eivät syö iltaisin niin suuria annoksia että pysyisivät koko yön kylläisenä, ja myös aineenvaihdunnalliset tekijät saattavat vaikuttaa.
- ...
Vieroitimme lapsen 9kk iässä yöimetyksestä, koska halusin öistä yhtenäisempiä. Meni aika helposti 2-3 yössä, vaikka oli tankannut tosi paljon öisin. Pian syöminen tasoittui niin, että alkoi sitten päivällä syödä enemmän. Tuo 3 päivää siihen varmaan meni. Minulla ei ole asiasta sen laajempaa kokemusta, mutta meillä oli ainakin kyse siinä mielessä tavasta, että nälkä tuli aina tuttuun aikaan yöstä. Tavasta poisoppimisen kautta ei nälkäkään yöllä enää vaivannut.
Mekin odotimme, että olisi itse oppinut tästä pois, mutta kun näin ei tapahtunut ja olin asiaan tosi väsynyt, vieroitimme sitten näin. Varmaan hankalinta lapselle on sellainen, jos yöllä odottaa ja odottaa ja sitten lopulta antaa maitoa, koska lapselle tulee hämmentynyt olo siitä saako maitoa vai ei. Itsekin joskus kokeilin, josko onnistuisin siirtämään yösyöttöä vähitellen myöhemmäksi, mutta ei onnistunut... Paremmin sujui tämä kokonaan vieroittaminen. Imetän kylläkin edelleen nyt 11 kk ikäistä vauvaa päivisin. - dfja
Meillä on harvennettu yösyöttöjä pikkuhiljaa ja nyt 10kk tullessa täyteen, olen ajatellut lopettaa sen viimeisenkin yösyöttökerran. Tyttö on semmoinen tissilläroikkuja, että tuskin lopettaa itse tissittelyä ja yöt kun on muutenkin retuisia (heräilee n. 4x yössä) niin jos se auttaisi siihenkin.
Jos poikanne syö yöllä useita kertoja niin hänellä ei varmasti sen vuoksi ole sitten päivällä nälkä. KOkeile vähentää syöttöjä pikkuhiljaa ja vaikka lopettaa kokonaan niin ruoka alkaa taas päivällä maistua. - ....
Itse olen miettinyt samaa. Meillä poika nyt 9kk ja herää edelleen yöllä juomaan maitoa 1-2 kertaa ja sitä menee 100m-200ml kerralla. Juo päivisin tosi vähän maitoa, että periaatteessa jos ei joisi yöllä, niin sais liian vähän maitoa päivässä. Meillä poika lopetti yöllä heräilyt siinä n. 6,5kk ikäisenä, mutta aloitti taas vastataudin jälkeen ja siitä asti on taas menny näin. Itse kanssa en kestäisi kuunnella sitä huutoa mikä tulee kun jos ei anna maitoa. Heräilee kanssa monta kertaa yöllä ilman että haluaa maitoa, on kääntynyt sängyssä väärinpäin ja jotain muuta vastaavaa. Itsekkin toivon että yöt rauhottuis kun tulis vuos täyteen. Kaikilla mun kavereille on lapset ite vaa lopettanu yösyömiset, että ei oo kenenkään tarvinnu vierottaa.
- äips -09
Minä tein näin...
Meillä lopetettiin yöllä syöminen reilu viikko sitten...ja oon kyllä tyytyväinen :) Poika siis reilu 8kk. Ennen tätä oli yöt todella rikkonaisia ja ite olin tosi väsyny, koska mies ei auttanu yöhulinoissa yhtään. Aloitin unikoulun kun poika oli n.7kk, söi siihen asti viis kertaa yössä rintaa ja alkuyön syötöt ainakin oli ihan selvästi vaan tavan takia (lussutti vaan rintaa muuten vaan).
Sitten tuli mitta täyteen ja päätin, että nyt syödään vaan kerran yössä neljän-viiden aikoihin aamuyöstä. Aikansa tuo toimi, mutta sitten yöt rupes taas olemaan sitä, että yhdeltä ylös, tutti suuhun...samaa rataa sinne syöttöön asti ja sitten aamuun eli tavallaan ootti vaan sitä syömistä.
Sitten yhtenä yönä "vahingossa" ei syöny ollenkaan ja sitten ajattelin, että varmasti valmis nukkumaan koko yön. Toinenkin yö meni jotenkuten paitsi hirvee kapina, mutta en vaan itte antanu periksi ja kolmantena yönä tyyty jo tuttiin.
Nyt on siis reilu viikko nukuttu tosi hyvin...herää edelleen, mutta tyytyy tuttiin ja rauhottuu aikas nopeestikin. Ainut mikä vielä vaivaa on se että poika herää nykyään kuuden maissa...oishan se kiva nukkua ite vähän pitempään aamulla, mutta mieluummin näin kun että yöt tosi rikkonaisia.
Olen kyllä tyytyväinen tekemääni ratkaisuun vaikka toista pitikin "huudattaa", mutta mulla ei ois itellä rahkeet riittäny jokaöiseen valvomiseen. - 20
Esikoinen alkoi syömään yöllä vasta puolivuotiaana ja jatkoi sitä 1.5 vuotiaaksi. Sen jälkeen sängyn kulmassa oli öisin vesipullo jonka poika etsi itse tarvitessaan. Sitä käytettiin kolmevuotiaaksi.
Toisen kanssa on ollut epäsäännöllisempää. Välillä jatkaa unia pelkällä rauhoittelulla, useimmiten menee pullollinen korviketta. Edes imetyksen lopettamisella ei ollut mitään vaikutusta. Useimmiten tyttö menee vellin kanssa yöunille yhdeksän aikoihin ja herää syömään kahdelta ja viideltä. Esim. eilen nukahti vasta kymmenen jälkeen ja heräsi viideltä syömään. Välillä heräillään monta kertaa.
En ole ajatellut sen kummemmin vieroittaa, en halua että vauva itkee itsensä uneen. Voi olla että puolen vuoden päästä mielipide on ihan toinen... - mitä tekisin??
Meillä 10 kk. Pitäisi lopettaa yösyötöt mutta suurin vaikeus on se että vauva usein syö tosi kehnosti illalla ja sitten nälkä tietty kalvaa ja estää hyvää unta yöllä. Jos suostun antamaan maitoa yöllä niin saan edes jonkin verran nukuttua kun muutenkin univelka painaa. Kierre josta en tiedä miten päästä. Ainut mahdollisuus olisi se että vauva alkaisi syödä paremmin illalla. Jos annan pastaa niin hän kyllä syö hyvin mutta olen yrittänyt totuttaa iltapuuroon kun hän on muutenkin semmoinen pastasyöppö. Toinen vaihtoehto on että menisin illalla pastalinjalle...ainakin söisi jotain ja sitten yösyöttövieroitus ja sen jälkeem uudestaan puuro kuvioihin. Mitä mieltä muut joilla samaa kierrettä??
- mitä tekisin??
Minun pitäisi mennä töihin 4-5 kk kuluttua joten yöt pitäisi saada rauhoitettua sitä ennen. Isää ei ole joten semmoiset neuvot että isä kehiin niin eivät nyt auta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024813Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493232Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071332- 161049
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1061001Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah30984Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40971