Mietityttää

tehty mikä tehty

voiko välittäjä laittaa hinnan liian alas jotta saa asunnon paremmin myytyä? Siis miten ihmeessä hinta-arviot tehdään? Eikö neliöhintoja kannata seurata? Vaikuttaako tulevat isot remontit hintaa kuinka paljon alentavasti? (esim. putki, ikkuna, katto). Entäpä lämmitystapa, suorasähkö - karsastaako ostajat. Miettii miettii, olenko toiminut hölmösti ja välittäjä saanut nopeasti myytyä asunnon...en jaksanut monesta paikasta kysyä hinta-arviota ja tässäkö on tulos...Nyt kun seuraan toteutuneita hintoja niin oisin voinut enemmän ehkä...pyytää...tiedä sitten.

23

3925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos hinta alittaa markkinahinnan, niin asunto myydään hintapyyntöä korkeampaan hintaan, eli alihintaan ei voi julkisessa myynnissä olevaa asuntoa myydä. Mikä oli sinun asuntosi myyntiaika, jos yli 7 vrk, niin markkinahinnalla se on myyty.

      Aina myyjät ajattelevat samalla tavalla:

      - Asunto myydään nopeasti, ja pyydetyllä hinnalla, tai melkein pyydetyllä hinnalla = välittäjä on alihinnoitellut asunnon.

      - Asunto ei millään mene kaupaksi myyjän ylioptimistisesta hintanäkemyksestä johtuen = välittäjä on ammattitaidoton idiootti, joka ei osaisi myydä edes lähdevettä Saharassa.

      • Alkuperäinen##

        tätä minulle mieskin sanonut, että hinta oli kohdillaan. Meni meinaan heti kaupaksi...alle viikossa, olisiko mennyt muutama päivä. Mies totesi, että aina pitää myös ajatella sitä, että mitä itse olisit maksanut asunnosta ja ahneelle käy huonosti...Naapurit vaan totesivat, että oli halpaan hintaan myyty...mutta kun keskustelin niistä isommista rempoista, jotka tulossa niin yksi totesi, että sittenhän hinta oli kohdillaan...Tää on just tätä. Pitäisi olla vaan tyytyväinen kun pääsi jatkamaan elämäänsä nopeasti ja löytyi isompi asunto heti.


      • 19+11
        Alkuperäinen## kirjoitti:

        tätä minulle mieskin sanonut, että hinta oli kohdillaan. Meni meinaan heti kaupaksi...alle viikossa, olisiko mennyt muutama päivä. Mies totesi, että aina pitää myös ajatella sitä, että mitä itse olisit maksanut asunnosta ja ahneelle käy huonosti...Naapurit vaan totesivat, että oli halpaan hintaan myyty...mutta kun keskustelin niistä isommista rempoista, jotka tulossa niin yksi totesi, että sittenhän hinta oli kohdillaan...Tää on just tätä. Pitäisi olla vaan tyytyväinen kun pääsi jatkamaan elämäänsä nopeasti ja löytyi isompi asunto heti.

        Nykypäivänä netin ja vahtien ansiosta oikein hinnoitellut asunnot saattavat mennä ihan muutamassa päivässä. Itsellänikin on pari vahtia koko ajan päällä ja jos sopiva ja oikein hinnoiteltu löytyy niin teen varmasti tarjouksen saman tien. Mistä olet seurannut toteutuneita hintoja? Tulevat isot remontit vaikuttavat varmasti alentavasti, ostaisitko itse asunnon johon on tulossa putkiremontti ensi vuonna ja parveke/julkisivuremppa sitä seuraavana? Siinä sitten asutaan remonttimiesten kanssa pari vuotta ja pähkäillään kun vastikkeet kaksinkertaistui.


      • Alkuperäinen ihmette
        19+11 kirjoitti:

        Nykypäivänä netin ja vahtien ansiosta oikein hinnoitellut asunnot saattavat mennä ihan muutamassa päivässä. Itsellänikin on pari vahtia koko ajan päällä ja jos sopiva ja oikein hinnoiteltu löytyy niin teen varmasti tarjouksen saman tien. Mistä olet seurannut toteutuneita hintoja? Tulevat isot remontit vaikuttavat varmasti alentavasti, ostaisitko itse asunnon johon on tulossa putkiremontti ensi vuonna ja parveke/julkisivuremppa sitä seuraavana? Siinä sitten asutaan remonttimiesten kanssa pari vuotta ja pähkäillään kun vastikkeet kaksinkertaistui.

        myyntihintoja voi lukea netistä (rivi- ja kerrostaloista), en nyt muista tarkkaa nettiosoitetta, mutta löytyy googlettamatta toteutuneet asuntojen hinnat. Niin ilmeisesti ei pitäisi tuijottaa neliöhintaa, mutta halvemmalla neliöhinnassa kämppä meni...Siitäkään en tiedä milloin isommat rempat tulossa, mutta 70-luvun kämppä ja tasakattoinen, joten jossain vaiheessa jotakin on tehtävä asioiden eteen koska mitään perustavalaatuista ei ole tehty. Pintaremonttia on jokainen tehnyt sekä talo ulkoa maalattu.


      • katsoen
        Alkuperäinen## kirjoitti:

        tätä minulle mieskin sanonut, että hinta oli kohdillaan. Meni meinaan heti kaupaksi...alle viikossa, olisiko mennyt muutama päivä. Mies totesi, että aina pitää myös ajatella sitä, että mitä itse olisit maksanut asunnosta ja ahneelle käy huonosti...Naapurit vaan totesivat, että oli halpaan hintaan myyty...mutta kun keskustelin niistä isommista rempoista, jotka tulossa niin yksi totesi, että sittenhän hinta oli kohdillaan...Tää on just tätä. Pitäisi olla vaan tyytyväinen kun pääsi jatkamaan elämäänsä nopeasti ja löytyi isompi asunto heti.

        Naapurit sanoo,että halvalla meni,koska hekään ei tule saamaan korkeampaa hintaa asunnostaan koska alueellisesti asunnot on kilpailussa.Eli jos myyt asuntosi on olemassa taho joka on tehnyt sille alueelle tilaston millä hintaa on myyty esin eilen viime viikolla kk sitten vuosi sitten toisia naapuriasuntoja.Näitä tilastoja saa ostaja katsella netistä,ettei maksaisi liikaa asunnosta joka on tällä alueella myynnissä.
        Ajatteles,jos olisit saanut kovasti enemmän.olisi siitä mennyt voittoveroa enemmän,tai olisi ollut kauan tyhjänä ja olisit kokoajan maksanut yhtiövastiketta saamatta vuokratuloja,siis pelkkää menoa.Aina tulee suurtissa remonteissa ylläreitä,eli maksavat enemmän kun on sovittu,koska seinänsisästä tulee yllätyslisää rikkoutunutta.Viisas päätös.Ole tyytyväinen kun et jäänyt ns.kahden asunnon loukkuun.Onnea uuteenkotiin!


      • Pulassa :(
        Alkuperäinen## kirjoitti:

        tätä minulle mieskin sanonut, että hinta oli kohdillaan. Meni meinaan heti kaupaksi...alle viikossa, olisiko mennyt muutama päivä. Mies totesi, että aina pitää myös ajatella sitä, että mitä itse olisit maksanut asunnosta ja ahneelle käy huonosti...Naapurit vaan totesivat, että oli halpaan hintaan myyty...mutta kun keskustelin niistä isommista rempoista, jotka tulossa niin yksi totesi, että sittenhän hinta oli kohdillaan...Tää on just tätä. Pitäisi olla vaan tyytyväinen kun pääsi jatkamaan elämäänsä nopeasti ja löytyi isompi asunto heti.

        Hintaan vaikuttaa myös se, mitä ostaja arvelee joutuvansa sijoittamaan remonttiin.
        Olen tässä ihmetellyt, että jos myisin asuntoni, niin hintaa pitäisi laskea täysremontin hinnalla. Eipä minulle paljon jäisi. Vanha talo, ja kaikkea kohennusta kaipaa.
        Eipä jäisi paljon pätäkkää uuden asunnon hankintaan.


      • myy kämpän itse

        "Mikä oli sinun asuntosi myyntiaika, jos yli 7 vrk, niin markkinahinnalla se on myyty."

        Minne on kiire? Eihän edes käytetty auto myydä kuukaudessa jos haluaa markkinaarvon siittä...


      • Oikea hinta lappuun

        Kyllä se sille pitää myydä joka hintapyynnön ensimmäisenä lupaa. Hinnan ylöspäin hilaaminen on silkkaa vedättämistä eikä siihen pitäisi kenenkään ostajapoloisen suostua.


      • Alaammatti
        myy kämpän itse kirjoitti:

        "Mikä oli sinun asuntosi myyntiaika, jos yli 7 vrk, niin markkinahinnalla se on myyty."

        Minne on kiire? Eihän edes käytetty auto myydä kuukaudessa jos haluaa markkinaarvon siittä...

        Valittajan yksi ja ainoa tavoite saada oma valityspalkkio tavalla ta toisella, jos asiakas on kuin AASI valittaja saa aikaan nopeat kaupat. Valittajilla on @kavereita@ jotka ovat juuri etsineen sinun asuntoasi, joka muuten tulee useimmitenmyyntiin kohta huomattavasti korkeammalla hinnalla,sanoisin ns oikealla hinnalla. Valittaja @lupaa@ saada aina vain korkeampaa hintaa asunnostasi toivossa saada nimi valitys sopimukseen, tamamjlkeen kiireet onkin ohi ja alkaa hinnan pudotus jne royhkeat tarjousehdotuksien hyvaksynta esitykset. MYYKAA ITSE ASUNTONNE.


      • siinä se
        Alkuperäinen## kirjoitti:

        tätä minulle mieskin sanonut, että hinta oli kohdillaan. Meni meinaan heti kaupaksi...alle viikossa, olisiko mennyt muutama päivä. Mies totesi, että aina pitää myös ajatella sitä, että mitä itse olisit maksanut asunnosta ja ahneelle käy huonosti...Naapurit vaan totesivat, että oli halpaan hintaan myyty...mutta kun keskustelin niistä isommista rempoista, jotka tulossa niin yksi totesi, että sittenhän hinta oli kohdillaan...Tää on just tätä. Pitäisi olla vaan tyytyväinen kun pääsi jatkamaan elämäänsä nopeasti ja löytyi isompi asunto heti.

        Jos jollekkin sopiva asunto tulee myyntiin hänen mielestään sopivalla hinnalla, niin hän tekee siitä tarjouksen. Kauppa voi siis tulla muutamassa päivässä, mutta tuo yksi tarjous voi hyvinkin olla tasan ainoa mitä oli edes tulossa.

        Mutta ei nämä välittjätkään ole aina ajantasalla hinnoista ja alalla on mätäpaisetakin hommissa. Valitettavan pajon on niitä tapauksia että välittäjä yrittää alentaa hintaa saadakseen helpomman kaupan tai peräti hyvän kohteen jollekkin tutulle ostettavaksi. Sitten selitellään kun kauppa tulee hetkessä myyjän vaatimalla korkeammalla hinnalla tai ostajaehdokkaat ostaa yhteyttä myyjään ja ihmettelevät että miksi välittäjä ei ole toimittanu annettua tarjousta.


      • siinä se kirjoitti:

        Jos jollekkin sopiva asunto tulee myyntiin hänen mielestään sopivalla hinnalla, niin hän tekee siitä tarjouksen. Kauppa voi siis tulla muutamassa päivässä, mutta tuo yksi tarjous voi hyvinkin olla tasan ainoa mitä oli edes tulossa.

        Mutta ei nämä välittjätkään ole aina ajantasalla hinnoista ja alalla on mätäpaisetakin hommissa. Valitettavan pajon on niitä tapauksia että välittäjä yrittää alentaa hintaa saadakseen helpomman kaupan tai peräti hyvän kohteen jollekkin tutulle ostettavaksi. Sitten selitellään kun kauppa tulee hetkessä myyjän vaatimalla korkeammalla hinnalla tai ostajaehdokkaat ostaa yhteyttä myyjään ja ihmettelevät että miksi välittäjä ei ole toimittanu annettua tarjousta.

        Jolloin välittäjä on tominut mainitsemallasi tavalla tarjousten suhteen?


    • Määmy

      moni tekijä.
      Ainakin:

      - Asunnon kunto
      - Tulevat remontit
      - tehdyt remontin (jos kylpyhuone on juuri kunnostettu ja seuraavana vuonna tulee putkiremontti, ei nosta hintaa. Paitsi jos jättää kertomatta tulevasta remontista).
      - paikka (tutulla oli merimaisema, hänen tuntemansa kiinteistövälittäjäå soitti ja kertoi alueelle tulevan rakennuksia, mitkä peittävät merimaiseman ja tulisi laskemaan kiinteistön hintaa)
      - paikka missä asunto on
      - hissi/hissittömyys
      jne.

    • 130000e

      Teetin ilmaisen arvion kahdella eri myyntifirmalla... ero n. 10000e.

      Halvemman tehnyt jo alkoi sanoa että olisi ostajakin valmiina... mutta onneksi otin sen kalliiman arvionn tehneen.

      Laittoivat nettiin perjantaina ja maanantaina ensimmäinen näyttö. Jo lauanataina kadun varrella alkoi semmoinen ylimmääräinen liikendintä.

      Maanantaina ensiimäinen näyttö ja ensimmäiset jättivät jo tarjouksen joka ylitti sen halvimman hinnoittelijan maksimimyyntihinnat...

      Joten hyvin meni kämppä myynty vienellä venytyksellä siitä kalliimmasta hinnasta eli Myyjäkin osaa myydä vaikka ei laskisi hintaa... hintaa lasketaan sitten vasta kun ei kauppa ala käymään....

      • Seurasin muutama kuukausi sitten, miten kolme aivan samanlaista kerrostaloasuntoa meni kaupaksi. Kävin jopa katsomassa. kaikki, vaikken ammattilainen olekaan. Pyyntöhinnoissa oli jopa 30% erot ja toteutuneista tiedän suunnilleen vain kalleimman. Vain ns. pintaremonteissa oli pieniä eroja ja kaksi jopa samassa talossa. Keskihintainen on edelleen myymättä eikä se ulkopuolisen silmin eroa mitenkään merkittävästi myydyistä. Eli kyllä ns. stailaamisella ja muilla pikku seikoilla voi olla joissain tapauksissa merkitystä. Hintaerot olivat kuitenkin kymmeniä tuhansia.


    • On kovasti

      Remontin tarve on kova, jos sulkeissa olevat olisivat olleet ovella. En tiedä asunnon laatua, mutta jos oletetaan sen olevan omakotitalo, niin noihin saattaa äkkiä mennä 30-40 tuhatta euroa, jos menee teettämään remontin muilla. Onhan se siis selvä, ettei asunnosta todennäköisemmin saa tällöin samaa kuin naapuri sai. Järki peliin. Ja kyllähän sinulla itselläsikin täytyi joku käsitys olla kiinteistösi arvosta olla, jos kerran suostuit sen sovitulla hinnalla myymään.

      • vertaile aina hinnat

        vertailin 4 välittäjän hintoja, kolme ehdotti max hinnaksi 305-315000€, neljäs ehdotti että 350000€ olisi mahollista jos ei kiirehdi, mikä myös toteutui noin kuukaudessa helsingin keskustassa.

        ensi kerralla kun kuulet välittäjän puheet niin huomaa että he kertovat vain mitä kadun/alueen toteutuneet hinnat ovat, ja jos he ei yritä saada sen enempää niin välittäjä ei ole minun mielestä tehnyt työnsä, vaan selvästi vaa halunut toteuttaa nopeat kaupat ja siirtyä seuraavaseen kohteeseen.

        toinen juttu mitä kannattaa huomioida on välittäjien palkkio, nyt kun asunnon hinnat ovat korkeat niin 2-3% palkkiokin on PALJON! Yksi välittäjä kehtasi pyytää 4,85% vaikka olin keskustelun alkuvaiheessa sanonut että haluan vain kuulla hänen parhaan/lopullisen hinnan. Ja kun huomasi etten ollut kiinnostunut siittä 4,85% niin lähti itse tinkimään astettain, kiitin tarjouksesta ja muistutin herraa että olin pyytänyt vain lopullista hintaa, sitten vihjasin missä suunnassa ulkoovi on.

        Läntisessä naapurimassa saat Tukholman keskustassa olevan kämpän myytyä täydellä välittäjän palvelulla ( näyttely, lehti&netti ilmoitus, asiakirjat..) ja vielä tunnettu välittäjä, jopa juuri alle 2000e (sis 25% alv.) tällä hetkellä.

        Ja 2000€ palkkio (jos hinta on 350000€) on noin 0,6%!!!

        Sen lisäksi kannattaa yleensä miettiä hintoja EUROISSA, eihän kukaan osta autoa tai maitoa miettien miten paljon se on % omista tuloista.


        Hinnat ilmoitetaan EUROISSA!


      • vertaile aina hinnat kirjoitti:

        vertailin 4 välittäjän hintoja, kolme ehdotti max hinnaksi 305-315000€, neljäs ehdotti että 350000€ olisi mahollista jos ei kiirehdi, mikä myös toteutui noin kuukaudessa helsingin keskustassa.

        ensi kerralla kun kuulet välittäjän puheet niin huomaa että he kertovat vain mitä kadun/alueen toteutuneet hinnat ovat, ja jos he ei yritä saada sen enempää niin välittäjä ei ole minun mielestä tehnyt työnsä, vaan selvästi vaa halunut toteuttaa nopeat kaupat ja siirtyä seuraavaseen kohteeseen.

        toinen juttu mitä kannattaa huomioida on välittäjien palkkio, nyt kun asunnon hinnat ovat korkeat niin 2-3% palkkiokin on PALJON! Yksi välittäjä kehtasi pyytää 4,85% vaikka olin keskustelun alkuvaiheessa sanonut että haluan vain kuulla hänen parhaan/lopullisen hinnan. Ja kun huomasi etten ollut kiinnostunut siittä 4,85% niin lähti itse tinkimään astettain, kiitin tarjouksesta ja muistutin herraa että olin pyytänyt vain lopullista hintaa, sitten vihjasin missä suunnassa ulkoovi on.

        Läntisessä naapurimassa saat Tukholman keskustassa olevan kämpän myytyä täydellä välittäjän palvelulla ( näyttely, lehti&netti ilmoitus, asiakirjat..) ja vielä tunnettu välittäjä, jopa juuri alle 2000e (sis 25% alv.) tällä hetkellä.

        Ja 2000€ palkkio (jos hinta on 350000€) on noin 0,6%!!!

        Sen lisäksi kannattaa yleensä miettiä hintoja EUROISSA, eihän kukaan osta autoa tai maitoa miettien miten paljon se on % omista tuloista.


        Hinnat ilmoitetaan EUROISSA!

        Välittäjä arvioi asunnon 30-50 % alle markkinahinnan, ja merkitsee sopimukseen, että hintapyynnin ylittävästä osasta peritään 10-50 % bonuspalkkio.

        Myyjä katselee sitä sopimukseen merkittyä 20.000 kruunun edullista palkkiota, eikä tajua että todelliset palkkiot ovat pahimmillaan 30% luokkaa..

        Suomessa porrastettu palkkio on muuten kielletty.


      • ihmettelen vaan...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Välittäjä arvioi asunnon 30-50 % alle markkinahinnan, ja merkitsee sopimukseen, että hintapyynnin ylittävästä osasta peritään 10-50 % bonuspalkkio.

        Myyjä katselee sitä sopimukseen merkittyä 20.000 kruunun edullista palkkiota, eikä tajua että todelliset palkkiot ovat pahimmillaan 30% luokkaa..

        Suomessa porrastettu palkkio on muuten kielletty.

        Miksiköhän kaikki asunnonvälittäjät ovat sellaisia jotka on potkittu pois jostain muusta hommasta; pankista, yrityksen keskijohdosta tai ovat entisiä epäonnistuneita yrittäjiä. Sitten vaan LKV-kurssi ja ollaan taas niin ammattitaitoisia että.


      • Lopen kyllästynyt
        ihmettelen vaan... kirjoitti:

        Miksiköhän kaikki asunnonvälittäjät ovat sellaisia jotka on potkittu pois jostain muusta hommasta; pankista, yrityksen keskijohdosta tai ovat entisiä epäonnistuneita yrittäjiä. Sitten vaan LKV-kurssi ja ollaan taas niin ammattitaitoisia että.

        Ilman edellämainittua kommenttia ei voi näköjään käydä yhtään keskustelua. Tähän aina tullaan loppujen lopuksi. Siitä vaan kokeilemaan LKV:n hankintaa, kun saat kuulostamaan sen niin helpolta!
        Suomalaiset ovat niin pikkusieluista ja ennen kaikkea kateellista kansaa. Onneksi pääsen muuttamaan maasta pois jossain vaiheessa, se auttaa jaksamaan.......


    • oc

      Asunnon etsimiseen ja kaupantekoon on varattava aikaa. Tarjonta ja hintataso selviävät lehti-ilmoituksista sekä käymällä myytävänä olevissa asuntokohteissa.
      Alueiden toteutuneita kauppahintoja on myös saatavissa internetistä http://asuntojen.hintatiedot.fi/.

      Seuraavat tekijät vaikuttavat aina asunnon hintaan:
      - asunnon koko ja pohjaratkaisu
      - asunnon varustetaso
      - asunnon ikä keittiö ja sen varusteet
      - hygieniatilat
      - säilytystilat
      - kalustettavuus
      - kunto
      - äänieristys
      - pintamateriaalit
      - yhteistilat
      - hissi
      - tulevat ja jo tehdyt peruskorjaukset (vanhoissa asunnoissa)
      - kuka myy ja miten
      - välittäjän palkkio

      On erityisen tärkeää ymmärtää, että valitessa välittäjää on kiinnitettävä huomiota ennen
      kaikkea välitystoimiston edustajaan, joka tulee hoitamaan välitystyön suorittamisen.
      Välitystoimiston valinnalla ei nykyisen ole niinkään suurta merkitystä. Myynti-ilmoitusten siirryttyä internettiin on pienet ja suuret välitystoimistot yhtälaisessa asemassa, kun tarkastellaan näkyvyyttä minkä he voivat asiakkaansa kohteille antaa.
      Hintaan vaikuttavat myös ympäristön laatu, liikenneyhteydet, palvelut ja mahdolliset häiriötekijät. Ihmisillä on hyvinkin erilaisia tarpeita esim. palvelujen ja liikenneyhteyksien suhteen. Varsinkin uudelle asuinalueelle muuttoa harkitsevan kannattaa ottaa selvää alueen rakentamis- ja liikennesuunnitelmista. Kunnan kaavoitus- ja rakennusviranomaisilta saa selville, mitä tulevaisuudensuunnitelmia asuinalueelle on tehty.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe