Moro
Löytyykö täältä kokemuksia Kroatian reissusta autolla tehtynä? (Suomi - Kroatia - Suomi)
Jos löytyy niin pariin kysymykseen olis kiinnostavaa kuulla jotain kommentointia:
1. Mitä reittiä ajoit ja miksi juuri sitä?
- meno- ja paluumatka = niiden mahdolliset erot? Eli ajoaika ja valitun reitin pituus suhteessa kiinnostavuuteen? Hyötyjä sekä haittoja?
- matkalla yöpymiset = monta väliyötä ja missä päin? Onko suosituksia?
2. Missä päin Kroatiaa ajelitte? (Suosituksia 4.-7.pv:n perilläoloa ajatellen?)
- fiksu tapa kiertää autolla Kroatian maa / ranta-alue?
- mitä ehditte näkee ja mitä olis ollut mukava nähdä lisää?`
- monta päivää olitte kohteessa? Eli mikä oli mielestänne sopiva aika olla kohteessa?
- oliko jotain erityisjuttuja mitä automatkailijan pitäs huomioida? (erityishinnat / p-paikat, tietullit, ruuhkat?)
Itse kävin Berliinissä & Prahassa autolla viime kesänä ja ajatellut jos hiukan olisi pidentänyt reissua tulevana kesänä? Reissu kun sujui sen verran hyvin. Kroatian kiinnostavuus voisi olla välietappina Itävallan maisemat & muut keski-euroopan kohteet sekä sokerina pohjalla kehuttu Kroatian rannikko kaupunkeineen!
Tiedusteluterveisin wilo
Autolla Kroatiaan 2010?
12
2599
Vastaukset
- Vee2
Löytyykö täältä kokemuksia Kroatian reissusta autolla tehtynä? (Suomi - Kroatia - Suomi)
LÖYTYY. 12 VUODEN KOKEMUS AUTOLLA, VUOKRA-AUTOLLA, MOOTTORIPYÖRÄLLÄ.
1. Mitä reittiä ajoit ja miksi juuri sitä?
- meno- ja paluumatka = niiden mahdolliset erot? Eli ajoaika ja valitun reitin pituus suhteessa kiinnostavuuteen? Hyötyjä sekä haittoja?
- matkalla yöpymiset = monta väliyötä ja missä päin? Onko suosituksia?
1.LAUTALLA RUOTSIIN JA SIELTÄ ETEENPÄIN.
TUKHOLMASTA MAHDOLLISIMMAN NOPEASTI SAKSAAN JA HAMPURIN TASOLLA EKA YÖ.
SIITÄ YHTÄLOIKKAA KROATIAAN TAI MAHDOLLISESTI 1 YÖ MATKAN AIKANA ITÄVALLASSA.
2. VIA BALTICA, HIDAS MUTTA EDULLINEN. ENNENKUIN OLET KROATIASSA "PITÄÄ" YÖPYÄ
2 KERTAA MATKAN VARRELLA. MATKAA POHJOISKROATIAAN YLI 2200 KM.
3. LAUTALLA TRAVEMUNDEEN. LAUTTA IKÄVÄSTI ILLALLA SATAMASSA JOTEN EKA YÖ HETI HAMPURIN SEUDULLA. SIITÄ 1 YÖPYMISEN TAKTIIKALLA KROATIAAN. TAI SUORAA SOITTOA. RIIPPUU FIILIKSISTÄ.
4. LAUTALLA ROSTOCKIIN JA JOS LAUTTA ILTAMYÖHÄÄN PERILLÄ NIIN EKA YÖ BERLIININ ETELÄPUOLELLA.
OLEMME AIN PYRKINEET PÄÄSEMÄÄN KAUPUNKIEN MENOSUUNNASSA POISPÄIN ETTEIN OLLA AAMURUUHKASSA KYSEISELLÄ KAUPUNKIEN OHIMENEVILLÄ MOTAREILLA.
OLLAAN MENTY MYÖS YHTÄSOITTOA POHJOISKROATIAAN AJOA VAIN 14 TUNTIA.
5. LAUTTALLA ROSTOCKIIN JOSSA SE ON AAMULLA SIELLÄ JA SIITÄ LOIKOTTAA MENEMÄÄN
JA ON ILLALLA PERILLÄ.
6. JOS HALUAA KATSELLA "MAISEMIA" SAKSASSA KANNATTAA OTTAA 1 YÖ SIELLÄ TAI ITÄVALLASSA.
RIIPPUU IHAN SIITÄ MISTÄ TYKKÄÄ. SAKSAN POHJOISOSA MUNCHENIIN ASTI ON MIELESTÄNI TYLSÄÄ JA SIKSI
MENNÄÄN AINA SE OSUUS RIPEESTI. 25 VUOTTA SAKSAA EDESTAKAS JÄTTÄÄ JÄLJET.
VASTA KUN ALPIT NÄKYY ALKAA MEIDÄN LOMA.
TÄSSÄ ERITTÄIN LYHENNETTY VERSIO MEIDÄN MENOTAVOISTA.
JOKAINEN REISSU ON OLLUT ERILAINEN.
2. Missä päin Kroatiaa ajelitte? (Suosituksia 4.-7.pv:n perilläoloa ajatellen?)
- fiksu tapa kiertää autolla Kroatian maa / ranta-alue?
- mitä ehditte näkee ja mitä olis ollut mukava nähdä lisää?`
- monta päivää olitte kohteessa? Eli mikä oli mielestänne sopiva aika olla kohteessa?
- oliko jotain erityisjuttuja mitä automatkailijan pitäs huomioida? (erityishinnat / p-paikat, tietullit, ruuhkat?)
ISTRIA - ZAGREB AKSELILLA JA KVAERNERISSÄ, MEILLE ISTRIA ON PARATIISI.
EHKÄ "LÄNSIMAISINTA" ( en ole tätä itse keksinyt )
Itse kävin Berliinissä & Prahassa autolla viime kesänä ja ajatellut jos hiukan olisi pidentänyt reissua tulevana kesänä? Reissu kun sujui sen verran hyvin. Kroatian kiinnostavuus voisi olla välietappina Itävallan maisemat & muut keski-euroopan kohteet sekä sokerina pohjalla kehuttu Kroatian rannikko kaupunkeineen!
EI PIDÄ LUULLA ETTÄ OLEMME AJANEET AINA HULLUN LAILLA ETEENPÄIN, YLI 25 VUOTEEN MAHTUU
MONENLAISTA REISSUA JA MAJAPAIKKAA, EIKÄ NIITÄ KAIKKIA VOI EIKÄ PYSTY TÄNNE KIRJAAMAAN.
KIRJOITIN ISOLLA JOTTA VASTAUKSET EROTTUVAT KYSYMYKSISTÄ, EN HUUTOTARKOITUKSESSA.- Zucchini
Kroatian sisämaassakin on kauniita ja näkemisen arvoisia seutuja, esim. Varadzin Zagrebista jonkin verran koilliseen.
Sinne pääsee ajamalla Itävallan itäpuolta ja Slovenian (kaunis maa!) kautta.
Jos haluaa shoppailla, siellä se on halvinta. - w.loch
Hyvä vastaus kokeneelta reissaajalta!
Tuo matkanteon jaksotus juuri kiinnostaa yöpymisten osalta! Tuo on hyvä pointti että se missä yöpyy niin on sellasella paikalla josta on hyvä startata ettei juutu esim. niihin aamuruuhkiin! Tuo oli viimekesäni eniten pähkäilyjä vaativa osio eli missä ja mitä lauttoja käytti jotta pääsi Saksaan fiksusti ja nopeasti! Mentiin tuolloin päivälautalla Turku-Tukholma ja Nyköpingissä eka yö. Siitä sitten suoraan Berliinin nonstoppina! Vältyttiin siis laivassa nukkumiselta. Pv vuorot auton kanssa edullisia!
Via Baltica olis mielenkiintoinen mutta hitaus ja tiestön kunto mietityttää. Plus tuo Puolan liikennekulttuuri. Siinäkin on se aamustartti Helsingistä ja Tallinaan saapuminen ekana etappina mietittävä! - Vee2
w.loch kirjoitti:
Hyvä vastaus kokeneelta reissaajalta!
Tuo matkanteon jaksotus juuri kiinnostaa yöpymisten osalta! Tuo on hyvä pointti että se missä yöpyy niin on sellasella paikalla josta on hyvä startata ettei juutu esim. niihin aamuruuhkiin! Tuo oli viimekesäni eniten pähkäilyjä vaativa osio eli missä ja mitä lauttoja käytti jotta pääsi Saksaan fiksusti ja nopeasti! Mentiin tuolloin päivälautalla Turku-Tukholma ja Nyköpingissä eka yö. Siitä sitten suoraan Berliinin nonstoppina! Vältyttiin siis laivassa nukkumiselta. Pv vuorot auton kanssa edullisia!
Via Baltica olis mielenkiintoinen mutta hitaus ja tiestön kunto mietityttää. Plus tuo Puolan liikennekulttuuri. Siinäkin on se aamustartti Helsingistä ja Tallinaan saapuminen ekana etappina mietittävä!Via Baltica on erittäin ok. Tiet ovat pääsääntöisesti hyvässä kunnossa ja Varsovan viertä pääsee
mukavasti ellei halua ajella keskustan läpi.
Meidän bussimatkat veti 4 kertaa Via Baltican läpi viimevuonna ja mun mielestä tiet
ovat ihan hyvässä kunnossa.
Silloin kun oli rajamuodollisuuksia matkanteko oli todella hidasta (= perivenäläinen virkamies systeemi, minä olen jumala ja pompotan sinua ihan piruuttani jollet maksa passin välissä voitelua).
Silti ajoimme 780 km päivämatkoja ja olimme 3 yötä matkalla.
Tiekulttuurista ei mun mielestä kannata ottaa stressiä, sillä MEIDÄN ITSE pitää huolehtia omasta
turvallisuudestamme Puolan teillä.
Tallinnasta pääsee ihan kevyesti autolla Puolaan asti yhdessä päivässä. Jossei pidä kokoajan taukoja.
Normaalit tauot (=lyhyet) a ripeä eteneminen on hyvä keino päästä eteenpäin kohti päämäärää.
Eriasia on jos haluaa kokoajan katsella mitäs tuolla ja mitäs tuolla ja pysähdellä, matka ei etene.
Jos taas on menemisen meininki niin kyllä Baltian kautta ehtii. - Käynyt
2 kertaa oltu, ensimmäisellä 3 viikon reissulla mentiin Zadariin ja sieltä saarien kautta Istrian niemimaa ja Slovenian- Itävallan kautta takaisin.
Toisella kertaa Sarajevon kautta Montenegroon, lenkki Albaniassa ja rannikkoa ylös Dubrovnikiin Mostarin kautta Splitiin ja sieltä taas rannikkoa myöden Rijekaan.
Mielenkiintoisia paikkoja ja hienoja seutuja, molemmilla reissuilla oltiin noin viikko Kroatiassa joka on todellakin erinomainen kohde omatoimiselle autolomalle, majapaikkoja löytyy periltä todella hyvin ja kohtuuhintaan, 3 hengen yöpymiset oli 20-50€ yö.
Reittinä Via Baltia, Puolan läpi muutamaa eri reittiä ja Slovenia länsireunan motaria (Bratislava-Budabest)ja kerta Kosicen kautta ja itä-puolaa myöden.
Tallinnasta ajaa päivässä Varsovaan ja sieltä kun pääsee tuolle Slovenian motarille alkaa matka joutumaan, Unkarissa pääsee motaria Balatonin alapäähän, Kroatian rajalta sitten taas pääsee motaria Rijekaan, Splitiin ja Serbian tai Slovenian rajalle, motareja kannattaa käyttää siirtymiin, paikallistiet on hyviä mutta hitaita, tieverkko Kroatiassa on huomattavasti suomea paremmassa kunnossa, kuten nyt lähes kaikkialla muuallakin tuolla välillä vaikka jotkut jaksaa aina muuta väitellä.
Hintatasoltaan kroatia ei ole halpa mutta väki on reilua ja rehellistä. - Käynyt
Käynyt kirjoitti:
2 kertaa oltu, ensimmäisellä 3 viikon reissulla mentiin Zadariin ja sieltä saarien kautta Istrian niemimaa ja Slovenian- Itävallan kautta takaisin.
Toisella kertaa Sarajevon kautta Montenegroon, lenkki Albaniassa ja rannikkoa ylös Dubrovnikiin Mostarin kautta Splitiin ja sieltä taas rannikkoa myöden Rijekaan.
Mielenkiintoisia paikkoja ja hienoja seutuja, molemmilla reissuilla oltiin noin viikko Kroatiassa joka on todellakin erinomainen kohde omatoimiselle autolomalle, majapaikkoja löytyy periltä todella hyvin ja kohtuuhintaan, 3 hengen yöpymiset oli 20-50€ yö.
Reittinä Via Baltia, Puolan läpi muutamaa eri reittiä ja Slovenia länsireunan motaria (Bratislava-Budabest)ja kerta Kosicen kautta ja itä-puolaa myöden.
Tallinnasta ajaa päivässä Varsovaan ja sieltä kun pääsee tuolle Slovenian motarille alkaa matka joutumaan, Unkarissa pääsee motaria Balatonin alapäähän, Kroatian rajalta sitten taas pääsee motaria Rijekaan, Splitiin ja Serbian tai Slovenian rajalle, motareja kannattaa käyttää siirtymiin, paikallistiet on hyviä mutta hitaita, tieverkko Kroatiassa on huomattavasti suomea paremmassa kunnossa, kuten nyt lähes kaikkialla muuallakin tuolla välillä vaikka jotkut jaksaa aina muuta väitellä.
Hintatasoltaan kroatia ei ole halpa mutta väki on reilua ja rehellistä.Eli Slovakian motarille piti olla tuossa ylempänä, menee maat sekaisin.
Slovakian teistä osa on maksullisia, minimi viikko, (samoin Tsekki) Unkari samoin, minimi 4 päivää, kaikissa tarra tuulilasiin, Sloveniassa on sitten sama ja ainakin välillä oli se minimiaika siellä sillä tarralla puoli vuotta.
Kroatian motarit on myös maksullisia, tiellä on maksutullit ja Eurot ja kortit käy, saaristolautat ja jokunen silta ovat myös maksullisia.
Yksityismajoituksissa monesti kelpaa Eurot ja ihan käypään kurssiin, paikkoja riittää, paikoitellen Zimmer-kylttejä on joka toisessa talossa. - Vee2
Moikka, nuo mainitsemasi aasian ajelut ovat varmasti kaikkialla siellä sellaista seikkailua,
että pois jaloista. Ensialkuun kammottavaa "sivistyneeseen" eurooppalaiseen rytmiin ja
tarkkaan saksalaiseen ajotyyliin verrattuna. Onneksi ei tee itseä mieli sinnepäin edes
lomille, (henkilökohtaisista, periaatteellisista syistä), joten se maanosa saa minusta jäädä. - Vee2
Käynyt kirjoitti:
Eli Slovakian motarille piti olla tuossa ylempänä, menee maat sekaisin.
Slovakian teistä osa on maksullisia, minimi viikko, (samoin Tsekki) Unkari samoin, minimi 4 päivää, kaikissa tarra tuulilasiin, Sloveniassa on sitten sama ja ainakin välillä oli se minimiaika siellä sillä tarralla puoli vuotta.
Kroatian motarit on myös maksullisia, tiellä on maksutullit ja Eurot ja kortit käy, saaristolautat ja jokunen silta ovat myös maksullisia.
Yksityismajoituksissa monesti kelpaa Eurot ja ihan käypään kurssiin, paikkoja riittää, paikoitellen Zimmer-kylttejä on joka toisessa talossa.Unkarissa muistaakseni ostetaan rekisterinumeron perusteella oleva kuitti ja sitten
motareilla videovalvonta lukee rekkarin ja vertaa tiedostoihin.
Eli ei laiteta tarraa tuulilasiin.
Jos ei löydy, pysäytetään.
Ja väliäkö sillä, että miten verot maksetaan ja näytetään maksetuiksi.
Hidastaa matkantekoa helvetisti tuo tarrapelleily.
Suomessa sitten poliisi ja katsastusmies sanoo, että ei saa olla tarroja lasissa.
Lainvastaista.
Siinä on selittämistä, että mulla on vuoden tarra enkä voi ottaa sitä pois, koska
menee pilalle.
Persiistä on sekin, että meidän eurooppalaisten rahoilla rakennettiin noitten entiseten
itäblokin maitten tiet ja nyt ne saa.....t rokottaa meitä niillä ajamisesta. - w.loch
Vee2 kirjoitti:
Moikka, nuo mainitsemasi aasian ajelut ovat varmasti kaikkialla siellä sellaista seikkailua,
että pois jaloista. Ensialkuun kammottavaa "sivistyneeseen" eurooppalaiseen rytmiin ja
tarkkaan saksalaiseen ajotyyliin verrattuna. Onneksi ei tee itseä mieli sinnepäin edes
lomille, (henkilökohtaisista, periaatteellisista syistä), joten se maanosa saa minusta jäädä.Joo ei se ole ensimmäisenä itselläkään mielessä. Poistin kyseisen vastausviestin sekoittamasta kun asia ei liity ns. euromatkailuun ts. alkuperäiseen kysymykseen. Mutta tuo Via Baltica edelleen on voimassa ja mietteissä. Ehkä joko menona tai paluuna ainakin...tai molempiin suuntiin?
- Käynyt
w.loch kirjoitti:
Joo ei se ole ensimmäisenä itselläkään mielessä. Poistin kyseisen vastausviestin sekoittamasta kun asia ei liity ns. euromatkailuun ts. alkuperäiseen kysymykseen. Mutta tuo Via Baltica edelleen on voimassa ja mietteissä. Ehkä joko menona tai paluuna ainakin...tai molempiin suuntiin?
Pari vuotta viime matkasta, silloin oli Unkarissa tarra sekä rekkari ylös ostettaessa se ja videovalvonta, myyntipaikkoina Shell asemat.
Käryäminen motarilta ilman maksutarraa voi tulla todella kalliiksi eikä matka jatku ennen sakkojen maksua.
Laittomiahan noi tarrat lasissa pitäisi suomessa olla mut ikinä ei ole valitettu edes katsastuksessa, joku Sveitsin tarra kun on voimassa vielä koko vuoden niin en varmana revi voimassa olevaa tarraa lasista sanoo joku posliini ihan mitä tahansa.
EU-rahoillahan noi tiet on tehty, ihan samaa ilmaista rahaa olisi saatu EU-vuosien alussa myös suomeen jos vaan olisi otettu mut ei kelvannut, nyt sit itketään rapakunnossa olevia teitä ja kaikki korjaukset pitäisi maksaa omasta pussista kun EU-rahat menee uusiin jäsenmaihin. - ymmällä
Zucchini kirjoitti:
Kroatian sisämaassakin on kauniita ja näkemisen arvoisia seutuja, esim. Varadzin Zagrebista jonkin verran koilliseen.
Sinne pääsee ajamalla Itävallan itäpuolta ja Slovenian (kaunis maa!) kautta.
Jos haluaa shoppailla, siellä se on halvinta.Utelias!
Automatkailu ei taida olla kovin kovassa kurssissa tänä päivänä , koska en löydä tuoreimpia päivityksiä lähi vuosilta ? Olen noin 20 vuotta sitten autoillut keski Euroopassa aina Italiaa saakka ,mutta millaista on tänän päivän autoilu keski Euroopassa? On tarkoitus kurvailla Kroatiaa ja mikä reititys olisi suositeltavissa?
Ja mitä otettava huomioon tänä päivän automatkailussa? Olisin kiitollinen kommenteista ja nykypäivän autoilusta !
- RS
Pari kommenttia:
-Miksi ajaa Euroopan läpi autolla edestakaisin kun voi halvalla lentää (Split, Vemnetsia, KRK, Dubrovnik) ja vuokrata paikan päällä auton. Ei ainakaan kannata ajaa, jos lomapäiviä on rajatusti käytettävissä.
-Mielestän rannikko ja saaristo on parasta Kroatiaa. Lautat toimii tehokkaasti ja edullisesti suuremmin jonottamatta. Kyllä niitä sisämaan moottoriteitä saa ajaa Suomessakin.
-Paikalliset vuokraa talojaan halvalla. Ennakkovarauksia ei tarvi, jolle liiku heinäkuun lopulla tai elokuussa. Silloin joutuu jonottamaan italialaisten ja saksalaisten perässä kaikkea ja saa maksaa kaikesta enemmän.
-Kivoja pikkukaupunkeja on paljon, kannatta jäädä samaan paikkaan pidemmäksi aikaa kun sattuu kiva/edullinen kämppä löytymään.
t. RS
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1377689Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4839Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33783