Olen kamalan hajamielinen nykyään. Aina ollut, mutta nyt esim. keskittymiskyky on ihan kadoksissa. Tänään esimerkiksi juttelin puhelimessa, en tehnyt muuta kuin istuin luuri korvalla. Kysyin kysymyksen ja vastauksen alkaessa tulla sukulaiseltani niin ajatukset oli ihan muualla, "ei oikein missään". Siis vastauksesta en jälkikäteen muistanut mitään ja hyvä jos muistin mitä olin kysynyt. Tämä oli yksi esimerkki. Monesti jankutan itselleni "keskity, keskity, keskity" mutta siitä ei tunnu tulevan mitään.
Unohtelen myös paljon asioita. Tottakai jokainen joskus unohtaa ostaa leipää, ei muista minne pisti auton avaimet yms. mutta kun noita unohduksia on paljon ja päivittäin!
Tämä hajamielisyys haittaa jokaista elämäni osa-aluetta: sosiaalisia suhteita, työtä, opiskelua, vapaa-aikaa. Lisäksi tämä väsyttää ihan mielettömästi kun pitää koko ajan olla tavallaan "skarppina" vaikka ei siitä mitään tulekaan.
En koe olevani masentunut. Stressiä on normaalitason verran (mitä nyt opiskelut ja työt tuo tullessaan), ei mitään uutta niissä. Ulkona pyrin liikkumaan jaksamiseni mukaan, ruokahalu on vähentynyt.
Liiallinen hajamielisyys
6
3076
Vastaukset
- xym
Ota selvää aikuis-ADHD:n oireista, diagnoosista ja hoidosta. Siitä löytyy paljon tälläkin keskustelupalstalla, lisää Neurologiset sairaudet-osiossa, ADHD-liiton kautta jne. Syö kalaöljykapseleita päivittäin, ja vitamiineja.
- da-jeessus mon
Helvetin yksinkertaista: teet yhden asian loppuun, ennekuin aloitat toisen. Ei sitä tarvitse jankuttaa itselleen, että tee näin kun itse sanoin tai muut sanoi, vaan toimia sen mukaan. Jollet jaksa keskittyä kaikkeen, niin löysäät jostain asiasta vapaalle, se on niin yksinkertaista. Ei sitä tarvitse kaikkea yrittää ja ymmärtää elämässä, sen takia ne muut ihmiset on olemassa. Sellaisetkin asiat on keksitty, kuten kynä ja paperi, että voi laittaa ylös asioita, jotta ei unohda niitä.
- miksain...
Ja näin yleensä sanoo ihminen joka ei kärsi todellisesta hajamielisyydestä.
Ei siinä kynät eikä paperit paljon auta kun ei muista mitä piti muistaa, jo kynää taskusta kaivaessa ajatus ehtii karata täysin omille teilleen tai jopa pysähtyy kokonaan, jopa fyysinen liike pysähtyy, havahtuu kohotetun käden väsymiseen tai johonkin ääneen.
Otan roskapussin kaapista, laitan kengät jalkaani, katson lämpömittaria, en tarvitse takkia, linnutkin laulavat, onkohan niillä riittävästi siemeniä, no palaan roskikselta lintulaudan kautta, menen ulos, kävelen roskiksen kautta postilaatikolle, viheltelen iloisesti ja tervehdin naapuria, kas ei ole postia, ainiin hainkin ne jo aikaisemmin päivällä, missähän ne nyt ovat, kas tummia pilviä,
kävelen takaisin sisälle pohtien hukkaamaani sateenvarjoa, eteisessä kompastun roskapussiin. - Miranda__
miksain... kirjoitti:
Ja näin yleensä sanoo ihminen joka ei kärsi todellisesta hajamielisyydestä.
Ei siinä kynät eikä paperit paljon auta kun ei muista mitä piti muistaa, jo kynää taskusta kaivaessa ajatus ehtii karata täysin omille teilleen tai jopa pysähtyy kokonaan, jopa fyysinen liike pysähtyy, havahtuu kohotetun käden väsymiseen tai johonkin ääneen.
Otan roskapussin kaapista, laitan kengät jalkaani, katson lämpömittaria, en tarvitse takkia, linnutkin laulavat, onkohan niillä riittävästi siemeniä, no palaan roskikselta lintulaudan kautta, menen ulos, kävelen roskiksen kautta postilaatikolle, viheltelen iloisesti ja tervehdin naapuria, kas ei ole postia, ainiin hainkin ne jo aikaisemmin päivällä, missähän ne nyt ovat, kas tummia pilviä,
kävelen takaisin sisälle pohtien hukkaamaani sateenvarjoa, eteisessä kompastun roskapussiin.Kuvasit aika hyvin minun hajamielisyyttäni, juuri tuollaista se minulla on. Ja minullakin se on viimeisen n. puolen vuoden kuluessa huomattavasti pahentunut. Pelottaa, että jos kyse on aivokasvaimesta tai muusta elimellisestä aivosairaudesta. Hajamielisyyden lisäksi minulla on muistihäiriöitäkin. Kuitenkin asiantuntijoiden laatimista muistitesteistä saan poikkeuksetta, yhä edelleen, täydet pisteet, eli testien mukaan minulla ei ole pelkästään hyvä muisti, vaan erinomainen. Olen täysin omissa ajatuksissani aina sosiaalisissa tilanteissa. Saatan esim. puoli tuntia kuunnella kaverini ihmissuhdetilitystä, mutta todellisuudessa en kaikki menee ohi, kun päässäni on joko tyhjää TAI sitten korkeintaan käyn samaan aikaan läpi jotain omia ajatuksiani, huoliani tai suunnitelmiani. Vaikka pinnistelen, en silti pysty keskittymään paria sekuntia kauempaa. Tilaan liittyy usein myös voimakas selittämätön väsymyksen tunne.
Olen puolen vuoden sisällä alkanut spontaanisti muistaa joitain traumaattisia tapahtumia lapsuudestani. Uskoisin, että minulla tämän erittäin rajun hajamielisyyden voisi jollain tapaa selittää tämä trauman purkautuminen. Odotan parhaillaan, että pääsen lääkärin vastaanotolle tämän asian kanssa. No jaa, tiedän kyllä, että lääkäri sanoo syyksi oireilulleni sen nykyaikana yleispätevän diagnoosin eli masennuksen. Eräällä tuttavallani diagnosoitiin kaksi vuotta sitten aivokasvain, ja hänkin oli kognitiivisten oireiden perusteella saanut aluksi diagnoosin masennus. Lisäksi setäni sydämen toimintahäiriö liitännäisoireineen diagnosoitiin masennukseksi. Sydäninfarktin jälkeen hän sai sitten oikean diagnoosin. - miksain...
Miranda__ kirjoitti:
Kuvasit aika hyvin minun hajamielisyyttäni, juuri tuollaista se minulla on. Ja minullakin se on viimeisen n. puolen vuoden kuluessa huomattavasti pahentunut. Pelottaa, että jos kyse on aivokasvaimesta tai muusta elimellisestä aivosairaudesta. Hajamielisyyden lisäksi minulla on muistihäiriöitäkin. Kuitenkin asiantuntijoiden laatimista muistitesteistä saan poikkeuksetta, yhä edelleen, täydet pisteet, eli testien mukaan minulla ei ole pelkästään hyvä muisti, vaan erinomainen. Olen täysin omissa ajatuksissani aina sosiaalisissa tilanteissa. Saatan esim. puoli tuntia kuunnella kaverini ihmissuhdetilitystä, mutta todellisuudessa en kaikki menee ohi, kun päässäni on joko tyhjää TAI sitten korkeintaan käyn samaan aikaan läpi jotain omia ajatuksiani, huoliani tai suunnitelmiani. Vaikka pinnistelen, en silti pysty keskittymään paria sekuntia kauempaa. Tilaan liittyy usein myös voimakas selittämätön väsymyksen tunne.
Olen puolen vuoden sisällä alkanut spontaanisti muistaa joitain traumaattisia tapahtumia lapsuudestani. Uskoisin, että minulla tämän erittäin rajun hajamielisyyden voisi jollain tapaa selittää tämä trauman purkautuminen. Odotan parhaillaan, että pääsen lääkärin vastaanotolle tämän asian kanssa. No jaa, tiedän kyllä, että lääkäri sanoo syyksi oireilulleni sen nykyaikana yleispätevän diagnoosin eli masennuksen. Eräällä tuttavallani diagnosoitiin kaksi vuotta sitten aivokasvain, ja hänkin oli kognitiivisten oireiden perusteella saanut aluksi diagnoosin masennus. Lisäksi setäni sydämen toimintahäiriö liitännäisoireineen diagnosoitiin masennukseksi. Sydäninfarktin jälkeen hän sai sitten oikean diagnoosin.En ainakaan itseltäni lähtisi kasvaimia etsimään, jos se sinun huoltasi laimentaa, hoksottimien suhteen on kausia parempia ja vähemmän itseäni mairittelevia.
Kyllä, samoilla vesillä liikutaan kun tekstiäsi luen, minulla tämä on todennäköisesti perittyä, oikeastaan en sitä edes epäile pappani ja isäni tuntien, mm. usein ovat täysin muissa maailmoissa kun heitä yrittää puhutella.
Molemmat ovat hermostuneen kotoväen toimesta dementoituneina lääkärintutkimuksiinkin jo passitettu (itsekin olin isääni mukana tuuppimassa koska en sietänyt hänessä olevaa vielä kieltämääni ominaisuuttani), molemmilla heillä tietenkin oli hyvä testimuisti.
Tulos, ei dementiaa, tarkkaavaisuudessa puutteita.
"Kauhulla" katselen heissä omaa tulevaisuuttani ja jatkan pohdiskelevaa elämäntyyliäni, sosiaaliseen elämääni kyllästyneenä uusintroverttinä. ; )
- mitäkukahähmissä
Mäkin oon todella hajamielinen, mikä on toisinaan aika pelottavaa. Mihinkään katastrofiin tää ei oo vielä johtanut, mut joskus kun on unohtanut kotiavaimet ovet ollessaan kotona, niin sitä miettii et HUH. Mulla ei ole huono muisti, mut mielessä pyörii aina niin monta asiaa ettei keskittymiskyky riitä millään kaikkeen. Jos soitan jollekin ja mua pyydetään soittamaan pian uudestaan, saatan unohtaa. Tai jos kävelen portaita alas ja mulle huikataan et pistä sauna samalla päälle, saatan unohtaa. Sit ihan yleensäkin voin pistää tavaroita ihan kummallisiin paikkoihin tai tehdä jotain muuten huvittavaa (usein tosin tajuan asian heti), unohtaa tehdä jotain mikä kuuluu ihan perusrutiineihin (esim. unohtaa laittaa ripsaria vaikka muuten olisinkin meikannut) jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117171Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista594757- 954731
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493889- 513818
- 2173787
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san263363- 512731
- 382671
- 382299