Unihalvauksesta

uneton kotkasta

Moi!!

Saan näitä unihalvauskohtauksia aika usein nykyään.. Mulla ne alkavat sillä että kuulen aivan sairaan kovaa äänät, kuin poran ääni tms. Joskus pystyn vielä herättämään itseni tästä tilasta, mutta useimmiten tila vain pahenee... Minulle tulee valtava pelko ja pakokauhu, vaikka tiedänkin että halvaus menee ohi hetken päästä. Silmäni ovat aina auki kohtauksen aikana ja näen kaiken... vieressä nukkuvan koirani yms. Pahinta halvauksessa on juuri tuo tärykalvoja repivä ääni ja kivut jotka tulevat. Minun sattuu joka paikkaan aivan silmittömästi. Suuni on monesti niin kipeä, että aivan kuin hampaitani revittäisiin irti tai kieltäni yritettäisii repiä väkisin pois suusta.´Mutta en mahda mitään, kun makaan vain halvaantuneena. Näen myös usein hahmoja, jotka ovat uhkaavia ja lähestyvät tai tuijottavat minua. Kerran näin hahmon joka kumartui koirani luo ja tunsin että hahmossa on jotain pahaa. Joskus halvauksen mennessä ohi ja herätessäni olen aivan kauhuissani, vaikka en toisaalta pelkääkään mitään ja usein olen itkenyt, siis posket ovat kyyneleistä märät. Muistan herättyäni kaikki halvauksen ajalta. Saatan saada kolemkin halvausta yöllä ja olen alkanut pelkäämään nukahtamista. Pitäisikö jo mennä lääkäriin puhumaan tästä ongelmasta, koska eikai ole normaalia saada näitä halvaantumisia useita yössä. Toki joinakin öinä niitä ei tule. Mutta eikai tälle voi tehdä edes mitään... Onko kohtalotovereita??

5

333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • beuski

Itselläni oli aikoinaan myös unihalvauksia lähes joka yö. Aluksi oli vain tuo liikkumattomuus, äänien kuuleminen ja että joku yrittää herätellä, muttei onnistu. Sitten kovia kipukohtauksia ja sitten hengityksen lamaantumista. Se oli kammottavaa. Mitä enemmän yritin ponnistella herätäkseni, sitä kauemmin tila jatkui. Täytyis vaan yrittää rentoutua, niin menee parhaiten ohi.
      Nykyään syön mietoja masennuslääkkeitä, (olen koko ikäni ollut sairauspelkoinen). Lääkkeet näkojään rauhoittavat sen verran, ettei kohtauksia enää juurikaan tule.
      Muistan kyllä hyvin ne ajat, kun halvauksia saattoi tulla 5-6 kertaa peräjälkeen. Aina kohtauksen aikana vannoin, että tilan lauettua nousen ylös hetkeksi sängystä, koska se auttaa. Kuitenkin oli niin väsynyt, että uusi tila vei mennessään.
      Jälkeenpäin ajatellen mitä enemmän niitä pelkäsin, sitä enemmän niitä tuli.
      Toki välillä saan niitä vieläkin, mutta en yritä pyristellä tilaa vastaan, vaan koitan ajatella ihania asioita ja rentoutua niin kohtaus menee nopeiten ohi. Tuntuu, että kovin harvoilla on näitä unihalvauksia, ainakin tuttavapiirissäni olen ainoa.

• sairainterve

Itselläni on usein kohtauksia joissa juuri herätessäni alan sätkimään ja hengitän älyttömän nopeasti, kuulen ja näen normaalisti. Juuri tänä aamuna tuli pahin kohtaus pitkään aikaan ja näin hahmon myös....Välillä saan itsekin näitä halvauksia ja joka kerta muistan kaiken herätessäni. Sätkimiskohtauksia saan about kerran viikossa ja joka kerta pahenevat. Myös kerran heräsin siihen että en voinut hengittää enkä liikkua mutta näin ja kuulin ja kuulin sydämen äänen ihan selkeästi ja se vain hidastui. Luulin kuolevani mutta onneksi se meni kuitenkin ohi..

• Halvautuja

5-6 vuotta sitten sain unihalvauksia turhankin useasti, nykyään selvästi harvemmin. Koskaan niihin ei ole liittynyt mitään kipua tai pelon tunnetta enkä ole nähnyt mitään hahmoja (se kipuhan on vain kuvitteellista mutta varmasti helvetillistä kuitenkin). Mun kohtauksissa on sellane erikoisuus, että mä pystyn JOSKUS liikuttamaan käsiä ja jalkoja ku oikein väkisin yritän. Kerran sain jopa purtua sormeen koska halusin kokeilla "herättääkö" se mut. Kivun tunsin mutta muuta vaikutusta ei ollut. Se vähän huolestutti. Olen välillä miettinyt, että ne onko ne varmasti unihalvauksia (siis koska pystyn vähän liikkumaan) mutta kyllä mä nykyään tiiän, että niitähän ne on. Olenpa vielä älynny sellase homman, että niitä kohtauksia ei tule koskaan sillo ku joku toinen on lähellä.

Mulla kohtaus menee ohi vaan siten, että laitan silmät kiinni ja rentoudun enkä yritä tehä mitään muuta. Muuten se saattaa kestää vaikka kuinka kauan. Oon kanssa kyselly tutuilta onko noita unihalvauksia kenelläkään mutta eipä ole eli harvinainen "ilmiö" tuntuu loppupeleissä olevan, ainaki tuollaset useesti toistuvat kohtaukset. Lisäksi niillä joilla ei ole asiasta mitään käsitystä tuntuu pitävän vähän hulluna tai sitte ne ei vaan oo yhtään kiinnostuneita.

"Jälkeenpäin ajatellen mitä enemmän niitä pelkäsin, sitä enemmän niitä tuli."
      Tuo pitää paikkaansa.

Ps. Muistan lukeneeni joskus, että jos unihalvauksia esiintyy useesti niin sillon kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. Enpä ole kuitenkaa tästä asiasta käyny ite avautumassa.

• Halvautuja

Mullaki lisäks esiintyy tuota hengityksen lamaantumista mutta ne ei liity noihin unihalvauksiin, tai niitä ei siis esiinny varsinaisten unihalvauksien aikana. Ton hengityksen lamaantumisen aikana mä oon hereillä ja unessa samaan aikaan mutta se ei kuitenkaa ole samanlaine halvaus. Mun mielestä oon sillo enemmän unessa ku hereillä. Ääää...vaikee selittää mutta yritinpähä kuitenki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3754
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe