kerron tämän varoittaakseni niitä jotka on lähdössä kauppiaaksi suomen sparille.
itse olin kaksi vuotta ko firmassa kauppiaana eli yrittäjänä pohjanmaalla. Pyysin ja anelin että spar laskisi kulujaan kun kilpailutilanne kiristyi jatkuvasti, mutta keskustelin ja neuvottelin pelkkien seinien kanssa!! kannattaa kaikki paperit mihin pyydetään nimikirjoitusta tarkistuttaa lakimiehellä. sitten tämä asian ydin lopetusvaiheesa inventaario meni päin helvettiä myyntipäällikön toimesta kaverilla tainnu jäädä kansakoulu väliin kun ei osannu laskea edes kahteen :)))) myyntipäällikkö häipyi paikalta vähin äänin kun aloin valokuvata hyllyjä ja laitoin porukan laskemaan sen ukon jälkiä niin 98% kaikista sen laskemista oli väärin!!! kaikista puuttui 2-10 kpl tuotteita. soiteltiin sen kans ja se lupas hoitaa aisian näin "no tasataan vaikka se sen tekemä virhe n 4000 € vaikka vuokrista" no nyt on kulunu 4 kk ja mitään ei oo tapahtunu päinvastoin just eilen tuli lisää laskuja tän myyntipäällikön toimesta oli laittanut tiskeihin uusia verhoja mun piikkiin. yks ainut verho oli rikki niin tää ala-arvoinen myyntipäällikkö oli laittanu kaikki uusiksi. arvatkaa maksanko en ikinä mulla on luojan kiitos hyvät lakimiehet ollu sen inventaariopäivän jälkeen mukana kokoajan:)))) ja vakuutus on voimassa joka maksaa oikeudenkäynnit luojan kiitos, jos olisin yksin niinkuin varmaan suurin osa lopettaneista kauppiasta olis pakko luovuttaa mutta mä vien tän asian vaikka s**tana EU tuomioistuimeen jos suomen spar sitä haluaa!!!!!!!
näin kai ne kiittää kun tehtiin töitä 7pv/viikossa ja 12-15h/päivässä onko muilla samanlaisia kokemuksia ?
Suomen Spar iin ei voi luottaa!!
22
3220
Vastaukset
- entinen asiakas
Mulla on kokemusta vaan siitä et SPAR ylihinnottelee tuotteitaan ja on täten pirun kallis kauppa.
Ei tollasella ketjulla voi olla mitään jakoa elää.
Toisaalt, kävin sitte spaarissa missä hyvänsä, niin aina se sama keskiarvollinen artikkelien suppea valikko, helvetilliset jonot(liian vähä kassahenkilöit)ja liiketilojen ahtaus. Ainoota plussaa et palvelu on kohtuullista.- ansku
entinen Tukolainen nykyinen Vihuri Yhtiöt kauppaketju?
Mietin vaan kun ovat alkaneet muissakin Vihuri Yhtiön kaupoissa Seston Etujätti, Ruokavarasto ym. "Pomon" vaihtumisen jälkeen hinnat nousta niin että humina käy? Ei osata enään "kilpailla" vaan kaikki ylihinnoitellaan pilviin ja sitten ihmetellään miksi kauppa ei käy. Eivät ole nämä nyoremmat pomot kuulleet vanhaa viisasta sananlaskua; Paska on ahneen palkka.
Sitten syytetään henkilökuntaa kaikesta, vaikkei ne muuta tee kun ovat orjina PääPomolle, joka määrää hinnoittelun sekä muun toiminnan aika tarkkaan. - ex kauppias
ansku kirjoitti:
entinen Tukolainen nykyinen Vihuri Yhtiöt kauppaketju?
Mietin vaan kun ovat alkaneet muissakin Vihuri Yhtiön kaupoissa Seston Etujätti, Ruokavarasto ym. "Pomon" vaihtumisen jälkeen hinnat nousta niin että humina käy? Ei osata enään "kilpailla" vaan kaikki ylihinnoitellaan pilviin ja sitten ihmetellään miksi kauppa ei käy. Eivät ole nämä nyoremmat pomot kuulleet vanhaa viisasta sananlaskua; Paska on ahneen palkka.
Sitten syytetään henkilökuntaa kaikesta, vaikkei ne muuta tee kun ovat orjina PääPomolle, joka määrää hinnoittelun sekä muun toiminnan aika tarkkaan.Joo se on samaa puulaakia wihurilla on noi tarmo lähikaupat ainakin tai oikeestaan ne kai omistaa tuko logistikin suomen sparin kanssa. Sparhan on ruotsalaisen axelfoodin omistuksessa. Sparilla ainakin suurin osa hinnoista tulee suoraan pääkonttorista vantaalta. Suomen spar on hävinny kokoajan markkinaosuuksia muille, mutta en kyllä yhtään ihmettele mäkin kerran pyysin 200€ radio markkinointiin niin tuumattiin vaan että ei kannata! Rahaa sai kyllä pistää kokoajan kasvaviin suomen sparin kuluihin. ja ne on niin kauan kavereita kun nimet on paperissa ja sitten unohdetaan täysin ja oot täysin yksin. Mua ainakin vituttaa toi luvataan ja luvataan mutta sitten kun pitäis olla MIES sanojensa takana, niin yhtään kukaan ei ota vastuuta mistään ei edes omista puheistaan. eikä kukaan tiedä mitään. kannattaa pitää nauhuria mukana aina kun keskustelee noitten kanssa!!!! niin voi tarvittaessa todistaa niitten puheita :)) Ykski ukko rupes keräämään mua vastaan todisteita ku alko oma maa jalkojen alla polttamaan antaa sen leikkiä jumalaa. LOPPU tulee kyllä sille hommalle jos ei ennemmin niin saa herra tuomari nuijia asian pöytään :))) periksi ei s**tana anneta!!!!
tänäpäivänä kauppias on pelkkä renki noille! - ansku
ex kauppias kirjoitti:
Joo se on samaa puulaakia wihurilla on noi tarmo lähikaupat ainakin tai oikeestaan ne kai omistaa tuko logistikin suomen sparin kanssa. Sparhan on ruotsalaisen axelfoodin omistuksessa. Sparilla ainakin suurin osa hinnoista tulee suoraan pääkonttorista vantaalta. Suomen spar on hävinny kokoajan markkinaosuuksia muille, mutta en kyllä yhtään ihmettele mäkin kerran pyysin 200€ radio markkinointiin niin tuumattiin vaan että ei kannata! Rahaa sai kyllä pistää kokoajan kasvaviin suomen sparin kuluihin. ja ne on niin kauan kavereita kun nimet on paperissa ja sitten unohdetaan täysin ja oot täysin yksin. Mua ainakin vituttaa toi luvataan ja luvataan mutta sitten kun pitäis olla MIES sanojensa takana, niin yhtään kukaan ei ota vastuuta mistään ei edes omista puheistaan. eikä kukaan tiedä mitään. kannattaa pitää nauhuria mukana aina kun keskustelee noitten kanssa!!!! niin voi tarvittaessa todistaa niitten puheita :)) Ykski ukko rupes keräämään mua vastaan todisteita ku alko oma maa jalkojen alla polttamaan antaa sen leikkiä jumalaa. LOPPU tulee kyllä sille hommalle jos ei ennemmin niin saa herra tuomari nuijia asian pöytään :))) periksi ei s**tana anneta!!!!
tänäpäivänä kauppias on pelkkä renki noille!jos menee persenettoa kaikilla Sparinkin kaupoilla? Siellä on nämä uudet sukupolvet vetämässä tätä WihuriYhtiötä ja sen on saanut tuta niin henkilökunta uusissa määräyksissä, sekä asiakkaat korotetuissa hinnoissa(enkä nyt puhu norm.korotuksista, vaan todella suurista). Ei mikään ihme jos asiakkaat käyvät muualla. On vielä sentään varaa valita mistä hakea kohtuuhintaista ruokaa. Ei tarvitse ahneudelle rahojaan kantaa. Sääliksi käy vaan, kun siinä on ihan mukavaakin porukkaa kauppiaina ja henkilökuntana ja he saavat kärsiä näitten tunareitten politiikasta. Kai se ajautuu konkurssiin joku päivä vielä oman tyhmyytensä takia. Mutta ei siinä varmaan mitään menetetä, tulee niitä kunnollisia sitten tilalle kun sairastuneet yritykset poistuu kentältä.
Menkää vaikka katsomaan näihin liikkeisiin niin huomaatte mistä puhun. Nämähän ammottavat tyhjyyttään suurimman osan aikaa. Kun muualla kauppa käy kokoajan ja asiakkaita riittää joka päivälle vaikka kuinka. Eivät raukat ymmärrä että loppujen lopuksi asiakas on aina oikeassa. Joten asiakasta kannattaisi AINA kuunnella. - mimi
ansku kirjoitti:
jos menee persenettoa kaikilla Sparinkin kaupoilla? Siellä on nämä uudet sukupolvet vetämässä tätä WihuriYhtiötä ja sen on saanut tuta niin henkilökunta uusissa määräyksissä, sekä asiakkaat korotetuissa hinnoissa(enkä nyt puhu norm.korotuksista, vaan todella suurista). Ei mikään ihme jos asiakkaat käyvät muualla. On vielä sentään varaa valita mistä hakea kohtuuhintaista ruokaa. Ei tarvitse ahneudelle rahojaan kantaa. Sääliksi käy vaan, kun siinä on ihan mukavaakin porukkaa kauppiaina ja henkilökuntana ja he saavat kärsiä näitten tunareitten politiikasta. Kai se ajautuu konkurssiin joku päivä vielä oman tyhmyytensä takia. Mutta ei siinä varmaan mitään menetetä, tulee niitä kunnollisia sitten tilalle kun sairastuneet yritykset poistuu kentältä.
Menkää vaikka katsomaan näihin liikkeisiin niin huomaatte mistä puhun. Nämähän ammottavat tyhjyyttään suurimman osan aikaa. Kun muualla kauppa käy kokoajan ja asiakkaita riittää joka päivälle vaikka kuinka. Eivät raukat ymmärrä että loppujen lopuksi asiakas on aina oikeassa. Joten asiakasta kannattaisi AINA kuunnella.ja kyllä henkilökuntakin saa sen paskan niskoilleen,kireet välit ja tiukka työtahti (tappavat työntekijänsä)onneksi minä lähdin jo 6.kuukauden päästä pois.
- anneli
mimi kirjoitti:
ja kyllä henkilökuntakin saa sen paskan niskoilleen,kireet välit ja tiukka työtahti (tappavat työntekijänsä)onneksi minä lähdin jo 6.kuukauden päästä pois.
Jaahas, osataan sitä suomalaisissakin ketjuissa puristaa työntekijöistä kaikki irti lidl-malliin. Puskaradio toimimaan ja levittämään sanaa näistä huonoista duunipaikoista! Siinähän ovat ihmeissään kun hyvät työntekijät hakeutuu muualle...eivät saa kohta ketään töihin. Oikein tuollaisille verenimijöille...
- Uskokoon ken haluaa
Näinköhän jokin oikeasti kauppiaana ollut tuollaista näillä palstoilla kirjottelee... Siskon mies on Spar-kauppiaana pienellä paikkakunnalla, jossa on myös Keskon ja Tradekan kilpailijat. Spar on edullisin vaikka on pienin mutta peruselintarvikkeet saa kyllä. Asiakkaita riittää ja palvelu pelaa. Kauppiassuhde on jatkunut vuosia eikä hän ole aikeissa lopettaa. Ei hän kyllä ruodikaan asioitaan koko kansan kesken sillä asiakkaat ovat asiakkaita, liiketoiminta asia erikseen.
- niimpä
ihan ensimmäisenä tuleekin sulle kertomaan jos menee huonosti? Vai? Uskoo todellakin ken tahtoo. Epäiletkö ettei kukaan muu kuin sinä voi mitään mistään tietää? Ja Spar ei ole millään paikkakunnalla enään halvin, vaikka joskus olikin niin.
muokannut, entinen Spar asiakas.
Hyvä asia tässä netissä on että tänne voi laittaa myöskin tosiasiat siten kuten ne ovat. - ex kauppias
sun täytyis ite lähtee kokeileen mitä se todellisuudessa on! kun teet 7pv/viikos ja 12-15h/päivä niin kauanko jaksat??? oon 30v ja jaksoin sitä paskaa 2 vuotta oli varmaan 20 vapaa päivää koko aikana. Ja emäntä teki aivan samalla tavalla! jos en olis päässy pois sieltä niin olisin taatusti vetäny kunnon burn outit!! kyllähän toi homma menee jos sulla on oma kiinteistö ja kalusteet, mutta jos joudut ne vuokraamaan niin ei kannata. Ite olisin ostanut koko kiinteistön ja kalusteen mutta kiinteistöä ei haluttu myydä ihme kuka sitä nyt lypsävää lehmää myy?? olisin maksanu sen pelkillä vuokrilla noin 7 vuoteen ja sitte oltais tehty vasta tiliä. Tällä hetkellä huilaan ite vielä hetken ja emäntä on töissä, niin meille jää saman verran käteen kun kaupastakin, ja arvaa onko mahtava taas elää tavallista elämää !!! just tossa viikko sitte yks vanha kauppias kuoli :( vaan 52 vuotiaana. oli ollut tosi huonossa kunnossa töissä ennen ja nyt kun olis saanut nauttia eläkkeestä ja elämästä niin nuotaja tuli liian aikaisin. Eläkää ihmiset eläkää älkää antako pienten murheiden kiusata elämäänne koskaan ei tiedä koska on viimeinen päivä! siispä tee mistä tykkäät ja nauti elämästä!
- ex kauppias
Jos olisin tiennyt alunperinkin mitä toi homma on niin en koskaan olisi lähtenytkään tohon mutta olin liian sinisilmäinen ja luotin niihin ihmisiin joiden kanssa olin tekemisissä. Osataan puhua kauniisti mutta kun pitäisi lunastaa niitä lupauksia niin ei kukaan tiedä mistään mitään!!
ja jos olisin vielä kauppiaana niin tuskin uskaltaisin avata suutani olisin kusessa, mutta nyt kun olen itse tullut petetyksi ko firman toimesta niin mielestäni on ihan hyvä että muutkin kauppias uraa suunnittelevat tietää mihin ryhtyy ja mihin kannattaa varautua! - Mökin akka
niimpä kirjoitti:
ihan ensimmäisenä tuleekin sulle kertomaan jos menee huonosti? Vai? Uskoo todellakin ken tahtoo. Epäiletkö ettei kukaan muu kuin sinä voi mitään mistään tietää? Ja Spar ei ole millään paikkakunnalla enään halvin, vaikka joskus olikin niin.
muokannut, entinen Spar asiakas.
Hyvä asia tässä netissä on että tänne voi laittaa myöskin tosiasiat siten kuten ne ovat.Samaa mieltä olen
- MökinMiina..
Niin..uskon että itse et ole samaan tahtiin töitä tehnyt,kun sinun siskosi mies.Kysyppäs häneltä paljonko jää vapaa-aikaa,onko perhesuhteet kunnossa,missä välissä hän on lastensa kanssa,jos niitä on ja kasvaako he kaupan takahuoneessa?Ellei lapsia ole, koska olisi kukkaro siinä mallissa,että lapsiakin voisi ajatella?Päälleppäin voi parisuhdekkin olla oikein loistava,mutta mitä se on oikeasti?Kysy lisäksi siskosimieheltä..millaista on olla 40 asteen kuumeessa töissä?jos kaikki nämä on oikein hyvin ja hän nauttii työstään ja saa työlleen vastaavan palkan..niin tottakait hänen kannattaa jatkaa.Onnellinen olkoon jos kaikkiin voi käsi sydämellä vastata että kaikki kunnossa.Sääliksi hieman käy,sen verran olen nykyistä kilpailutilannetta/kauppiasparin työtahtia seurannut. Onnea yrittäjyydelle tässämaassa :)
- Outoa
Mökin akka kirjoitti:
Samaa mieltä olen
Lyhyt ja ytimekäs.....kerro kuitenkin lisää??
- jope
Mielestäni on hyvä että ihmiset saavat kertoa mitä heille on tapahtunut ja miltä heistä tuntuu. Ja jos mietitään oikein tarkasti niin kyllä kauppiaiden ikärakenne on melko vanhaa tuskin osaavat käyttää näitä koneita kovin paljon ?
Ehkä juuri nuorempi polvi sitten osaa tuoda niitä epäkohtia ihmisten tietoon joista "vanhat kauppiaat" pitävät suunsa kiinni, ettei vain jo saavutetut edut katoa.
- Uutta yrittäjyyttä harkitseva
Ketju on hakenut yrittäjiä.Nyt todella harkitsen,aloitanko edes neuvotteluja,kannattaako?Mitä pitää varoa?
- ex kauppias
mä en viitti tänne palstalle ihan kaikkee laittaa ettei noi kravatti herrat yritä laittaa mua vielä lisempää kuseen mutta kannattaa laskee itse tosi tarkkaan millä tavalla kauppa menee. Noihin budjetteihin ei kannata luottaa kovin paljoo ne monta kertaa näyttää paljon paremmalta mitä ne on todellisuudessa. Ja mikskähän ne hakee yrittäjiä? miksi vanha lopettaa? kannattaa selvittää, vaikkakin yleensä et saa vanhoista kauppiasta kovinkaan paljon irti koska niillä on oma lehmä ojassa, ne haluu ite kaupasta eroon miksi? mun kaupan kilpailutilanne kiristyi oleellisesti, oli tiedossa että sinne tulee uusi kauppa alle 1km päähän, mutta se tuli noin 2 vuotta etuajassa ja en ollu varautunu siihen.
Ja muutettuamme paikkakunnalle ja aloitettuamme koko kylä tiesi että ko kauppa oli hakenut jotain erikoislupaa ja aika vaikee uskoo että ihmiset joiden kanssa neuvottelin eivät tienneet mitään siitä vaikka ovat semmoisissa tehtävissä että TODELLAKIN pitäisi tietää mitä kilpailijat tekee !!?! paljon haluasin kirjoittaa lisää asioita mutta en viitsi. Ainakaan vielä :)) heti jos rupee noitten toiminta vähääkään vituttamaan lisää niin sitten kerron kaikki mitä vaan ikinä tiedän ja oon ite kokenu noitten toimesta!!!!!! - kassa(tyttö)
ex kauppias kirjoitti:
mä en viitti tänne palstalle ihan kaikkee laittaa ettei noi kravatti herrat yritä laittaa mua vielä lisempää kuseen mutta kannattaa laskee itse tosi tarkkaan millä tavalla kauppa menee. Noihin budjetteihin ei kannata luottaa kovin paljoo ne monta kertaa näyttää paljon paremmalta mitä ne on todellisuudessa. Ja mikskähän ne hakee yrittäjiä? miksi vanha lopettaa? kannattaa selvittää, vaikkakin yleensä et saa vanhoista kauppiasta kovinkaan paljon irti koska niillä on oma lehmä ojassa, ne haluu ite kaupasta eroon miksi? mun kaupan kilpailutilanne kiristyi oleellisesti, oli tiedossa että sinne tulee uusi kauppa alle 1km päähän, mutta se tuli noin 2 vuotta etuajassa ja en ollu varautunu siihen.
Ja muutettuamme paikkakunnalle ja aloitettuamme koko kylä tiesi että ko kauppa oli hakenut jotain erikoislupaa ja aika vaikee uskoo että ihmiset joiden kanssa neuvottelin eivät tienneet mitään siitä vaikka ovat semmoisissa tehtävissä että TODELLAKIN pitäisi tietää mitä kilpailijat tekee !!?! paljon haluasin kirjoittaa lisää asioita mutta en viitsi. Ainakaan vielä :)) heti jos rupee noitten toiminta vähääkään vituttamaan lisää niin sitten kerron kaikki mitä vaan ikinä tiedän ja oon ite kokenu noitten toimesta!!!!!!ihan työntekijänä sparissa.vuoden sitä jaksoi ja katsoi!työtä joutui tekemään palkatta esimerkiksi iltavuoroissa.palkka maksettiin 21.15 asti.mutta aina ylitöiksi,vaikka se ylityö olikin 15 minsaa,niin silti ilmaistyötä kerääntyy vuodessa paljon.työntekijöistä ei muutenkaan sparissa välitetä,odotetaan heiltä hirveitä työpanoksia.Minä lähdin ja siirryin k-ketjuun,päätös oli hyvä ja työtänikin arvostetaan.
- ex kauppias
taas tänään yritin neuvotella yhden sparilaisen kanssa mutta tulos oli taas pelkkä nolla, ne ei edes halua neuvotella asioista? ei voi kun ihmetellä. mutta onhan se tietysti niinkin että ei korppi korpin silmää noki. Ne vaan ei halua neuvotella ollenkaan ihme sakkia!! ens viikolla soitan viimeisen kerran ja sitten siirrän tämän asian herran haltuun (tai oikeestaan lakimiehen) saa se sitten tehdä just mitä sitä huvittaa
mua ei enää kiinnosta paskan vertaa koko suomen spar. mullekkin luvattiin monta monta kertaa, että kun teet kaiken parhaalla mahdollisella tavalla niin kaikki järjestyy PASKAN MARJAT JA SEKAHEDELMÄ SOPPA!!! päinvastion pyritään tekemään asiat niin vaikeiksi kuin vain mahdollista! sekotetaan koko homma ja ei oteta mitään vastuuta mistään ja lopuksi sanotaan että ei suomen sparilla ole tämän asian kanssa mitään tekemistä :( mäkin ite haluaisin päästä tästä paskasta jo eroon pikkuhiljaa mutta kun ei niin ei. niille jäi mun oma koti pantiksi vittu koittaakin ravatti herrat koskee siihen niin sitte on #€/£€\\i irti!!! periaatteessa mä oon niille velkaa noin max. 1500 € mutta nyt ne tekemällä tekee mulle lisää velkaa kaikella mahdollisella tavalla. EI taida noilla mennä kovin hyvin jos ne menee konkurssiin sen takia, että ei saa multa yhtään ylimäärästä :)))) onneksi itelläkin on sen verran että ton voisin maksaa mutta en maksa penniäkään niitten omista sekoiluista!! - ex-työntekijä
työnantajana!hui ei koskaan enään.jatkuva paine ja ylityöt,myymäläpäällikkö melkein itkussa(kokoajan)koska (herrat ruoskii päälle kohtuuttomin vaatimuksin.onneksi osasin lähteä.työ muualla on parempaa,eikä pelko päällä paineta työtä!
- SPAR takas suomeen!
Löysin tän palstan 8v eteenpäin aikasemmista julkasuist mutta eikö enää suomessa ole OLLENKAAN SPAR kauppoja ollenkaan koska maps ei löydä ja muutenki spar o halpa ja hyvä kauppa. Ihmetyttää kyllä se että miksi ne on kaikki hävitetty suomest ku ois ees 2 kauppaa tampereella ja helsingissä esimerkiksi pizza hut. viimeksi olin spar-kaupassa lomalla espanjassa(Calle de la Vía Lisboa, Calvià, Islas Baleares, Espanja) jos laitat ton linkin mapsiin ja ettit vähä aikaa street weawissa niin löydät sen. HYVÄ KAUPPA JA EDILLINEN!!!!
- Suomen Spar
Suomen Spar myytiin SOK:lle 2005 ja osa muutettiin sitten S-kaupoiksi. Kaupan ehtojen mukaan osa muuttui K-kaupoiksi ja osa Valintataloiksi ja joitakin M-marketeiksi ja tämänkin tiedon olisit nuppuseni saanut Wikipediasta.
- iiiiilll
Nöyryyttävä teksti Suomi24-palstalla tuli todella kalliiksi
Julkaistu: 09.09.2011 17:51
Kilpailijastaan halveksivasti kirjoittanut yrittäjä joutuu maksamaan isot korvaukset.
Tunnekuohun vallassa kirjoittelu Suomi24-palstalle kävi kalliiksi Varsinais-Suomessa vaikuttavalle yrittäjälle, joka kirjoitti halveksivasti ja perättömästi kilpailijastaan keskustelupalstalle.
Kilpailija oli sitä mieltä, että hänet tunnistettiin tekstistä ja hänen bisneksensä kärsivät perättömistä väitteistä. Hän vaati 20000 euron korvauksia.
Miehet olivat olleet aiemmin yhtiökumppaneita, mutta heidän tiensä olivat sittemmin eronneet.
Tekstissä ei kilpailijaa mainittu nimeltä, mutta hänen asiakkaansa olivat tunnistaneet miehen.
Päijät-Hämeen käräjäoikeus tuomitsi yrittäjän maksamaan 4000 euron korvaukset kunnianloukkauksesta kritiikin kohteelle.
Mies joutuu myös 360 euron sakot. Maksettavaa 45-vuotiaalle miehelle tuli kaikkiaan noin 6000 euroa.
Päijät-Hämeen käräjäoikeus antoi tuomion perjantaina
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374876- 823476
- 302943
- 612905
- 72689
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552260- 371742
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91680- 181671
- 161574