Olisi harkinnassa ostaa siistin oloinen Saab 9-3 vm 99. Kyseessä 2,0t versio eli matalapaineturbo. Auto on rek. 98 puolella ja sillä on menty vasta vajaat 230tkm ja auto tuntuu kaikin puolin hyvältä. Hintakin vaikuttaa kohtuulliselta 3900 eurolta ottaen huomioon auton korkea varustetaso; mm automaattinen ilmastointi, vakkari, radio-CD soitin, kahdet aluvanteet ja jotain muuta kivaa.
Ainoa mikä hieman arveluttaa on tuo turbokone. Auton pitäisi olla varsin tykki liikkumaan 154 hv:n voimin, mutta jostain syystä kone auto tuntuu aika verkkaiselta. Onko mahdollista, että autosta olisi mennyt turbo rikki vai onko tuolle matalapaineturbolle normaalia, että siinä ei mitään ihme voiman tunteita saa muutakuin kierroksilla?
Kertokaa asiallisia kommentteja te vanhat saabistit, jotka tuollaisella olette ajelleet. Katsastustilastojen mukaan Saabit pärjäsivät varsin hyvin; 98 rekisteröidyistä autoista Saab 9-3 oli toiseksi paras eurooppalainen auto viime vuoden katsastuksissa. Paras oli muuten Saab 9-5, joten ilmeisen laadukas auto tuo Saab on sitten pitkässä juoksussa.
Kokemuksia Saab 9-3 vm 99
10
1824
Vastaukset
- Saabi-9-3
Minulla oli tuollainen 9-3 kevytturbo vm. 1999. Autossa oli 5. vaihde erittäin pitkävälitteinen - ei sillä mitään ohituksia kannattanut tehdä, vaan ohituksiin tarvittiin 4. tai jopa 3. vaihdetta. Toisaalta kulutus oli alhainen pitkällä matkalla, kun päästeli menemään vitosella. Kyllä sen turbon hajoamisen pitäisi näkyä savutuksena ym.
Saab 9-3:n palveli kyllä hyvin. Muistaakseni vain ajotietokoneesta (SID) hävisi parit pikselit. Toinen vika oli lämppärin puhallin, josta hajosi etuvastus. Aika vähän vikoja 150 tkm:lle, joka auto minulla oli.- Saabistiko
Testasin tänään kahteen otteeseen tehokiihdytyksen 0-100 km/h ja molemmilla kerroilla tulokseksi tuli noin 15 sekuntia. Eli jotain mätää pitää koneessa olla, sillä auton pitäisi kiihtyä tuohon nopeuteen alle 9 sekunnin.
Kertokaapa autosta jotain tietävät, että voiko kyseessä olla jokin helpostie(lue halvalla) korjattava vika vai onko parempi unohtaa koko auton ostaminen? Koko turbon vaihto töineen maksanee joka tapauksessa useita satoja, eikö vain? - saat vastauksen
Saabistiko kirjoitti:
Testasin tänään kahteen otteeseen tehokiihdytyksen 0-100 km/h ja molemmilla kerroilla tulokseksi tuli noin 15 sekuntia. Eli jotain mätää pitää koneessa olla, sillä auton pitäisi kiihtyä tuohon nopeuteen alle 9 sekunnin.
Kertokaapa autosta jotain tietävät, että voiko kyseessä olla jokin helpostie(lue halvalla) korjattava vika vai onko parempi unohtaa koko auton ostaminen? Koko turbon vaihto töineen maksanee joka tapauksessa useita satoja, eikö vain?esittämiisi kysymyksiin. Todelliset alan harrastajat ei ole tämän palstan käyttäjiä.
- 5. vaihteesta
ettei minun uskoakseni missään autossa suurinta vaihdetta ole suunniteltukaan käytettäväksi ohituksissa, vaan se on matka-ajoon tarkoitettu "taloudellisuusvälitys".
- asdfäölk
Saabistiko kirjoitti:
Kertokaapa autosta jotain tietävät, että voiko kyseessä olla jokin helpostie(lue halvalla) korjattava vika vai onko parempi unohtaa koko auton ostaminen? Koko turbon vaihto töineen maksanee joka tapauksessa useita satoja, eikö vain?Äkkiseltään tulee mieleen että hukkaportin tanko on irti, jolloin ahtopaineet ei nouse. Tai paine puolella vuoto, pakoputki tukossa esim. takapöntön sisukset tehneet tukoksen. Kai sentään on huollettu? Vaihdettu suodattimia, tulpat (kärkiväli) ym. Automaatti vai manuali vaihteet?
- ysikolmonen
Tuon matalapaineturbon kone herää eloon vasta 3000 kierroksen paikkeilla. Maantiellä ajellessa viitos vaihteella kone kiertää vähän alle 2000. Saadakseen turbon voiman maantielle pitäisi ajella kolmos vaihteella. Ei tunnu järkevältä.
- Ent 9-3 omistaja
Jos nopeus on 80 - 90 tkm/h, kyllä 9-3t sentään kohtuullisesti lähtee 4. vaihteellakin (ohi pääsee rekasta tms.). Saab 9-3 t pärjää siinä suhteessa taatusti 90%:lle tavallisista perheautoista. Mikää ohjus se ei tietenkään ole.
- Saabist
Ent 9-3 omistaja kirjoitti:
Jos nopeus on 80 - 90 tkm/h, kyllä 9-3t sentään kohtuullisesti lähtee 4. vaihteellakin (ohi pääsee rekasta tms.). Saab 9-3 t pärjää siinä suhteessa taatusti 90%:lle tavallisista perheautoista. Mikää ohjus se ei tietenkään ole.
Itellä ollu vuodesta 2004 93 turbo vm 2002. ostaessa 65000km nyt 130000km ajettu. Eli noin 10 tkm tullu vuoteen. uusittuja osia 2x aut.ilm.nopeus säätö vastus , jakopään stefa,öljypumpun o-rengas, huohotin päivitys,kaikki iskarit, etupään puslat uretaaneihin, 2x ruostesuojaus, takajarrulevyt palat, virtalukon pohja jäi valot välillä päälle sammutuksen jälk. Mutta nyt rupee auto oleen hyvä kun noi tehtaan susi osat on uusinu. Sopii sellaselle joka ei pienist rempoist säikähdä kaikissa vikoja on kuitenki. 5 vaihde pitkä mutta ihan hyvä juttu se. Suosittelen on vielä kuitenki perinteisempi peli näihin uusimpiin nähden. Ja turvallinen koriltaan esim. hirvikolarit on otettu kori suunnittelussa huomioon.
- nätti jätkä
Ihan älyttömän lulla alusta ja tunnoton ohjaus. Erittäin vanhahtava, ajastaan jäljessä oleva lintta.
Valitsin itse Audin, ei mitään moitittavaa kunnon laatuautossa.- asdfäölk
"0-100km/h 15 sekuntia Saabistiko1.4.2010 02:10 Testasin tänään kahteen otteeseen tehokiihdytyksen 0-100 km/h ja molemmilla kerroilla tulokseksi tuli noin 15 sekuntia. Eli jotain mätää pitää koneessa olla, sillä auton pitäisi kiihtyä tuohon nopeuteen alle 9 sekunnin."
Miten kävi? Samat ohjeet sait klubin puolelta, kuin mitä minä annoin :)
Jos on ollut laiska kuski, niin taatusti on kone "tukossa" eli kenkää vaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908637
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503020
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452419Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382233