TIETOJENKÄSITTELYTIEDE

turvavali

Tein juuri yhteishaun ja tulipahan siinä samalla haettua sitten lukemaan tietojenkäsittelytiedettä Helsingin yliopistoon. Kysymykseni kuuluu, että onko mitän järkeä lähteä opiskelemaan alaa, jos ei ennakkoon tiedä kyseisestä alasta juuri mitään? En esimerkiksi osaa lainkaan ohjelmoida, enkä ole muutenkaan mitenkän erityisen haka tietokoneisen kanssa. Kyseinen ala nyt kuitenkin sattuu kiinnostamaan minua ja on erittäin varteenotettava vaihtoehto jos ja kun tulen epäoonistumaan 1. hakuvaihtoehdon pääsykokeissa :p

4

859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • banaanipurkka

      Jos et tiedä alasta mitään, miten tiedät että se kiinnostaa sinua?

      • turvavali

        No kai mä nyt sentään kuvaksen alasta ja sen opinnoista olen lukenut -.-'' Tarkoitinkin lähinnä sitä, että pärjäänkö mä mun opintojeni kanssa, jos en esnimerkiksi osaa ohjelmoida?


    • mutta mieti suuntaus

      Uskon että pärjäät. Aina siellä taitaa olla niitäkin, jotka aloittaa "puhtaalta pöydältä". Kuitenkin, mieti tarkkaan jo etukäteen, jos sinne päädyt, mitä työtä haluat tietojenkäsittelytieteen alalta tehdä.
      Äläkä masennu, koska siellä moni tekee niitä hommia työkseen jo.. Sillä alalla kun yliopistosta valmistuminen ei monessa jutussa meinaa mitään, enemmän meinaa se, että osaako vai ei.

      Mutta siis yleensä nämä "itseoppineet" osaa jonkun jutun ja jotain ei. Eli kyllä yleensä joku aine on kaikille uusi.. Ja kannustan siihen tosiaan, että mieti mitä haluat tehdä. Sillä alalla melkein täytyy suunnata mielenkiintonsa johonkin ja hankkia siitä näyttöä. Itseoppineita java-koodareita on paljon, monella nykyisin 22-vuotiaalla on ollut jo yli puolet elämästään omat serverit pystyssä.. Joten mieti ja hanki näyttöä jostakin.

    • FM

      Siitä, että et osaa ohjelmoida ennen yliopistoon menoa ei ole haittaa. Ohjelmoinnin opetus lähdetään aika alkeista, mutta asioita käydään vaudilla eteenpäin, joten se vaatii myös asioiden itsenäistä opiskelua (itsestään selvää, eikö?). Toisaalta ohjelmointia ei opi kuin ohjelmoimalla eli käy esimerkiksi luentomateriaalien esimerkkejä läpi ja tee niiden perusteella omia ohjelmia. En ole opiskellut tietojenkäsittelytiedettä Helsingin yliopistossa, joten en tiedä heidän ohjelmointiharjoituksista, mutta meillä ainakin harkkatehtävät annettiin ennen harjoituksia ja niihin todellakin kannatti tutustua ennen itse harjoituksia.

      Tietojenkäsittelytiede on ala, jossa vaaditaan omaa kiinnostuneisuutta asioihin, halua ottaa selvää asioista ja oppia uutta. IT-ala kehittyy jatkuvasti, tulee uusia tekniikoita jne., joten opiskelu ei lopu valmistumiseen. IT-ala on myös paljon muutakin kuin ohjelmointia. Jonkunhan täytyy huolehtia ohjelmistokehitysprojektien ja -prosessien hallinnasta, tarvitaan käytettävyyssuunnittelijoita, testaajia jne.

      Onnea pääsykokeisiin! Toivottavasti pääset haluamallesi alalle, mikä ikinä 1. vaihtoehdon toiveesi onkaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6429
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      189
      3629
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2824
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2529
    6. 290
      2278
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe