Virpominen

on täysin

pakanallinen tapa. Pääsiäiseen liittyy paljon pakanallisia tapoja. Virpominen on eräs sellainen.

6

527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on

      Perseaukisten omakotitalo asukkaiden joilla ylisuuret kakaraperheet, joku kerjäämis perinne. Kun eivät saa sossusta rahaa niin laitetaan kakarat kerjuulle. Heti aamusta lähti kymmenpäinen kakarauma jossain itse tehdyissä rievuissa risut kourassa kerjuulle ja joku ämmä hiihteli perässä. Yks päivä jolloin saa laillisesti kakaroilla kerjätä niin johan sekin käytetään hyväksi. Ihmettelen tuota tapaa koska meitä ei ikinä puettu pelleiksi ja lähetetty kerjään virpomisen merkeissä ihmisten ovien taakse. Vanhemmistahan tuo kerjäämis perinne lähtee sillä ei lapset ihan itse keksi lähteä kerjäämään jos varsinkin kotoa saa samat karkit kun mitä kilometrikaupalla juosta ovilta ovelle.

      • KERJÄÄTKÖ ITSE?

        ANNOIN LAPSENI MENNÄ VIRPOMAAN. HÄN TEKI KAUNIIT VIRPOMAVITSAT ITSE INNOLLA JA HUOLELLISESTI.
        LAUSUI VIRPOMISLORUN JA ANTOI VITSAN; TOIVOTTI TAIVAN ISÄN SIUNAUSTA JA LÄHTI SEURAAVAN LUO .
        MITÄ KERJÄÄMISTÄ NÄET TÄSSÄ ?


      • .
        KERJÄÄTKÖ ITSE? kirjoitti:

        ANNOIN LAPSENI MENNÄ VIRPOMAAN. HÄN TEKI KAUNIIT VIRPOMAVITSAT ITSE INNOLLA JA HUOLELLISESTI.
        LAUSUI VIRPOMISLORUN JA ANTOI VITSAN; TOIVOTTI TAIVAN ISÄN SIUNAUSTA JA LÄHTI SEURAAVAN LUO .
        MITÄ KERJÄÄMISTÄ NÄET TÄSSÄ ?

        Koska kolikot painaa keräyslippaassa.

        Karjalainen kerjuuperinne...


      • koi88

        Et varmaan ole saanut itse olla trullina lapsena, ja nyt purat sitä muihin...
        Se mihin lankku kolahtaa se älähtää!


    • Munavesi

      Pääsiäinen tulee sanasta pasha kreikaksi paskha, jota ei suomeksi voitu suoraan kääntää ja niin keksittiin mämmi.
      Kasvot pestiin pääsiäisenä munavedellä, jotta ne eivät ruskettuneet koko kesänä ja olo oli sen jälkeen energinen.
      Munia käytiin etsiskelemässä ja kopeloimassa joka paikassa, sillä se takasi hedelmällisyyden.Pääsiäinenhän on hedelmällisyyden juhla ja siemenet alkoivat silloin itää.i
      Pahoja vieraita ajettiin ulos talosta risujen kanssa, kun he olivat nauttineet vain juomat aterialla ja se oli heidän viimeinen ateriansa sitten.
      Jos pääsiäisaamuna paistoi aurinko niin tuli hyvä kesä.

      • vir_von

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe