Olen vuoden sisällä lihonut 10 kiloa vaikka liikun 4 krt viikossa,syön suht terveellisesti enkä juuri mässäile. Mikähän mahtaa olla vialla?? Paino vaan nousee nousemistaan!
Paino nousee
46
5532
Vastaukset
- kunkunkuntoilemaan
syöt kuitenkin liikaa, laskeppa ihan huviksesi kaikkien syömistesi kalorit, myös ne napostelut, mehut, kahvin mahdollinen sokeri, jne.
- jauhetaan
"syöt enemmän kun kulutat"! Jos kyse olisi siitä,niin en kai mä ihmettelisi asiaa. En käytä kahvissa sokeria,en juo mehuja tai limuja. En syö hampurilaisia tai pitsaa. Syön enimmäkseen kalaa,kasviksia ja salaattia. Esim tänään olen syönyt 4 ruisleipää,activia viljajugurtin,makaroonilaatikkoa ja tomaatin. Olen juonut kahvia mustana ja vettä. Eilen söin melko samalla tavalla paitsi lisäksi salaattia. Toissapäivänä söin tonnikalapurkin,muutaman ruisleivän,muroja. Näin syön jatkuvasti
- näinseon
jauhetaan kirjoitti:
"syöt enemmän kun kulutat"! Jos kyse olisi siitä,niin en kai mä ihmettelisi asiaa. En käytä kahvissa sokeria,en juo mehuja tai limuja. En syö hampurilaisia tai pitsaa. Syön enimmäkseen kalaa,kasviksia ja salaattia. Esim tänään olen syönyt 4 ruisleipää,activia viljajugurtin,makaroonilaatikkoa ja tomaatin. Olen juonut kahvia mustana ja vettä. Eilen söin melko samalla tavalla paitsi lisäksi salaattia. Toissapäivänä söin tonnikalapurkin,muutaman ruisleivän,muroja. Näin syön jatkuvasti
ruokailu pitäisi olla säännöllistä,monta pientä ateriaa päivässä,muista,että myös ruisleipä lihottaa,jos sitä syö liikaa!terveelliselläkin ruualla voi lihoa,jos kalorit ylittyvät eli se hokema pitää paikkansa!joskus liikuntaa reilusti harrastava voi kompastua siihen,että syö liian vähän,ja keho menee säästöliekille eli kroppaa alkaa kerätä nestettä,ja paino nousee,keho siis panttaa.Kokemusta on,näinkin on monesti käynyt,kun olen yrittänyt "laihduttaa"
- kunkunkuntoilemaan
jauhetaan kirjoitti:
ärsyttääkö? No, voi, voi, mutta jos haluat jonkinlaisia vastauksia, niin kyllä niistä sun syömisistäsi pitää lähteä liikkeelle, tietysti voit olla kirjoittamatta ja jättää lukematta viestit jo haluat olla ärsyyntymättä. Tiesitkö että myös stressi lihottaa? Jos haluat jatkaa asiallista keskustelua, niin kerroppa hieman myös siitä liikunnastasi. Mitä tulee makaroonilaatikkoon, ei sitäkään kannata kovin paljoa kerralla syödä.
- oletusta?
kunkunkuntoilemaan kirjoitti:
ärsyttääkö? No, voi, voi, mutta jos haluat jonkinlaisia vastauksia, niin kyllä niistä sun syömisistäsi pitää lähteä liikkeelle, tietysti voit olla kirjoittamatta ja jättää lukematta viestit jo haluat olla ärsyyntymättä. Tiesitkö että myös stressi lihottaa? Jos haluat jatkaa asiallista keskustelua, niin kerroppa hieman myös siitä liikunnastasi. Mitä tulee makaroonilaatikkoon, ei sitäkään kannata kovin paljoa kerralla syödä.
Paljonko sinä olet laihduttanut?
- kunkunkuntoilemaan
oletusta? kirjoitti:
Paljonko sinä olet laihduttanut?
tuollaiset 25 - 30 kg. Että kai siinä jotakin kokemusta asiasta on tullut.
- vaan !
jauhetaan kirjoitti:
>
Harmi vaan, että tuo on ainoa keino lihoa: syödä enemmän kuin kuluttaa. Muuten ei voi tulla lisää kiloja. Ilmeisesti et kuitenkaan väitä olevasi avaruusolio, joka pystyy kumoamaan fysiikan lait. Jep, Sinun on vaan pakko tunnustaa itsellesi, että syöt liian suuria annoksia (jos syöt muuten terveellisesti). Tosiaan, merkitse kalorit vaikka viikon ajalta yltiörealistisesti, niin huomaat kyllä, miten paljon Sinulle tulee kaloreita. Tietysti jos olet aivan täsmälleen varma, että et ole lisännyt syömistä grammaakaan (syöt esim. tietyt samat (valmis)ruuat aina), niin siinä tapauksessa kannattaa käydä tarkistuttamassa kilpirauhasen toiminta. Vajaatoiminta saattaa laskea kulutusta vähäsen - tosin sekin pitäisi huomioida syömisessä, mutta se voi olla vaikeaa kun on tottunut syömään liian suuria annoksia (vajaatoimintaan verraten). - näisseedelleenon
näinseon kirjoitti:
ruokailu pitäisi olla säännöllistä,monta pientä ateriaa päivässä,muista,että myös ruisleipä lihottaa,jos sitä syö liikaa!terveelliselläkin ruualla voi lihoa,jos kalorit ylittyvät eli se hokema pitää paikkansa!joskus liikuntaa reilusti harrastava voi kompastua siihen,että syö liian vähän,ja keho menee säästöliekille eli kroppaa alkaa kerätä nestettä,ja paino nousee,keho siis panttaa.Kokemusta on,näinkin on monesti käynyt,kun olen yrittänyt "laihduttaa"
tosiaan painon nousuun ei välttämättä tarvita pizzoja,karkkeja yms roskaa,vaan tolkuton hiilihydraattejen syönti ja suuret annoskoot lihottavat,myös ruisleipä,fitnessmurot(pelkkää hiilaria!!),pastat yms ns terveelliset ruuat.
Ja liikuntakaan ei juurikaan painoa laske,tosin lihakset kiinteytyvät ja kroppa muokkaantuu paremman malliseksi,mutta jos haluaa painon laskevan,pieni näläntunne siinä on aina läsnä,jos syöt itsesi kylläiseksi,olet syönyt tarpeeksi tai jopa liikaa,joten pienet annokset ja mahdollisimman puhdas ruoka,riittävä tehokas liikunta,niin kyllä rasva palaa! - dhfdhhfd
vaan ! kirjoitti:
>
Harmi vaan, että tuo on ainoa keino lihoa: syödä enemmän kuin kuluttaa. Muuten ei voi tulla lisää kiloja. Ilmeisesti et kuitenkaan väitä olevasi avaruusolio, joka pystyy kumoamaan fysiikan lait. Jep, Sinun on vaan pakko tunnustaa itsellesi, että syöt liian suuria annoksia (jos syöt muuten terveellisesti). Tosiaan, merkitse kalorit vaikka viikon ajalta yltiörealistisesti, niin huomaat kyllä, miten paljon Sinulle tulee kaloreita. Tietysti jos olet aivan täsmälleen varma, että et ole lisännyt syömistä grammaakaan (syöt esim. tietyt samat (valmis)ruuat aina), niin siinä tapauksessa kannattaa käydä tarkistuttamassa kilpirauhasen toiminta. Vajaatoiminta saattaa laskea kulutusta vähäsen - tosin sekin pitäisi huomioida syömisessä, mutta se voi olla vaikeaa kun on tottunut syömään liian suuria annoksia (vajaatoimintaan verraten).Pidä ruokapäiväkirjaa, laske kalorit viikon ajalta ja tulkitse listaa. Ota huomioon erityisesti "piilolihottavat" tekijät ruokavaliossasi - alkoholilla saa nopeasti lisää painoa, lääkkeet voivat lihottaa, rasvan käyttö leivällä - paljonko?, sokerilimsat ja täysmehut tuovat helposti piilokaloreita, voin käyttö paistamisessa >> kaloreita, sokerin määrä, paljonko syöt pikaruokaa,kastikkeet(kermaisia vai kevyitä) jne.... Kiinnitä erityisesti huomiota määrään, suuri määrä kevyttä ruokaa VOI lihottaa.
Käy lääkärissä jos omasta mielestäsi lihot syyttä tuon kalorianalysointisi jälkeen. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla yksi mahdollinen. Itsellä masennuslääkkeet lihotti ja turvotti. Samaten viikonloppuisin jatkunut muutama siideri-linja. Siiderissä kun tuppaa olemaan kolmessakin jo satoja kaloreita. Yksikin herkkupäivä jolloin tulee juotua vielä alkoholiakin saattaa lihottaa viikossa vaikka muina päivinä syöt saman verran kuin kulutat. Lisää aerobista liikuntaa, vaikka käy joka päivä tunnin kävelylenkki niin veikkaan että painonnousu alkaa pysähtyä. Tai sitten kokeilet vaikka laihduttamista. 500 kcal vaje peruskulutukseen niin eiköhän ala paino tippumaan.
Ja tiedoksi, että runsas liikunta tuottaa lihaksia ja lihakset painavat enemmän kuin laardi. Ota mittanauha avuksesi ja seuraa mittojasi. - vaikka liikun
Käyn zumbassa noin 3-4 krt viikossa. Kävelen työmatkat joista tulee noin 6km päivässä. Lopetin tupakanpolton vuosi sitten ja sen jälkeen paino alkoi nousemaan. Syön nykyään vähemmän herrkuja kun tupakoidessani. En käytä alkoholia,limuja ,rasvaa leivän päällä. Aloitin lenkkeilyn viime keväänä tupakan korvikkeeksi,jota olisi tarkoitus jatkaa kunhan lumet sulavat.
- kunkunkuntoilemaan
vaikka liikun kirjoitti:
Käyn zumbassa noin 3-4 krt viikossa. Kävelen työmatkat joista tulee noin 6km päivässä. Lopetin tupakanpolton vuosi sitten ja sen jälkeen paino alkoi nousemaan. Syön nykyään vähemmän herrkuja kun tupakoidessani. En käytä alkoholia,limuja ,rasvaa leivän päällä. Aloitin lenkkeilyn viime keväänä tupakan korvikkeeksi,jota olisi tarkoitus jatkaa kunhan lumet sulavat.
kuinka pitkä tuo zumba kerta on 45min vai tunti? Nouseeko syke? Jos kävelet 2x3km/työpäivä, mutta rauhalliseen tahtiin, ei sillä ole kovin suurta merkitystä, tietysti parempi sekin kun istua autossa.
- vaikka liikun
kuinka pitkä tuo zumba kerta on 45min vai tunti? Nouseeko syke? Jos kävelet 2x3km/työpäivä, mutta rauhalliseen tahtiin, ei sillä ole kovin suurta merkitystä, tietysti parempi sekin kun istua autossa.
Zumba kestää tunnin ja siinä lentää hiki.6km tulee työmatkasta ja kävelen sen reippaaseen tahtiin.
- luonnosta nauttiva
vaikka liikun kirjoitti:
Minä en ole antanut lumien haitata talviliikuntaa vaikka pitkillä lenkeillä on hankalaa löytää kusipaikkoja niin ettei hankeen uppoisi. Loppujen lopuksi on samantekevää mitä painat kunhan tulee päivittäin liikuttua, se on tärkeintä. Samoin minullakin vain paino nousee mitä enemmän liikun enkä viitsi vaakassa käydä sen takia. Kiinteydyn niin etten ole plösö mutta sehän riittää vaikkei hantorakenteista keijukaista tulisi tekemälläkään. Olen iloinen siitä etten ole keski- ikäisenä (45v) tarvinnut tähän mennessä mitää lääkkeitä eikä ole elimistö krempannut koskaan vaikka ylipainoa on.
Harrastan päivittäistä kohtuuliikuntaa pitkiä rauhallisia matkoja eikä niin et hampaat irvessä juoksisin sen pakollisen puolituntia. Ihmettelen niitä jotka juoksee kamala irvistys naamalla et mitähän siitäkin liikunnasta oikein nauttii? Onko sillä kenties tarkoitus elää täällä ylipitkään vai mikä tarkoitus on liikunnalla josta ei oikeasti nauti? - ******
luonnosta nauttiva kirjoitti:
Minä en ole antanut lumien haitata talviliikuntaa vaikka pitkillä lenkeillä on hankalaa löytää kusipaikkoja niin ettei hankeen uppoisi. Loppujen lopuksi on samantekevää mitä painat kunhan tulee päivittäin liikuttua, se on tärkeintä. Samoin minullakin vain paino nousee mitä enemmän liikun enkä viitsi vaakassa käydä sen takia. Kiinteydyn niin etten ole plösö mutta sehän riittää vaikkei hantorakenteista keijukaista tulisi tekemälläkään. Olen iloinen siitä etten ole keski- ikäisenä (45v) tarvinnut tähän mennessä mitää lääkkeitä eikä ole elimistö krempannut koskaan vaikka ylipainoa on.
Harrastan päivittäistä kohtuuliikuntaa pitkiä rauhallisia matkoja eikä niin et hampaat irvessä juoksisin sen pakollisen puolituntia. Ihmettelen niitä jotka juoksee kamala irvistys naamalla et mitähän siitäkin liikunnasta oikein nauttii? Onko sillä kenties tarkoitus elää täällä ylipitkään vai mikä tarkoitus on liikunnalla josta ei oikeasti nauti?Kumpparit jalkaan ja menoksi, itselle tuli jokunen aika sitten paikat oikein kunnolla kipeeksi, kun kävin kävelyllä, kivaa se oli, kun väliin upposi hankeen jne. Ja tulipahan mukava olo, ja todella huomasi, että tulipahan jotain tehtyä
- minä vaan
Joku tuossa äsken sanoi, ettei lihomiseen ole muuta syytä kuin "syöt enemmän kuin kulutat" -periaate. Näinhän se usein on, mutta kannattaa katsoa jostain kilpirauhasen toimintaan liittyvä lihoaminen. Se on niin että vaikka kuinka söis ja liikkuis, nii ei auta.
- ikävää
Voisiko olla vaan niin, että kun ikää tulee lisää, aineenvaihdunta hidastuu ja sitä kautta tulee läskiä. Niin on ainakin itselleni käynyt, 10 kiloa lisää painoa muutamassa vuodessa, vaikka syömiset ja liikunta pysyneet samana. Ei auta muu kuin pienentää annoskokoa, ei voi syödä samoja määriä kuin nuorempana.
- koomista
nimim ikävää: ei se aineenvaihdunta hidastu, mutta jos liike hidastuu niin tippuu kulutuskin. Tämä on sarjaa 'säästöliekki', kun ei jaksa kuluttaa niin ei sitten kulukaan.
Ja itsekin vetoisin mainittuihin juttuihin siitä että ruoan suhde liikuntaan on väärä. Kroppa ei kuluta sitä mitä saa sisään ja sillä selvä. Jos ei jaksa enää jumpata täydellä teholla, jos kävelee niin ettei tule lämmin niin ei sitä kuluta. Itsellä kovavauhtisella kävelyllä sykemaksimi 120, joka on kyllä kivaa perusulkoilua mutta ei kyllä mene kuntoilusta millään.
Tää on ikuinen kaksipuolinen jankkausaihe, jota aloittajan kaltaiset ei vaan voi hyväksyä todeksi.
Hyvä tapa todistaa tätä on seurata kuntosalilla tai jumpassa porukkaa. Osa vetää täysillä ja osa on kuin pakollisella uskonnontunnilla. Oma rotunsa on ne jotka väittää esim kaupan tai sairaanhoitajan työtä kuntoiluksi. Menkääpä salille päiväksi ja nostelkaa kerran vartissa puolikkaita painoja muutaman toiston verran ja miettikää mitä tekemistä sellaisella on kuntoilun kanssa. - Lyhyt ja pehmeä
koomista kirjoitti:
nimim ikävää: ei se aineenvaihdunta hidastu, mutta jos liike hidastuu niin tippuu kulutuskin. Tämä on sarjaa 'säästöliekki', kun ei jaksa kuluttaa niin ei sitten kulukaan.
Ja itsekin vetoisin mainittuihin juttuihin siitä että ruoan suhde liikuntaan on väärä. Kroppa ei kuluta sitä mitä saa sisään ja sillä selvä. Jos ei jaksa enää jumpata täydellä teholla, jos kävelee niin ettei tule lämmin niin ei sitä kuluta. Itsellä kovavauhtisella kävelyllä sykemaksimi 120, joka on kyllä kivaa perusulkoilua mutta ei kyllä mene kuntoilusta millään.
Tää on ikuinen kaksipuolinen jankkausaihe, jota aloittajan kaltaiset ei vaan voi hyväksyä todeksi.
Hyvä tapa todistaa tätä on seurata kuntosalilla tai jumpassa porukkaa. Osa vetää täysillä ja osa on kuin pakollisella uskonnontunnilla. Oma rotunsa on ne jotka väittää esim kaupan tai sairaanhoitajan työtä kuntoiluksi. Menkääpä salille päiväksi ja nostelkaa kerran vartissa puolikkaita painoja muutaman toiston verran ja miettikää mitä tekemistä sellaisella on kuntoilun kanssa.Siinä mielessä hoitajan työ raskashoivaosastolla on kuntoilua, että kävelyä tulee päivän mittaan. Nostettavina taakkoina on ihmisiä, ei pelkkiä ruokatarjottimia. Samoin tarjoilija voi työvuorossaan kävellä 10 km. Kyseessä on liikunta, mikäli ilman työtä ei liikkuisi saman vertaa. Oma painoni tuppasi nousemaan jäätyäni pois hoitotyöstä, tosin ei massiivisesti. Rasvan määrää kontrolloimalla ongelma korjaantui. Omassa arjessani en kuluta askareisiin niin paljon energiaa kuin työssä kulutin. Eli liikuntani väheni. On eri asia käydä vaikkapa tunnin lenkillä päivittäin kuin olla koko työpäivä toiminnassa ja liikkeellä. Kaiken lisäksi toiminnallisen työpäivän aikana pysyy poissa jääkaapilta.
Joku sanoin stressin lihottavuudesta, mutta äärimmäinen stressi myös laihduttaa. Itse olen henkisissä kriisitilanteissa laihtunut useita kiloja viikossa, ja paino on pysynyt matalammalla tasolla sen jälkeen jopa vuoden. Kuulemma keskitysleirivangitkin kuihtuivat anoreetikon näköiseksi parissa viikossa. Syynä ei voinut olla pelkkä energian vähyys, vaan henkiset paineet lisänä.
Kun kontrolloi ruokaa, kannattaa kiinnittää huomiota riittävään proteiinien saanitiin. Lihakset tarvitsevat valkuaisaineita, ja tarvitsette lihaksia, jotta kuluttaisitte energiaa. Tosin mitäs minä olen puhumaan. Olen pieni, mutta pehmeähkö, liikun ainoastaan hyötyliikuntaa. Syön kasvisruokaa kaloreita ja ravineita laskematta. Toisella puolella suku on laaja ja lihava, toisella pieni ja kuivakka. Olen ilmeisesti saanut painogeenini kuivakan sukuhaaran puolelta, onnekseni.
- vaikka liikun
Olen nyt kolmen päivän aikana laskenut syömisiäni. Kaloreita tulee 1000-1300 välillä...
- kunkunkuntoilemaan
paljonko sinun painoindeksi on?
- vaikka liikun
Painoindexi oli jotain 24
- kunkunkuntoilemaan
vaikka liikun kirjoitti:
Painoindexi oli jotain 24
no joo, tuohan on ihan hyvissä rajoissa vielä. Ettei sulle vaan olisi tullut myös lihaksia lisää? ;-)
- vaikka liikun
no joo, tuohan on ihan hyvissä rajoissa vielä. Ettei sulle vaan olisi tullut myös lihaksia lisää? ;-)
Voi niitäkin olla,mutta mulla ei mene enää housut joita olen käyttänyt vielä syksyllä,jalkaan..
- kunkunkuntoilemaan
vaikka liikun kirjoitti:
Voi niitäkin olla,mutta mulla ei mene enää housut joita olen käyttänyt vielä syksyllä,jalkaan..
voihan housut, jospa ne on vaan kutistuneet viime pesussa? ;-) Ei vaan, älä nyt lannistu tuon ruoka ja liikunta ohjelmasi kanssa.
- -----------------
voihan housut, jospa ne on vaan kutistuneet viime pesussa? ;-) Ei vaan, älä nyt lannistu tuon ruoka ja liikunta ohjelmasi kanssa.
Mene lääkäriin jos painosi nousee selittämättömästi, kyseessä voi ihan hyvin olla kilpirauhanen. Tai sitten kehosi kerää jostain syystä nestettä. En ainakaan huomannut että olisit sanonut ikäsi mutta vanhemmilla ihmisillä aineenvaihdunta hidastuu ja vararenkaita tulee helpommin. Mutta todennäköisempiä syitä olisi
a) Liian vähät kalorit jolloin et jaksa liikkuakaan kunnolla ja kroppa alkaa säästelemään rasvoja(Tuo 1000-1300 on aika vähän.)
b) Piilokalorit joita et laske, esim. unohdat tietyt asiat mitkä kuuluvat ruokavalioosi, esim. täysmehut tai käytät jotain liikaa. Monesti ihmiset arvioivat kalorit alakanttiin. Ja alkoholi ja suola turvottavat kuten esim. mielialalääkkeet saattavat tehdä. Entä annoskoko, helposti sitä tulee ladottua jotain paljon lautaselle. Itsellä ainakin jatkuva hiilihydraattien puputtaminen turvottaa vatsaa ja olenkin vähentänyt sitä ja paino on tippunut.
c) Tupakan polton lopettaminen lihottaa monia
d) Olet ensinnäkin normaalipainoinen, onko tuosta lihomisestasi niin suurta haittaa... Joillakin keho luonnostaan on vähän raskasrakenteisempi.. Voithan tietenkin kokeilla vaikka jotain dieettiä ja katsoa saatko painoasi alemmas. Jos paino ei tipu jollain vlcd-kuurillakaan niin mene lääkäriin.
Ole itsellesi rehellinen, jokin tuossa ruokavaliossasi tai liikunnan määrässä todennäköisimmin mättää. Kokeile vaihtaa niiden suhdetta ja katso miten kroppasi reagoi. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä sinulla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta kannattaa sitäkin miettiä jos paino vaaan nousee - sadfce
vaikka liikun kirjoitti:
Oletko raskaana?
- vaikka liikun
sadfce kirjoitti:
Oletko raskaana?
En ole raskaana
- gsdgds
MInulle ravitsemusterapeutti sanoi, että laihduttajalla minimi kalorimäärä on 1200. Sen alle ei saa mennä, koskaa silloin elimistö tottuu niukkuuteen, eikä syö varastoja kuten pitäisi. Menee siis sille "säästöliekille", jota ei kuulemma ole olemassa, mutta niin se vaan menee, koettu on. Kun nostaa hiukan kalorimäärää ja lisäähiukan liikuntaa, niin systeemi lähtee jäleen käyntiin.
- anna.s
Oletko kaynyt kilpirauhas kokeissa?
- vaikka liikun
Kilpirauhaskokeet olivat ihan normaalit. Onko jotain muuta sairautta,joka voisi aihettaa lihomisen?
- kunkunkuntoilemaan
vaikka liikun kirjoitti:
Kilpirauhaskokeet olivat ihan normaalit. Onko jotain muuta sairautta,joka voisi aihettaa lihomisen?
tekis mieli tehdä katsaus sinun kaappeihisi, ja nähdä mitä todella syöt, jotenkin tyo yhtälö ei vaikuta todelliselta. Toiseksi tekisi mieli lähteä lenkille katsomaan millaista se sinun reipas kävely on. ;-) Monesti ihminen hieman liioittelee omassa mielessään liikkumisiaan ja vähättelle omaa energian saantiaan. Olikos tuosta juomapuolesta jo juttua? Oletko laskent kaikki mehut, limut, ja mahdolliset alkoholit? Muistaakseni yksi keppari päivässä tekee jo useamman kilon vuodessa.
- vaikka liikun
tekis mieli tehdä katsaus sinun kaappeihisi, ja nähdä mitä todella syöt, jotenkin tyo yhtälö ei vaikuta todelliselta. Toiseksi tekisi mieli lähteä lenkille katsomaan millaista se sinun reipas kävely on. ;-) Monesti ihminen hieman liioittelee omassa mielessään liikkumisiaan ja vähättelle omaa energian saantiaan. Olikos tuosta juomapuolesta jo juttua? Oletko laskent kaikki mehut, limut, ja mahdolliset alkoholit? Muistaakseni yksi keppari päivässä tekee jo useamman kilon vuodessa.
Minkä ihmeen takia minä valehtelisin syömiseni ja liikkumiseni täällä? Juuri siksi ihmettelenkin lihomista vaikka syön ja liikun hyvin. En juo muuta kuin vettä ja vichyä. Limut olen jättänyt jo monta vuotta sitten ja mehuakaan en muista koska viimeksi olisin juonut.Tosi harvoin mitään alkoholia. Minun reipas kävely on sellaista ,että tulee melkein hiki. Ei mulla ole tarvetta tulla tänne palstalle valehtelemaan! Mua oikeesti ihmetyttää painonnousu ,koska selvää on ,että syömiseni ei minua voi lihottaa. Silloin tällöin syön tietenkin suklaata ja karkkia,mutta en päivittäin. Liikun vähintään 4krt viikossa,kävelyä zumbaa ja tarkoitus olisi jatkaa hölkkää ,jonka viime keväänä aloitin ja talven olen pitänyt taukoa.
- ------------
vaikka liikun kirjoitti:
Minkä ihmeen takia minä valehtelisin syömiseni ja liikkumiseni täällä? Juuri siksi ihmettelenkin lihomista vaikka syön ja liikun hyvin. En juo muuta kuin vettä ja vichyä. Limut olen jättänyt jo monta vuotta sitten ja mehuakaan en muista koska viimeksi olisin juonut.Tosi harvoin mitään alkoholia. Minun reipas kävely on sellaista ,että tulee melkein hiki. Ei mulla ole tarvetta tulla tänne palstalle valehtelemaan! Mua oikeesti ihmetyttää painonnousu ,koska selvää on ,että syömiseni ei minua voi lihottaa. Silloin tällöin syön tietenkin suklaata ja karkkia,mutta en päivittäin. Liikun vähintään 4krt viikossa,kävelyä zumbaa ja tarkoitus olisi jatkaa hölkkää ,jonka viime keväänä aloitin ja talven olen pitänyt taukoa.
Zumba ei ainakaan itselläni kuluta kovin paljoa eikä kävely. Kokeilepa vaikka kuntopiiriharjoittelua, kerran meni 900 kcal per tunti. Kävelyä en itse edes sanoisi liikunnaksi, ellei nyt sitten kunnon lähtötaso jo ole kehno, silloin sillä ehkä saakin sykkeen ylös. Vähennä kaloreita niistä mitä syöt ja katsopa loppuuko painonnousu. Kaikki karkit pois. Jos ei paino tipu moneen viikkoon niin voi olla että sinulla on jokin syy siihen miksei paino tipu. Jo pienikin pluskaloreilla eläminen voi vuoden aikana johtaa painonnousuun, vaikka muuten kokisitkin syöväsi niukasti. Siksi kannattaa varmaan kokeilla miinuskaloreita ja katsoa miten kroppa siihen reagoi. Itsekin ihmettelin aiemmin omaa painonnousuani vaikken omasta mielestäni syönyt paljoa, mutta unohdin monesti pullat jota olin kahvipöydässä syönyt, sen että söin illalla monta leipää (tavallinen ruokakin voi lihottaa), annokset vain suurenivat ja puputin jatkuvasti kaikkea lasagnea jossa voi olla 600 kcal jo pelkkien juustojen takia ja liikuin kuitenkin loppupeleissä melko vähän. Enkä edes juonut niitä tuoremehuja enkä syönyt mitään pikaruokia ja karkkeja joka päivä. Sitten rupesin syömään 500 kaloria miinuksella ja liikkumaan ja tajusin että eipäs sitä saanutkaan niin paljoa syödä. Mietin ruoan kaikki lihottavat tekijät ja karsin ne niin kyllä paino tippui. Nyt onkin haaste kun pääsin painotavoitteeseen että miten saan pidettyä painon taas kurissa kun se niin helposti itsellä alkaa nousta. Voihan tuo sinun painonnousu olla tosiaan lihastakin tai nestekertymää. Ja jos olet esim. 160 cm pitkä niin eipä siinä kovin paljoa saa syödä. En vain usko että olet mikään tilastollinen poikkeama jonka kroppa toimii fysiikan lakeja vastaan. Voi tietysti olla että sinulla on jokin sairaus mutta ehkä kannattaisi kysyä lääkäriltä asiaa.
Tässä pari linkkiä jotka käsittelevät asiaa:
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/paino.asp?id=1716746
http://www.iltalehti.fi/terveys/200806117737010_kn.shtml - kunkunkuntoilemaan
vaikka liikun kirjoitti:
en mä tarkoita että valehtelisit tässä asiasasi. Mutta juttu on sen verran kiinnostava, varsinkin kun kaikki ei täsmää, että mistä on oikeasti kysymys. Itselläni oli hieman vastaava kokemus kun painon lasku pysähtyi välillä, mutta kyllä se vika löytyi jälleen minusta itsestäni, ja painon lasku lähti uudelleen käyntiin. Tuosta liikunnasta sellainen, että reipas kävely on ainakin minulle sellaista missä tulee ihan oikeasti hiki. Ilmeisesti et omista sykemittaria, mutta sillä saisit hieman suuntaa energiankulutuksestasi.
- vaikka liikun
en mä tarkoita että valehtelisit tässä asiasasi. Mutta juttu on sen verran kiinnostava, varsinkin kun kaikki ei täsmää, että mistä on oikeasti kysymys. Itselläni oli hieman vastaava kokemus kun painon lasku pysähtyi välillä, mutta kyllä se vika löytyi jälleen minusta itsestäni, ja painon lasku lähti uudelleen käyntiin. Tuosta liikunnasta sellainen, että reipas kävely on ainakin minulle sellaista missä tulee ihan oikeasti hiki. Ilmeisesti et omista sykemittaria, mutta sillä saisit hieman suuntaa energiankulutuksestasi.
Omistan sykemittarin ja se näyttää että zumbatunneilla kuluu 400-600kcal. Olen syönyt kokoajan samalla tavalla kun vuosia sittenkin. Olen siinä hilkulla etten mene kauppaan hakemaan tupakka askia ja aloita uudestaan
- kunkunkuntoilemaan
vaikka liikun kirjoitti:
Omistan sykemittarin ja se näyttää että zumbatunneilla kuluu 400-600kcal. Olen syönyt kokoajan samalla tavalla kun vuosia sittenkin. Olen siinä hilkulla etten mene kauppaan hakemaan tupakka askia ja aloita uudestaan
se nyt olisi kokonaisterveytesi kannalta kaikista huonoin vaihtoehto jos alkaisit uudelleen polttamaan. Mielummin joku kilo liikaa, kun tupakoinnin mukanaan tuomat sairaudet.
Enään ei tule muuta mieleen kun että käytät ruuassa paljon suolaa, tai runsaasti suolaa sisältäviä mausteita, ja siten kehoosi keräytyy paljon nestettä. - tällaista on tämä
vaikka liikun kirjoitti:
se voi olla että nuo "silloin tällöin syön suklaata" kommentit ovat juuri se syy että lihot,sillä vaikka normisti söisit useimapana päivänä viikossa niukasti,mutta jos kerran kaksi tulee syötyä "vähän" suklaata,voi nämä suklaan kalorit tuhota viikon alijäämän ja jopa mennä viikkosaldona yli kulutuksen tason,jolloin siis paino nousee.
JOS HALUAA PAINON LASKEVAN,on oltava pitkäaikaisempi kalorivaje,eli oltava esim 3-4kk dieetillä ilman herkkuja,muuten viikonlopun herkuttelut tuhoavat viikolla tehdyn työn,sillä kokonaiskalorit/vko ratkaisee.
Tuo on juuri sitä itsensä huijausta,luullaan että laihdutetaan,mutta silti lipsutaan joka vko jossakin!
Kysy vaikka jutta gustafsbergiltä tuliko syötyä mitään herkkuja 4-5kk ennen tämän päivän fitness-kisoja,TUSKIN... - kunkunkuntoilemaan
tällaista on tämä kirjoitti:
se voi olla että nuo "silloin tällöin syön suklaata" kommentit ovat juuri se syy että lihot,sillä vaikka normisti söisit useimapana päivänä viikossa niukasti,mutta jos kerran kaksi tulee syötyä "vähän" suklaata,voi nämä suklaan kalorit tuhota viikon alijäämän ja jopa mennä viikkosaldona yli kulutuksen tason,jolloin siis paino nousee.
JOS HALUAA PAINON LASKEVAN,on oltava pitkäaikaisempi kalorivaje,eli oltava esim 3-4kk dieetillä ilman herkkuja,muuten viikonlopun herkuttelut tuhoavat viikolla tehdyn työn,sillä kokonaiskalorit/vko ratkaisee.
Tuo on juuri sitä itsensä huijausta,luullaan että laihdutetaan,mutta silti lipsutaan joka vko jossakin!
Kysy vaikka jutta gustafsbergiltä tuliko syötyä mitään herkkuja 4-5kk ennen tämän päivän fitness-kisoja,TUSKIN...olen samaa mieltä kanssasi, tosin sillä poikkeamalla että kyllä sen suklaalevyn voi syödä kerran viikossa, mutta sen edestä pitää sitten lisätäkkin kulutusta todella reippaasti, eikä mikään "meinas tulla hiki"-lenkki siihen riitä. Aivan sama pätee siihen harvoin juotavaan alkoholiin.
- vaikka liikun
olen samaa mieltä kanssasi, tosin sillä poikkeamalla että kyllä sen suklaalevyn voi syödä kerran viikossa, mutta sen edestä pitää sitten lisätäkkin kulutusta todella reippaasti, eikä mikään "meinas tulla hiki"-lenkki siihen riitä. Aivan sama pätee siihen harvoin juotavaan alkoholiin.
Alkoholi jota juon noin 4 krt vuodessa ja suklaa jota syön silloin tällöin, lihottaa vaikka zumbaan 3-4krt viikossa,käyn juoksemassa ja kävelen päivittäin ,niinkö? Minkä takia kun poltin en lihonut vaikka söin karkkia päivittäin?
- Aure
vaikka liikun kirjoitti:
Alkoholi jota juon noin 4 krt vuodessa ja suklaa jota syön silloin tällöin, lihottaa vaikka zumbaan 3-4krt viikossa,käyn juoksemassa ja kävelen päivittäin ,niinkö? Minkä takia kun poltin en lihonut vaikka söin karkkia päivittäin?
Olen nyt sivusta seurannut tätä ketjua ja tullut siihen tulokseen, että syy miksei painosi tuolla kalorimäärällä tipu/nousee edelleen on se, että aineenvaihduntasi on hidastunut. Päivittäinen kalomääräsi on todella pieni, etenkin kun liikut paljon. Toinen aineenvaiduntaa hidastava seikka on tupakoinnin lopettaminen. Nikotiinihan kiihdyttää aineenvaihduntaa. Tupakanpolton aloittamista en tietenkään suosittele. Sen sijaan suosittelen, että käyt kaupasta ostamassa vihreää teetä ja juot sitä 5-6 kuppia päivässä. Usko pois huomaat eron! Vihreä teehän ei sinällään laihduta, mutta kiihdyttää aineenvaihduntaa ja sopii siksi laihduttamisen tueksi. Vihreä tee on myös erittäin terveellistä ja sopii siksikin lisäksi terveellistä ruokavaliota.
Kannattaa tutustua, huomaat kyllä aineenvaiduntasi nopeutuvan ja uskon että sitä kautta myös painosi lähtee laskuun. Sellainen neuvo vielä lopuksi, että vihreää teetä ei kannata juoda tyhjään mahaan, ainakin itselläni seuraus on huono olo. - vaikka liikun
Aure kirjoitti:
Olen nyt sivusta seurannut tätä ketjua ja tullut siihen tulokseen, että syy miksei painosi tuolla kalorimäärällä tipu/nousee edelleen on se, että aineenvaihduntasi on hidastunut. Päivittäinen kalomääräsi on todella pieni, etenkin kun liikut paljon. Toinen aineenvaiduntaa hidastava seikka on tupakoinnin lopettaminen. Nikotiinihan kiihdyttää aineenvaihduntaa. Tupakanpolton aloittamista en tietenkään suosittele. Sen sijaan suosittelen, että käyt kaupasta ostamassa vihreää teetä ja juot sitä 5-6 kuppia päivässä. Usko pois huomaat eron! Vihreä teehän ei sinällään laihduta, mutta kiihdyttää aineenvaihduntaa ja sopii siksi laihduttamisen tueksi. Vihreä tee on myös erittäin terveellistä ja sopii siksikin lisäksi terveellistä ruokavaliota.
Kannattaa tutustua, huomaat kyllä aineenvaiduntasi nopeutuvan ja uskon että sitä kautta myös painosi lähtee laskuun. Sellainen neuvo vielä lopuksi, että vihreää teetä ei kannata juoda tyhjään mahaan, ainakin itselläni seuraus on huono olo.Itsekkin epäilen aineenvaihduntani jämähtäneen. Vihreää teetä olen tosiaan ajatellut ostaa. Onkohan mitään keinoa mikä potkaisisi aineenvaihdunnan käyntiin? Miksi on huono juttu juoda vihreää teetä tyhjään vatsaan?
- Aure
vaikka liikun kirjoitti:
Itsekkin epäilen aineenvaihduntani jämähtäneen. Vihreää teetä olen tosiaan ajatellut ostaa. Onkohan mitään keinoa mikä potkaisisi aineenvaihdunnan käyntiin? Miksi on huono juttu juoda vihreää teetä tyhjään vatsaan?
Mulla on itselläni ollut aivan sama tilanne joskus, eli vaikka kuinka vähensin syömisiä ja lisäsin liikuntaa, niin paino vaan junnasi paikoillaan tai jopa nousi. Mutta, itselläni siis toimii vihreä tee (valkoinen tee käy myös ja on miedomman makuista). Aloitan aamun aina niin että aamupalan yhteydessä nautiskelen kupin vihreää teetä. Pitkin päivää sitten aina aterioiden jälkeen juon kupillisen tai pari. Toki vihreää teetä saa juoda tyhjäänkin vatsaan, mutta oma (ja myös muilta kuultu) kokemus on, että se saattaa aiheuttaa voimakastakin pahoinvointia. Luulen että se johtuu nimenomaan tuosta aineenvaihduntaa kiihdyttävästä ominaisuudesta. Ja illalla ennen nukkumaanmenoa ei myöskään kannata sitä juoda, muutoin joutuu koko alkuyön ravaamaan vessassa:). Mutta se siis tosiaan toimii ja Googlettamalla löytää monta muuta seikkaa, miksi sitä kannattaa juoda! Sen verran vielä neuvoisin, että kun ostat viherää teetä, niin älä osta mitään halpismerkkejä, sillä laaduissa on tosi suuria eroja. Itse suosin Clipperin teetä, ne on tosi hyviä ja makuja on monia. Kaikista kaupoista niitä ei välttämättä saa, muttaTwiningsin ja Liptonin teet on ihan hyviä kans.
Mun oli jotenkin ihan pakko puuttua tähän ketjuun, kun säälitti sun puolesta. Tiedän tosiaan omasta kokemuksesta mitä on, kun paino ei putoa teki mitä tahansa. Minä sain aikoinaan aineenvaihduntani käyntiin vihreän teen avulla ja ylimääräiset pois. Nyt oon ollu 5 vuotta normaalipainossa ja vihreän teen juomista en lopeta ikinä. Se auttaa jopa mahakipuun ja turvotukseen. Minulle se ainakin sopii ja kannattaa sinunkin kokeilla. Ei ole kun parin euron sijoitus se teepaketti ja hyödyt huomaat varmasti. Ei se vihreä tee suotta ole veden jälkeen, maailman juoduin juoma:). - kunkunkuntoilemaan
Aure kirjoitti:
Mulla on itselläni ollut aivan sama tilanne joskus, eli vaikka kuinka vähensin syömisiä ja lisäsin liikuntaa, niin paino vaan junnasi paikoillaan tai jopa nousi. Mutta, itselläni siis toimii vihreä tee (valkoinen tee käy myös ja on miedomman makuista). Aloitan aamun aina niin että aamupalan yhteydessä nautiskelen kupin vihreää teetä. Pitkin päivää sitten aina aterioiden jälkeen juon kupillisen tai pari. Toki vihreää teetä saa juoda tyhjäänkin vatsaan, mutta oma (ja myös muilta kuultu) kokemus on, että se saattaa aiheuttaa voimakastakin pahoinvointia. Luulen että se johtuu nimenomaan tuosta aineenvaihduntaa kiihdyttävästä ominaisuudesta. Ja illalla ennen nukkumaanmenoa ei myöskään kannata sitä juoda, muutoin joutuu koko alkuyön ravaamaan vessassa:). Mutta se siis tosiaan toimii ja Googlettamalla löytää monta muuta seikkaa, miksi sitä kannattaa juoda! Sen verran vielä neuvoisin, että kun ostat viherää teetä, niin älä osta mitään halpismerkkejä, sillä laaduissa on tosi suuria eroja. Itse suosin Clipperin teetä, ne on tosi hyviä ja makuja on monia. Kaikista kaupoista niitä ei välttämättä saa, muttaTwiningsin ja Liptonin teet on ihan hyviä kans.
Mun oli jotenkin ihan pakko puuttua tähän ketjuun, kun säälitti sun puolesta. Tiedän tosiaan omasta kokemuksesta mitä on, kun paino ei putoa teki mitä tahansa. Minä sain aikoinaan aineenvaihduntani käyntiin vihreän teen avulla ja ylimääräiset pois. Nyt oon ollu 5 vuotta normaalipainossa ja vihreän teen juomista en lopeta ikinä. Se auttaa jopa mahakipuun ja turvotukseen. Minulle se ainakin sopii ja kannattaa sinunkin kokeilla. Ei ole kun parin euron sijoitus se teepaketti ja hyödyt huomaat varmasti. Ei se vihreä tee suotta ole veden jälkeen, maailman juoduin juoma:).Miksi tuota vihreää teetä ei kukaan terveydenhoidon ammattilainen, lääkäri tai hoitaja suosittele painon pudotuksen kanssa kamppaileville? En kyseenalaista sen vaikutusta kun en itse ole kokeillut. Itse olen pudottanut painoa aika paljonkin vain vähemmillä kaloreilla ja paljolla liikunnalla, jos olisin vielä litkinyt sitä teetä, niin olisinko jo alipainoinen?
- vaikka liikun
Aure kirjoitti:
Mun oli jotenkin ihan pakko puuttua tähän ketjuun, kun säälitti sun puolesta. Tiedän tosiaan omasta kokemuksesta mitä on, kun paino ei putoa teki mitä tahansa. Minä sain aikoinaan aineenvaihduntani käyntiin vihreän teen avulla ja ylimääräiset pois. Nyt oon ollu 5 vuotta normaalipainossa ja vihreän teen juomista en lopeta ikinä. Se auttaa jopa mahakipuun ja turvotukseen. Minulle se ainakin sopii ja kannattaa sinunkin kokeilla. Ei ole kun parin euron sijoitus se teepaketti ja hyödyt huomaat varmasti. Ei se vihreä tee suotta ole veden jälkeen, maailman juoduin juoma:).Kiitos Aure! On todella turhauttavaa kun kaikki jankuttavat samaa minkä itsekkin tiedän,eli syö vähemmän ja liiku enemmän. Kyse kun ei ole liikunnasta ja syömisestä minun kohdallani.
- Aure
vaikka liikun kirjoitti:
Kiitos Aure! On todella turhauttavaa kun kaikki jankuttavat samaa minkä itsekkin tiedän,eli syö vähemmän ja liiku enemmän. Kyse kun ei ole liikunnasta ja syömisestä minun kohdallani.
Luulisin, että vihreää teetä ei lääkärit tai terveydenhuollon ammattilaiset erikseen suosittele siksi, että se ei ole laihdutuslääke tai yksistään laihduta. Monelle voisi tulla se kuva, että sitä juomalla laihtuu ja muuta ei sitten tarvitsekaan tehdä. Siis tukeuduttaisiin helposti siihen ajatukseen, että vihreä tee laihduttaa. Näinhän se ei kuitenkaan tee, vaan ainoastaan nopeuttaa aineenvaihduntaa ja sitä kautta sopii laihdutuksen tueksi. Sitä en osaa sanoa, että jos on luonnostaan nopea aineenvaihdunta niin auttaako vihreän teen juonti sitten mitään? Pitäisi kysyä joltain nopean aineenvaihdunnan omaavalta laihduttajalta, vai liekö niitä olemassakaan? Mutta todella terveellistähän se jokatapauksessa on, joten ei sen juonti hukkaan mene.
Nimimerkki kunkunkuntoilemaan; ihan samoja keinoja käytin itsekin laihduttaessa ja nehän ne tehokkaimmat ovatkin. Itsellä vain kävi varmaankin siitä hitaasta aineenvaihdunnasta johtuen niin, että painonpudotus jumiutui välillä ihan totaalisesti. Juuri tähän minä sain apua vihreästä teestä. Luulen, että sinustakaan ei olisi alipainoista teetä juomalla tullut, mutta ehkä ne kilot olisivat pudonneet hieman helpommin. Tiedä häntä, kaikillahan se ei välttämättä toimi samalla tavalla, mutta kokeilemaan suosittelen.
Mukavaa keväänjatkoa kaikille painonpudottajille ja tsemppiä erityisesti aloittajalle! - kunkunkuntoilemaan
Aure kirjoitti:
Luulisin, että vihreää teetä ei lääkärit tai terveydenhuollon ammattilaiset erikseen suosittele siksi, että se ei ole laihdutuslääke tai yksistään laihduta. Monelle voisi tulla se kuva, että sitä juomalla laihtuu ja muuta ei sitten tarvitsekaan tehdä. Siis tukeuduttaisiin helposti siihen ajatukseen, että vihreä tee laihduttaa. Näinhän se ei kuitenkaan tee, vaan ainoastaan nopeuttaa aineenvaihduntaa ja sitä kautta sopii laihdutuksen tueksi. Sitä en osaa sanoa, että jos on luonnostaan nopea aineenvaihdunta niin auttaako vihreän teen juonti sitten mitään? Pitäisi kysyä joltain nopean aineenvaihdunnan omaavalta laihduttajalta, vai liekö niitä olemassakaan? Mutta todella terveellistähän se jokatapauksessa on, joten ei sen juonti hukkaan mene.
Nimimerkki kunkunkuntoilemaan; ihan samoja keinoja käytin itsekin laihduttaessa ja nehän ne tehokkaimmat ovatkin. Itsellä vain kävi varmaankin siitä hitaasta aineenvaihdunnasta johtuen niin, että painonpudotus jumiutui välillä ihan totaalisesti. Juuri tähän minä sain apua vihreästä teestä. Luulen, että sinustakaan ei olisi alipainoista teetä juomalla tullut, mutta ehkä ne kilot olisivat pudonneet hieman helpommin. Tiedä häntä, kaikillahan se ei välttämättä toimi samalla tavalla, mutta kokeilemaan suosittelen.
Mukavaa keväänjatkoa kaikille painonpudottajille ja tsemppiä erityisesti aloittajalle!jumissa oltiin tuossa välillä aika pitkäkin aika painon pudotuksen kanssa, nyt on taas alkanut lähteä, vauhdilla 9kg/8kk, ja ainoa mitä se vaati, oli vielä lisää liikuntaa, ja entistä vähemmän kaloreita, etenkin rasvaa ja sokeria olen vähentänyt, mytta myös pottuja ja riisiä syön hieman vähemmän. Voipi olla että tuossa jumivaiheessa se teen litkiminen olisi auttanut, vaikkakin inhoan yli kaiken kaikkien teelaatujen makua, meinaa oksennus tulla, mutta ehkä sen teho perustuukin siihen? ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895