Autolla Eurooppaan?

Olemme joka kesä viettäneet kesälomamme Virossa, mutta tänä vuonna tahtoisimme matkailuun vaihtelua.
Lentäminen on poissuljettu vaihtoehto, koska olen lentopelkoinen. Kulkuvälineenä siis auto, siitä lähdetään.
Olemme siis liikkeellä kahdestaan mieheni kanssa, ja emme ole juuri matkustelleet missään, olemme siis keltanokkia kaikin tavoin.
Ensimmäinen kädenvääntö on ollut tietysti matkan päämäärästä, ja mistä kautta sinne ajetaan. Menisimmekö Italiaan tai Espanjaan, vai tyytyisimmekö ensikertalaisina Saksaan tai Ranskaan? Ajettaisiinko Viron, Liettuan ja Latvian kautta, vai Ruotsin ja Tanskan kautta?
Mieheni haluaisi Italiaan, jonne Puolan kautta Wienistä läpi, Venetsiaan ja Pisaan. Minulla on omat ennakkoluuloni Italiasta, tosin pyrin lähtemään reissulle avoimin mielin. Mikä on esimerkiksi Italialaisten kielitaito? Puhumme kolmea eri kieltä, mutta ainut, mistä on hyötyä on Englanti. Käsittääkseni Italialaiset ovat kuitenkin huonoja puhumaan Englantia? Pärjääkö siellä viittomankielellä? :D
Itse tyytyisin pelkkään Saksaan tai Itävaltaan, tai sitten Espanjaan.

Onko pitkä automatkustaminen raskasta? Tai tottakai se jossain määrin on, mutta kannattaako yrittää ajaa suoraa soittoa, vai suunnitella tietyt yöpymispaikat? Kuinka kauan menisi matkaten nyt vaikka Tanskan kautta Barcelonaan, tai muualle Espanjaan, käytännön kokemuksia kaivataan. Miehelläni on ajokortti, minulla ei joten mieheni joutuu ajamaan koko matkan.
Minulle myös toisi turvallisuutta hotelleissa yöpyminen, mutta se on kallista. Uskaltaako välietapeilla yöpyä autossa? Rekkaparkeissa/leirintäalueilla?

Miten on tiemaksujen laita? Maksaako huimia summia, myydäänkö näitä rajalla tai tietääkö ketään, mistä niistä saisi enempi tietoa? Kirjastoissa, tai kirjakaupoissa joitakin hyviä teoksia automatkailusta?

Nämä ovat nyt päällimäisenä tulleet mieleen.. lähinnä automatkustamisen turvallisuus ja puuduttavuus mietityttää. Kiitän etukäteen asiallisista vastauksista, lisään kysymyksiä jos tulee jotain mieleen.

31

4356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • automatkailija

      Pohjois-Italia on kohtuullisen matkan päässä ensikertalaiselle. Kohteena voi olla joko Adrianmeren ranta Venetsian itäpuolella tai Ligurian ranta Välimeren puolella. Molemmissa on runsaasti loma-asuntoja vuokrattavana. Useissa lomakohteissa puhutaan jonkin verran saksaa ja englantia. Elekieli ja pieni sanakirja auttaa asioimista kaupoissa erittäin hyvin! Adrian puolen loma-asuntoja katso esim. www.etgroup.info tai www.lampo.it.
      Rahallisesti ja ajallisesti edullisin reitti Saksaan on mielestäni iltalaivalla Turusta Tukholmaan ja Ruotsin ja Tanskan läpi Saksaan. Tanskan: lautat www.scandlines.se. Matka Turusta Lübeckiin tai Rostockiin kestää noin 24 tuntia.
      Minä varaan majoitukset matkan varrelle etukäteen. Luotettava hotellivaraamo on www.hrs.com. Katso myös hotelliketju. www.accorhotels.com. Saksan itäpuolen hotellit ovat ehkä edullisempia kuin länsipuolen. Varasin ensi kesän menomatkan hotellit ja keskihinta oli kahden hengen huonelle ja aamiaiselle 52 euroa yöltä. Itävalta matkanvarrella on sekä kaunis että kesällä hyvin edullinen.

    • Näin meillä

      kotoisan ja turvallisen matkan, tietämällä etukäteen pienimmätkin yksityiskohdat.
      Mitä jos vain lähtisitte.......

    • takia me

      ostimme asuntoauton. Nyt on helppoa matkustaa kun on "oma koti mukana".

      Jos ei ole koskaan käynyt muualla kun Virossa niin ei kai nyt sentään joku Barceloona ole se oikea paikka ekalle reisulle? Ei kyllä Italiakaan?

      Ajakaa nyt eka kesä ihan vaan akseli Saksa-Hollanti-Belgia. Siinä riittää kyllä jo kattelemista!

      • Saldo-Ellu

        Mekin ostimme käytetyn asuntoauton. Olemme jo plusmiinuseläkeiässä. Elämämme ensimmäisen karavaanariyön vietimme Latviassa ja siitä me sitten jatkoimme itäisen Puolan kautta Slovakiaan, Unkariin ja Italian rajoille, sieltä Saksan itäosien kautta takaisin. Tämä siis ekareissuna ja jatkoa seuraa, samoille suunnille ja ainakin Kroatiaan asti.


      • Ap kirjoittaja
        Saldo-Ellu kirjoitti:

        Mekin ostimme käytetyn asuntoauton. Olemme jo plusmiinuseläkeiässä. Elämämme ensimmäisen karavaanariyön vietimme Latviassa ja siitä me sitten jatkoimme itäisen Puolan kautta Slovakiaan, Unkariin ja Italian rajoille, sieltä Saksan itäosien kautta takaisin. Tämä siis ekareissuna ja jatkoa seuraa, samoille suunnille ja ainakin Kroatiaan asti.

        Kiitos kaikille vastauksista.

        Olen ihan samaa mieltä, että meille riittäisi esimerkiksi Saksaan ja Itävaltaan matkustaminen täksi kesäksi. Mieheni olisi kauemmas lähtenyt, mutta onneksi sain päähän taottua järkeä, joten kohteenamme nyt siis Saksa ja Itävalta. Miehelle tulis kohtuuttoman paljon ajomatkaa, jos vielä kauemmas lähdettäisiin, vaikka ajamista riittää kyllä tälläkin reitillä. Fiksuinta olisi siis ehkä matkata kuitenkin Ruotsin ja Tanskan kautta?

        Olen itse melko "mukavuuden haluinen" joten tahdomme yöpyä hostellissa/motellissa/hotellissa, vaikkei se henkilöautolla matkustaminen mukavinta ole. Olemme nyt ajatelleet varata hotellin ainoastaan Hampuriin/Hannoveriin, Kööpenhaminassa yövymme ystävän luona. Hampurista tie on siis avoin, mutta kokeillemme päästä jotenkin internettiin, ja varaamme sieltä kautta sitten aina sitä mukaa hotellia mitä menemme, tai ajamme suoraan paikan päälle ja majapaikkaa etsimään. Tällöin reissu ei ole pilkulleen suunniteltu, mutta jokin tietty määränpää aina on. Näin olen sekä minä, että mieheni tyytyväisiä.
        Ja kiitos automatkailijalle hyvistä linkeistä.

        Olemme siis kyllä käyneet maailmalla, mutta autolla vain Virossa. Mies on nähnyt etelän lämpöä, itse olen teininä käynyt sekä Itävallassa että Saksassa. Autoreissuilu kuitenkin eroaa valmispaketeista aika selvästi.


      • automatkailija
        Ap kirjoittaja kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista.

        Olen ihan samaa mieltä, että meille riittäisi esimerkiksi Saksaan ja Itävaltaan matkustaminen täksi kesäksi. Mieheni olisi kauemmas lähtenyt, mutta onneksi sain päähän taottua järkeä, joten kohteenamme nyt siis Saksa ja Itävalta. Miehelle tulis kohtuuttoman paljon ajomatkaa, jos vielä kauemmas lähdettäisiin, vaikka ajamista riittää kyllä tälläkin reitillä. Fiksuinta olisi siis ehkä matkata kuitenkin Ruotsin ja Tanskan kautta?

        Olen itse melko "mukavuuden haluinen" joten tahdomme yöpyä hostellissa/motellissa/hotellissa, vaikkei se henkilöautolla matkustaminen mukavinta ole. Olemme nyt ajatelleet varata hotellin ainoastaan Hampuriin/Hannoveriin, Kööpenhaminassa yövymme ystävän luona. Hampurista tie on siis avoin, mutta kokeillemme päästä jotenkin internettiin, ja varaamme sieltä kautta sitten aina sitä mukaa hotellia mitä menemme, tai ajamme suoraan paikan päälle ja majapaikkaa etsimään. Tällöin reissu ei ole pilkulleen suunniteltu, mutta jokin tietty määränpää aina on. Näin olen sekä minä, että mieheni tyytyväisiä.
        Ja kiitos automatkailijalle hyvistä linkeistä.

        Olemme siis kyllä käyneet maailmalla, mutta autolla vain Virossa. Mies on nähnyt etelän lämpöä, itse olen teininä käynyt sekä Itävallassa että Saksassa. Autoreissuilu kuitenkin eroaa valmispaketeista aika selvästi.

        Saksassa vaaditaan moniin kaupunkeihin auton tulilasiin eräänlainen ymparistötarra (Umweltplakette), jota ilman ei moniin kaupunkeihin (esim Hannover) saa ajaa. Autoliiton sivuilla luultavasti lisätietoa ensi hätään. Jos olette saksantaitoisia niin www.adac.de. Tarroja myöntää auton päästöjen tai ensirekisteröintipäivän perusteella esim www.dekra.de.
        Olen varannut kohtuuhintaista majoitusta välillä saksalaiselta matkatoimistolta www.its.de (saksankieliset sivut). Itävallasta on löytynyt majataloista huone kahdelle aamiaisella tai puolihoidolla 40-50 euroa/ yö, kun on varannut 3 yötä samaan paikkaan. seuraavaksi kesäksi varasin Dresdenistä 4-tähden hotellista (NH-hotel) 3 yötä aamiaisella kahdelle yhteishintaan 156 euroa. Kannattaa selata.
        Aikoinaan meidän ensimmäinen automatka suuntautui Reinille ja Moselille, mutta muutaman päivän heinäkuisen palelemisen jälkeen ajoimme Välimerelle ilman mitään ennakkosuunnitelmia. Aina ei säät suosi! Loma onnistui aivan hyvin, mutta asiaa auttoi, että meillä oli teltta mukana. Siitä alkoi meidän automatkailu. Vähitellen oppii varaamaan välimajoitukset ja aikatauluttamaan matkansa, jolloin matkan teko on leppoisampaa, kun ei tarvitse tien päällä ihmetellä majoitusta ja sen hintaa.


      • toiseen suuntaan
        Ap kirjoittaja kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista.

        Olen ihan samaa mieltä, että meille riittäisi esimerkiksi Saksaan ja Itävaltaan matkustaminen täksi kesäksi. Mieheni olisi kauemmas lähtenyt, mutta onneksi sain päähän taottua järkeä, joten kohteenamme nyt siis Saksa ja Itävalta. Miehelle tulis kohtuuttoman paljon ajomatkaa, jos vielä kauemmas lähdettäisiin, vaikka ajamista riittää kyllä tälläkin reitillä. Fiksuinta olisi siis ehkä matkata kuitenkin Ruotsin ja Tanskan kautta?

        Olen itse melko "mukavuuden haluinen" joten tahdomme yöpyä hostellissa/motellissa/hotellissa, vaikkei se henkilöautolla matkustaminen mukavinta ole. Olemme nyt ajatelleet varata hotellin ainoastaan Hampuriin/Hannoveriin, Kööpenhaminassa yövymme ystävän luona. Hampurista tie on siis avoin, mutta kokeillemme päästä jotenkin internettiin, ja varaamme sieltä kautta sitten aina sitä mukaa hotellia mitä menemme, tai ajamme suoraan paikan päälle ja majapaikkaa etsimään. Tällöin reissu ei ole pilkulleen suunniteltu, mutta jokin tietty määränpää aina on. Näin olen sekä minä, että mieheni tyytyväisiä.
        Ja kiitos automatkailijalle hyvistä linkeistä.

        Olemme siis kyllä käyneet maailmalla, mutta autolla vain Virossa. Mies on nähnyt etelän lämpöä, itse olen teininä käynyt sekä Itävallassa että Saksassa. Autoreissuilu kuitenkin eroaa valmispaketeista aika selvästi.

        Finnlinesin rahtilaivoja. On mukavin vaihtoehto matkalla saksaan mutta kesällä hieman kalliimpi vaihtoehto kuin ruotsin kautta.


      • mieltä !!!!
        toiseen suuntaan kirjoitti:

        Finnlinesin rahtilaivoja. On mukavin vaihtoehto matkalla saksaan mutta kesällä hieman kalliimpi vaihtoehto kuin ruotsin kautta.

        On tullut reissattu niillä ( Finnlines ) mutta nämä uudet laivat ovat ihan hanurista! Vanhat olivat todella mielyttäviä ja matka oli todella lomaa vaan ei ole enään!


      • Ei kun matkaan hopea
        Ap kirjoittaja kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista.

        Olen ihan samaa mieltä, että meille riittäisi esimerkiksi Saksaan ja Itävaltaan matkustaminen täksi kesäksi. Mieheni olisi kauemmas lähtenyt, mutta onneksi sain päähän taottua järkeä, joten kohteenamme nyt siis Saksa ja Itävalta. Miehelle tulis kohtuuttoman paljon ajomatkaa, jos vielä kauemmas lähdettäisiin, vaikka ajamista riittää kyllä tälläkin reitillä. Fiksuinta olisi siis ehkä matkata kuitenkin Ruotsin ja Tanskan kautta?

        Olen itse melko "mukavuuden haluinen" joten tahdomme yöpyä hostellissa/motellissa/hotellissa, vaikkei se henkilöautolla matkustaminen mukavinta ole. Olemme nyt ajatelleet varata hotellin ainoastaan Hampuriin/Hannoveriin, Kööpenhaminassa yövymme ystävän luona. Hampurista tie on siis avoin, mutta kokeillemme päästä jotenkin internettiin, ja varaamme sieltä kautta sitten aina sitä mukaa hotellia mitä menemme, tai ajamme suoraan paikan päälle ja majapaikkaa etsimään. Tällöin reissu ei ole pilkulleen suunniteltu, mutta jokin tietty määränpää aina on. Näin olen sekä minä, että mieheni tyytyväisiä.
        Ja kiitos automatkailijalle hyvistä linkeistä.

        Olemme siis kyllä käyneet maailmalla, mutta autolla vain Virossa. Mies on nähnyt etelän lämpöä, itse olen teininä käynyt sekä Itävallassa että Saksassa. Autoreissuilu kuitenkin eroaa valmispaketeista aika selvästi.

        Olemme reissannet vaimon kanssa pitkin ja pokin Eurooppaa ja vain minulla on ajokortti.
        Kielitaitona minun (heikko) englanti ja hyvin on pärjätty.

        Helppoa matkantekoa jos hakee niin Finlinesin laivalla Trvemundeen ja siitä baanalle.
        Toiset ovatkin jo antaneet muita hyviä vinkkejä
        Autoliiton Autoille Euroopassa on kannattava hankinta.
        Muutenkin kannattaa harkita Autoliiton jäsenyyttä ja käyttää heidän apuaan esim. ottaa autoliiton AL-turva.

        Mitä voisi matkalla käydä katsomassa, siihen vinkkejä löytyy mm.
        http://www.saunalahti.fi/hamal0


      • :)
        Ap kirjoittaja kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista.

        Olen ihan samaa mieltä, että meille riittäisi esimerkiksi Saksaan ja Itävaltaan matkustaminen täksi kesäksi. Mieheni olisi kauemmas lähtenyt, mutta onneksi sain päähän taottua järkeä, joten kohteenamme nyt siis Saksa ja Itävalta. Miehelle tulis kohtuuttoman paljon ajomatkaa, jos vielä kauemmas lähdettäisiin, vaikka ajamista riittää kyllä tälläkin reitillä. Fiksuinta olisi siis ehkä matkata kuitenkin Ruotsin ja Tanskan kautta?

        Olen itse melko "mukavuuden haluinen" joten tahdomme yöpyä hostellissa/motellissa/hotellissa, vaikkei se henkilöautolla matkustaminen mukavinta ole. Olemme nyt ajatelleet varata hotellin ainoastaan Hampuriin/Hannoveriin, Kööpenhaminassa yövymme ystävän luona. Hampurista tie on siis avoin, mutta kokeillemme päästä jotenkin internettiin, ja varaamme sieltä kautta sitten aina sitä mukaa hotellia mitä menemme, tai ajamme suoraan paikan päälle ja majapaikkaa etsimään. Tällöin reissu ei ole pilkulleen suunniteltu, mutta jokin tietty määränpää aina on. Näin olen sekä minä, että mieheni tyytyväisiä.
        Ja kiitos automatkailijalle hyvistä linkeistä.

        Olemme siis kyllä käyneet maailmalla, mutta autolla vain Virossa. Mies on nähnyt etelän lämpöä, itse olen teininä käynyt sekä Itävallassa että Saksassa. Autoreissuilu kuitenkin eroaa valmispaketeista aika selvästi.

        Tässä vinkki
        http://parhaat-tarjoukset.blogspot.com/2010/03/goteborg-kiel.html

        HYVÄÄ REISSUA


      • mieltä mutta
        mieltä !!!! kirjoitti:

        On tullut reissattu niillä ( Finnlines ) mutta nämä uudet laivat ovat ihan hanurista! Vanhat olivat todella mielyttäviä ja matka oli todella lomaa vaan ei ole enään!

        näin se kehitys kehittyy. Toisaalta kun maksaa vähän ekstraa ikkunahytistä niin matkan laatukin paranee olennaisesti. Ruuat ovat kyllä astetta huonompia kuin vanhoilla laivoilla, ihan syötäviä kuitenkin. Nämä ovat sellaisia juttuja ettei kannata ihan viimeistä euroa yrittää säästää niin matkan laatukin paranee.


      • pal
        Saldo-Ellu kirjoitti:

        Mekin ostimme käytetyn asuntoauton. Olemme jo plusmiinuseläkeiässä. Elämämme ensimmäisen karavaanariyön vietimme Latviassa ja siitä me sitten jatkoimme itäisen Puolan kautta Slovakiaan, Unkariin ja Italian rajoille, sieltä Saksan itäosien kautta takaisin. Tämä siis ekareissuna ja jatkoa seuraa, samoille suunnille ja ainakin Kroatiaan asti.

        Kroatia on mukava maa lomailla, Split kaupunkina kaunis ja ihmiset ovat ystävällisiä ja avuliaita. Liikenne hieman vilkasta ja tiet kapeihkoja isoille asuntovaunuille, mutta jos ei meno hirvitä niin ehdottomasti Kroatia on katselemisen arvoinen.


      • musta metsä

        Olen ehdottomasti samaa mieltä. Ei kannata ahnehtia liikaa. Saksa, hollanti ja belgia ovat
        hyviä kohteita. Rohkenen jopa esittää pelkkää etelä Saksaa ensimmäiseksi kohteeksi.
        Tulee Eurooppalainen liikennekulttuuri tutuksi ja seuraavaksi vuodeksi
        voi miettiä mitempiä matkoja, kun on hiukan tutustunut ensin.
        Tietää paljonko kilometrejä tulee päivässä ja sen semmoista.
        Eurooppa on helppo paikka ajella. Nähtävää löytyy monelle vuodelle, joten ensimmäiselle
        kerralle ei kannata kaikkea ahtaa. Lentopelolle ei voi mitään, mutta montaa kertaa
        en viitsinyt ajaa saksan läpi. Sain luvan voittaa pelkoni ja nyt me lennetään kohteeseen
        ja vuokrataan sieltä auto jolla jatketaan. Säästyy monelta "turhalta" kilometriltä.
        Lentopelostani en ole silti päässyt. Vaimo pakottaa lentämään:)


      • suuntaa
        Ap kirjoittaja kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista.

        Olen ihan samaa mieltä, että meille riittäisi esimerkiksi Saksaan ja Itävaltaan matkustaminen täksi kesäksi. Mieheni olisi kauemmas lähtenyt, mutta onneksi sain päähän taottua järkeä, joten kohteenamme nyt siis Saksa ja Itävalta. Miehelle tulis kohtuuttoman paljon ajomatkaa, jos vielä kauemmas lähdettäisiin, vaikka ajamista riittää kyllä tälläkin reitillä. Fiksuinta olisi siis ehkä matkata kuitenkin Ruotsin ja Tanskan kautta?

        Olen itse melko "mukavuuden haluinen" joten tahdomme yöpyä hostellissa/motellissa/hotellissa, vaikkei se henkilöautolla matkustaminen mukavinta ole. Olemme nyt ajatelleet varata hotellin ainoastaan Hampuriin/Hannoveriin, Kööpenhaminassa yövymme ystävän luona. Hampurista tie on siis avoin, mutta kokeillemme päästä jotenkin internettiin, ja varaamme sieltä kautta sitten aina sitä mukaa hotellia mitä menemme, tai ajamme suoraan paikan päälle ja majapaikkaa etsimään. Tällöin reissu ei ole pilkulleen suunniteltu, mutta jokin tietty määränpää aina on. Näin olen sekä minä, että mieheni tyytyväisiä.
        Ja kiitos automatkailijalle hyvistä linkeistä.

        Olemme siis kyllä käyneet maailmalla, mutta autolla vain Virossa. Mies on nähnyt etelän lämpöä, itse olen teininä käynyt sekä Itävallassa että Saksassa. Autoreissuilu kuitenkin eroaa valmispaketeista aika selvästi.

        Yöpyminen on helppoa. Yjtään ennakkovarausta ei olla tehty.
        Pienessäkin kylässä (saksa, itävalta, ranska) löytyy hirmuinen määrä majoituspaikkoja.
        Ei voi verrata Suomeen mitenkään.
        Jollei ensimmäisen hinta miellytä mennään toiseen. Tinkaamalla osasta saa hiukan alennusta.
        Varsinaisia reittisuunnitelmia ei olla edes tehty. Mukavuudenhaluisina majoituttu
        hotelleihin, hostelleihin ja sen sellaisiin. Yhtään varsinaista pettymystä ei ole ollut.
        Paljon jää tietysti myös näkemättä, kun ei ole ottanut tarpeeksi selvää,
        mutta tämä matkailu sopii meille hyvin.
        Tankkauksia varten kannattaa pitää erillistä luottokorttia tai jonkun Euroopassa yleisen
        huoltamoketjun korttia. Tuntuu jotenkin mukavemmalta tunkea automaattiin sellainen.
        Kerran on jäänyt koneeseen ja vieraassa maassa keskellä yötä ei tunnu kivalta.
        Ylimääräinen kortti on helppo uhrata ja kuolettaa.


      • Hämy43

        Matkasuunnitelmiinne tarjoaisin hieman lisävinkkejä:aikaisemmin tällä palstalla on apuva,autolla espanjaan 23.1.2010 ja siellä mm.1.2. kaksi kommenttia allekirjoittaneelta.Yksi korjaus,pitää olla:www.accorhotels.com (ei addorhotels!).Vaikka liikuttekin asuntoautolla, on mukava mennä esim.Etaphotelliin,jossa on kylpyhuone huoneessa.Formule1:ssä käytävällä.Siistit paikat.Lisäksi alueet aidattuja ja vartioitu.Niin,sieltä caravan-sivuilta löytyy tosi paljon hyödyllistä tietoa ja muitten matkakertomuksia.Mukavia suunnitteluhetkiä ja hyvää matkaa.


      • kauttakin
        Hämy43 kirjoitti:

        Matkasuunnitelmiinne tarjoaisin hieman lisävinkkejä:aikaisemmin tällä palstalla on apuva,autolla espanjaan 23.1.2010 ja siellä mm.1.2. kaksi kommenttia allekirjoittaneelta.Yksi korjaus,pitää olla:www.accorhotels.com (ei addorhotels!).Vaikka liikuttekin asuntoautolla, on mukava mennä esim.Etaphotelliin,jossa on kylpyhuone huoneessa.Formule1:ssä käytävällä.Siistit paikat.Lisäksi alueet aidattuja ja vartioitu.Niin,sieltä caravan-sivuilta löytyy tosi paljon hyödyllistä tietoa ja muitten matkakertomuksia.Mukavia suunnitteluhetkiä ja hyvää matkaa.

        kulkeminen vie aikaa ainakin pari vuorokautta.Sieltä ei tahdo löytyä paikkoja eikä kielitaitoa.Tai ainakin navigaattori pitäisi olla autossa.
        Me, vanhempi pariskunta olemme seikkailleet henkilöauton kanssa sekä Turku-Tukholma (SeaWind),
        Trelleborg-Travemunde(TT-Line),että Helsinki-Travemunde (Finnlines).Saksan maalla löytyy majapaikkoja
        pikkukylistä ja kaupungeista (Gasthause-Gasthof) tai Zimmer frei-kylteillä, ilman ennakkovarauksiakin.
        Toki maanantaisin monet ovat kiinni, niin ettei silloin kannata jättää yöpaikan etsimistä aivan viime tinkaan.
        On omakohtaista kokemusta!
        Autoliitosta tosiaan saa tärkeää tietoa esim. pakollisista turvavarusteista, tiemaksuista ym.
        Pitkät välimatkat kannattaa paahtaa Autobaanalla, mutta kiireetön ajo pikkuteillä tutustuttaa paikkoihin.


      • eurooppasuomi
        kauttakin kirjoitti:

        kulkeminen vie aikaa ainakin pari vuorokautta.Sieltä ei tahdo löytyä paikkoja eikä kielitaitoa.Tai ainakin navigaattori pitäisi olla autossa.
        Me, vanhempi pariskunta olemme seikkailleet henkilöauton kanssa sekä Turku-Tukholma (SeaWind),
        Trelleborg-Travemunde(TT-Line),että Helsinki-Travemunde (Finnlines).Saksan maalla löytyy majapaikkoja
        pikkukylistä ja kaupungeista (Gasthause-Gasthof) tai Zimmer frei-kylteillä, ilman ennakkovarauksiakin.
        Toki maanantaisin monet ovat kiinni, niin ettei silloin kannata jättää yöpaikan etsimistä aivan viime tinkaan.
        On omakohtaista kokemusta!
        Autoliitosta tosiaan saa tärkeää tietoa esim. pakollisista turvavarusteista, tiemaksuista ym.
        Pitkät välimatkat kannattaa paahtaa Autobaanalla, mutta kiireetön ajo pikkuteillä tutustuttaa paikkoihin.

        olet lähdössä? Pääseehän sieltä monia eri reittejä.


      • räyskä
        Hämy43 kirjoitti:

        Matkasuunnitelmiinne tarjoaisin hieman lisävinkkejä:aikaisemmin tällä palstalla on apuva,autolla espanjaan 23.1.2010 ja siellä mm.1.2. kaksi kommenttia allekirjoittaneelta.Yksi korjaus,pitää olla:www.accorhotels.com (ei addorhotels!).Vaikka liikuttekin asuntoautolla, on mukava mennä esim.Etaphotelliin,jossa on kylpyhuone huoneessa.Formule1:ssä käytävällä.Siistit paikat.Lisäksi alueet aidattuja ja vartioitu.Niin,sieltä caravan-sivuilta löytyy tosi paljon hyödyllistä tietoa ja muitten matkakertomuksia.Mukavia suunnitteluhetkiä ja hyvää matkaa.

        että muutamilta rutuilta löytyy tietoa ja kokemuksia ympäri euroopan, hehän eivät ole mitään nojatuolimatkailijoita. suurin osa ei käytä maksuteitä mutta tietävät kyllä missä on ja mitä maksaa. Miksi käyttää mitään hotelleja jos on matkailuautolla liikkeellä. Tietysti sitä voi lähteä henkilöautolla jos hotellit kiinnostaa. Täytyy sanoa että ilman naviakin pärjää mutta onhan se kartturille helpompaa kun ei tarvitse karttaa tihruilla .


      • Saldo-Ellu
        kauttakin kirjoitti:

        kulkeminen vie aikaa ainakin pari vuorokautta.Sieltä ei tahdo löytyä paikkoja eikä kielitaitoa.Tai ainakin navigaattori pitäisi olla autossa.
        Me, vanhempi pariskunta olemme seikkailleet henkilöauton kanssa sekä Turku-Tukholma (SeaWind),
        Trelleborg-Travemunde(TT-Line),että Helsinki-Travemunde (Finnlines).Saksan maalla löytyy majapaikkoja
        pikkukylistä ja kaupungeista (Gasthause-Gasthof) tai Zimmer frei-kylteillä, ilman ennakkovarauksiakin.
        Toki maanantaisin monet ovat kiinni, niin ettei silloin kannata jättää yöpaikan etsimistä aivan viime tinkaan.
        On omakohtaista kokemusta!
        Autoliitosta tosiaan saa tärkeää tietoa esim. pakollisista turvavarusteista, tiemaksuista ym.
        Pitkät välimatkat kannattaa paahtaa Autobaanalla, mutta kiireetön ajo pikkuteillä tutustuttaa paikkoihin.

        Siis että Puolasta ei tahdo löytyä paikkoja eikä kielitaitoa, niinhän se oli? Riippuu kokonaan siitä miltä vuosisadalta tietonsa on hankkinut, tehän tosin kerroittekin olevanne jo vanhempi pariskunta. Navigaattorin tarve taas on täysin samanlainen riippumatta maasta, jossa sitä käytetään.


    • Teveri

      Lisätietoa eri reiteistä Keski-Eurooppaan (autolautta / vai jokin autoreiteistä):
      http://www.matkaopas.info/autolla-keski-eurooppaan/

      Keski-Euroopassa ainakin Ranskassa ja Sveitsissä tietullit osalla teistä. Toki noita teitä voi halutessaan välttää.

      • kuukausi Saksassa

        Teidän on melkeinpä PAKKO ajaa Moselin laakso läpi! Kertakaikkiaan ihastuttava, pikkusia (ja vähän isompiakin) kaupunkeja ja kyliä muutaman kilometrin välein. Toisella puolella kohoaa jyrkät viininviljelysalueet ja toisella puolella virtaa Mosel. Löytyy hotelleja ja kotimajoitusta (joita suosittelen, seuratkaa kylttejä "Zimmer frei"). Sitten jatkatte etelän suuntaan kohti Sveitsiä ja Baselia. Sveitsin läpi ajaa nopeasti, pieni maa, mutta erittäin kauniita vuoristoseutuja, Alppeja.

        Sieltäpäs onkin sitten hyvä jatkaa kohti Itävaltaa. Zell am see on mahtava paikka. Adolf Hitlerin Kotkanpesä Obersalzbergissä on todellinen nähtävyys! Meillä sattui sumuinen ilma, mutta ne näköalat on huikeat yli alppien. Sitten etelä-Saksassa on prinsessa Ruususesta tuttu linna, Neuswanstein (vai miten kirjoitetaan?) jonka hullu Aurinkokuningas rakenti. Se oli kanssa kerrassaan mahtava kokemus, vuoren rinteellä sekin.

        Kaikenkaikkiaan jo Saksassa on niin paljon nähtävää ja niin erilaiset maisemat. Siellä näkee aina kauas, tuon tuostakin näkyy kirkko tai linna. Ei ole kuin Suomessa; puut peittää näkyvyyden. Menittepä minne vaan (ei autobahnaa, paitsi jos kiire) niin nautitte lomasta, kateeksi käy!!


      • Lomasuunnittelua
        kuukausi Saksassa kirjoitti:

        Teidän on melkeinpä PAKKO ajaa Moselin laakso läpi! Kertakaikkiaan ihastuttava, pikkusia (ja vähän isompiakin) kaupunkeja ja kyliä muutaman kilometrin välein. Toisella puolella kohoaa jyrkät viininviljelysalueet ja toisella puolella virtaa Mosel. Löytyy hotelleja ja kotimajoitusta (joita suosittelen, seuratkaa kylttejä "Zimmer frei"). Sitten jatkatte etelän suuntaan kohti Sveitsiä ja Baselia. Sveitsin läpi ajaa nopeasti, pieni maa, mutta erittäin kauniita vuoristoseutuja, Alppeja.

        Sieltäpäs onkin sitten hyvä jatkaa kohti Itävaltaa. Zell am see on mahtava paikka. Adolf Hitlerin Kotkanpesä Obersalzbergissä on todellinen nähtävyys! Meillä sattui sumuinen ilma, mutta ne näköalat on huikeat yli alppien. Sitten etelä-Saksassa on prinsessa Ruususesta tuttu linna, Neuswanstein (vai miten kirjoitetaan?) jonka hullu Aurinkokuningas rakenti. Se oli kanssa kerrassaan mahtava kokemus, vuoren rinteellä sekin.

        Kaikenkaikkiaan jo Saksassa on niin paljon nähtävää ja niin erilaiset maisemat. Siellä näkee aina kauas, tuon tuostakin näkyy kirkko tai linna. Ei ole kuin Suomessa; puut peittää näkyvyyden. Menittepä minne vaan (ei autobahnaa, paitsi jos kiire) niin nautitte lomasta, kateeksi käy!!

        Hei!
        Olisi tarkoitus lähteä koko perhe (vanhemmat 8v ja 10v pojat) omalla farmariautolla heinäkuussa Saksaan. Ensin ajattelimme lentää, mutta mielenkiintoista olisi mennä autolla. Kertokaahan vielä, mikä olisi paras tapa mennä Saksaan? Ja kauanko kannattaa viipyä? Uskaltaako lähteä ilman yöpaikan varausta? Kaikki vinkit ovat tervetulleita!


      • pelottaa
        kuukausi Saksassa kirjoitti:

        Teidän on melkeinpä PAKKO ajaa Moselin laakso läpi! Kertakaikkiaan ihastuttava, pikkusia (ja vähän isompiakin) kaupunkeja ja kyliä muutaman kilometrin välein. Toisella puolella kohoaa jyrkät viininviljelysalueet ja toisella puolella virtaa Mosel. Löytyy hotelleja ja kotimajoitusta (joita suosittelen, seuratkaa kylttejä "Zimmer frei"). Sitten jatkatte etelän suuntaan kohti Sveitsiä ja Baselia. Sveitsin läpi ajaa nopeasti, pieni maa, mutta erittäin kauniita vuoristoseutuja, Alppeja.

        Sieltäpäs onkin sitten hyvä jatkaa kohti Itävaltaa. Zell am see on mahtava paikka. Adolf Hitlerin Kotkanpesä Obersalzbergissä on todellinen nähtävyys! Meillä sattui sumuinen ilma, mutta ne näköalat on huikeat yli alppien. Sitten etelä-Saksassa on prinsessa Ruususesta tuttu linna, Neuswanstein (vai miten kirjoitetaan?) jonka hullu Aurinkokuningas rakenti. Se oli kanssa kerrassaan mahtava kokemus, vuoren rinteellä sekin.

        Kaikenkaikkiaan jo Saksassa on niin paljon nähtävää ja niin erilaiset maisemat. Siellä näkee aina kauas, tuon tuostakin näkyy kirkko tai linna. Ei ole kuin Suomessa; puut peittää näkyvyyden. Menittepä minne vaan (ei autobahnaa, paitsi jos kiire) niin nautitte lomasta, kateeksi käy!!

        Ollaan lähdössä ensi kesänä kuukaudeksi eurooppaan ja mm. Sveitsi kehtoo,mutta kun olen niin kamalasti korkean paikan kammoinen...alpit esim,eli uskaltaako sinnepäin menoa edes suunnitella? entä Saksassa ja Itävallassa ? vuoristoa?
        Asuntoautolla ollaan lähdössä.


      • Matkaan vaan
        pelottaa kirjoitti:

        Ollaan lähdössä ensi kesänä kuukaudeksi eurooppaan ja mm. Sveitsi kehtoo,mutta kun olen niin kamalasti korkean paikan kammoinen...alpit esim,eli uskaltaako sinnepäin menoa edes suunnitella? entä Saksassa ja Itävallassa ? vuoristoa?
        Asuntoautolla ollaan lähdössä.

        "olen niin kamalasti korkean paikan kammoinen.."

        Autolla ajetaan maata pitkin :)
        Eikä ole pakko mennä pahimpiin paikkoihin alpeilla on paljon nähtävää, ilman pahoja paikkojakin


      • ei enää
        pelottaa kirjoitti:

        Ollaan lähdössä ensi kesänä kuukaudeksi eurooppaan ja mm. Sveitsi kehtoo,mutta kun olen niin kamalasti korkean paikan kammoinen...alpit esim,eli uskaltaako sinnepäin menoa edes suunnitella? entä Saksassa ja Itävallassa ? vuoristoa?
        Asuntoautolla ollaan lähdössä.

        Olen ollut kovasti korkeanpaikankammoinen, mutta vähitellen se on aika lailla helpottunut. Harmitti aikoinaan, kun jokainen vuoristomatka oli kamala. Jossain vaiheessa mieheni ehdotti, että ostetaan Underberg- nimistä alkoholia joku pikkupullo ja kokeilen sitä. Niinpä minulla oli muutamana vuotena matkoilla sitä aina vuoristossa mukana ja otin aina välillä sitä tipan, jolloin jännitys hieman hellitti. Muistaakseni yhdessä pullossa oli 2cl sitä ja se maistui aivan kamalalle, mutta se rauhoitti kai lähinnä vatsaa, jolloin ei jännitys tuntunut niin pahalle. En ole tarvinnut sitä enää vuosikausiin, vaikka jännitän vieläkin toisinaan, mutta se ei ole enää niin kamalaa.


    • Hyvinkääläinen perhe

      Meina Vahan vastaus pitkittyä. Kysymyksiisi vielä.Kielitaitonne riittää varmasti JOS osaa Vahan vielä käsillään selitellä. Liian suuniteltua reittiä EI kannata tehdä JA Aina VAS Yö paikan navissa on Kääntäjänä hotelleja abscissa myös Puhelin numerot niihin.En suosittele autossa nukkumista Monessa paikassa jopa kiellettyä Matka budjetti kannataa laaatia siten, Etta on Vahan väljää liian pienellä budjetilla tulee turhaan ylmmääräistä mielipaahaa.Lomalla menee Aina fyrkkaa JA makselkaa vaikka syksyllä matkan kuluja on Mita muistella.
      Tie maksut hoituvat italiassa ihan teiden varsilla Suoraan moottoriteiden rampeilta josta noustaa takaisin ylös JA Sveitsiisä Maan rajoilla.Tänä VUONNA lähdemme ITSE taas autoilemaan eurooppaan JA Tällä normilla kertaa menemme espanjaan Barcelonan eteläpuolelle Saloun nimiseen kaupunkiin, abscissa olemme 2 viikkoa JA Sieltä nousemme Ranskan länsirannikkoa ylöspäin Aina Pariisinn Asti abscissa piipahdamme katsomaan efeltornia JA jatkamme Sieltä alankomaiden kautta Takaisin saksaan josta Rostocista lautalla Takaisin kotiin. Matka aikamme on 4 viikkoa. Mukavaa matkaa Teille toivottaa Hyvinkääläinen perhe

    • Perhe Hyvinkäältä

      Uusi yritys.kirjoittelin pitkän vastauksen ja eipä se lähtenyt joten. Auto loma on ihan yes eikä matkalla pääse pitkästymään kun ottaa heti oikean asenteen matkustamiseen . Olimme -08 kesällä perheeni kanssa pyörimässä Euroopassa ja matkaamme eteni seuraavastiViro,Latvia ,Lietua,Puola,slovenia ,Unkari,Slovakia,Italia,Ranska;Italia Sveitsi Saksa,Suomi,Ajoimme Via baltikia pitkin missä on edullisia motelleja tien varsissa .n 40-50eyö .Yöpymiset kannattaa tehdä juuri motelleissa tai hotelleissa.Tapasimme Unkarissa suomalaisia jotka olivat yöpyneet rekkaparkeissa autossa mutta monessa paikassa se on jopa kiellettyä.Suositeltavia kohteita oli Unkari Budabest ja Palaton järven ympäristö. unkari on edullinen ja ihmiset ottavat sukulaiskansan mahtavasti huomioon.Italiassa Adrianmeren rannikko mahtava parempi ja edullisempi kuin Rivieeran puoli.Siellä hyvä paikka nimeltään peppiooni pieni kaupunki mahtavat rannat suht lähel Venetsiaa.Venetsiassa kondooli ajelu 1/2 tuntia 100e mutt kannatti.Gardajärvi kaunis mut rantamesta se ei ole huonot rannat.Rohkeesti matkaan ilman liian tarkkoja suunnitelmia.Ajoimme viimereisulla n.7000km /1kk .Matkaan kannattaa lähteä kesäkuussa on tilaa ja edullisempaa hotelleissa.1.7 alkaa kalliimpi kausi.Kieli ongelmia tuskin tulee itse puhumme vain kohtuullista englantia.

    • petrihu72

      Autoreissuja on tullut tehtyä monenlaisia, joskus koko loma kierrellen. Nykyään enimmäkseen periaatteella, että pääetapissa pitää viettää vähintään kaksi viikkoa, jotta pääsee rauhallisen loman makuun. Ajaminen ja paikasta paikkaan siirtyminen 1-3 vrk välein käy kesällä usein työstä:)

      Eli suosittelen varaamaan päätepisteen majoituksen 1-2 viikoksi vaikka Etelä-Ranskasta tai Espanjasta esim. www.rentavista.fi joilla hyviä tarjouksia yli 2 viikon varauksiin vaikka kohteessa www.rentavista.fi/valrasplage Pidempi majoitus tulee useimmiten edullisemmaksi verrattuna lyhyisiin hotelliyöpymisiin matkalla eritoten, jos matkassa on useampi henkilö.

      Reitti sinne on vapaavalintainen ja minimissään 3 vrk lähdöstä. Jos haluaa myös nähdä paikkoja matkalla, kannattaa varata 1 vko / suunta.

    • vesivarasto autoon

      Saksan ja Ranskan rajamailla on erillinen maastoonkin merkitty viinitie. Se on tosi nättiä seutua pikkukylineen. Heidelbergin linna Frankfurtin lähellä on katsomisen arvoinen.

      Majoituksen jokainen ratkaisee itse. Toiset tykkäävät varata ennakolta ja toiset menevät sinne, missä ovat illalla.

      Autossa kannattaa koko ajan pitää runsasta vesivarastoa, josta vanhimmat juo pois. Jos autobaanalla on ruuhkaa tai kolari tms. voi joutua olemaan monta tuntia paahteessa ja juomaan sitä vettä. 30 asteen helteessä ei ole kivaa kuivin suin.

    • PALJON NÄKEMISTÄ

      katsopa www.mosel.fi !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Au Pairit Maltalla - Keskustelua !!

      Keskustelua uudesta kaudesta. Täällä kaikki jaksot katsottu kun verot pakko maksaa.. Myyn ulkopuolelle jättäminen oli su
      Tv-sarjat
      254
      2785
    2. Suomalaisia valmistautuneena pakenemaan

      https://yle.fi/a/74-20084635 “Auto on aina tankattuna ja pari laukkua valmiiksi pakattuna, jos tulee äkkilähtö.”
      Maailman menoa
      379
      1817
    3. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      66
      1739
    4. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1519
    5. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      113
      1276
    6. Ei kiinnosta idän humpuuki

      Onko kukaan ihminen koskaan hyötynyt idän opeista pätkääkään? Ei ole, uskallan väittää!
      272
      1057
    7. Ikävöin sinua nainen

      Vaikka lopetin yhteydenpidon kokonaan. Ehkä joskus ymmärrät, et se oli ainoa järkevä vaihtoehto. Ei rakkaus lopu siihe
      Ikävä
      43
      968
    8. Ristinryövärin kastamattomuus?

      KASTAMATON RISTINRYÖVÄRI Ristinryövärin pelastumista ilman kastetta on joskus käytetty perusteena sille, ettei kasteell
      Luterilaisuus
      276
      962
    9. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      825
    10. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      101
      821
    Aihe