Vauvan istuttaminen

4kk

Voiko jo vähän yli 4 kuukauden ikäistä vauvaa istuttaa? Yrittää jo itse kovasti istumaan ja kaukalossa vetää ittensä istumaan. Sanotaan ettei se ole hyväksi selälle mutta jos vauva haluaa istua jo?

8

3993

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin täällä

..sanottiin 3kk neuvolassa että voi istuttaa heti kun lapsi alkaa itse yrittää istumaan.
      Mutta ei nyt tietystikään aluksi jatkuvasti.Pikkuhiljaa totuttaa vauvan selkä siihen.
      Nyt neitimme on 5kk 2vko ja istuu jo syöttötuolissa =) .Neuvolasta kun sanottiin myös 5kk neuvolassa, että sopii laittaa syöttötuoliin, kunhan vaan tukee.Meidän neiti kun tekee vielä niitä äkkiliikkeitään niin kovasti, ettei ilman tukea uskalla kuiteskaan syöttötuoliin laittaa.
      Toivottavasti oli jotain apua =)

• Monen äiti

Meidän kuopus vänkäsi istumaan jo alle 3 kk ikäisenä. Vähän alle 4 kk ikäisenä muutin syöttötuolin säädöt vauva-asentoon ja laitoin turvakaaren. Toiseksi nuorin oli jo aikaa sitten ilmoittanut, että se tuoli on nyt pikkusiskon, joten hänen lupaa ei tarvittu. Pehmusteiden kanssa laitoin vauvan siihen. Hän näytti istuvan tosi tukevasti. Yläselkä oli tosi napakan oloinen, mutta koska en voinut tietää miten alaselkä kestää, niin en uskaltanut silloin vielä pitää kuin ihan pieniä hetkiä. Nyt 5 kk ikäisenäistuu jo ihan kunnolla ja ilman pehmusteita.

Meillä esikoinen laitettiin syöttötuoliin 5,5 kk ikäisenä, ja kakkonen ei ollut siihen valmis vielä 6 kk ikäisenä. 7 kk ikäisenä sujui jo paremmin. Muut ovatkin olleet likimäin 6 kk ikäisenä syöttikseen valmiita.

• ::::

Selkä rasittuu tuossa iässä joten laita vaikka bumboon. Siinä saa istua turvallisesti ja lihakset kehittyy. Meilä oli bumbo ahkerassa käytössä :)

• ..selän rasittuminen

..on kyllä totta, mutta jos vauva itse yrittää jo istua niin voi aivan hyvin hetkellisesti istuttaa ihan vaikka sylissä tai sitten juuri tuossa syöttötuolissa.Tai jumppaamalla...onko neuvolasta annettu sinulle minkäänlaisia jumppa ohjeita?

• ..annettiin..
        ..selän rasittuminen kirjoitti:

..on kyllä totta, mutta jos vauva itse yrittää jo istua niin voi aivan hyvin hetkellisesti istuttaa ihan vaikka sylissä tai sitten juuri tuossa syöttötuolissa.Tai jumppaamalla...onko neuvolasta annettu sinulle minkäänlaisia jumppa ohjeita?

..sellainen jumppa ohje, että ottaa tukeva ote lapsen käsistä (niin että lapsi itsekkin tarttuu hieman kiinni) ja vetää selin makuulta hiljaa ylös niin että lapsi menee istuma-asentoon ja laskea taas varovasti takaisin.Se auttaa sekä niska-selkä-ja käsilihaksiin.Ja kun vauvasi on kuitenkin "jo" 4kk, olisi hyvä jumpata, että lihaksiin tulisi voimaa ja kestävyyttä.
        Maalaisjärki kuitenkin kaikessa =) .
        Toivottavasti oli jotain apua ohjeesta =) ...siis että selitin kunnolla =) .

• kaikki ei tykkää...

... istua bumbossa.Ja kun meille lastenerikoislääkäri sanoi ettei se vältämättä ole ihan niin hyvä kuin väitetään..siis lapsen lihaksien ja selän kehitystä ajatellen.
        Ja se on kyllä totta,että kun lapsi yrittää itse istumaan, niin saa alata istuttamaan pienia hetkiä kerrallaan..ja tosiaan tuo jumppa on tosi hyvä juttu.

• .....
        kaikki ei tykkää... kirjoitti:

... istua bumbossa.Ja kun meille lastenerikoislääkäri sanoi ettei se vältämättä ole ihan niin hyvä kuin väitetään..siis lapsen lihaksien ja selän kehitystä ajatellen.
        Ja se on kyllä totta,että kun lapsi yrittää itse istumaan, niin saa alata istuttamaan pienia hetkiä kerrallaan..ja tosiaan tuo jumppa on tosi hyvä juttu.

Meillä punkesi 4 kk vanha istumaan. JOs olisin alkanut istuttaa esim. syöttikseen niin miten lie olisi käynyt, sillä alkoi kuitenkin istumaan itse vasta 8 kk ikäisenä.

• Jantteri-

melkein parhaiten lapsen nähdessään osannee siellä katsoa mitkä on muksun valmiudet. Meillä 4kuinen jo punkesi aina sylissä istumaan ja sylissä sitten hetkittäin istutin mutta en kiirehtinyt esim. syöttötuoliin jossa selkeästi se paino jakautuu alaselälle ja rasittaa helposti lasta. Oli 6,5kk kun aloin antaa syöttötuolissa ruokaa sitä ennen vaan ihan pikkuhetkiä annettiin siinä istuskella. Ei sille mitään mahda jos haluaa jo punkea istuma-asentoon mutta selkää voi silti vähän vielä varoa. Lasta voi sylissä pitää vielä niin että lapsi on pystymmässä asennossa mutta ei silti vielä istu kunnolla selkäänsä tukien. Järki mukaan kyllä se ehtii istua vielä koko ikänsä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7054
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3391
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe