vinkkejä äidinmaidon kuljetuksenn/säilytykseen?

maitoa.

eli jos vauva syö korvketta niin ei muutakun tuttelipurkki kassiin mukaan, kylässä pulloon ja pullo mikroon, loput jääkaappiin purkissa ja sieltä myöhemmin kun sehän säilyy vrk:n jääkaapissa avattuna.

mutta mitenkäs pumpattu äidin rintamaito, olen kotona pakastanut sitä ja sehän sulatetaan jääkaapissa ja lämmitetään hauteessa esim kattilassa. ja jääkaappiin olen annoksen laittanut jos tiedän että sitä tarvitaan vrk:den aikana! mutta mitenkäs kun lähdemme kyläreissulle, otan jääkaapista maidon mukaan joka pumpattu aamulla, niin sen pitäs olla kylmässä, no tällä kelillä onnistuukin varmaan, laitanko purkin kylmälaukkuun? ja perillä jääkaappiin ja sitten hautees lämmitän juomakelposeks, entäs jos heti ei maistu pullosta kaikki, niin voiko antaa vielä hetken päästä pullosta uudellee, jota ei siis laiteta jääkaappiin enää eikä lämmitetä kuitenkaan. ja mitenkäs jos pakkasesta otan purkin maitoa mukaan, sulaako itekseen automatkalla tms kun se pitäs jääkaapissa sulattaa, voiko pakkasmaidon sulattaa hauteessa ja heti käyttää? antakaa vinkkejä?

hoitolaukun mukana tuli sellanen termospussukka, ajattelin että sinne kun laittaa niin maito pysyy lämpösenä, voiko siihen juuri laittaa jos ei kelpaakkaan lämmitetty maito ja tarjoaa hetken perästä uudelleen. kun rintamaitoa ei raaski heittää poiskaan! korvike eri juttu.

saatto olla tyhmiä kysymyksiä ;) sori vaan!

9

5211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Just sillai :) luota itseesi. Kyl sä osaat!

• ap.

asia selvä :)

• Tosissasko?

Siis jos sulta tulee maitoa ja pystyt kai imettämään, niin mikset imettäisi siellä kylässä?

Jos et seurassa kehtaa, vetäydy vähän sivummalle tai hanki nätti imetyspaita, jolloin
      ei tarvitse vehtailla tissit esillä.

Korviketta on turha antaa, jos omaa maitoa tulee. Mutta aika hankalalta kuulosta tuo sulattelu
      ja lämmittely kyläpaikassa, kun vielä joutuu miettimään riittäkö pakattu maito koko reissuksi...

• Saafra

En ole ikinä ottanut mukaani äidinmaitoa missään muussa kuin alkuperäispakkauksessa. Miksi annat pumpattua maitoa pullosta?

• ap.

arvasin että täällä sitä kysellään seuraavaks ;D eli pointti oli kait se nyt kokeiluks kun ei olla kyläs vielä pahemmin käyty eli poika asuu tissillä, siis ihan alati, niin meinasin että kun annan pullosta saan nälän tyynnytettyä ja olisi tyytyväinen kotiin asti, ei pitkää vierailuaikaa. koska siinä ei sit oo mitään järkeä lähtee kyläreissulle koska koko aika siellä menee tissillä oloon, syö ja sitten muutenvaan pitää kiinni ja imeskelee, ja otappa pois niin kamala huuto alkaa, hakee siis tissista turvaa ja lohtua, eikä rauhotu muuten , meillä myös koliikki ongelmaa. ja ei, tuttia ei syö vaikka mikä olis. eli kotonakin kun päivän olen niin saattaa viihtyä iltapäivään asti tissillä, joskus vaan pitää päätä tissiä vasten ja nukkuu siinä, herää heti jos otetaan pois, välillä en tiedä mitä tekis :( mut lapsentahtisesta olen kuullu ja olen anatnu tissillä olla, tiedä sitten :/

• Sisely
        ap. kirjoitti:

arvasin että täällä sitä kysellään seuraavaks ;D eli pointti oli kait se nyt kokeiluks kun ei olla kyläs vielä pahemmin käyty eli poika asuu tissillä, siis ihan alati, niin meinasin että kun annan pullosta saan nälän tyynnytettyä ja olisi tyytyväinen kotiin asti, ei pitkää vierailuaikaa. koska siinä ei sit oo mitään järkeä lähtee kyläreissulle koska koko aika siellä menee tissillä oloon, syö ja sitten muutenvaan pitää kiinni ja imeskelee, ja otappa pois niin kamala huuto alkaa, hakee siis tissista turvaa ja lohtua, eikä rauhotu muuten , meillä myös koliikki ongelmaa. ja ei, tuttia ei syö vaikka mikä olis. eli kotonakin kun päivän olen niin saattaa viihtyä iltapäivään asti tissillä, joskus vaan pitää päätä tissiä vasten ja nukkuu siinä, herää heti jos otetaan pois, välillä en tiedä mitä tekis :( mut lapsentahtisesta olen kuullu ja olen anatnu tissillä olla, tiedä sitten :/

Minkä ikäinen poikasi on? Oletko kokeillut pidentää ruokailuväliä kantoliinalla tms.?

Tuli vain mieleeni virhe, jonka tein itse alkuun esikkoni kanssa: alkuun hänkin asui rinnalla, haki varmasti läheisyyttä ja turvaa, ja annoin hänen niin tehdäkin. Mut huomasin sit myöhemmin, että jatkuvalla rinnalla roikkumisella ja sen sallimisella sain aikaan noidankehän, jonka katkaisu helpotti elämää suuresti! Vauva itki - annoin rintaa, kului n.10 min ja vauva äkisi jälleen - otin rinnalle jne. Sitten tajusin, että vauvalle tuli vatsa kipeäksi liiasta syömisestä, johon halusi sitten rintaa, ja ähky vain jatkui eikä koskaan tullut kunnolla nälkä, eikä hän myöskään jaksanut oikeastaan koskaan syödä mahaansa kunnolla täyteen. Elämä oli vain ja ainoastaan pelkkää imetystä, enkä uskaltanut lähteä mihinkään, kun en tuntenut ajatusta julkisesta imetyksestä kovin mieluisaksi.

Sitten ryhdyin perehtymään kantoliinan käyttöön kunnolla, siinä vauva saa läheisyyttä eikä tunne oloaan turvattomaksi, puhumattakaan siitä, että pystyasento helpottaa vatsavaivoja, ja elämä sai täysin uudet sävelet! Nyt toisen lapseni kanssa otin oppia aiemmista virheistäni, eikä elo ole ollut lähellekään niin hankalaa. :D

Mutta vastaan asiaankin, jos maito on kylmässä ja heti perillä laitat sen takaisin kylmään ja kuljetat maitoa lyhyehkön matkan, max 30 min, ei tarvitse kylmälaukkua tai muuta. Syömäkelpoisena olen itse, tai siis mieheni, pitänyt sitä alle tunnin lämmittämisestä. Ja meillä on pelattu pumpatulla maidolla paljon, olen itse tehnyt sijaisuuksia töissä jo parin kuukauden ajan, eikä vauva 4kk ole kertaakaan saanut muuta kuin pumpattua maitoa mun ollessa poissa.

• ap.
        Sisely kirjoitti:

Minkä ikäinen poikasi on? Oletko kokeillut pidentää ruokailuväliä kantoliinalla tms.?

Tuli vain mieleeni virhe, jonka tein itse alkuun esikkoni kanssa: alkuun hänkin asui rinnalla, haki varmasti läheisyyttä ja turvaa, ja annoin hänen niin tehdäkin. Mut huomasin sit myöhemmin, että jatkuvalla rinnalla roikkumisella ja sen sallimisella sain aikaan noidankehän, jonka katkaisu helpotti elämää suuresti! Vauva itki - annoin rintaa, kului n.10 min ja vauva äkisi jälleen - otin rinnalle jne. Sitten tajusin, että vauvalle tuli vatsa kipeäksi liiasta syömisestä, johon halusi sitten rintaa, ja ähky vain jatkui eikä koskaan tullut kunnolla nälkä, eikä hän myöskään jaksanut oikeastaan koskaan syödä mahaansa kunnolla täyteen. Elämä oli vain ja ainoastaan pelkkää imetystä, enkä uskaltanut lähteä mihinkään, kun en tuntenut ajatusta julkisesta imetyksestä kovin mieluisaksi.

Sitten ryhdyin perehtymään kantoliinan käyttöön kunnolla, siinä vauva saa läheisyyttä eikä tunne oloaan turvattomaksi, puhumattakaan siitä, että pystyasento helpottaa vatsavaivoja, ja elämä sai täysin uudet sävelet! Nyt toisen lapseni kanssa otin oppia aiemmista virheistäni, eikä elo ole ollut lähellekään niin hankalaa. :D

Mutta vastaan asiaankin, jos maito on kylmässä ja heti perillä laitat sen takaisin kylmään ja kuljetat maitoa lyhyehkön matkan, max 30 min, ei tarvitse kylmälaukkua tai muuta. Syömäkelpoisena olen itse, tai siis mieheni, pitänyt sitä alle tunnin lämmittämisestä. Ja meillä on pelattu pumpatulla maidolla paljon, olen itse tehnyt sijaisuuksia töissä jo parin kuukauden ajan, eikä vauva 4kk ole kertaakaan saanut muuta kuin pumpattua maitoa mun ollessa poissa.

kiitos :) poika on 6vkoa! kantoliina kyllä löytyy! tätä olen itsekkin miettinyt kun mieheni sanoo välillä että miks annat tissiä kokoajan mutta olen käsittänyt sen lapsentahtiseksi, mutta pakko joku raja kohta vetää tähän touhuun koska refluksi vaivaa ja tuo ylensyöminen on pahasta. jopa sen kannalta että gaviscon pitäs antaa ruuan jälkeen, no mikä on se jälkeen kun koko ajan lussuttaa ;) ainut ongelma on nyt se että en saa pumpulla kovin hyvin maitoa tulemaan...kestää kauan ja nänninpäät tulessa sen jälkeen.

• Sisely
        ap. kirjoitti:

kiitos :) poika on 6vkoa! kantoliina kyllä löytyy! tätä olen itsekkin miettinyt kun mieheni sanoo välillä että miks annat tissiä kokoajan mutta olen käsittänyt sen lapsentahtiseksi, mutta pakko joku raja kohta vetää tähän touhuun koska refluksi vaivaa ja tuo ylensyöminen on pahasta. jopa sen kannalta että gaviscon pitäs antaa ruuan jälkeen, no mikä on se jälkeen kun koko ajan lussuttaa ;) ainut ongelma on nyt se että en saa pumpulla kovin hyvin maitoa tulemaan...kestää kauan ja nänninpäät tulessa sen jälkeen.

Mun mielestä se on lapsentahtista imetystä vaikka koettaisitkin pidentää ruokailuväliä. Sulla on luultavasti myös samanlainen kehä käynnissä kuin mullakin oli, ja nyt olette molemmat jo omalla tavallanne tottuneet siihen. Vauva ei osaa erottaa vatsakipua ja näläntunnetta toisistaan, tai ainakaan itse en alkuun osannut erottaa itkusta kummasta on kyse, ja jokaiseen änähdykseen tuli tarjottua rintaa. En siis tarkoita, että väkisin pidentäisit väliä ja siis pitäisit vauvaa nälässä, en missään nimessä, vaan enemmänkin tarkoitus on antaa vauvan tuntea läheisyyttä ilman rinnan lutuuttamista. Sitten kun vauva oikeasti karjahtaa liinassa, on aika antaa ruokaa.

Koeta pumpata toisesta rinnasta yhtä aikaa kun vauva syö toisesta. Vaatii vähän harjoittelua ja akrobatiaa, mutta maito heruu silloin huomattavasti helpommin. Ja pumpullakin on väliä, mulle ainoa toimiva on Aventin Isis- pumppu. Mutta uskon, että sinullakin, kuten itsellänikin, arastelu imetykseen muualla kuin kotona helpottaa ajan kanssa niin, että pääset pumppaamisesta ja pulloruokinnasta eroon. Kyllä se siitä, usko ja luota itseesi ja vauvaasi! Ja yritä ajatella, että myös miehelläsi voi olla järkeviä ajatuksia, vaikka hän mies onkin. :DD

• pumppaajatar

Meillä vauva saa äidinmaitoa ainoastaan pullosta, joten äidinmaidon säilytysasiat ovat tuttuja. Tiesithän että äidinmaito säilyy huoneenlämmössä pumppauksen jälkeen 6 tuntia? Joten miksi et pumppaa vähän ennen kylään lähtöä ja laita maitoa suoraan syötäväksi tuttipulloon? Säilytät korkin kanssa kassissa, ja kun ruokailun aika on niin otat sieltä? Näin minä toimin ja olen saanut neuvolan/imetysohjaajan siunauksen tälle.

Muuten: sama taktiikkahan toimii myös yöllä, jos joku kerta äiti haluaa nukkua pidemmän pätkän: pumpattu maito yöpöydälle pulloon, josta isä voi sen sitten tarvittaessa syöttää vauvalle. Kätevää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6845
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2333
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1887
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      87
      1281
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1085
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      981
    7. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      159
      796
    Aihe